Τα πάνω κάτω στους θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους έφερε η ρωσοουκρανική πολεμική σύγκρουση και η απόφαση των Ευρωπαίων και Αμερικάνων να επιβάλλουν μερικό εμπάργκο σε ρωσικά ενεργειακά προϊόντα. Ενισχυτικά στις αλλαγές των θαλασσίων δρόμων λειτουργεί και η διαφαινόμενη τάση αύξησης της κατανάλωσης πετρελαϊκών προϊόντων από τα εκατοντάδες εκατομμύρια καταναλωτών της ΕΕ στο πλαίσιο μείωσης της κατανάλωσης φυσικού αέριου που έρχεται με ρωσικούς αγωγούς.
Στην ανάλυσή τους ο οίκος Poten υπογραμμίζει τη θετική επίπτωση για τα δεξαμενόπλοια, επισημαίνοντας ότι η βορειοδυτική Ευρώπη ήταν παραδοσιακά ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικού αργού πετρελαίου από τη Βαλτική και ομοίως, η Νότια Ευρώπη ήταν βασικός πελάτης του ρωσικού αργού πετρελαίου από τη Μαύρη Θάλασσα.
Για παράδειγμα, την 5ετία από τον Ιανουάριο του 2017 έως τον Ιανουάριο του 2022, η Ευρώπη εισήγαγε κατά μέσο όρο 2,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα αργού πετρελαίου από τη Ρωσία (δια θαλάσσης) που αντιπροσωπεύει το 26% των συνολικών θαλάσσιων εισαγωγών στην Ευρώπη. Όμως όσον αφορά τα τονομίλια, οι ρωσικές συναλλαγές αντιπροσώπευαν μόνο το 14% του συνόλου, σαφώς συνάρτηση των σχετικά μικρών αποστάσεων. Στους μήνες μετά την εισβολή, η Ευρώπη έχει επιλέξει και άλλες πηγές εφοδιασμού αργού πετρελαίου από πιο μακρινές περιοχές.
Διαβάστε ακόμα: Συνεχίζει τις επενδύσεις στη ναυτιλία η BlackRock
Ενδεικτικά την περίοδο Μαρτίου – Αυγούστου 2022, το ποσοστό πετρελαίου που εισήγαγε η Ευρώπη από τη Ρωσία μειώθηκε στο 19% ενώ την ίδια περίοδο το μερίδιο του ρωσικού αργού που έφτασε στην Ευρώπη μετρούμενο σε τονομίλια μειώθηκε κατά 2% σε 12%. Αυτοί που ωφελήθηκαν περισσότερο από τις αλλαγές ήταν οι εταιρείες παραγωγής των ΗΠΑ στον Κόλπο του Μεξικού.
Πριν από τη σύγκρουση στην Ουκρανία, η Ευρώπη εισήγαγε περίπου το 6% του αργού πετρελαίου της από τον Κόλπο των ΗΠΑ ενώ μετά την εισβολή, αυτό έχει διπλασιαστεί σε 12%. Την ίδια στιγμή, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές από τη Νότια Αμερική (όπως η Βραζιλία και η Γουιάνα), τη Δυτική Αφρική και τη Μέση Ανατολή αυξήθηκαν αλλά όχι στον ίδιο βαθμό.
Διαβάστε ακόμα: Νέες επενδύσεις 120 εκατ. ευρώ για πράσινα πλοία από την Attica Group
Οι πηγές
Οι αλλαγές στις εμπορικές ροές είχαν ουσιαστικό αντίκτυπο και στον ρόλο που παίζουν οι επιμέρους κατηγορίες δεξαμενοπλοίων. Στις συναλλαγές μικρών αποστάσεων από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα προς τις χώρες της ΕΕ κυριαρχούσαν τα δεξαμενόπλοια Aframax και Suezmax.
Η στροφή σε άλλες πιο μακρινές πηγές ενίσχυσε την παρουσία των πολύ μεγαλύτερων δεξαμενοπλοίων (300.000 τόνων η 2 εκατ. βαρελιών) των Very Large Crude Carrier (VLCC) στην ευρωπαϊκή αγορά.
Η κίνηση των VLCC στην Ευρώπη μειώνονταν σταθερά πριν από το ξέσπασμα του Covid-19 και κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τα VLCC δεν χρησιμοποιήθηκαν σχεδόν καθόλου για ευρωπαϊκές εισαγωγές αργού πετρελαίου. Αυτό άλλαξε μετά τη ρωσική εισβολή. Τα VLCC έχουν επανέλθει στο προσκήνιο ειδικά στην εμπορική οδό από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη.
Η ΕΕ εξακολουθεί να εισάγει σχεδόν 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα αργού πετρελαίου από τη Ρωσία (ποσότητα μειωμένη κατά 20% σε σύγκριση με τους 12 μήνες πριν από τη σύγκρουση). Η αντικατάσταση αυτού, εφόσον επιβληθεί πλήρες εμπάργκο από την ΕΕ τον προσεχή Δεκέμβριο θα πρέπει να προέλθει από πηγές μακρινών αποστάσεων και συγκεκριμένα από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, τη Δυτική Αφρική και τη Μέση Ανατολή.
Η προσθήκη άλλων 2 εκατ. βαρελιών θα μεταβάλλει δραματικά τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου αυξάνοντας δυναμικά τη ζήτηση για VLCC κυρίως αλλά και άλλα δεξαμενόπλοια. Συνεπώς η αγορά των δεξαμενοπλοίων είναι μπροστά σε μια ξέφρενη κούρσα, τόνισε ο οίκος αναλύσεων Poten.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Στο 7,4% του παγκοσμίου στόλου τα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα - Οι εκτιμήσεις της Intermodal
Ενώ η χρηματοδότηση στην πιο πράσινη ναυτιλία σημειώνει πρόοδο, εξακολουθούν να υπάρχουν αρκετές προκλήσεις
Προβληματίζουν οι περικοπές ΟΠΕΚ τα δεξαμενόπλοια
Οι παράγοντες που πιέζουν τους ναύλους μπορεί να εξισορροπηθούν από την αυξανόμενη παραγωγή στον Ατλαντικό που στηρίζει το εμπόριο μεγάλων αποστάσεων
Υπογράφτηκε η σύμβαση για την αποκατάσταση του λιμένος Βόλου
Το έργο είναι συμβατικής αξίας 9,5 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι