Μετά τη δύσκολη διετία 2020-2021 που σημαδεύτηκε από τους περιορισμούς της πανδημίας, η τουριστική σεζόν φέτος αγγίζει, και σε κάποιες περιπτώσεις υπερβαίνει, τις επιδόσεις του 2019, που ήταν έτος-ρεκόρ σε όρους ταξιδιωτικών εισπράξεων και διεθνών αφίξεων για την Ελλάδα. Παρότι η τουριστική σεζόν εξελίχθηκε εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων και κρίσεων στο διεθνές περιβάλλον, η χρονιά αναμένεται πως θα κλείσει με ταξιδιωτικές εισπράξεις κοντά στα €20 δισ., έναντι €18,2 δισ. το 2019. Πρόκειται για μια αναμφίβολα ισχυρή επίδοση που όσο κι αν υποβοηθήθηκε από την έντονη ανάγκη των πολιτών να ταξιδέψουν μετά την πανδημία, κατέταξε τον προορισμό «Ελλάδα» στις κορυφαίες θέσεις παγκοσμίως για μία ακόμη φορά.

Η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού που γιορτάζουμε την Τρίτη, 27 Σεπτεμβρίου, θα μπορούσε να είναι συνώνυμη του ελληνικού brand name, υπό την προϋπόθεση της διαχρονικότητας. Σε έναν κόσμο που εξελίσσεται διαρκώς, το πραγματικά μεγάλο στοίχημα δεν είναι απλώς να πετύχουμε μία, ακόμη, καλή τουριστική χρονιά. Είναι να εξασφαλίσουμε ότι η ζήτηση θα παραμένει υψηλή στον χρόνο και θα είμαστε σε θέση να ανταποκριθούμε στις ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις της τουριστικής αγοράς, καθιστώντας τον κλάδο ως μια διατηρήσιμη, ισχυρή πηγή πλούτου για τη χώρα.

Η ικανότητα προσαρμογής στα νέα δεδομένα και τα διεθνή πρότυπα είναι ο παράγοντας που θα καθορίσει την πορεία και τη θέση του ελληνικού τουρισμού στο μέλλον. Η Ελλάδα και οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να προπορευθούν, για τον μετασχηματισμό, την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του τουριστικού προϊόντος.

Το ρεκόρ των 4,4 εκατομμυρίων διεθνών αφίξεων στα εγχώρια αεροδρόμια τον Ιούλιο, ίσο σχεδόν με τον μισό ελληνικό πληθυσμό, καταδεικνύει τη μεγάλη μας ευκαιρία αλλά και τη μεγάλη μας ευθύνη.

Διαβάστε επίσης: Γκουτέρες – Ο τουρισμός είναι κινητήριος δύναμη ευημερίας

Είναι σημαντικό να αντιληφθούμε πως ο επισκέπτης αξιολογεί κάθε φορά τη συνολική εμπειρία που αποκομίζει και την οποία μπορεί να επικοινωνήσει, άμεσα, σε κάθε άκρη της Γης, με τη διάδοση των σύγχρονων μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η εμπειρία αυτή δεν εξαντλείται στη διαμονή, στο φυσικό κάλλος, στον πλούτο των πολιτιστικών αξιοθέατων και στη διασκέδαση. Πλέον, ο επισκέπτης απαιτεί άνετη και γρήγορη πρόσβαση στο διαδίκτυο όπου και αν βρίσκεται, προσβασιμότητα προορισμών, επαρκείς και ασφαλείς δημόσιες υποδομές και παροχές (μεταφορών, υγείας, ασφάλειας κ.ο.κ.), ακόμα και την αποτελεσματική διαχείριση ενός προβλήματος που ενδεχομένως προκύψει κατά τη διάρκεια της παραμονής του. Ενδιαφέρεται, επίσης, να γνωρίσει την ελληνική γαστρονομία, δίνοντας έμφαση στις ποιοτικές πρώτες ύλες με τοπική ταυτότητα προέλευσης, αναζητά εναλλακτικές μορφές ψυχαγωγίας – ευεξίας και αναβαθμισμένες υπηρεσίες 365 ημέρες τον χρόνο. Κάτι που είναι απαραίτητο και για όσους, με αυξανόμενο ρυθμό, επενδύουν σε ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα, δημιουργώντας έτσι νέες προοπτικές για την ελληνική οικονομία.

Είναι γνωστό επίσης ότι οι υποδομές, κυρίως στο οδικό δίκτυο και ακολούθως στις μαρίνες, στο αποχετευτικό σύστημα, στη διαχείριση των απορριμμάτων, χρειάζονται άμεση βελτίωση και, σε κάποιες περιπτώσεις, εκ νέου σχεδιασμό, καθώς σε πολλούς δημοφιλείς προορισμούς τα όρια δοκιμάζονται στην κορύφωση κάθε τουριστικής σεζόν. Ζητήματα όπως η ανακύκλωση, η ύπαρξη συστημάτων αποδοτικής διαχείρισης και μέτρησης πόρων, η τοποθέτηση φορτιστών για αυτοκίνητα και σκάφη θα έπρεπε ήδη να μας απασχολούν.

Την τελευταία δεκαετία τα ξενοδοχεία 5 αστέρων στην Ελλάδα διπλασιάστηκαν, ενώ οι πολυτελείς τουριστικές κατοικίες πολλαπλασιάστηκαν, κάτι που επιβεβαιώνει την πρόθεση εγχώριων και διεθνών επενδυτών να εμπιστευθούν τη χώρα μας. Ωστόσο αυτό, από μόνο του, δεν είναι αρκετό. Απαιτείται συνεχής βελτίωση και αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και των παροχών των τουριστικών καταλυμάτων, στη βάση των κριτηρίων βιωσιμότητας, με όλες τις επιχειρήσεις να αξιοποιούν αποδοτικά κάθε διαθέσιμο πόρο, προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Εξίσου σημαντικό μέρος της ευθύνης του επιχειρηματικού τουριστικού κλάδου είναι να δώσει έμφαση και στο έμψυχο υλικό, δηλαδή σε υψηλά καταρτισμένο και καλά αμειβόμενο προσωπικό, δημιουργώντας έτσι υπεραξία και προοπτική.

Διαβάστε επίσης: Τουρισμός: Σκληρό «μπρα ντε φερ» για τις τιμές του 2023

Το νέο μοντέλο του τουρισμού είναι άμεσα συνυφασμένο με τη συνολική εμπειρία του ταξιδιώτη και την αναβαθμισμένη ποιότητα του προσφερόμενου προϊόντος. Η ενασχόληση με τον συγκεκριμένο κλάδο προϋποθέτει διορατικότητα και απαιτεί στρατηγική και μακροπρόθεσμο όραμα. Αυτό πρέπει να αποτελέσει το νέο «DNA» της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας, καθώς ο πήχης τοποθετείται από τον ίδιο τον επισκέπτη, κάθε χρόνο, ολοένα και ψηλότερα.

Ο κ. Κωνσταντίνος Βασιλείου είναι αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Eurobank, επικεφαλής Corporate & Investment Banking.

Πηγή: Εντυπη έκδοση ΤΟ ΒΗΜΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Experts