H Consensus Economics το Σεπτέμβριο του 2022 αναθεώρησε τις εκτιμήσεις της για το ρυθμό μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας τα επόμενα έτη. Έτσι για το 2022 ο ρυθμός μεγέθυνσης του ΑΕΠ αναμένεται να είναι της τάξης του 4,8% για το 2022 (έναντι 4,2% που αναμενόταν πριν ένα μήνα) και 2,0% για το 2023 (έναντι 2,8% που αναμενόταν πριν ένα μήνα).

Επιπρόσθετα, σημειώνει ότι ο ρυθμός μεταβολής των τιμών στην οικονομία θα πρέπει να αναμένεται να είναι της τάξης του 8,8% για το 2022 και του 3,6% για το 2023 (από 8,2% και 2,6% αντίστοιχα που αναμενόταν πριν ένα μήνα), ενώ για τη βιομηχανική παραγωγή σημειώνει ότι θα πρέπει να αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,8% το 2022 και κατά 1,5% το 2023 (από 1,1% και 0,9% αντίστοιχα που αναμενόταν πριν ένα μήνα).

Όπως σημειώνει η Consensus Economics για την Ευρωζώνη, το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους σημειώθηκε σημαντική μεγέθυνση ύψους 0,8% (σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο), μετά από μεγέθυνση ύψους 0,7% το πρώτο τρίμηνο του 2022. Η μεγέθυνση αυτή οφείλεται κυρίως στη σημαντική αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης (κατά 1,3% από τρίμηνο σε τρίμηνο) η οποία κατά τα προηγούμενα δύο τρίμηνα είχε παραμείνει σταθερή, η οποία φαίνεται να σχετίζεται με την αύξηση της κατανάλωσης μετά τα lockdown αλλά και λόγω του τουρισμού. Ως αποτέλεσμα, η εγχώρια ζήτηση τόνωσε την οικονομική δραστηριότητα. Τον Ιούλιο σημειώθηκε επίσης βελτίωση των κερδών στο λιανικό εμπόριο, ενώ το ποσοστό ανεργίας έπεσε στο 6,6%. Βεβαίως θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Consensus Economics επισημαίνει ότι οι προοπτικές για την οικονομία της Ευρωζώνης δεν είναι θετικές, λόγω της μεγάλης απαισιοδοξίας που συνοδεύει την ενεργειακή κρίση, την άρνηση της Ρωσίας να τροφοδοτήσει τη Δύση και την πίεση των χωρών να θωρακιστούν έναντι του χειμώνα. Ταυτόχρονα, οι πληθωριστικές πιέσεις δεν έχουν υποχωρήσει. Τον Αύγουστο ο πληθωρισμός έφτασε στο 4,3% από το 4% τον Ιούλιο.

Πηγές:

Ρυθμός μεγέθυνσης ΑΕΠ, Πληθωρισμός, Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή Ενέργειας, Τιμές ενέργειας: Πετρέλαιο, Αέριο: Oxford Economics – Global Economic Model.

Δείκτης PMI στη μεταποίηση: HIS Markit.

Δείκτης οικονομικού κλίματος: Διεύθυνση Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Σημειώσεις:

Ρυθμός μεγέθυνσης ΑΕΠ: Πρόκειται για τον ετήσιο ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ σε σταθερές τιμές.

Πληθωρισμός: Πρόκειται για τον ετήσιο ρυθμό μεταβολής του γενικού επιπέδου τιμών.

Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή Ενέργειας: Πρόκειται για τον εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή ή αλλιώς τον ετήσιο ρυθμό μεταβολής του επιπέδου τιμών προϊόντων ενέργειας.

Τιμές ενέργειας: Πετρέλαιο, Αέριο: Πρόκειται για δείκτες που παρουσιάζουν την τιμή του πετρελαίου και του αερίου με έτος βάσης το 2015, το οποίο λαμβάνει την τιμή 100.

Δείκτης PMI στη μεταποίηση: Πρόκειται για το Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών στον κλάδο της μεταποίησης που καταγράφει τόσο τα επίπεδα παραγωγής, όσο και τις προσδοκίες για την εξέλιξή της στο άμεσο μέλλον (περίπου 6 μήνες προβλεπτική ικανότητα). Τιμές άνω του 50 σημαίνουν ότι η τιμή είναι καλύτερη σε σχέση με του προηγούμενου μήνα και σηματοδοτεί καλές προοπτικές για τους επόμενους 6 περίπου μήνες.

Δείκτης οικονομικού κλίματος: Ο δείκτης οικονομικού κλίματος (ESI) είναι ένας σύνθετος δείκτης που στόχο έχει να παρακολουθεί τη μεταβολή του ΑΕΠ είναι ένας σταθμισμένος μέσος όρος απαντήσεων σε επιλεγμένες ερωτήσεις που απευθύνονται σε επιχειρήσεις και σε καταναλωτές και σκοπό έχουν να προσδιορίσουν το οικονομικό κλίμα.

Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης του Προγράμματος Συμπληρωματικής Εκπαίδευσης (E-learning) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Βάση Δεδομένων για Οικονομικές Προβλέψεις

* Επιστημονικός Υπεύθυνος Π.Ε. Πετράκης (Καθηγητής), Συνεργάτες Δρ. Π.Χ. Κωστής και Δρ. Κ.Η. Καυκά με ομάδα ερευνητών

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Academia
PODCAST Economics & Business TALKS – Γιώργος Μπάλτας: Marketing και επιχειρείν | Τα Social επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά
Economics & Business Talks |

Γιώργος Μπάλτας: Πώς το διαδίκτυο και τα social media επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά

Ο Γιώργος Μπάλτας είναι καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διδάκτωρ της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου του Warwick της Αγγλίας.