Σε τεράστιο πρόβλημα και για τα έργα παραχωρήσεων που εκτελούνται στη χώρα εξελίσσονται οι μεγάλες ανατιμήσεις υλικών και η ραγδαία αύξηση του ενεργειακού και μεταφορικού κόστους. Τον κώδωνα του κινδύνου χτύπησε, εχθές, κατά τη διάρκεια ξενάγηση στα εργοτάξια της Πατρών – Πύργου, ο πρόεδρος και διευθύνων της Ολυμπίας Οδού, κ. Παναγιώτης Παπανικόλας, σημειώνοντας ότι με τις σημερινές τιμές το έργο δεν βγαίνει. Η αναπροσαρμογή των τιμών των υλικών, με αντίστοιχο τρόπο που ρυθμίστηκε και για τα δημόσια έργα, προβάλλει ως το αντίδοτο για να συνεχιστούν τα έργα κανονικά.
Οι σχετικές συζητήσεις με το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου οι ρυθμίσεις που θεσμοθετήθηκαν για τα δημόσια έργα να επεκταθούν και στα έργα παραχώρησης, έχουν ήδη ξεκινήσει και φαίνεται πως γίνονται σε καλό έδαφος. Η πίεση, εξάλλου, είναι κατανοητή, όταν οι τιμές βασικών υλικών έχουν εκτοξευθεί, πχ. η τιμής της ασφάλτου έχει τριπλασιαστεί, όπως και ο χάλυβας, το πλαστικό, τα καύσιμα. Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Παπανικόλας, οι τιμές που έχουν υπολογιστεί για τα έργα είναι σε δεδομένα 2006. Σήμερα, οι συνολικές αυξήσεις προσεγγίζουν το ύψος του πληθωρισμού, πέριξ δηλαδή του 10%.
Διαβάστε ακόμα: Επεσαν οι υπογραφές με την Εκκλησία για την έκταση στο Σχιστό
Επιταχύνουν τα εργοτάξια στην Πατρών – Πύργου
Εντός χρονοδιαγράμματος προχωρούν τα έργα στην Πατρών – Πύργου. Τα δύο μεγάλα ορόσημα για την παράδοση του έργου, που θα συνδέσει με 75 νέα χιλιόμετρα σύγχρονου αυτοκινητόδρομου την αχαϊκή πρωτεύουσα με τον Πύργο και Αρχαία είναι ο Μάρτιος και ο Ιούλιος του 2025. Σήμερα, η πρόοδος των εργασιών από το σημείο που η Ολυμπία Οδός πήρε ξανά στα χέρια της το έργο είναι στο 3,5%.
Όπως χαρακτηριστικά είπε, κατά τη διάρκεια της αποστολής κατά μήκος του έργου, ο επικεφαλής της Ολυμπίας Οδού, κ. Παπανικόλας, «μέσα σε τρεις μήνες έχουμε κάνει 5 φορές όσα έγιναν από το 2014 ως το 2019», τονίζοντας ότι μέχρι σήμερα οι εργασίες προχωρούν και νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα.
Διαβάστε ακόμα: Αυξήθηκε κατά 28,9% ο Δείκτης Παραγωγής στις Κατασκευές το β΄τρίμηνο
Οι προκλήσεις της κατασκευής
Μέσα στο επόμενο διάστημα, τα τρία τμήματα στα οποία έχει χωριστεί το έργο, με τις εταιρείες ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ και ΤΕΡΝΑ, να έχουν αναλάβει την κατασκευή σε κάθε ένα από αυτά, θα ανεβάσουν στροφές. Το πιο δύσκολο κομμάτι εντοπίζεται στα πρώτα 13 χλμ. του τμήματος από Μιντιλόγλι ως Καραϊικα, στα οποία προβλέπεται διαπλάτυνση του υφιστάμενου άξονα. Μια πρακτική που θυμίζει τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάστηκε η σημερινή Κορίνθου – Πατρών, παράλληλα με τη λειτουργία του δρόμου.
Σημαντικά τεχνικά έργα είναι οι 15 γέφυρες του νέου αυτοκινητόδρομου, με μεγαλύτερη εκείνη του ποταμού Πηνειού, η οποία θα έχει μήκος 240 μ. και θα είναι η μεγαλύτερη σε όλο το μήκος της Ολυμπίας Οδού. Εν γένει, τα 75 χλμ. του πολύπαθου έργου, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: το «παρθένο» κομμάτι που πατάει σε νέα χάραξη για το οποίο το χρονοδιάγραμμα προβλέπει παράδοση σε 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης και το κομμάτι της διαπλάτυνσης επί της υφιστάμενης χάραξης για το οποίο προβλέπονται τέσσερις επιπλέον μήνες.
Διαβάστε ακόμα: Ζούμε εποχές Ολυμπιακών Αγώνων
Το πρόβλημα των χωματουργικών και οι τόνοι σκουπιδιών
Μεγάλη πρόκληση αποτελούν οι εκτεταμένες χωματουργικές εργασίες, με το συνολικό έλλειμμα υλικού πλήρωσης να φτάνει περίπου στα 3,5 εκατομμύρια m3. Το υλικό που προκύπτει από τις εκσκαφές μέχρι σήμερα, δεν είναι σε όλα τα σημεία κατάλληλο για να αξιοποιηθεί ξανά στα επιχώματα. Αυτό σημαίνει και μεγαλύτερο κόστος, αλλά δημιουργεί πίεση και στα χρονοδιαγράμματα καθώς απαιτούνται επιπλέον εργασίες. Επί του παρόντος, αναζητούνται δανειοθάλαμοι για χώμα που θα χρησιμοποιηθεί στα επιχώματα.
Ξεκινώντας η κατασκευαστική περίοδος, στα τέλη του περασμένου Μαρτίου, ξεκίνησε μια απαιτητική εργασία για την αποκομιδή των απορριμμάτων που βρίσκονται κατά μήκος του νέου δρόμου. Στα πρώτα 20 χλμ. του έργου, έχουν ήδη συλλεγεί 55.000 τόνοι απορριμμάτων που συνδέονται κυρίως με τις αγροτικές δραστηριότητες. Αυτοί οδηγήθηκαν προς ανακύκλωση, ενώ οι σχετικές εργασίες συνεχίζονται.
Το προφίλ του έργου
Το χρονικό της κατασκευής του οδικού άξονα Πατρών – Πύργου είναι ένα συνεχές «μπρος-πίσω», που έχει στοιχίσει πολύ ακριβά στις περιοχές. Δεν είναι τυχαίο ότι θεωρείται σήμερα δρόμος καρμανιόλα. Μόνο την τελευταία εξαετία έχασαν τη ζωή τους περισσότεροι από 66 άνθρωποι και δεκάδες τραυματίστηκαν, πολλοί από τους οποίους πολύ σοβαρά. Με την επανένταξη του στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, από την οποία αποσπάστηκε τον Απρίλιο του 2014, θα δημιουργηθεί ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, συνολικού μήκους 277 χλμ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι μελέτες του τμήματος από την Πάτρα ως τον Πύργο ολοκληρώθηκαν από την παραχωρησιούχο τον Σεπτέμβριο του 2014. Ακολούθησε το σήριαλ της κατάτμησης σε 8 εργολαβίες, που τράβηξε μία τετραετία. Αποτέλεσμα ήταν μέσα σε έναν χρόνο από την υπογραφή τριών συμβάσεων, οι εργασίες να έχουν προχωρήσει περί το 1%. Από τις δύο διαφορετικές φάσεις που έχει διέλθει το συγκεκριμένο έργο, κληροδοτήθηκαν στο σήμερα αρκετές κατασκευές. Αυτές ελέγχονται, διότι ήταν ως επί το πλείστος εκτεθειμένες στα καιρικά φαινόμενα και την υγρασία, όπως κι ορισμένα επιχώματα.
Μέχρι σήμερα, οι αρχαιολογικές εργασίες δεν έχουν αναδείξει ιδιαίτερα ζητήματα,, ενώ στο πεδίο των απαλλοτριώσεων, που ταλαιπωρούν διαχρονικά τα έργα, εντοπίζεται στο 35οχλμ. περίπου ένα τμήμα, μήκους 10 χλμ., όπου έχει προχωρήσει μόνο η πρώτη φάση των απαλλοτριώσεων και αναμένεται η δεύτερη. Εκτιμάται ότι οι εν λόγω χώροι θα έχουν αποδοθεί μέχρι το τέλος του 2022.
Η επανένταξη του έργου στην Ολυμπία Οδό, η έγκριση της οποίας από την Κομισιόν χρειάστηκε για να ολοκληρωθεί δύο χρόνια, επανέφερε στη ζωή ένα καταδικασμένο ως τότε έργο. Το συνολικό κόστος κατασκευής της Πατρών – Πύργου θα ανέλθει στα 331 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των συστημάτων για τα υβριδικά διόδια. Χρηματοδοτείται, κατά την περίοδο κατασκευής, κατά 65% από ευρωπαϊκούς και δημόσιους πόρους και το υπόλοιπο 35% από ίδια κεφάλαια του παραχωρησιούχου και δανεισμό.
Latest News
ΑΒΑΞ: Η «Νίκη» και η «Αθηνά» ανοίγουν και χτίζουν τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Βίντεο του ομίλου ΑΒΑΞ παρουσιάζει τον τρόπο διάνοιξης και χτισίματος της Γραμμής 4 από το «Άλσος Βεϊκου» στο «Γαλάτσι»
Διάνοιξη πάνω από 2.500 μέτρων σήραγγας για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Από το Άλσος Βεΐκου και έως σήμερα έχει διανοιχτεί σήραγγα 520 μέτρων στο πλαίσιο των έργων στη Γραμμή 4, σε Γαλάτσι και Κατεχάκη
Σε Πικροδάφνη και Ιλισό τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα
Η Περιφέρεια Αττικής «βάζει μπροστά» τις μηχανές για 158 αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα – Από αυτά 54 θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2025
Ποιοι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 5% θα λάβουν μέρος στην ΑΜΚ της Intrakat
H ανακοίνωση της Intrakat για την Αυξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και ποιες εταιρείες - μέτοχοι θα συμμετέχουν
ALUMIL: Νέες συνεργασίες στον Καναδά, συμμετοχή σε πρωτοποριακά έργα
H ALUMIL έχει ισχυρό επιχειρησιακό αποτύπωμα στο εξωτερικό, από την Ινδία ως την Ανατ. Αφρική και την Ευρώπη ως τη Βόρεια Αμερική
Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής με βάση το πιο δύσκολο σενάριο
Διαδοχικές συσκέψεις για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, μία με επιχειρησιακούς φορείς και μία με εκπροσώπους ΟΤΑ
Αύξηση 20% στα καθαρά κέρδη της «Τιτάν» - Πότε μπαίνει σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η εισαγωγή της Titan America σε αμερικάνικο χρηματιστήριο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025
Eurobank Equities: Τιμή – στόχος τα 23,40 ευρώ και σύσταση αγοράς για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την κάλυψη της εταρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε η Eurobank Equities βλέποντας υψηλότερη κερδοφορία και αποδόσεις για τους μετόχους
Κατσιγιάννης (ΑΒΑΞ): Ο κατασκευαστής δεν είναι πια απλά «εργολάβος»
Τι ανέφερε ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ, μιλώντας στο 7ο Athens Investment Forum 2024
Μιχαηλίδης (ΤΕΡΝΑ): Τα τρία προαπαιτούμενα για την ανάπτυξη των υποδομών
Τι ανέφερε στο Athens Investment Forum, ο κ. Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ