
Το θολό τοπίο που επικρατεί τα τελευταία χρόνια στην εφαρμογή του τέλους χαρτοσήμου 2,4% στα δάνεια που συνάπτονται μεταξύ των επιχειρήσεων ξεκαθαρίζει το υπουργείο Οικονομικών με μια νέα διάταξη που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο που έχει κατατεθεί στη Βουλή.
Το άρθρο 172 του πολυνομοσχεδίου προβλέπει ότι επιβάλλεται τέλος χαρτοσήμου στα δάνεια που δίνουν ή λαμβάνουν οι επιχειρήσεις. Η ρύθμιση αυτή ισχύει αναδρομικά από 1η Ιανουαρίου 2021 παρά το γεγονός ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε κρίνει ότι τα συγκεκριμένα δάνεια απαλλάσσονται από το τέλος χαρτοσήμου καθώς η χορήγηση δανείου προέρχεται από πρόσωπο (επιχείρηση) υπαγόμενο στον ΦΠΑ, επιβαρύνεται με τόκο, δηλαδή παρέχεται έναντι ανταλλάγματος και συνιστά παροχή υπηρεσιών από επαχθή αιτία.
Διαβάστε επίσης: Αυξημένα κατά 2,831 δισ. ευρώ τα δάνεια προς νοικοκυριά και επιχειρήσεις τον Ιούλιο
Η νέα διάταξη προβλέπει ότι δεν θίγονται οι διατάξεις για την επιβολή τελών χαρτοσήμου στα έντοκα δάνεια και λοιπές χρηματοδοτήσεις και στους απορρέοντες συμβατικούς τόκους ενώ απαλλαγές από τέλη χαρτοσήμου που προβλέπονται από άλλες διατάξεις εξακολουθούν να ισχύουν. Το μέτρο αυτό ισχύει αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2021 και για τα συναπτόμενα δάνεια και τις λοιπές χρηματοδοτήσεις και τους απορρέοντες τόκους μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, τα τέλη χαρτοσήμου αποδίδονται εμπρόθεσμα μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2022.
Η αιτιολογική έκθεση
Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι «με την προτεινόμενη ρύθμιση αποσαφηνίζεται το πεδίο εφαρμογής της φορολογίας χαρτοσήμου με την προσθήκη δύο νέων εδαφίων στην περ. β της παρ. 1 του άρθρου 63 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας που κυρώθηκε με τον ν. 2859/2000 (Α’248), με τα οποία ορίζεται ότι δεν θίγονται οι διατάξεις που προβλέπουν την επιβολή τελών χαρτοσήμου στις συμβάσεις δανείων, τις λοιπές χρηματοδοτήσεις (όπως οι εγγραφές του τέταρτου εδαφίου της παρ. 5γ του άρθρου 15 του ΚΝΤΧ, οι ενέγγυες πιστώσεις, οι πιστώσεις σε ανοικτό λογαριασμό και οι πιστωτικές κάρτες, από εταιρείες μη τράπεζες), και στους συμβατικούς τόκους»
Επισημαίνεται ακόμα ότι «με τις υφιστάμενες ρυθμίσεις ετίθεντο ερμηνευτικά ζητήματα για το πεδίο εφαρμογής της φορολογίας χαρτοσήμου ως προς τα έντοκα δάνεια και τις λοιπές χρηματοδοτήσεις, καθώς και τους συμβατικούς τόκους» και τονίζεται ότι βραχυπρόθεσμος στόχος ρύθμισης είναι η «απόδοση τελών χαρτοσήμου επί εντόκων δανείων και λοιπών χρηματοδοτήσεων (όπως οι εγγραφές του τέταρτου εδαφίου της παρ. 5γ του άρθρου 15 του ΚΝΤΧ, οι ενέγγυες πιστώσεις, οι πιστώσεις σε ανοικτό λογαριασμό και οι πιστωτικές κάρτες, από εταιρείες μη τράπεζες), καθώς και για τους συμβατικούς τόκους αυτών»
Η νέα διάταξη
Αναλυτικότερα η διάταξη έχει ως εξής:
1. Στο τέλος της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 63 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 2859/2000, Α’248), μετά τις λέξεις «ασφαλιστηρίων ζωής από ασφαλιστικές εταιρείες», το σημείο στίξης κόμμα «,» αντικαθίσταται από τελεία «.», προστίθενται τρίτο και τέταρτο εδάφια και η περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 63 διαμορφώνεται ως εξής:
«β) για την επιβολή τελών χαρτοσήμου στις πράξεις τις οποίες προβλέπουν οι διατάξεις του άρθρου 2 του παρόντος νόμου και στα παρεπόμενά τους σύμφωνα.
Δε θίγονται οι διατάξεις που προβλέπουν την επιβολή τελών χαρτοσήμου στα μισθώματα ακινήτων, στις αποδείξεις πληρωμής ασφαλίστρων για κάθε είδους ασφαλίσεις και επιστροφής ασφαλίστρων, στις αποδείξεις πληρωμής αποζημίωσης, για ασφαλίσεις κάθε είδους, που δίνονται σε ασφαλιστικές εταιρείες, στα χορηγούμενα από ασφαλιστικές εταιρείες δάνεια επί ασφαλιστηρίων ζωής και στις εξαγορές (RACHATS) ασφαλιστηρίων Ζωής από ασφαλιστικές εταιρείες.
Ομοίως δεν θίγονται οι διατάξεις για την επιβολή τελών χαρτοσήμου στα έντοκα δάνεια και λοιπές χρηματοδοτήσεις και στους απορρέοντες συμβατικούς τόκους.
Απαλλαγές από τέλη χαρτοσήμου που προβλέπονται από άλλες διατάξεις για τις πράξεις του προηγούμενου εδαφίου εξακολουθούν να ισχύουν.»
2. Η ισχύς της παρ. 1 αρχίζει από την 1η.1.2021.
3. Για τα συναπτόμενα δάνεια και τις λοιπές χρηματοδοτήσεις, καθώς και τους απορρέοντες τόκους μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, τα τέλη χαρτοσήμου αποδίδονται εμπρόθεσμα μέχρι την 31η.10.2022.
Οι διαφορές επιχειρήσεων με τις φορολογικές αρχές
Το θέμα της επιβολής ή μη τελών χαρτοσήμου στα δάνεια μεταξύ των επιχειρήσεων αποτελεί σημείο διένεξης μεταξύ των φορολογούμενων και της φορολογικής διοίκησης καθώς οι ελεγκτικές αρχές για πολλά χρόνια επιβάλλουν τέλος χαρτοσήμου στις επιχειρήσεις, πολλές από τις οποίες προσέφυγαν στα διοικητικά δικαστήρια ζητώντας την ακύρωση του. Το 2020 το Συμβούλιο της Επικρατείας με δύο αποφάσεις απάλλαξέ τα δάνεια μεταξύ των επιχειρήσεων από το τέλος χαρτοσήμου. Συγκεκριμένα, στις αποφάσεις 2163-4/2020, 2323-5/2020) αναφέρεται ότι η «χορήγηση, έστω και ευκαιριακά, έντοκου χρηματικού δανείου από πρόσωπο υποκείμενο σε ΦΠΑ (ήτοι επιχείρηση) απαλλάσσεται των τελών χαρτοσήμου. Συγκεκριμένα κρίθηκε ότι η χορήγηση δανείου (από πρόσωπο υπαγόμενο στον ΦΠΑ) με τόκο, ήτοι έναντι ανταλλάγματος, συνιστά παροχή υπηρεσιών από επαχθή αιτία, και ως εκ τούτου εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ΦΠΑ, αν και συνιστά απαλλασσόμενη (του ΦΠΑ) δραστηριότητα. Συνεπώς, η διάταξη του Κώδικα Τελών Χαρτοσήμου, που επέβαλε χαρτόσημο στα δάνεια αυτά, έχει καταργηθεί ήδη από την 1η.1.1987, όταν δηλαδή ξεκίνησε να ισχύει ο νόμος περί ΦΠΑ».
Ωστόσο το υπουργείο Οικονομικών δεν εξέδωσε σχετική εγκύκλιο προς τις ελεγκτικές αρχές με αποτέλεσμα να συνεχίσουν να επιβάλουν τέλος χαρτοσήμου ενώ από τη πλευρά τους οι επιχειρήσεις έχοντας στα χέρια τους τις αποφάσεις του ανώτατου δικαστηρίου προσέφευγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών και σε ορισμένες περιπτώσεις δικαιώθηκαν.


Latest News

Ντόναχιου σε Μητσοτάκη: Εξαιρετική η επιτυχία της ελληνικής οικονομίας
Ο πρωθυπουργός συναντήθηκε με τον πρόεδρο του Eurogroup στο Μέγαρο Μαξίμου

ΙΟΒΕ: Επιδείνωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης - Βελτίωση των επιχειρηματικών προσδοκιών
Οι προσδοκίες στη Βιομηχανία βελτιώθηκαν σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο, ενώ και σε ετήσια βάση διαμορφώνονται υψηλότερα, σύμφωνα με το δελτίο του ΙΟΒΕ

Η Ελλάδα αποκτά Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό
Για πρώτη φορά σε επίσημο κείμενο της Ε.Ε. τα απώτατα δυνητικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας

Πώς μπορεί να «φουσκώσει» ο κρατικός κουμπαράς – Θα δοθεί κοινωνικό μέρισμα;
Τα εμπόδια και οι ευκαιρίες για να αυξηθεί το πλεόνασμα – Υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσε η κυβέρνηση να δώσει κοινωνικό μέρισμα

Τρομακτική αύξηση των θανατηφόρων εργατικών ατυχημάτων
Πρωτοβουλία για κοινωνικό διάλογο γύρω από τις συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας ζητά από την κυβέρνηση η ΓΣΕΕ

Ο κίνδυνοι, η στάσιμη παραγωγικότητα και οι επενδύσεις – Τα «καμπανάκια» του ΙΟΒΕ
Αν ο κίνδυνος μιας έντονης κρίσης είναι πολύ μικρός (αναφορικά με τους δασμούς), δεν ισχύει το ίδιο για το ενδεχόμενο στασιμότητας στην ελληνική οικονομία

Ταμείο Ανάκαμψης: Τα πρώτα μαθήματα από το RRF – Τα συμπεράσματα των ευρωβουλευτών από την Αθήνα
Oι ευρωβουλευτές της Ομάδας Εργασίας για την εφαρμογή του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας βρίσκονται από χθες στην Αθήνα

Συνεδρίασε η Κυβερνητική Επιτροπή για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση
Στόχος της συνεδρίασης ήταν η ενημέρωση των μελών της Επιτροπής για το διαμορφωμένο στρατηγικό πλαίσιο της Δίκαιης Μετάβασης τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο

Στα 41,7 δισ. αυξήθηκαν τα υπό διαχείριση κεφάλαια των Ελλήνων θεσμικών το α' 3μηνο του 2025
Oι υψηλότερες αποδόσεις καταγράφηκαν στους μετοχικούς Ο.Σ.Ε.Κ.Α. Δείκτη με 16,13%

Παπαθανάσης: Επιπλέον πόροι 83,86 εκατ. στους πληγέντες από τον Daniel
Το σχέδιο χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ταμείο Συνοχής και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο +