
Η οικονομία της Ρωσίας αναμενόταν να καταγράψει αύξηση κατά 5%-6% το 2022, αν οι δυτικές κυρώσεις δεν είχαν εκτροχιάσει την ανάπτυξη για χρόνια και δεν είχαν ανοίξει τον δρόμο για μια περίοδο τεχνολογικής στασιμότητας, δήλωσε στο Reuters ο Ρώσος βετεράνος της οικονομίας Όλεγκ Βιούγκιν.
Ο Βιούγκιν είπε πως δεν υπήρξε καταστροφή, με τις σαρωτικές κυρώσεις που επιβλήθηκαν εναντίον της Μόσχας λόγω της σύγκρουσης στην Ουκρανία να είναι αποτελεσματικές μόνο κατά 30%-40%, καθώς η Ρωσία έχει βρει τρόπους να ξεπεράσει τους περιορισμούς, όμως προειδοποίησε για σοβαρά προβλήματα αν μειωθούν τα εκτινασσόμενα έσοδα της Ρωσίας από τις εξαγωγές.
«Αν δεν υπήρχαν οι κυρώσεις…»
Αν δεν υπήρχαν κυρώσεις, η ρωσική οικονομία θα μπορούσε να έχει αναπτυχθεί κατά 6% φέτος, είπε ο Βιούγκιν, ο οποίος διετέλεσε αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών και υποδιοικητής της κεντρικής τράπεζας προτού συνταξιοδοτηθεί από το Χρηματιστήριο της Μόσχας φέτος, σε συνέντευξη στο Reuters.
- Διαβάστε επίσης: Κυρώσεις: Τα μέτρα κατά της Ρωσίας φέρνουν αποτελέσματα ειδικά στον κλάδο της υψηλής τεχνολογίας
«Τον Ιανουάριο-Φεβρουάριο κάποιος μπορούσε να δει μια επερχόμενη απογείωση. Αποδεικνύεται ότι υπάρχει ένα αρνητικό αποτέλεσμα. Αντί για αύξηση 5%, είχαμε μείωση 4%, άρα οι κυρώσεις λειτουργούν.»
Ρώσοι αξιωματούχοι δυσκολεύονται να παινέψουν το οικονομικό σθένος της Ρωσίας απέναντι στις κυρώσεις.
Τα στοιχεία
Ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν αναμένει μείωση του ΑΕΠ μόνο κατά 2% φέτος, μια πιο αισιόδοξη πρόβλεψη από εκείνην του υπουργείου Οικονομίας που αναμένει μείωση γύρω στο 3%, αλλά πολύ βελτιωμένη σε σύγκριση με την πρόβλεψη που έκανε τον Απρίλιο η Παγκόσμια Τράπεζα για κατάρρευση 11,2%.
Το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της Ρωσίας – η διαφορά ανάμεσα στην αξία των εξαγωγών και εκείνην των εισαγωγών – τριπλασιάστηκε και πλέον τους πρώτους οκτώ μήνες του 2022 φθάνοντας σε ύψη ρεκόρ, 183,1 δισεκ., καθώς τα έσοδα εκτινάχθηκαν ενώ οι κυρώσεις προκάλεσαν βύθιση των εισαγωγών, αν και η κεντρική τράπεζα αναμένει να συρρικνωθούν στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Ο Βιούγκιν δήλωσε πως η προοπτική είναι ζοφερή ενόσω δεν διακρίνεται ένα τέλος στη σύγκρουση.
«Οι αριθμοί μπορεί να ποικίλλουν, όμως το κύριο αποτέλεσμα των κυρώσεων είναι πως η διαδικασία οικονομικής ανάπτυξης στη Ρωσία έχει διακοπεί για αρκετά χρόνια», είπε.
- Διαβάστε επίσης: Financial Times: Εντείνονται οι δυτικές πιέσεις προς την Τουρκία για κυρώσεις στη Ρωσία
Ο παράγοντας «εξαγωγές»
«Όσο τα έσοδα από τις εξαγωγές είναι υψηλά, η οικονομία λαμβάνει πολύ ισχυρή υποστήριξη», είπε. «Αν οι εξαγωγές περιοριστούν πολύ… αυτό θα προκαλέσει σοβαρή ζημιά και θα δούμε τον επόμενο κύκλο πτώσης του ΑΕΠ».
Μετά την επιβολή των πιο αυστηρών κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας στη σύγχρονη ιστορία, περιλαμβανομένης της αποκοπής μερικών από τις μεγαλύτερες τράπεζές της από το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα, οι δυτικές χώρες και οι σύμμαχοί τους ετοιμάζονται τώρα να περιορίσουν τη χρήση ρωσικού πετρελαίου και αερίου.
Στο μεταξύ, η Κίνα δρέπει τους καρπούς των φθηνότερων ενεργειακών εφοδιασμών από τη Ρωσία, καθώς η Μόσχα στρέφει το βλέμμα ανατολικά σε αναζήτηση εναλλακτικών αγορών.
Ο Βιούγκιν αναμένει πως ο αντίκτυπος ορισμένων κυρώσεων θα γίνει αισθητός με καθυστέρηση, ειδικότερα στον τεχνολογικό τομέα, όπου η εξάρτηση από τις εισαγωγές είναι μεγάλη.
«Κανιβαλίζουν» αεροσκάφη
Βιομηχανικές πηγές δήλωσαν στο Reuters τον περασμένο μήνα πως οι ρωσικές αερογραμμές, περιλαμβανομένης της κρατικής Aeroflot, άρχισαν να αποσυναρμολογούν αεροσκάφη προκειμένου να εξασφαλίσουν ανταλλακτικά που δεν μπορούν πλέον να αγοράζουν στο εξωτερικό λόγω των κυρώσεων.
«Ο κόσμος θα προχωρήσει μπροστά, αλλά η Ρωσία θα χρησιμοποιεί μόνο τεχνολογία δεύτερης διαλογής και θα ξοδεύει τεράστιους πόρους προκειμένου να αναδημιουργήσει αυτά που υπάρχουν ήδη στον κόσμο, αλλά δεν μπορούν να εισαχθούν», είπε ο Βιούγκιν.
«Αν η κατάσταση δεν αλλάξει, η Ρωσία θα δει μια σταδιακή μείωση σε επίπεδο τεχνολογικής ανάπτυξης».


Latest News

Η Harley-Davidson, μόνη, ψάχνει νέο... CEO
Γιατί ο Γιόχεν Ζάιτς σχεδιάζει να αποσυρθεί μετά από πέντε χρόνια στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Harley-Davidson

Πρώην αρχικατάσκοπος της CIA σε ρόλο κλειδί στην KKR
Η επενδυτική - διαχειριστές χρημάτων KKR προσέλαβε στο Ντέιβιντ Πετρέους για να επιβλέψει τομέα Από τον οποίο προσδοκά τεράστια ανάπτυξη
![F-35: Το ακριβό μαχητικό που διεκδικούν αρκετές χώρες [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/f-35-1-600x400.jpg)
Οι παραγγελίες του F-35 - Ενα ακριβό μαχητικό που διεκδικούν αρκετές χώρες [γράφημα]
Η συνολική παραγγελία της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας για τα αεροσκάφη F-35 προς την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin, φτάνει τις 1.763 μονάδες

Οι δασμοί δεν θα φέρουν πίσω στις ΗΠΑ την παραγωγή - Τι λένε οι αμερικανοί επιχειρηματίες
Η επαναφορά των αλυσίδων εφοδιασμού στις ΗΠΑ θα μπορούσε να διπλασιάσει το κόστος - Αντί για αυτό οι επιχειρηματίες προτιμού να αναζητήσουν χώρες με χαμηλούς δασμούς

Η «βαριοπούλα» των δασμών συντρίβει την παγκόσμια τάξη πραγμάτων - Τι λέει η ING
Τις τελευταίες δύο εβδομάδες ο κόσμος βιώνει μια βόλτα με το τρενάκι του τρόμου, σημειώνουν οι αναλυτές της ING

Οργισμένοι επενδυτές της Stellantis για πληρωμή μαμούθ στον πρώην CEO
Ο πρώην CEO της Stellantis θα λάβει υπέρογκη αμοιβή την στιγμή που οι επενδυτές τον θεωρούν υπεύθυνο για σειρά αποτυχιών και μείωση κερδοφορίας

Το Netflix στοχεύει σε κεφαλαιοποίηση $1 τρισεκατομμυρίου
Το Netflix μοιράζεται στόχους οικονομικών επιδόσεων με το προσωπικό τονίζοντας την κυριαρχία της

Γιατί συρρικνώνονται τα σπίτια των Αμερικανών
Το αμερικανικό όνειρο της ιδιοκτησίας σπιτιού μειώνεται λόγω κρίσης οικονομικής προσιτότητας στις ΗΠΑ

Προειδοποίηση Ντίμον για τον εμπορικό πόλεμο - «Οι ΗΠΑ μπορεί να χάσουν την ηγετική τους θέση»
Ο Ντίμον εκτίμησε ότι ο εμπορικός πόλεμος μπορεί να βλάψει την φερεγγυότητα των ΗΠΑ και κάλεσε σε προσέγγιση ΗΠΑ-Πεκίνου

Οι δασμοί θα φέρουν χάος στις παραδόσεις αεροσκαφών λέει ο CEO της Ryanair
Αεροπορικές εταιρείες και κατασκευαστές αεροπλάνων ετοιμάζονται να παλέψουν για το ποιος πληρώνει για τους δασμούς