
Στον ύφαλο της έλλειψης πράσινων καυσίμων προσκρούει η ναυτιλία. Μετ’ εμποδίων αναπτύσσεται ο παγκόσμιος πράσινος εμπορικός στόλος, καθώς η έρευνα και ανάπτυξη νέων καυσίμων δεν έχει φτάσει σε τέτοιο επίπεδο που να ξεκαθαρίσει ποιο ή ποια θα είναι τα καύσιμα του μέλλοντος, με αποτέλεσμα η αβεβαιότητα μεταξύ των πλοιοκτητών να παραμένει.
Τα στοιχεία που αφορούν τις νέες παραγγελίες σε πλοία που θα έχουν τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, τα οποία δημοσιοποίησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, είναι αποκαλυπτικά. Η ναυτιλιακή βιομηχανία αγωνίζεται συνεχώς να συμμορφωθεί με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, αλλά υπάρχουν ακόμη πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν και να αποφασιστούν, και αυτό αντικατοπτρίζεται στους αριθμούς των στατιστικών του ενεργού στόλου και του βιβλίου παραγγελιών, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος.
Στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο εν ενεργεία στόλος που μπορεί να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα ή μπορεί να το κάνει με μικρές προσαρμογές (fuel ready) αντιπροσωπεύει 97 πλοία, λιγότερο από το 0,8% του συνολικού στόλου. Στο βιβλίο παραγγελιών του κλάδου χύδην ξηρού φορτίου, τα πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων είναι περίπου το 5% (43 υπό παραγγελία πλοία) του βιβλίου παραγγελιών, ενώ τα πλοία fuel ready αποτελούν περίπου το 3% (24 πλοία).
Στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η εικόνα είναι λίγο καλύτερη. Το 3,8% του συνολικού στόλου εμπορευματοκιβωτίων περιλαμβάνει πλοία που με μικρή προσαρμογή μπορούν να «κάψουν» εναλλακτικά καύσιμα (fuel ready) ή έχουν ήδη αυτή τη δυνατότητα (πρόκειται για 160 πλοία του εν ενεργεία στόλου). Στο βιβλίο παραγγελιών τα στατιστικά είναι αρκετά καλύτερα καθώς τα πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων είναι περίπου το 14,5% (136 πλοία) του βιβλίου παραγγελιών, ενώ τα πλοία που με μικρή προσαρμογή (fuel ready) θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα αποτελούν το 17,4% του υπό παραγγελία στόλου (163 πλοία).
Στα δεξαμενόπλοια, περίπου το 2,5% του εν ενεργεία στόλου (188 πλοία) είναι ικανό ή «έτοιμο» (fuel ready) για εναλλακτικά καύσιμα. Στο βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων ένα πολύ μεγάλο ποσοστό σε σύγκριση με τους άλλους κλάδους (34% ή 111 πλοία) είναι ικανό ή «fuel ready» για να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά καύσιμα. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv σημειώνει ότι η πολύ καλή εικόνα στα δεξαμενόπλοια οφείλεται ως έναν βαθμό και στο γεγονός ότι το βιβλίο παραγγελιών του κλάδου είναι μικρό.
Οι Liners
Η καλύτερη εικόνα που εμφανίζεται στον κλάδο των containerships αναφορικά με τον αριθμό των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, οφείλεται ως έναν βαθμό και στο γεγονός ότι στη συγκεκριμένη αγορά κυριαρχούν τα τακτικά δρομολόγια, συνεπώς οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μπορούν να εστιάσουν σε ένα καύσιμο το οποίο θα χρησιμοποιείται από τα πλοία της συγκεκριμένης γραμμής. Επίσης ο κλάδος των liners κυριαρχείται από δέκα πολύ μεγάλες εταιρείες που έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν πολύ περισσότερα στα νέα καύσιμα, σε συνεργασία με προμηθευτές καυσίμων.
Ο μικρός σχετικά αριθμός πράσινων πλοίων στον κλάδο του χύδην ξηρού φορτίου εξηγείται από τον τρόπο λειτουργίας του κλάδου. Οπως ανέφερε παλαιότερη μελέτη της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) «πουθενά η αβεβαιότητα όσον αφορά τα μελλοντικά καύσιμα δεν είναι μεγαλύτερη από τον τομέα της bulk/tramp ναυτιλίας, ο οποίος λόγω της υπηρεσίας που παρέχει και των φορτίων που μεταφέρει δεν διενεργεί εκ φύσεως τακτικούς πλόες και δεν λειτουργεί βάσει προγραμματισμένων ή δημοσιευμένων προσεγγίσεων σε λιμάνια».
Ετσι, ο τρόπος λειτουργίας του είναι άρρηκτα συνδεδεμένος, σύμφωνα με τη μελέτη, με ένα καύσιμο που θα είναι διαθέσιμο παγκοσμίως «επιτρέποντας στα πλοία να προσεγγίζουν σε οποιοδήποτε λιμάνι». Μέχρι τώρα αυτό δεν εξασφαλίζεται από τα νέα καύσιμα μηδενικού άνθρακα, γεγονός «που με τη σειρά του δημιουργεί αμφιβολίες σχετικά με τη βιωσιμότητα του τρόπου λειτουργίας της bulk/tramp ναυτιλίας και της ικανότητάς της να συνεχίσει, όπως κάνει εδώ και περίπου έναν αιώνα, να εξυπηρετεί το θαλάσσιο εμπόριο και την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη με ασύγκριτα οικονομικά αποδοτικό τρόπο».
Πηγή: Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»


Latest News

Στόχος της Ινδίας τα 500 GW καθαρής ενέργειας έως το 2030
Η Ινδία μπορεί να έχει προσφέρει δημοπρασίες καθαρής ενέργειας που έχουν σπάσει κάθε ρεκόρ, ωστόσο έχει βρεθεί αντιμέτωπη με ασθενή ζήτηση,

Πιέσεις στον Στάρμερ από την αυτοκινητοβιομηχανία για νέα κίνητρα στα EV
Οι ηγέτες της βιομηχανίας αυτοκινήτων στη Βρετανία απαίτησαν επειγόντως νέα κίνητρα για την ενίσχυση της αγοράς EV

Νέο επενδυτικό χτύπημα από τον όμιλο Aktor – Εξαγοράζει το 51% της Sunforce One
Ο Όμιλος Aktor θα συνεργαστεί με την Greenline για την ανάπτυξη έργων ΑΠΕ

Πόσα...δίνουν τα hedge funds για να προσλάβουν μετεωρολόγο
Γιατί οι επενδυτικές εταιρείες ζητούν ολοένα και περισσότερο μοντέλα πρόβλεψης καιρού - Πώς οι αλλαγές στον καιρό επηρεάζουν τις τιμές των εμπορευμάτων

Συμφωνία TotalEnergies - RWE για πράσινο υδρογόνο - Τι προβλέπεται
TotalEnergies και RWE ενώνουν τις δυνάμεις τους στο πράσινο υδρογόνο - Στόχος η απανθρακοποίηση

Οι τράπεζες εγκαταλείπουν τους «πράσινους» στόχους
Οι τράπεζες υποβαθμίζουν τους κορυφαίους στόχους βιωσιμότητας που είχαν θέσει

Συνάντηση ΕΛΕΤΑΕΝ με τον Αλέξη Χαρίτση
Μεταξύ άλλων, τέθηκε ο ενεργειακός σχειδασμός και στην ανάγκη για ισορροπημένο μείγμα τεχνολογιών Α.Π.Ε. ώστε να μειωθούν οι περικοπές ενέργειας

Elpedison: Κατασκευάζει ηλιοθερμικό σύστημα παραγωγής ατμού
Το έργο αναμένεται να συμβάλλει σημαντικά στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, σχετικά με τη βελτίωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος

Πόσα πλωτά φωτοβολταϊκά πήραν το «πράσινο φως» - Ποιος κόφτης μπαίνει
Μόνο την ανάπτυξη πιλοτικών έργων στη θάλασσα και σε τεχνητές υδάτινες επιφάνειες επιτρέπει η ελληνική νομοθεσία

Απότομη προσγείωση για την Tesla - Πόσα έχασε μετά τις εκλογές
Οι επενδυτές εξακολουθούν να συζητούν αν η εταιρεία του Μασκ παραμένει υπερτιμημένη