
Η διάρκεια του επιτόπιου φορολογικού ελέγχου που αναγράφεται στην εντολή ελέγχου, δύναται να παραταθεί μια φορά κατά 6 μήνες. Περαιτέρω παράταση μέχρι 6 ακόμη μήνες είναι δυνατή σε εξαιρετικές περιπτώσεις, (παράγραφος 4 του άρθρου 25 του Ν.4174/2013). Για το θέμα αυτό πρέπει να τονίσουμε ότι, η σαφέστατη διατύπωση του νόμου δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας, συνεπώς η δυνατότητα παράτασης του αρχικού χρόνου διάρκειας του ελέγχου είναι δυνατή μόνο για το διάστημα και υπό τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στις σχετικές διατάξεις.
Βέβαια η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.) της Αθήνας έχει καταγράψει διαφορετική άποψη με την απόφαση ΔΕΔ Α 333/2021 «όσον αφορά το άρθρο 25 του Ν.4174/2013 και σχετικά με τη προθεσμία που αρχικά ετέθη για τη δράση της υπηρεσίας, αυτή είναι ενδεικτική, διότι δεν χαρακτηρίζεται ρητά από τον νόμο ως αποκλειστική ούτε προκύπτει από τις σχετικές διατάξεις διαφορετική βούληση του νομοθέτη, αλλά περιέχει έντονη υπόδειξη προς την Διοίκηση να ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες μέσα σε σύντομο, και πάντως εύλογο χρόνο. Κατά συνέπεια, η υπέρβαση της προθεσμίας αυτής δεν δημιουργεί ακυρότητα των επίδικων καταλογισμών, αφού η φορολογική ελεγκτική αρχή, λαμβάνοντας υπόψη τις δυσκολίες της υπόθεσης στη συγκέντρωση στοιχείων, έδρασε εντός ευλόγου χρόνου. Με βάση τα παραπάνω, οι προσβαλλόμενες διοικητικές πράξεις, δεδομένου ότι στηρίζονται σε έγκυρη εντολή ελέγχου, είναι καθόλα νόμιμες, αφού τηρήθηκε πλήρως η διαδικασία του Κ.Φ.Δ., ο δε ισχυρισμός της προσφεύγουσας περί ακυρότητας αυτών λόγω υπέρβασης της διάρκειας της εντολής ελέγχου, απορρίπτεται ως αβάσιμος», άποψη η οποία πιθανόν στο μέλλον να ανατραπεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).
Για να αιτιολογήσει την απόφαση αυτή η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της Αθήνας έλαβε μερικώς υπόψιν της το έγγραφο (εγκύκλιο) ΔΕΛ Α 1069048 2.5.2014 της Διεύθυνσης Ελέγχων της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογικής Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε., το οποίο μεταξύ των άλλων παρέχει οδηγίες εφαρμογή του άρθρου 25, όπου για το θέμα αυτό τονίζει ότι, η διάρκεια του ελέγχου που θα τίθεται στην εντολή συναρτάται άμεσα τόσο με το χαρακτηρισμό (είδος) ελέγχου πλήρης ή μερικός όσο και με τα δεδομένα της κάθε υπόθεσης όπως είναι το μέγεθος της επιχείρησης, το αντικείμενο των εργασιών, ο βαθμός δυσκολίας κλπ. Σε κάθε περίπτωση, η διάρκεια που θα τεθεί, πρέπει να εξασφαλίζει τη διενέργεια του ελέγχου με σχετική άνεση χρόνου δεδομένου ότι μπορεί να παραταθεί μία φορά κατά 6 μήνες και περαιτέρω παράταση για ακόμη 6 μήνες είναι δυνατή μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις.
Η τροποποίηση της εντολής προκειμένου να παραταθεί η διάρκεια του φορολογικού ελέγχου πρέπει να εκδίδεται πριν την ημερομηνία λήξης της διάρκειας που αναγράφεται στην τροποποιηθείσα εντολή. Παρά του ότι ο φορολογούμενος στην ενδικοφανή προσφυγή του υποστήριξε ότι, «ενώ ορίστηκε η διάρκεια ελέγχου μέχρι την 31.12.2018, ενώ η έναρξη του ελέγχου έγινε στις 7.11.2019, χωρίς η διάρκεια αυτής να έχει επισήμως και εγγράφως παραταθεί, και ως εκ τούτου οι ελεγκτές στερούνταν αρμοδιότητας ελέγχου, ή ήταν οι ίδιοι αναρμόδιοι, αφού κατείχαν μια ανυπόστατη, άλλως άκυρη εντολή ελέγχου αφού είχε ήδη λήξει και προ πολλού παρέλθει η διάρκεια του ελέγχου που αναγραφόταν στην εντολή ελέγχου» και το ανωτέρω έγγραφο ρητά παρέχει την οδηγία «Η τροποποίηση της εντολής προκειμένου να παραταθεί η διάρκεια του φορολογικού ελέγχου πρέπει να εκδίδεται πριν την ημερομηνία λήξης της διάρκειας που αναγράφεται στην τροποποιηθείσα εντολή», η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της Αθήνας απέρριψε την ενδικοφανή προσφυγή.
Στο σημείο αυτό επισημαίνεται ότι, οι ερμηνευτικές εγκύκλιοι είναι δεσμευτικές για τη Α.Α.Δ.Ε., έως ότου ανακληθούν ρητά ή έως ότου τροποποιηθεί η νομοθεσία την οποία ερμηνεύουν, (σχετικό το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του Ν.4174/2013), συνεπώς είναι δεσμευτικές και για την Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.) μιας και είναι υπηρεσία της Α.Α.Δ.Ε.
Γιώργος Α. Κορομηλάς
Φορολογικός σύμβουλος – Συγγραφέας φορολογικών βιβλίων
Διευθυντής Φορολογικού τμήματος Tax Advisors I.K.E.
Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών


Latest News

Άδεια διαμονής και σύστημα πληροφοριών Σένγκεν – Η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ
Το ΣτΕ έκρινε νόμιμη την απόρριψη αιτήματος αλλοδαπού, συζύγου Έλληνα πολίτη, για τη χορήγηση άδειας διαμονής λόγω της εγγραφής του στο σύστημα πληροφοριών Σένγκεν από άλλο κράτος μέλος

Τι σημαίνει η αναβάθμιση της Moody’s για το ελληνικό αξιόχρεο
Ακόμα και οι πιο δύσπιστοι, πλέον θα ενδιαφερθούν για τα πολύ ελκυστικά ελληνικά ομόλογα. Το Χρηματιστήριο συνεχίζει να πρωταγωνιστεί.

Γιατί οι επενδυτές στην Ευρώπη είναι αισιόδοξοι παρά τον τυφώνα Τραμπ
Μια σπάνια απόκλιση παρατηρείται αυτό το διάστημα στις μετοχικές αγορές: Οι αμερικανικές καταρρέουν, οι ευρωπαϊκές υπεραποδίδουν. Ποιός έχει δίκιο;
![Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [ΣΤ’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/timologia1-7-600x397.jpg)
Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [ΣΤ’ Μέρος]
Οι περιπτώσεις

Η Βόρεια Αμερική στα χνάρια της... ευρωζώνης
Για να επιλύσουν τις τρέχουσες εντάσεις, Καναδάς, Μεξικό και Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να αρχίσουν να συντάσσουν σχέδια για μια Οικονομική Ένωση της Βόρειας Αμερικής

Μέχρι 31 Μαρτίου 2025, υποχρεωτική η χορήγηση των κανονικών αδειών έτους 2024
Ο εργοδότης πρέπει να μεριμνήσει οι εργαζόμενοι του να λάβουν το σύνολο της ετήσιας (κανονικής) άδειας έως 31.3.2025 και σε περίπτωση που δεν ολοκληρωθεί, τότε να την αποζημιώσει
![Ποιοι απαλλάσσονται από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων 2025 [Α Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/akinita-888-efimerida-600x400.jpg)
Ποιοι απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ 2025
Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων

Προσαύξηση και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης για εργασία Κυριακής αργία νύκτα υπερεργασία και υπερωρία
Τι πρέπει να γνωρίζουν εργοδότες και εργαζόμενοι

Πώς θα εκδώσετε το εκκαθαριστικό του ΕΝΦΙΑ 2025
Εκδόθηκαν την Κυριακή 9 Μαρτίου 2025, τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ.

Δικαστική νίκη για εταιρεία υπό εκκαθάριση: Ακυρώθηκαν οφειλές 13.000 ευρώ
Δεκτή η ανακοπή κατά πράξεων ταμειακής βεβαίωσης Δήμου