![Ναυτιλία: Το εμπάργκο αλλάζει τους θαλάσσιους δρόμους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/09/tanker-VLCC.jpg)
Τα πάνω κάτω στους θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους έφερε η ρωσοουκρανική πολεμική σύγκρουση και η απόφαση των Ευρωπαίων και Αμερικάνων να επιβάλλουν μερικό εμπάργκο σε ρωσικά ενεργειακά προϊόντα. Ενισχυτικά στις αλλαγές των θαλασσίων δρόμων λειτουργεί και η διαφαινόμενη τάση αύξησης της κατανάλωσης πετρελαϊκών προϊόντων από τα εκατοντάδες εκατομμύρια καταναλωτών της ΕΕ στο πλαίσιο μείωσης της κατανάλωσης φυσικού αέριου που έρχεται με ρωσικούς αγωγούς.
Στην ανάλυσή τους ο οίκος Poten υπογραμμίζει τη θετική επίπτωση για τα δεξαμενόπλοια, επισημαίνοντας ότι η βορειοδυτική Ευρώπη ήταν παραδοσιακά ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικού αργού πετρελαίου από τη Βαλτική και ομοίως, η Νότια Ευρώπη ήταν βασικός πελάτης του ρωσικού αργού πετρελαίου από τη Μαύρη Θάλασσα.
Για παράδειγμα, την 5ετία από τον Ιανουάριο του 2017 έως τον Ιανουάριο του 2022, η Ευρώπη εισήγαγε κατά μέσο όρο 2,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα αργού πετρελαίου από τη Ρωσία (δια θαλάσσης) που αντιπροσωπεύει το 26% των συνολικών θαλάσσιων εισαγωγών στην Ευρώπη. Όμως όσον αφορά τα τονομίλια, οι ρωσικές συναλλαγές αντιπροσώπευαν μόνο το 14% του συνόλου, σαφώς συνάρτηση των σχετικά μικρών αποστάσεων. Στους μήνες μετά την εισβολή, η Ευρώπη έχει επιλέξει και άλλες πηγές εφοδιασμού αργού πετρελαίου από πιο μακρινές περιοχές.
Διαβάστε ακόμα: Συνεχίζει τις επενδύσεις στη ναυτιλία η BlackRock
Ενδεικτικά την περίοδο Μαρτίου – Αυγούστου 2022, το ποσοστό πετρελαίου που εισήγαγε η Ευρώπη από τη Ρωσία μειώθηκε στο 19% ενώ την ίδια περίοδο το μερίδιο του ρωσικού αργού που έφτασε στην Ευρώπη μετρούμενο σε τονομίλια μειώθηκε κατά 2% σε 12%. Αυτοί που ωφελήθηκαν περισσότερο από τις αλλαγές ήταν οι εταιρείες παραγωγής των ΗΠΑ στον Κόλπο του Μεξικού.
Πριν από τη σύγκρουση στην Ουκρανία, η Ευρώπη εισήγαγε περίπου το 6% του αργού πετρελαίου της από τον Κόλπο των ΗΠΑ ενώ μετά την εισβολή, αυτό έχει διπλασιαστεί σε 12%. Την ίδια στιγμή, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές από τη Νότια Αμερική (όπως η Βραζιλία και η Γουιάνα), τη Δυτική Αφρική και τη Μέση Ανατολή αυξήθηκαν αλλά όχι στον ίδιο βαθμό.
Διαβάστε ακόμα: Νέες επενδύσεις 120 εκατ. ευρώ για πράσινα πλοία από την Attica Group
Οι πηγές
Οι αλλαγές στις εμπορικές ροές είχαν ουσιαστικό αντίκτυπο και στον ρόλο που παίζουν οι επιμέρους κατηγορίες δεξαμενοπλοίων. Στις συναλλαγές μικρών αποστάσεων από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα προς τις χώρες της ΕΕ κυριαρχούσαν τα δεξαμενόπλοια Aframax και Suezmax.
Η στροφή σε άλλες πιο μακρινές πηγές ενίσχυσε την παρουσία των πολύ μεγαλύτερων δεξαμενοπλοίων (300.000 τόνων η 2 εκατ. βαρελιών) των Very Large Crude Carrier (VLCC) στην ευρωπαϊκή αγορά.
Η κίνηση των VLCC στην Ευρώπη μειώνονταν σταθερά πριν από το ξέσπασμα του Covid-19 και κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τα VLCC δεν χρησιμοποιήθηκαν σχεδόν καθόλου για ευρωπαϊκές εισαγωγές αργού πετρελαίου. Αυτό άλλαξε μετά τη ρωσική εισβολή. Τα VLCC έχουν επανέλθει στο προσκήνιο ειδικά στην εμπορική οδό από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη.
Η ΕΕ εξακολουθεί να εισάγει σχεδόν 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα αργού πετρελαίου από τη Ρωσία (ποσότητα μειωμένη κατά 20% σε σύγκριση με τους 12 μήνες πριν από τη σύγκρουση). Η αντικατάσταση αυτού, εφόσον επιβληθεί πλήρες εμπάργκο από την ΕΕ τον προσεχή Δεκέμβριο θα πρέπει να προέλθει από πηγές μακρινών αποστάσεων και συγκεκριμένα από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, τη Δυτική Αφρική και τη Μέση Ανατολή.
Η προσθήκη άλλων 2 εκατ. βαρελιών θα μεταβάλλει δραματικά τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου αυξάνοντας δυναμικά τη ζήτηση για VLCC κυρίως αλλά και άλλα δεξαμενόπλοια. Συνεπώς η αγορά των δεξαμενοπλοίων είναι μπροστά σε μια ξέφρενη κούρσα, τόνισε ο οίκος αναλύσεων Poten.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Νέες ναυπηγήσεις: Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/shipyard-1280x902-600x423.jpeg)
Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου
Σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης των πλοίων, που έφτασε στα επίπεδα του 2008, έτος καταγραφής ιστορικού ρεκόρ
![Ναυτιλία: Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/ellinika-ploia-1280x850-1-600x398.jpg)
Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή
Η απόφαση της Αμερικανικής Ακτοφυλακής για την ανανέωση της συμμετοχής της χώρας μας στην Πρωτοβουλία QUALSHIP 21 για το 2024-2025
![Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Ef240709_2167a-600x400.jpg)
Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας
Στην τελετή απονομής παρευρέθηκαν εκπρόσωποι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του τόπου, καθώς και εκλεκτά μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας
![Ερυθρά Θάλασσα: Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/w12-64120w2481804w16105958w15233420w18144811w17101426-600x338.jpg)
Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης
«Πύραυλος» έπεσε στο νερό και δεύτερος εξερράγη στον αέρα, ενημέρωσε το πλήρωμα του εμπορικού σκάφους την Ambrey
![Άγιος Κωνσταντίνος: Περίμεναν κρουαζιερόπλοια στο νέο λιμάνι, έχασαν και την ακτοπλοϊκή σύνδεση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/agios-konstantinos-600x464.jpg)
Απέκτησαν λιμάνι, περίμεναν κρουαζιερόπλοια αλλά έμειναν και από πλοίο… - Τι συμβαίνει στον Άγιο Κωνσταντίνο
Ο Άγιος Κωνσταντίνος της Φθιώτιδας έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες, αν και το λιμάνι εγκαινιάστηκε μόλις το 2023
![Λιμάνια: Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limani-irakleio-600x300.jpg)
Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια
Θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί το 2030 σε δέκα τουλάχιστον ελληνικούς λιμενικούς οργανισμούς
![ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Βόρεια Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/aktoploia-600x375.jpg)
ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Β. Ευρώπη
Το δυσθεώρητο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση προς τους υπουργούς Χρ. Στυλιανίδη και Τ. Θεοδωρικάκο
![Ναυτιλία: Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/tanker-600x338.jpg)
Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA
Ο ελληνόκτητος στόλος που είναι ταξινομημένος στον Ιταλικό Νηογνώμονα RINA διπλασίασε το μέγεθός του από το 2021 έως το 2023
![ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 0,2% στη δύναμη του εμπορικού στόλου τον Μάιο 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/ploia-600x338.jpg)
Αύξηση 0,2% στη δύναμη του εμπορικού στόλου τον Μάιο
Τι δείχνουν τα στοιχεία
![Διώρυγα του Παναμά: Σε 6 χρόνια η κατασκευή του γιγάντιου ταμιευτήρα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/panama-canal-g52eeb7b5a_1280-768x432-1-600x338.jpg)
Σε 6 χρόνια το έργο του γιγάντιου ταμιευτήρα στη Διώρυγα του Παναμά
Ο ταμιευτήρας αξίας 1,6 δισ. δολ. θα διασφαλίσει τη διέλευση των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά