
Ο πληθωρισμός από «παροδικός», όπως τον χαρακτήριζαν πριν έναν χρόνο τραπεζίτες και πολιτικοί, πλέον έχει γίνει «επίμονος» και η ανησυχία λιανεμπορίου και βιομηχανίας για την κάτω γραμμή των ισολογισμών γίνεται εντονότερη. Οχι μόνο για την τρέχουσα χρήση, που λίγο-πολύ έχει «δείξει» πώς θα κλείσει, αλλά κυρίως για το 2023, το οποίο προμηνύεται ακόμη πιο δύσκολο.
Το διαθέσιμο εισόδημα του μέσου νοικοκυριού που πλήττεται ασύμμετρα από το ενεργειακό κόστος και τις πληθωριστικές πιέσεις θα καθορίσει την κατανάλωση τον ζοφερό χειμώνα που έρχεται και ήδη βασική προτεραιότητα στη στρατηγική τόσο των αλυσίδων σουπερμάρκετ όσο και των προμηθευτών καταναλωτικών προϊόντων είναι να διατηρηθεί το αγοραστικό ενδιαφέρον.
Διαβάστε επίσης: Σούπερ Μάρκετ: Όλα για να σωθεί η κερδοφορία
Δύσκολη άσκηση
Πρόκειται για μια δύσκολη άσκηση. Κι αυτό γιατί ακόμη και στην αγορά τροφίμων το βασικό κριτήριο για 6 στους 10 καταναλωτές αναδεικνύεται η χρηματική δαπάνη (έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών). Εξ ου και η άνοδος των πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούλιο του 2022 άγγιξε το 15,9% σε σχέση με το 14,8% που ήταν την αντίστοιχη περίοδο του 2021.
Διαβάστε επίσης: Σούπερ μάρκετ: Ιδιωτικής ετικέτας το 1 στα 3 προϊόντα στο καλάθι του καταναλωτή
Ηδη στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου οι πωλήσεις σε όγκο υποχωρούν από 1% στα τρόφιμα έως 6,5% στα είδη νοικοκυριού (απορρυπαντικά, καθαριστικά, χαρτικά κ.ά.), ενώ ο τζίρος (πωλήσεις σε αξία) καταγράφει αύξηση λόγω των ανατιμήσεων, φτάνοντας τα 4,79 δισ. ευρώ από 4,66 δισ. ευρώ πέρυσι (στοιχεία της IRI).
Για το 2022 εκτιμάται ότι οι πωλήσεις των σουπερμάρκετ σε αξία θα κλείσουν θετικά, με την αύξηση να κυμαίνεται στο 2-4%. Ωστόσο η άνοδος θα οφείλεται αποκλειστικά στις συνεχιζόμενες ανατιμήσεις και όχι στην αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης, αφού ο όγκος πωλήσεων προβλέπεται να έχει αρνητικό πρόσημο. Μάλιστα ορισμένοι εκτιμούν ότι οι απώλειες στον όγκο θα κινηθούν σε υψηλό μονοψήφιο ποσοστό έως και 7%.
Εξαντλούνται οι αντοχές
Σε αυτό το περιβάλλον, η διατήρηση όσο το δυνατόν πιο ανταγωνιστικών τιμών προκειμένου να προστατευτούν τα μερίδια αγοράς σημαίνει ότι πρέπει να «θυσιαστεί» μέρος των κερδών, τα οποία ήδη έχουν υποστεί απώλειες λόγω του ενεργειακού κόστους.
Ετσι οι εμπορικές πολιτικές των αλυσίδων αναπροσαρμόζονται συνεχώς, ενώ επιλέγεται να δοθεί βάρος στις επενδύσεις ενεργειακής εξοικονόμησης, με τις κινήσεις επέκτασης προσωρινά να «παγώνουν».
Την ίδια ώρα, οι εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων προσπαθούν να απορροφήσουν μέρος των αυξήσεων στο λειτουργικό τους κόστος. Οσο όμως και αν παραμεριστεί το «νυν υπέρ πάντων… κέρδη» κανείς δεν θέλει να γυρίσει σε ζημιές.
Το 2023 η πλειονότητα των αλυσίδων δεν θα είναι σε θέση να επιδείξει την ίδια τιμολογιακή πολιτική, αναφέρουν αναλυτές της αγοράς. Ηδη οι προσφορές έχουν γίνει είδος προς εξαφάνιση.
Ταυτόχρονα φαίνεται να εξαντλούνται οι αντοχές των προμηθευτών κρίνοντας από τους νέους τιμοκαταλόγους που στέλνουν αυτή την περίοδο στα σουπερμάρκετ, καθώς σε πολλές περιπτώσεις περιλαμβάνουν διψήφια ποσοστά ανατιμήσεων από 10% έως 35%.
Πλήγμα
Οι αναπροσαρμογές στο κωδικολόγιο των σουπερμάρκετ, που αποτελεί μια πρακτική που ήδη εφαρμόζεται, εγκυμονούν τον κίνδυνο οι μικρομεσαίες ελληνικές βιομηχανίες να δυσκολευτούν να διατηρήσουν μια θέση στα εγχώρια ράφια και να ανταγωνιστούν τις οικονομίες κλίμακος μεγάλων ομίλων.
Από την άλλη, στις μικρότερες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου το ενεργειακό κόστος ροκανίζει σχεδόν το σύνολο των κερδών, χωρίς να υπολογίζονται μεταφορικά και άλλα κόστη, αναφέρει στέλεχος μεγάλης λιανεμπορικής επιχείρησης.


Latest News

Οι δασμοί Τραμπ και οι άλλες προκλήσεις για τον κλάδο του καφέ
Οι δασμοί Τραμπ αναμένεται να είναι μία ακόμα πρόκληση για τον κλάδο του καφέ, που ήδη δοκιμάζεται από τις συνεχείς ανατιμήσεις και την κλιματική αλλαγή

Οι 2+1 καταλύτες που φέρνουν deals στην Πληροφορική
Τα πολλαπλά έργα ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, η ψηφιοποίηση της αγοράς και η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι οι καταλύτες που γεννούν νέα deals στην Πληροφορική - Ποιες είναι οι αβεβαιότητες που παραμένουν
![Επιχειρήσεις: Με τι επιτόκιο δανείζονται – Πώς θα ξεκλειδώσει περισσότερη ρευστότητα [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/daneia-trapezes-768x432-1-600x338.jpg)
Με τι επιτόκιο δανείζονται οι ελληνικές επιχειρήσεις - Πώς θα ξεκλειδώσει περισσότερη ρευστότητα [γράφημα]
Η υποχώρηση των επιτοκίων δημιουργεί αυξημένες ευκαιρίες για τις τράπεζες

Πώς «εθίστηκε» η αγορά στις προσφορές – Από τα προϊόντα κράχτες στο… ζύγι
Οι προσφορές και το χρονικό της γιγάντωσης των προσφορών στην ελληνική αγορά – Ο ρόλος των φθηνών ανώνυμων προϊόντων

Πώς θα λειτουργήσουν καταστήματα και σούπερ μάρκετ το Μ. Σάββατο
Αναλυτικά οι ώρες λειτουργίας - Οι συστάσεις του ΕΦΕΤ

Worldline: Το μέλλον των ψηφιακών πληρωμών είναι ανθρώπινο και προσωποποιημένο
«Το μέλλον των πληρωμών δεν είναι απλώς ψηφιακό. Είναι έξυπνο, ανθρώπινο και εξατομικευμένο» επισήμανε ο κ. Κιτιξής, Country Head and Managing Director της Worldline

Πώς επηρεάζονται οι τραπεζικές συναλλαγές από τις αργίες
Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές μέσω web banking και mobile apps θα λειτουργούν κανονικά

Ποιοι χάνουν, ποιοι κερδίζουν από τη μείωση των επιτοκίων της ΕΚΤ
Νέα εποχή φθηνού χρήματος στην Ελλάδα με τη βούλα της ΕΚΤ - Η μείωση στα επιτόκια ρίχνει τα έσοδα στις τράπεζες και τις αποδόσεις στις καταθέσεις

Δωδώνη: Τριάντα χρόνια συγκρούσεων, 3 ιδιοκτήτες και ο νικητής
Μετά από 13 χρόνια και μεγάλη προσπάθεια τα αδέλφια Σαράντη αποκτούν το ισχυρότερο εξαγωγικό brand name στην φέτα, την Δωδώνη

Με 1,7 δισ. χτίζει εργοστάσια και αποθήκευση ενέργειας - Το deal με Κοπελούζο
Η ΔΕΗ ολοκληρώνει την απόκτηση του μεριδίου του Κοπελούζου στο CCGT Αλεξανδρούπολης - Οι νέες επενδύσεις για ευέλικτη παραγωγή συνολικής ισχύος περίπου 2,3 GW