
Ο πληθωρισμός από «παροδικός», όπως τον χαρακτήριζαν πριν έναν χρόνο τραπεζίτες και πολιτικοί, πλέον έχει γίνει «επίμονος» και η ανησυχία λιανεμπορίου και βιομηχανίας για την κάτω γραμμή των ισολογισμών γίνεται εντονότερη. Οχι μόνο για την τρέχουσα χρήση, που λίγο-πολύ έχει «δείξει» πώς θα κλείσει, αλλά κυρίως για το 2023, το οποίο προμηνύεται ακόμη πιο δύσκολο.
Το διαθέσιμο εισόδημα του μέσου νοικοκυριού που πλήττεται ασύμμετρα από το ενεργειακό κόστος και τις πληθωριστικές πιέσεις θα καθορίσει την κατανάλωση τον ζοφερό χειμώνα που έρχεται και ήδη βασική προτεραιότητα στη στρατηγική τόσο των αλυσίδων σουπερμάρκετ όσο και των προμηθευτών καταναλωτικών προϊόντων είναι να διατηρηθεί το αγοραστικό ενδιαφέρον.
Διαβάστε επίσης: Σούπερ Μάρκετ: Όλα για να σωθεί η κερδοφορία
Δύσκολη άσκηση
Πρόκειται για μια δύσκολη άσκηση. Κι αυτό γιατί ακόμη και στην αγορά τροφίμων το βασικό κριτήριο για 6 στους 10 καταναλωτές αναδεικνύεται η χρηματική δαπάνη (έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών). Εξ ου και η άνοδος των πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούλιο του 2022 άγγιξε το 15,9% σε σχέση με το 14,8% που ήταν την αντίστοιχη περίοδο του 2021.
Διαβάστε επίσης: Σούπερ μάρκετ: Ιδιωτικής ετικέτας το 1 στα 3 προϊόντα στο καλάθι του καταναλωτή
Ηδη στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου οι πωλήσεις σε όγκο υποχωρούν από 1% στα τρόφιμα έως 6,5% στα είδη νοικοκυριού (απορρυπαντικά, καθαριστικά, χαρτικά κ.ά.), ενώ ο τζίρος (πωλήσεις σε αξία) καταγράφει αύξηση λόγω των ανατιμήσεων, φτάνοντας τα 4,79 δισ. ευρώ από 4,66 δισ. ευρώ πέρυσι (στοιχεία της IRI).
Για το 2022 εκτιμάται ότι οι πωλήσεις των σουπερμάρκετ σε αξία θα κλείσουν θετικά, με την αύξηση να κυμαίνεται στο 2-4%. Ωστόσο η άνοδος θα οφείλεται αποκλειστικά στις συνεχιζόμενες ανατιμήσεις και όχι στην αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης, αφού ο όγκος πωλήσεων προβλέπεται να έχει αρνητικό πρόσημο. Μάλιστα ορισμένοι εκτιμούν ότι οι απώλειες στον όγκο θα κινηθούν σε υψηλό μονοψήφιο ποσοστό έως και 7%.
Εξαντλούνται οι αντοχές
Σε αυτό το περιβάλλον, η διατήρηση όσο το δυνατόν πιο ανταγωνιστικών τιμών προκειμένου να προστατευτούν τα μερίδια αγοράς σημαίνει ότι πρέπει να «θυσιαστεί» μέρος των κερδών, τα οποία ήδη έχουν υποστεί απώλειες λόγω του ενεργειακού κόστους.
Ετσι οι εμπορικές πολιτικές των αλυσίδων αναπροσαρμόζονται συνεχώς, ενώ επιλέγεται να δοθεί βάρος στις επενδύσεις ενεργειακής εξοικονόμησης, με τις κινήσεις επέκτασης προσωρινά να «παγώνουν».
Την ίδια ώρα, οι εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων προσπαθούν να απορροφήσουν μέρος των αυξήσεων στο λειτουργικό τους κόστος. Οσο όμως και αν παραμεριστεί το «νυν υπέρ πάντων… κέρδη» κανείς δεν θέλει να γυρίσει σε ζημιές.
Το 2023 η πλειονότητα των αλυσίδων δεν θα είναι σε θέση να επιδείξει την ίδια τιμολογιακή πολιτική, αναφέρουν αναλυτές της αγοράς. Ηδη οι προσφορές έχουν γίνει είδος προς εξαφάνιση.
Ταυτόχρονα φαίνεται να εξαντλούνται οι αντοχές των προμηθευτών κρίνοντας από τους νέους τιμοκαταλόγους που στέλνουν αυτή την περίοδο στα σουπερμάρκετ, καθώς σε πολλές περιπτώσεις περιλαμβάνουν διψήφια ποσοστά ανατιμήσεων από 10% έως 35%.
Πλήγμα
Οι αναπροσαρμογές στο κωδικολόγιο των σουπερμάρκετ, που αποτελεί μια πρακτική που ήδη εφαρμόζεται, εγκυμονούν τον κίνδυνο οι μικρομεσαίες ελληνικές βιομηχανίες να δυσκολευτούν να διατηρήσουν μια θέση στα εγχώρια ράφια και να ανταγωνιστούν τις οικονομίες κλίμακος μεγάλων ομίλων.
Από την άλλη, στις μικρότερες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου το ενεργειακό κόστος ροκανίζει σχεδόν το σύνολο των κερδών, χωρίς να υπολογίζονται μεταφορικά και άλλα κόστη, αναφέρει στέλεχος μεγάλης λιανεμπορικής επιχείρησης.


Latest News

Νέες μπίζνες σε ακίνητα και τεχνολογία για τον Μιχάλη Τσαούτο μετά την ΕΨΑ
Τα επόμενα επιχειρηματικά του βήματα ετοιμάζει ο Μιχάλης Τσαούτος, πρώην βασικός μέτοχος της βιομηχανίας αναψυκτικών ΕΨΑ

Στο μικροσκόπιο των αναλυτών οι τράπεζες - Τα ψιλά γράμματα των business plan
Στους ρυθμούς των αποτελεσμάτων που θα ανακοινώσουν οι τράπεζες θα κινηθεί το Χρηματιστήριο Αθηνών την ερχόμενη εβδομάδα - Τι περιμένουν οι αναλυτές

Στον Large Cap του FTSE Russell η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από 10 Μαρτίου
Η αλλαγή έγινε στο πλαίσιο της τριμηνιαίας αναθεώρησης των δεικτών του οίκου

Τράπεζα Πειραιώς: Ξεκινά η συγχώνευση με την Πειραιώς Financial Holdings
Με την ολοκλήρωση της Συγχώνευσης, η Τράπεζα θα διατηρήσει την άδεια που κατέχει ως πιστωτικό ίδρυμα

Νέο μέλος εκλέχθηκε στο ΔΣ της Τράπεζας Πειραιώς
O Jeremy John Masding αντικαθιστά τον παραιτηθέντα Σολομώντα Μπεράχα

Aegean: Ακυρώσεις και αλλαγές πτήσεων στις 28 Φεβρουαρίου λόγω της απεργίας
Επαναπρογραμματισμός των πτήσεων της Aegean λόγω απεργίας - Αναλυτικά οι πίνακες των πτήσεων

Μικρή αύξηση στα κέρδη του δ' 3μηνου του ΟΤΕ περιμένει η ΑΧΙΑ
Για το τρίμηνο, η ΑΧΙΑ αναμένει ότι ο όμιλος θα παρουσιάσει έσοδα 919,1 εκατ. ευρώ, χαμηλότερα κατά 1,2% σε ετήσια βάση

ΑΧΙΑ: Στα 9,10 ευρώ η τιμή στόχος για τον ΔΑΑ - Tι περιμένει στα αποτελέσματα του 2024
Η σύσταση της AXIA για τη μετοχή είναι για αγορά, με τιμή στόχο στα 9,10 ευρώ

ΑΧΙΑ για Metlen: Οι 4 πιθανές κατευθύνσεις για το στόχο των 2 δισ. στα EBITDA
Η ΑΧΙΑ διατηρεί τη σύσταση για αγορά στη μετοχή και την τιμή στόχο στα 48,60 ευρώ - Ο Ευάγγελος Μυτιληναίος προανήγγειλε δύο εταιρικές ενέργειες

Το φυσικό μεταλλικό νερό Βίκος, Νο1* επιλογή των καταναλωτών – Η στρατηγική της επιτυχίας συνεχίζεται
Η ανάδειξη του νερού Βίκος ως το Νο1* φυσικό μεταλλικό νερό για το 2024 δεν είναι τυχαία - Είναι το αποτέλεσμα στρατηγικών επιλογών, καινοτομίας και αφοσίωσης στην ποιότητα και στη βιωσιμότητα