Η επικείμενη απορρόφηση της ΑΝΕΚ προσφέρει νέες δυνατότητες στον όμιλο της Attica Group, ενώ την ίδια ώρα «υποχρεώνει» τις υπόλοιπες ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα ελληνικά νερά να επαναξιολογήσουν τη δράση τους. Η «νέα Attica» έχει παρουσία σχεδόν σε όλες τις γραμμές της χώρας, στις οποίες δρομολογούνται περίπου 100 ακτοπλοϊκά πλοία και εξυπηρετούν καθημερινά 115 νησιά συνδέοντάς τα με την ενδοχώρα είτε πραγματοποιώντας συνδέσεις μεταξύ τους.
Σύμφωνα με μελέτη της XRTC, τα 100 πλοία ανήκουν σε 28 ακτοπλοϊκές εταιρείες, μικρού, μεσαίου και μεγάλου μεγέθους που εξυπηρέτησαν το τρίτο (θερινό) τρίμηνο του 2022 περίπου 14 εκατ. επιβάτες, εκ των οποίων λίγο πάνω από τα 13 εκατ. στο εσωτερικό της χώρας. Η XRTC διακρίνει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες σε τρεις μεγάλες κατηγορίες ανάλογα με το είδος των πλοίων τους και τα χαρακτηριστικά τους. Στις μεγάλες εταιρείες εντάσσονται ο όμιλος Attica-ΑΝΕΚ με 44 πλοία (επιβατηγά οχηματαγωγά και ταχύπλοα) και ο όμιλος των Μινωικών Γραμμών, θυγατρικής του ιταλικού ομίλου Grimaldi, με τέσσερα πλοία, τρία συμβατικά και ένα ταχύπλοο.
Διαβάστε επίσης: Τι προβλέπει η συμφωνία της Attica Group για την ΑΝΕΚ
Τα 48 πλοία των μεγάλων εταιρειών αποτελούν τους στυλοβάτες της αγοράς αφού διακινούν επιβάτες και προπάντων το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων από και προς τα νησιά. Ο όμιλος Attica-ANEK δραστηριοποιείται τις γραμμές της Αδριατικής (Ελλάδα – Ιταλία) και στην ελληνική ακτοπλοΐα, συνδέει τον Πειραιά με τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, την Κρήτη (Χανιά, Ηράκλειο), τα νησιά του Σαρωνικού. Επίσης δραστηριοποιείται τις Σποράδες, στο Βόρειο και το Ανατολικό Αιγαίο, ενώ κατά περιόδους και στη γραμμή Ραφήνα – Κυκλάδες. Οι Μινωικές Γραμμές συνδέουν τον Πειραιά με την Κρήτη (Ηράκλειο και Χανιά) και τους θερινούς μήνες με ταχύπλοο τον Πειραιά με τις Κυκλάδες και την Κρήτη.
Η μεσαία κατηγορία
Στις μεσαίες εταιρείες εντάσσονται τρεις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο τόσο σε κύριες, όσο σε άγονες και ενδονησιωτικές γραμμές. Οι εταιρείες Fast Ferries και Levante Ferries δραστηριοποιούνται με συμβατικά πλοία καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Η Seajets χρησιμοποιεί τα περισσότερα ταχύπλοα πλοία της μόνο την υψηλή τουριστική περίοδο.
Seajets: Η εταιρεία Seajets, συμφερόντων Μάριου Ηλιόπουλου, αποτελεί σύμφωνα με την XRTC τη μεγαλύτερη ιδιωτική ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία με στόλο 24 πλοίων (20 ταχύπλοα και τέσσερα συμβατικά). Διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων στο Αιγαίο και εξυπηρετεί 33 νησιά στις Κυκλάδες τόσο με σύνδεση από Πειραιά, Λαύριο, Κρήτη, Θεσσαλονίκη, Ραφήνα όσο και με ενδοκυκλαδικές συνδέσεις. Παρά το γεγονός ότι ο στόλος της αποτελείται από 24 πλοία, το 2022 έχει δρομολογήσει τα 16. Τον Απρίλιο του 2021 η Seajets αγόρασε τέσσερα πλοία από την Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου, τα τρία ταχύπλοα Superrunner, Super Speed & Super Cat καθώς και το συμβατικό SuperFerry II. Το 2022 η εταιρεία αγόρασε το Speedrunner 3, το τελευταίο πλοίο της Aegean Speed Lines.
Fast Ferries: H Fast Ferries ιδρύθηκε από τους Παναγιώτη και Γιάννη Παναγιωτάκη το 1989, και δραστηριοποιείται σήμερα με τέσσερα πλοία, τρία συμβατικά και ένα ταχύπλοο, στις γραμμές Ραφήνα – Ανδρος – Τήνος – Μύκονος, Νάξος, Πάρος, Κουφονήσια και Πειραιά, Σύρο, Μύκονο, Νάξο. Το 2020, η Fast Ferries ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της αγοράς και της παραλαβής του νέου της πλοίου που πρόκειται να φέρει την ονομασία THUNDER.
Levante Ferries: H Levante Ferries, συμφερόντων Γιώργου Θεοδόση, δραστηριοποιείται στη γραμμή Πάτρας/Κυλλήνης – Ζακύνθου – Κεφαλονιάς, Ιθάκης με τέσσερα πλοία. Eνα πέμπτο πλοίο, το οποίο αγόρασε το 2019, το Smyrna di Levante, αυτή την περίοδο δέχεται ολοκληρωτική μετασκευή, ευρεία τεχνολογική αναβάθμιση, καθώς και πλήρη αναδιαμόρφωση και ανακαίνιση εσωτερικών χώρων, προκειμένου να συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με τη Σμύρνη.
Πρόσφατα προχώρησε στην αγορά του έκτου της πλοίου, του Contessa di Levante (πρώην Queen Coral 8), το οποίο έχει ναυπηγηθεί στην Ιαπωνία τον Σεπτέμβριο 1999. Το πλοίο υπόκειται σε μετασκευή προκειμένου να δρομολογηθεί στο Ιόνιο.
Τέλος, στις μικρότερες εταιρείες, η μελέτη της XRTC περιλαμβάνει 22 ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, με συνολικά 37 πλοία που δραστηριοποιούνται στον χώρο κυρίως σε άγονες και ενδονησιωτικές γραμμές. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η ΑΝΜΕΖ (ZANTE FERRIES) που με δύο πλοία δραστηριοποιείται στις γραμμές Πειραιάς – Κυκλάδες, ενώ εξυπηρετεί και την άγονη Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη, η Golden Star Ferries με δύο πλοία που δραστηριοποιείται τις γραμμές Ραφήνας – Κυκλάδων και η Dodekanissos Seaways που με τρία πλοία δραστηριοποιείται στις ενδονησιωτικές γραμμές των Δωδεκανήσων.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς