
Σε δρόμους… αντίθετους φαίνεται πως βαδίζουν ή, μάλλον καλύτερα πλέουν, οι κλάδοι των containerships και των LNG Carriers, εν μέσω των ταραγμένων γεωπολιτικών συνθηκών και της διάχυτης οικονομικής αβεβαιότητας.
Από τη μία πλευρά, οι ανάγκες πολλών χωρών, αλλά και βιομηχανιών για την προμήθεια φυσικού αερίου από όλο και μεγαλύτερες αποστάσεις έχει ωθήσει την αγορά μεταφοράς LNG σε νέα εξαιρετικά υψηλά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι μέσες τιμές spot για ένα πλοίο, δύο ετών, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 36% αυτήν την εβδομάδα και έφτασαν σε νέο υψηλό ρεκόρ των 297.500 δολαρίων την ημέρα, σύμφωνα με την Clarksons Research.
Σε πρόσφατη έκθεσή της, η Jefferies, επισημαίνει ότι οι ναύλοι των πλοίων LNG συνεχίζουν να παρουσιάζουν ισχυρή ανοδική δυναμική λόγω μιας πολύ στενής λίστας διαθέσιμων πλοίων, προσθέτοντας ότι ο κλάδος είχε επωφεληθεί από την έντονη ζήτηση τόσο από την Ευρώπη όσο και από την Ασία για φορτία αμερικανικής προέλευσης.
Διαβάστε επίσης: Σημείο καμπής για το εμπόριο στις ΗΠΑ – «Πρωταθλητής» το λιμάνι της Νέας Υόρκης
Την ίδια ώρα, με δεδομένο ότι η Δύση και οι ανεπτυγμένες ασιατικές οικονομίες απομακρύνονται από τις παραδόσεις ρωσικού αερίου, η ζήτηση στην Ευρώπη, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα, την Ταϊβάν και την Ταϊλάνδη αναμένεται να αυξηθεί συνολικά κατά 46,6 εκατομμύρια τόνους, με τη Γηραιά Ηπειρο να αντιπροσωπεύει το 85%. Το ρωσικό φυσικό αέριο αντιπροσώπευε το 45% των εισαγωγών της Ευρώπης πέρυσι, με το μεγαλύτερο μέρος του να προέρχεται μέσω αγωγών, ωστόσο μετά το κλείσιμο της στρόφιγγας από τον Πούτιν, υπάρχει ανάγκη για την προμήθεια επιπλέον 140 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων. Αξίζει να σημειωθεί πως τον περασμένο μήνα, το 70% όλων των φορτίων LNG πήγε στην Ευρώπη, συγκριτικά με ένα ποσοστό 38% μόλις ένα χρόνο πριν.
Κόστος αποστολής
Βέβαια, η αισιοδοξία από τον ταχύ ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς LNG δεν αντικατοπτρίζει και την κατάσταση στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου η μείωση των τιμών των ναύλων, σε συνδυασμό με τη διαφαινόμενη αποκλιμάκωση των πιέσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα απομακρύνει τα χαμόγελα των πλοιοκτητών.
Ειδικότερα, καθώς σταδιακά μειώνεται -ανά περιοχή- η συμφόρηση στα λιμάνια και αρχίζει η ζήτηση να επηρεάζεται από το γενικότερο κλίμα, οι ναύλοι των Containers μειώνονται από τα ιστορικά υψηλά της περιόδου της πανδημίας προς όφελος των εμπόρων και εν κατακλείδι των καταναλωτών.
Σύμφωνα με το Bloomberg, το κόστος αποστολής αγαθών από την Κίνα έχει πέσει στο χαμηλότερο επίπεδο σε περισσότερα από δύο χρόνια, καθώς η παγκόσμια οικονομία παραπαίει, μειώνοντας τα κέρδη – ρεκόρ για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Ένα container 40 ποδιών από το μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου της Σαγκάης στο Λος Άντζελες κόστισε 3.779 δολάρια την περασμένη εβδομάδα, την πρώτη φορά που η τιμή spot ήταν κάτω από τα 4.000 δολάρια από τον Σεπτέμβριο του 2020, ενώ όπως τονίζεται αναμένονται και περαιτέρω μειώσεις.
Σε αυτή τη μείωση των ναύλων φαίνεται πως συμβάλλει μία σειρά από γεγονότα που πλήττουν τόσο τις ανεπτυγμένες όσο και τις αναπτυσσόμενες οικονομίες, όπως ο αυξανόμενος πληθωρισμός, οι διαρκείς αυξήσεις επιτοκίων από τις κεντρικές τράπεζες και οι εμπορικές αναταράξεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Όπως τονίζουν αναλυτές, «η πτώση των ναύλων οφείλεται στη μείωση της ζήτησης παγκοσμίως και η συμφόρηση των λιμανιών έχει χαλαρώσει, επιτρέποντας την πιο αποτελεσματική λειτουργία των πλοίων». Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, οι καλές μέρες κινδυνεύουν να εξαφανιστούν ανεπιστρεπτί, καθώς μετά το 2023 θα αρχίσει να παραδίδεται μεγάλος αριθμός νεότευκτων πλοίων, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει τον κλάδο σε κορεσμό.


Latest News

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Frederiksen (AEC) – Σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών στην Αρκτική
Για την ελληνική ναυτιλία μίλησε στο ΟΤ Delphi Economic Forum X ο Mads Frederiksen, εκτελεστικός διευθυντής στο Arctic Economic Council

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες

Πράσινη μετάβαση: Κανονιστικές εξελίξεις στις θαλασσιες μεταφορές
Με κοινό κείμενο 10 από τους μεγαλύτερους ομιλους διεθνώς ζητούν από τον ΙΜΟ δίκαιο και επιστημονικά τεκμηριωμένο πλαίσιο