Αγοράζουν φθηνότερα τρόφιμα, στρέφονται σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που φέρουν το εμπορικό σήμα του λιανοπωλητή, τρώνε λιγότερο συχνά έξω, περιορίζουν τις δαπάνες σε διασκέδαση και ένδυση, ψωνίζουν σε φθηνά καταστήματα, χρησιμοποιούν λιγότερο τα αυτοκίνητά τους.
Με τον πληθωρισμό στις ΗΠΑ να παραμένει κοντά σε υψηλό 40ετίας εν μέσω ενεργειακής κρίσης, οι Αμερικανοί καταναλωτές αλλάζουν τις αγοραστικές τους συνήθειες. Και δη όχι μόνο οι οικονομικά πιο ευάλωτοι…
Ως τη «Μεγάλη Αβεβαιότητα» περιγράφει την κατάσταση σε σχετική έρευνα η McKinsey, διαπιστώνοντας ότι όλο και περισσότεροι Αμερικανοί «τρώνε από τα έτοιμα» -όσοι τουλάχιστον έχουν αποταμιεύσεις- για να καλύψουν τα καθημερινά έξοδα και βασικές ανάγκες.
Έτερες επιλογές; «Φορτώνουν» τις πιστωτικές κάρτες τους ή πληρώνουν το ελάχιστο ποσό σε λογαριασμούς -συσσωρεύοντας έτσι χρέος- ή βρίσκουν δεύτερη δουλειά για να ενισχύσουν το συρρικνούμενο εισόδημά τους.
Γενικότερα «πολλοί καταναλωτές αναζητούν φθηνότερες επιλογές για καθημερινά είδη πρώτης ανάγκης ή/και αναβάλουν αγορές, ειδικά τις μη αναγκαίες και ακριβές», διαπιστώνει σε έρευνα η εταιρεία Morning Consult.
Μοιραία αυτή η αλλαγή στις καταναλωτικές τάσεις και συνήθειες επηρεάζει την αγορά του λιανεμπορίου: από κολοσσούς του κλάδου, μέχρι τα σούπερ μάρκετ της γειτονιάς.
Όλοι πλέον αναζητούν τρόπους να κάνουν πιο προσιτά τα προϊόντα στους πελάτες τους, προκειμένου να μην τους μείνουν απούλητα σε ράφια και αποθήκες.
«Σφιχτά» πορτοφόλια, μεγάλο απόθεμα
«Συν τω χρόνω βλέπουμε πιο έντονες μετατοπίσεις των καταναλωτών και μείωση των συναλλαγών», παρατηρεί σε ανάλυση των δεδομένων του δεύτερου τριμήνου ο Τζον Ρέινι, εκτελεστικός αντιπρόεδρος και οικονομικός διευθυντής της Walmart.
«Για παράδειγμα, αντί για αλλαντικά που πωλούνται σε υψηλότερες τιμές, οι πελάτες αυξάνουν τις αγορές χοτ ντογκ και κονσερβών τόνου ή κοτόπουλου», επισημαίνει.
Καθώς δε οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχουν αυξηθεί στον μεγαλύτερο λιανοπωλητή στις ΗΠΑ, η εταιρεία προχωρά σε προσφορές για να ξεστοκάρει μέρος από το απόθεμα, περιορίζοντας αναγκαστικά τα περιθώρια κέρδους.
«Βλέπουμε πάντως ότι περισσότεροι αγοραστές μεσαίου και υψηλότερου εισοδήματος μας επιλέγουν», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Walmart, Ντάγκλας ΜακΜίλον.
Κάτι βέβαια που, στην παρούσα φάση, σημαίνει πρακτικά ότι οι υψηλότερες τιμές και η διεύρυνση του πελατολογίου της αντισταθμίζουν εν μέρει τη μείωση των κερδών της εταιρείας.
Συνολικά για την λιανική αγορά αυτή είναι η τρίτη κατά σειρά δύσκολη χρονιά, για την οποία οι περισσότεροι έτρεφαν αρχικά -πλην φρούδες όπως προκύπτει τελικά- ελπίδες να… ρεφάρουν.
Πρώτα, ήταν το σοκ της πανδημίας και των lockdown. Έπειτα τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, που δημιούργησαν σοβαρές ελλείψεις σε προμήθειες. Τώρα ο πληθωρισμός αλλάζει και πάλι τους όρους στο «παιχνίδι».
«Έχουμε πετύχει το μεγαλύτερο μέρος της εκκαθάρισης του καλοκαιρινού εποχιακού αποθέματος, όμως συνεχίζουμε να επικεντρωνόμαστε στη μείωση της έκθεσης αλλού, όπως στα ηλεκτρονικά, στα είδη σπιτιού και στα αθλητικά είδη», τονίζει ο Τζον Ρέινι.
«Επίσης, ακυρώσαμε παραγγελίες δισεκατομμυρίων δολαρίων για να βοηθήσουμε στην ευθυγράμμιση των επιπέδων αποθεμάτων με την αναμενόμενη ζήτηση».
Όλοι στο «κυνήγι» των προσφορών
Η εικόνα δεν είναι διαφορετική σε άλλους κολοσσούς της λιανικής αγοράς των ΗΠΑ.
Παρά τις προσφορές, η Target έκλεισε το δεύτερο τρίμηνο με 1,5% περισσότερα αποθέματα από ό,τι είχε τρεις μήνες νωρίτερα και 36% από ό,τι πριν από ένα χρόνο. Τα κέρδη της μειώθηκαν κατά 90%.
«Ένα αποδυναμωμένο μακροοικονομικό περιβάλλον, ο υψηλός πληθωρισμός και η μείωση των καταναλωτικών δαπανών έχουν ευρείες επιπτώσεις σε μεγάλο μέρος του λιανικού εμπορίου, ειδικά σε είδη που δεν είναι πρώτης ανάγκης», τονίζει η Μισέλ Γκας, διευθύνουσα σύμβουλος της Kohl’s, της μεγαλύτερης αλυσίδας πολυκαταστημάτων στις ΗΠΑ.
«Τα αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου της εταιρείας μας αντικατοπτρίζουν έναν πελάτη μεσαίου εισοδήματος, που έχει αποκτήσει μεγαλύτερη συνείδηση του κόστους και αισθάνεται μεγαλύτερη πίεση στον προϋπολογισμό του», υπογράμισε κατά την παρουσίαση των σχετικών στοιχείων.
«Ως εκ τούτου, βλέπουμε τους πελάτες να κάνουν λιγότερα ταξίδια για ψώνια, να ξοδεύουν λιγότερα ανά συναλλαγή και να στρέφονται σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εστιάζοντας στο κόστος».
Όχι τυχαία άλλες εταιρείες που λειτουργούν ως outlet βλέπουν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται ακόμη και σε εύπορες περιοχές, σε μια σαφή μεταστροφή της καταναλωτικής συμπεριφοράς.
Η τάση αυτή δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστη ούτε την εστίαση, ακόμη και τα fast foods, όπου το αυξανόμενο κόστος παραγωγής έχει οδηγήσει σε αύξηση τιμών και τους πελάτες, κυρίως με χαμηλό εισόδημα, να κυνηγούν τις προσφορές.
Προσώρας η πελατεία τους δείχνει να μην έχει μειωθεί αισθητά, καθώς το κόστος του φαγητού έξω έχει αυξηθεί λιγότερο από τις τιμές των προϊόντων στα καταστήματα τροφίμων. Τόσο, ώστε να καταγράφεται το μεγαλύτερο χάσμα μεταξύ τους στις ΗΠΑ από το 1979.
Ωστόσο, οι ποσότητες που καταναλώνονται μειώνονται, το ίδιο και τα χρήματα στο ταμείο. Σε κάθε περίπτωση, υπογραμμίζει η Morning Consult, «οι περισσότεροι ενήλικες στις ΗΠΑ εξακολουθούν να πιστεύουν ότι το μαγείρεμα στο σπίτι εξοικονομεί χρήματα». Αρκεί βέβαια να μην εκτοξευτούν οι τιμές τροφίμων και ενέργειας σε ακόμη μεγαλύτερα ύψη…
Επιμύθιο
Κατά πολλούς αναλυτές, η κατάσταση φαντάζει πια με φαύλο κύκλο.
«Σε παγκόσμιο επίπεδο, η ανησυχία για τον πληθωρισμό κλιμακώνεται», επεσήμανε σε πρόσφατη έκθεση η Deloitte, και «οι οικονομικές διαθέσεις των καταναλωτών στέλνουν σήματα κινδύνου».
Ως ίσως το πιο σημαντικό, ανέφερε, είναι ότι «οι άνθρωποι πιστεύουν ότι οι εταιρείες είναι ληστρικές, χρησιμοποιώντας τη συγκυρία ενός ιστορικού πληθωρισμού για να αυξήσουν τις τιμές πέρα από το δικό τους αυξανόμενο λειτουργικό κόστος».
«Η εμπιστοσύνη διαβρώνεται και είναι πιθανό να έχει κόστος», προειδοποιούσαν οι συντάκτες της. Ανεξαρτήτως εάν εταιρείες επιβάλουν πράγματι ή όχι αθέμιτες τιμές, τόνιζαν εμφατικά, πλέον «αυτό που έχει σημασία είναι ότι ο κόσμος πιστεύει ότι συμβαίνει. Και αυτός είναι ένας σημαντικός παράγοντας που πρέπει να λάβουν υπόψη οι επιχειρήσεις»…
Latest News
Tέλος στην τηλεργασία βάζει η JP Morgan - Ζητά να επιστρέψουν όλοι πίσω στα γραφεία
Μεγάλες οι αντιδράσεις των εργαζομένων - Ποια θέματα θέτουν υπόψη της εταιρείας (JP Morgan), η οποία...έκλεισε τα σχόλια στη σχετική ανάρτηση
Πυρκαγιές και δασμοί - Η διπλή απειλή για τον κλάδο κατασκευών στην Καλιφόρνια
Οι μεγάλες φωτιές που κατακαίνε την Καλιφόρνια και το Λος Αντζελες θέτουν νέα δεδομένα στον κλάδο των κατασκευών
Στις στάχτες το Λος Άντζελες - Ετοιμάζει «σχέδιο Μάρσαλ» για ανοικοδόμηση ενόψει Ολυμπιακών 2028
Ο κυβερνήτης της Καλιφόρνια μίλησε στο NBC για τα σχέδιά του σχετικά με την ανοικοδόμηση του Λος Άντζελες στον απόηχο των πυρκαγιών
Κατρακυλά η δημοτικότητα του Μακρόν στη Γαλλία - Ο Μπαϊρού προσπαθεί να μη γίνει Μπαρνιέ
Η Γαλλία βρίσκεται σε μια ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση με τα οικονομικά της - Οι επόμενες κινήσεις Μπαϊρού
Το Ιράν αναζητά «θεραπεία - σοκ» μετά τα πλήγματα - Το δίλημμα με Τραμπ και πυρηνικά
Το Ιράν είναι πιο αδύναμο και πιο ευάλωτο από ό,τι ήταν εδώ και χρόνια, αφού υπέστη μια σειρά από μεγάλα πλήγματα.
Νέα εποχή στις σχέσης Κίνας - Σερβίας - Ξεκίνησαν οι πτήσεις Σαγκάη - Βελιγράδι
Το δρομολόγιο Σαγκάη - Βελιγράδι θα εκτελείται από την Air Serbia δύο φορές την εβδομάδα συνδέοντας απευθείας Σερβία και Κίνα
«Αντάρτικο» από τους υπαλλήλους της JP Morgan για την επιστροφή στο γραφείο
Ο διευθύνων σύμβουλος της JP Morgan, Τζέιμι Ντίμον, είναι ένθερμος υποστηρικτής της επιστροφής στο γραφείο
Nippon Steel - U.S. Steel παίζουν το τελευταίο τους χαρτί για την εξαγορά
Ο αμερικανός πρόεδρος μπλόκαρε την προγραμματισμένη εξαγορά της U.S. Steel από τη Nippon Steel για λόγους εθνικής ασφάλειας
Το παγκόσμιο ράλι τιμών στα ακίνητα στο Ντουμπάι δείχνει σημάδια πίεσης
Σχεδόν το 1/5 των κατοικιών στο Ντουμπάι εκτιμάται ότι ξεπερνά το 1 εκατ. δολάρια σε αξία, σύμφωνα με την εταιρεία ακινήτων Knight Frank
Μικρότερες διακοπές ρεύματος στην Yπερδνειστερία - Σε 3 απο 8 ώρες οι διακοπές του ηλεκτρικού
Η ρωσική Gazprom δήλωσε ότι δεν θα στείλει φυσικό αέριο στη Μολδαβία, επικαλούμενη «οφειλές της Μολδαβίας ύψους 709 εκατομμυρίων δολαρίων»