Η σημασία του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης για την ειρήνη και τη σταθερότητα στις περιοχές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου και για την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας, λόγω της γεωστρατηγικής του θέσης, τονίστηκε ιδιαίτερα κατά την ημέρα έναρξης του 96ου Ετήσιου Συνεδρίου του International Propeller Club of the United States, που διεξήχθη στην Αθήνα
«Ένας απρόκλητος πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζει να διαταράσσει την παγκόσμια ναυτιλία και, ως εκ τούτου, δεν είναι μυστικό ότι η γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας έχει αυξηθεί σημαντικά», σημείωσε ο Πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζορτζ Τσούνης, κατά την εναρκτήρια ομιλία του ενώπιον 300 μελών του Propeller Club από όλο τον κόσμο, μελών της ελληνικής και διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας, στελεχών της ελληνικής κυβέρνησης και της Πρεσβείας των ΗΠΑ.
Διαβάστε επίσης: International Propeller Club: Τιμήθηκε η Μελίνα Τραυλού
Ο ρόλος των ελληνικών λιμανιών
Κατά την τοποθέτησή του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, τόνισε τον ρόλο των ελληνικών λιμανιών ως έδρας νέων υποδομών LNG που μπορούν να βοηθήσουν την Ευρώπη να ξεπεράσει την ενεργειακή κρίση: «Σε ό,τι αφορά το LNG, ο σημαντικός ρόλος του ελληνικού στόλου τόσο στη μεταφορά LNG –και από τις ΗΠΑ αυτή την περίοδο– όσο και στην αποθήκευση μέσω FSRU στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ως μέρος της ενεργειακής ανεξαρτησίας της Ε.Ε., αναγνωρίζεται ευρέως, παράλληλα με τη στρατηγική σημασία των λιμανιών μας».
Η κατασκευή και λειτουργία στην Αλεξανδρούπολη της Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU) αναμένεται να ενισχύσει τον στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου για την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και θα προσφέρει εναλλακτικές πηγές και οδούς παροχής φυσικού αερίου στην περιοχή, ενισχύοντας την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και την ενεργειακή αυτονομία σε περιόδους σημαντικών προκλήσεων.
Από την πλευρά του ο Αριστοτέλης Τζιαμπίρης, Καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, δήλωσε: «Οι FSRU είναι ο πιο γρήγορος τρόπος εισαγωγής LNG. Έχουμε πολύ LNG που εισρέει από όλο τον κόσμο, ειδικά από τις ΗΠΑ, το Κατάρ, την Αυστραλία και την Ανατολική Αφρική. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να θέσουμε ως στόχο τη μείωση της κατανάλωσης και ίσως κάποιο δελτίο και την προσθήκη νέων πηγών. Η αυτάρκεια για την Ευρώπη εν μία νυκτί δεν είναι ρεαλιστικός στόχος. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα, η αντίδραση για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης ήταν άμεση και εντυπωσιακή».
Σύμφωνα με τον Βουλευτή Γιώργο Κουμουτσάκο, ο οποίος συμμετείχε σε πάνελ συζήτησης σχετικά με τις επιπτώσεις των τρεχουσών γεωπολιτικών εξελίξεων στα εμπορικά πρότυπα, στους ενεργειακούς δρόμους και στα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου, η Αλεξανδρούπολη είναι εξίσου σημαντική και σε σχέση με την ειρήνη και την ασφάλεια στην περιοχή, λόγω της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (MDCA) μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ.
Όπως είπε, «Διευρύνουμε το πλαίσιο των παρεχόμενων διευκολύνσεων προς τους συμμάχους μας στο ΝΑΤΟ και η συνεργασία μας στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι ένα τρανό παράδειγμα. Ταυτόχρονα, έχουμε διευρύνει και εμβαθύνει τη συνεργασία μας με το Ισραήλ, την Αίγυπτο και την Ιορδανία και έχουμε δημιουργήσει ένα σύστημα περιφερειακών προγραμμάτων συνεργασίας που έχει λάβει την πλήρη υποστήριξη των ΗΠΑ».
Ο Μάικλ Μπιέρι, Ακόλουθος Άμυνας και Ναυτιλίας της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Ελλάδα, συμφωνεί: «Το MDCA μας επιτρέπει να κάνουμε επενδύσεις στις κοινές μας υποδομές και στις δύο χώρες. Η Αλεξανδρούπολη είναι μια από τις τοποθεσίες για τέτοιες υποδομές. Με το 99% του παγκόσμιου στρατιωτικού υλικού να μεταφέρεται μέσω της ναυτιλίας, η Αλεξανδρούπολη είναι εξαιρετικά σημαντική για τη συμμαχία του ΝΑΤΟ».
Πώς άλλαξε η στρατηγική κατάσταση
Μιλώντας σε πάνελ για τον ρόλο των λιμανιών σε έναν κόσμο που αλλάζει, κατά τη δεύτερη ημέρα του Συνεδρίου, ο Eric Holmgren, Οικονομικός Σύμβουλος της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Ελλάδα, δήλωσε: «Η στρατηγική κατάσταση έχει αλλάξει λόγω των ενεργειών της Ρωσίας, οπότε η Αλεξανδρούπολη συγκεντρώνει την παγκόσμια προσοχή. Τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας έχουν γίνει πολύ σημαντικά, όχι μόνο για την άμυνα και τη ναυτιλία αλλά και για τις προοπτικές τους ως ενεργειακοί κόμβοι. Θεωρούμε ότι αυτά τα λιμάνια είναι ζωτικής σημασίας για να βοηθήσουν στην παροχή ενεργειακών λύσεων στα Βαλκάνια. Δεν είναι σημαντικά μόνο για εμπορικούς λόγους αλλά και για την παγκόσμια εξωτερική μας πολιτική».
Το ζήτημα των κυρώσεων
Το Συνέδριο ασχολήθηκε, επίσης, με το θέμα των κυρώσεων που επιβλήθηκαν στη Ρωσία από τη Δύση, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι έχουν αντιπαραγωγικό αποτέλεσμα τόσο στον ενεργειακό εφοδιασμό όσο και στις ναυτιλιακές δραστηριότητες παγκοσμίως.
Ο Ντάνιελ Τάντρος, COO του American P&I Club, εξέφρασε ορισμένες πολύ δυναμικές απόψεις: «Προκειμένου να εφαρμοστεί ανώτατο όριο τιμής για το ρωσικό πετρέλαιο οι προμηθευτές θα πρέπει να βεβαιώσουν ότι έχουν αγοράσει το πετρέλαιο στο ανώτατο όριο τιμής ή κάτω από αυτό και μάλιστα να υποβάλουν σχετική γραπτή βεβαίωση σε όλους τους τρίτους παρόχους τους. Ωστόσο, κανείς δεν γνωρίζει πώς να επιβάλει κάτι τέτοιο και ποιος να το αστυνομεύσει».
Ο ίδιος πρόσθεσε: «Οι κυρώσεις φέρνουν μεγάλη σύγχυση και επιπλοκές για ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της ναυτιλίας, προκαλώντας τεράστια αναστάτωση στον ναυτιλιακό κόσμο».
Ο Γιώργος Μαργαρώνης, Διευθύνων Σύμβουλος της Latsco Shipping Limited, συμφώνησε: «Οι κυρώσεις απλώς δεν αποδίδουν. Είναι πολύ εύκολο να παρακαμφθούν και η ιδέα ενός ανώτατου ορίου τιμής δεν θα λειτουργήσει. Οι περισσότεροι θα σας δώσουν ψεύτικες βεβαιώσεις. Αναρωτιέμαι αν οι πολιτικοί διαβουλεύονται ποτέ με ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στην αγορά πριν λάβουν τέτοια μέτρα».
Η σημασία του συνεδρίου
Οι εργασίες του 96ου Ετήσιου Συνεδρίου του International Propeller Club of the United States ξεκίνησαν με ομιλία του Κωστή Φραγκούλη, Προέδρου του Propeller Club του Πειραιά και της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου, ο οποίος καλωσόρισε τους συμμετέχοντες και μίλησε για την ξεχωριστή σημασία της διοργάνωσης τόσο για την Ελλάδα όσο και για την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα.
«Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό Συνέδριο για το International Propeller Club, για την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα και για την Ελλάδα. Η σημασία του αντανακλά απευθείας στον ρόλο που παίζει η ναυτιλία διεθνώς και στην αξία που το παγκόσμιο δίκτυο του International Propeller Club εισφέρει στο ναυτιλιακό τομέα και στην παγκόσμια βιομηχανία συνολικά», είπε ο κ. Φραγκούλης.
Ο ίδιος πρόσθεσε: «Ξανασυνταντιόμαστε έπειτα από δύο χρόνια απουσίας λόγω της πανδημίας. Είμαστε μαζί για τη Ναυτιλία, είμαστε μαζί για το μέλλον. Συνεργαζόμαστε για να διαφυλάξουμε τα συμφέροντα της Ναυτιλίας και το μέλλον του κλάδου παγκοσμίως».
Βραβεύσεις
Το Συνέδριο τίμησε πρόσωπα και οργανισμούς με τα ετήσια βραβεία του, ανακηρύσσοντας την Πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού ως Ναυτιλιακή Προσωπικότητα της Χρονιάς, το ιδρυτικό στέλεχος του Propeller Club του Μπιλμπάο Geraldo Tiedemann ως Πρόσωπο της Χρονιάς για το International Propeller Club και το Propeller Club του Σιάτλ ως Propeller Club Port της Χρονιάς, ενώ το Propeller Club του Πειραιά έλαβε το νεοσυσταθέν Διεθνές Βραβείο Αριστείας του Προέδρου. Τα βραβεία απένειμε ο James Patti, Πρόεδρος του International Propeller Club of the United States.
Latest News
Αυξήσεις φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και το 2025
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας θα αυξηθούν έως 12% από τον Μάιο λόγω του υψηλού κόστους από το νέο καύσιμο με μειωμένο θείο
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση