
Με ιδιαίτερο προβληματισμό και ανησυχία παρακολουθούν παράγοντες του λιανεμπορίου τροφίμων την πορεία της κατανάλωσης, με φόντο τις απανωτές ανατιμήσεις σε ευρεία γκάμα προϊόντων.
Τα πρώτα «σύννεφα» έχουν αρχίσει να πυκνώνουν επικίνδυνα και, όπως όλα δείχνουν, αναμένεται να ξεσπάσει καταιγίδα μέσα στους επόμενους μήνες. Είναι ενδεικτικό ότι από τις αρχές του χρόνου έως και σήμερα οι πωλήσεις σε όγκο σε βασικά είδη διατροφής υπολογίζεται ότι έχουν υποχωρήσει 10%, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τη συνέχεια…
Διαβάστε επίσης: Σούπερ μάρκετ: Ιδιωτικής ετικέτας το 1 στα 3 προϊόντα στο καλάθι του καταναλωτή
Ο πληθωρισμός ροκανίζει το διαθέσιμο εισόδημα και οδηγεί σε ένα πρωτοφανές ανατιμητικό ράλι, το οποίο, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, «είχαν να βιώσουν οι Ελληνες από την έλευση του ευρώ», πριν από περίπου 21 χρόνια.
Σε συναγερμό οι παίκτες της αγοράς
Λιανέμποροι και προμηθευτές βρίσκονται επί ποδός μετά τον συναγερμό που έχει ηχήσει στον κλάδο και σχεδιάζουν τις επόμενες κινήσεις τους, με στόχο να διατηρήσουν ζωντανό το αγοραστικό ενδιαφέρον. Ο βασικός φόβος όλων είναι το μέγεθος του πλήγματος στην κερδοφορία, η οποία αποτελεί την κινητήρια δύναμή τους. Είναι πολύ πιθανόν, εάν συνεχιστεί η καθοδική πορεία του όγκου, η κερδοφορία που συγκέντρωσαν κυρίως στη διάρκεια της πανδημίας να εξανεμιστεί…
Σε μια τέτοια περίπτωση, οι πιο αδύναμοι παίκτες και κυρίως όσοι ταλανίζονται από προβλήματα ρευστότητας να αναγκαστούν να προσδεθούν στο άρμα μεγαλύτερων αλυσίδων, οι οποίες επιδιώκουν να μεγαλώσουν το αποτύπωμά τους και να κερδίσουν περισσότερο τζίρο.
Αυτή τη στιγμή πάντως οι περισσότεροι φαίνεται να παίζουν άμυνα, μεταθέτοντας για αργότερα κοστοβόρες επενδύσεις που για να υλοποιηθούν χρειάζεται να επιστρατευθούν υπέρογκοι πόροι, και δίνουν περισσότερη έμφαση στην καθημερινή διαχείριση. Η αβεβαιότητα σχετικά με την εξέλιξη της ενεργειακής κρίσης σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους χρήματος δεν αφήνει περιθώρια για κάτι διαφορετικό, επισημαίνει πηγή που γνωρίζει.
Την κατάσταση σώζει εν πολλοίς ο τουρισμός, ο οποίος εξακολουθεί να δίνει «ανάσες» και να αντισταθμίζει εν μέρει τις απώλειες της κατανάλωσης στην εσωτερική αγορά. Ανάσες που κάποια στιγμή θα τελειώσουν μαζί με τη λήξη της τουριστικής σεζόν.
Το βασικό κριτήριο
Η πίεση που ασκεί η ακρίβεια στα εισοδήματα αποτυπώνεται και στην καταναλωτική συμπεριφορά, η οποία έχει μεταβληθεί άρδην τους τελευταίους μήνες. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οκτώ στους δέκα καταναλωτές κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις, 83% αναβάλλουν προσωπικές αγορές ή αγοράζουν οικονομικότερες εναλλακτικές προϊόντων και δύο στους τρεις έχουν μειώσει την κατανάλωση ρεύματος και τις αγορές τροφίμων.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 29 Αυγούστου έως 2 Σεπτεμβρίου 2022 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων, του πολέμου στην Ουκρανία και της πανδημίας COVID-19 στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.
Πώς επιλέγουν τρόφιμα οι καταναλωτές
Το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται και στον τρόπο επιλογής τροφίμων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο, από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή.
Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούνταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.
Με δεδομένο ότι η διαφαινόμενη οικονομική κρίση και η αναστάτωση στις διεθνείς τιμές και στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων δεν φαίνεται να αποκλιμακώνονται στο άμεσο μέλλον, οι καταγραφές της συγκεκριμένης έρευνας δείχνουν ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό είναι ανήσυχο τόσο για το παρόν, αλλά και για το μέλλον, κάτι που επηρεάζει πλέον τις καταναλωτικές του συνήθειες.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»


Latest News

ΔΥΠΑ: Έναρξη υποβολής προτάσεων για νέα δράση κατάρτισης σε κλάδους αιχμής
H υποβολή προτάσεων ξεκινά σήμερα και η προθεσμία υποβολής θα λήξει την Πέμπτη 8 Μαΐου 2025, σύμφωνα με την πρόσκληση της ΔΥΠΑ

Alter Ego Media: Οι 4 πυλώνες που φέρνουν ανάπτυξη και μερίσματα
Η διοίκηση της Alter Ego Media παρουσίασε στους αναλυτές τα αποτελέσματα της χρήσης του 2024 και το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης του Ομίλου

Ανεβάζει τον πήχη για Eurobank και Πειραιώς η Goldman Sachs - Τι βλέπει για Εθνική
Η Goldman Sachs έδωσε νέες τιμές στόχους για τις ελληνικές τράπεζες

Οι 9 τάσεις της ευρωπαϊκής αγοράς λιανικού εμπορίου τροφίμων την επόμενη πενταετία
Η κατάσταση κρίνεται εξαιρετικά κρίσιμη, με αβεβαιότητα γύρω από τις παγκόσμιες εμπορικές ροές, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ

Mega-deal της Metlen με την Glenfarne για υβριδικό έργο ΑΠΕ στη Χιλή
Η συνολική αξία της συναλλαγής συμφωνήθηκε στα 815 εκ. δολάρια, στη βάση συγκεκριμένων χρηματοδοτικών όρων και αναπροσαρμογών

Η ελληνική σταδιοδρομία της Unilever – Από την «Ελαϊς» σε hub για 14 χώρες
Η Unilever Hellas είναι μία από τις λίγες πολυεθνικές εταιρείες στην Ελλάδα, που συνεχίζουν να έχουν παραγωγική δραστηριότητα μετά από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης

Ψάχνουν… χρυσάφι στον Ασπρόπυργο - Ο «πυρετός» επενδύσεων σε logistics και το αγκάθι
Εκτοξεύθηκαν οι τιμές των οικοπέδων στον Ασπρόπυργο – Τα projects για τη δημιουργία logistics που μεταμορφώνουν την περιοχή

VIDCAST – BizSound: Το marketplace όλης της Ελλάδας | Η ιστορία του SHOPFLIX
Σε αυτό το επεισόδιο φιλοξενούμε τον νέο CEO της SHOPFLIX, Γιάννη Στάθη. Συζητάμε για τα νέα καθήκοντα και για τα επόμενα σχέδια της εταιρείας.

To όραμα του Βαρδή Βαρδινογιάννη - Γιατί επενδύει στο ελληνικό eGaming
Παρά την ισχυρή οικογενειακή παράδοση, ο Βαρδής Βαρδινογιάννης ο νεότερος επενδύει σε eGaming και κυβερνοσφάλεια - Το ελληνικό όραμα και η συμμετοχή της ALTER EGO VENTURES

ΚΕΕΕ: Η υπεραπόδοση τους πλεονάσματος πρέπει να επιστρέφει στην κοινωνία
Κάθε μέτρο ενίσχυσης της μικρομεσαίας τάξης μας βρίσκει σύμφωνους, λέει ο πρόεδρος της ΚΕΕΕ, Γιάννης Βουτσινάς