
Στον ύφαλο της έλλειψης πράσινων καυσίμων προσκρούει η ναυτιλία. Μετ’ εμποδίων αναπτύσσεται ο παγκόσμιος πράσινος εμπορικός στόλος, καθώς η έρευνα και ανάπτυξη νέων καυσίμων δεν έχει φτάσει σε τέτοιο επίπεδο που να ξεκαθαρίσει ποιο ή ποια θα είναι τα καύσιμα του μέλλοντος, με αποτέλεσμα η αβεβαιότητα μεταξύ των πλοιοκτητών να παραμένει.
Τα στοιχεία που αφορούν τις νέες παραγγελίες σε πλοία που θα έχουν τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, τα οποία δημοσιοποίησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, είναι αποκαλυπτικά. Η ναυτιλιακή βιομηχανία αγωνίζεται συνεχώς να συμμορφωθεί με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, αλλά υπάρχουν ακόμη πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν και να αποφασιστούν, και αυτό αντικατοπτρίζεται στους αριθμούς των στατιστικών του ενεργού στόλου και του βιβλίου παραγγελιών, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος.
Στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο εν ενεργεία στόλος που μπορεί να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα ή μπορεί να το κάνει με μικρές προσαρμογές (fuel ready) αντιπροσωπεύει 97 πλοία, λιγότερο από το 0,8% του συνολικού στόλου. Στο βιβλίο παραγγελιών του κλάδου χύδην ξηρού φορτίου, τα πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων είναι περίπου το 5% (43 υπό παραγγελία πλοία) του βιβλίου παραγγελιών, ενώ τα πλοία fuel ready αποτελούν περίπου το 3% (24 πλοία).
Στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η εικόνα είναι λίγο καλύτερη. Το 3,8% του συνολικού στόλου εμπορευματοκιβωτίων περιλαμβάνει πλοία που με μικρή προσαρμογή μπορούν να «κάψουν» εναλλακτικά καύσιμα (fuel ready) ή έχουν ήδη αυτή τη δυνατότητα (πρόκειται για 160 πλοία του εν ενεργεία στόλου). Στο βιβλίο παραγγελιών τα στατιστικά είναι αρκετά καλύτερα καθώς τα πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων είναι περίπου το 14,5% (136 πλοία) του βιβλίου παραγγελιών, ενώ τα πλοία που με μικρή προσαρμογή (fuel ready) θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα αποτελούν το 17,4% του υπό παραγγελία στόλου (163 πλοία).
Στα δεξαμενόπλοια, περίπου το 2,5% του εν ενεργεία στόλου (188 πλοία) είναι ικανό ή «έτοιμο» (fuel ready) για εναλλακτικά καύσιμα. Στο βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων ένα πολύ μεγάλο ποσοστό σε σύγκριση με τους άλλους κλάδους (34% ή 111 πλοία) είναι ικανό ή «fuel ready» για να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά καύσιμα. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv σημειώνει ότι η πολύ καλή εικόνα στα δεξαμενόπλοια οφείλεται ως έναν βαθμό και στο γεγονός ότι το βιβλίο παραγγελιών του κλάδου είναι μικρό.
Οι Liners
Η καλύτερη εικόνα που εμφανίζεται στον κλάδο των containerships αναφορικά με τον αριθμό των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, οφείλεται ως έναν βαθμό και στο γεγονός ότι στη συγκεκριμένη αγορά κυριαρχούν τα τακτικά δρομολόγια, συνεπώς οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μπορούν να εστιάσουν σε ένα καύσιμο το οποίο θα χρησιμοποιείται από τα πλοία της συγκεκριμένης γραμμής. Επίσης ο κλάδος των liners κυριαρχείται από δέκα πολύ μεγάλες εταιρείες που έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν πολύ περισσότερα στα νέα καύσιμα, σε συνεργασία με προμηθευτές καυσίμων.
Ο μικρός σχετικά αριθμός πράσινων πλοίων στον κλάδο του χύδην ξηρού φορτίου εξηγείται από τον τρόπο λειτουργίας του κλάδου. Οπως ανέφερε παλαιότερη μελέτη της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) «πουθενά η αβεβαιότητα όσον αφορά τα μελλοντικά καύσιμα δεν είναι μεγαλύτερη από τον τομέα της bulk/tramp ναυτιλίας, ο οποίος λόγω της υπηρεσίας που παρέχει και των φορτίων που μεταφέρει δεν διενεργεί εκ φύσεως τακτικούς πλόες και δεν λειτουργεί βάσει προγραμματισμένων ή δημοσιευμένων προσεγγίσεων σε λιμάνια».
Ετσι, ο τρόπος λειτουργίας του είναι άρρηκτα συνδεδεμένος, σύμφωνα με τη μελέτη, με ένα καύσιμο που θα είναι διαθέσιμο παγκοσμίως «επιτρέποντας στα πλοία να προσεγγίζουν σε οποιοδήποτε λιμάνι». Μέχρι τώρα αυτό δεν εξασφαλίζεται από τα νέα καύσιμα μηδενικού άνθρακα, γεγονός «που με τη σειρά του δημιουργεί αμφιβολίες σχετικά με τη βιωσιμότητα του τρόπου λειτουργίας της bulk/tramp ναυτιλίας και της ικανότητάς της να συνεχίσει, όπως κάνει εδώ και περίπου έναν αιώνα, να εξυπηρετεί το θαλάσσιο εμπόριο και την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη με ασύγκριτα οικονομικά αποδοτικό τρόπο».
Πηγή: Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»


Latest News

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X

Ανοίγει το «παιχνίδι» με τις μπαταρίες στα φωτοβολταϊκά
Σε φάση εκκίνησης η πλατφόρμα υποδοχής αιτήσεων από τον ΔΕΔΔΗΕ. Εξετάζεται παράταση πέραν της 30ης Απριλίου λόγω των καθυστερήσεων.

Πλήγμα στον κλάδο της πράσινης ενέργειας από τους δασμούς Τραμπ
Οι δασμοί Τραμπ αποτελούν γροθιά στην πράσινη βιομηχανία που ήδη υποφέρει από την ανάκαμψη των ορυκτών καυσίμων

Ομάδα Task Force από την Messaritis Ανανεώσιμες για έργα της Ομάδας Β
Tην Κυριακή 6 Απριλίου, η Messaritis Ανανεώσιμες κλήθηκε να αποκόψει περί τους 80 σταθμούς και το κατάφερε με επιτυχία

Η Μελόνι ζητά αναθεώρηση της ευρωπαϊκής πολιτικής για το περιβάλλον
Η ιταλίδα πρωθυπουργός, Τζόρτζια Μελόνι, προτίθεται να ζητήσει αναθεώρηση των ιδεολογικών κανόνων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας