Βραχύβια φαίνεται πως ήταν η «ανακούφιση» στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης, σε μεγαλύτερο βαθμό, βρίσκονται αντιμέτωπα με έναν νέο γύρο συμφόρησης, εξαιτίας μιας σειράς αναδυόμενων προκλήσεων.
Ο πρώτος βραχνάς ακούει στο όνομα απεργίες, με πάνω από 1.900 υπαλλήλους στο μεγαλύτερο λιμάνι του Ηνωμένου Βασιλείου, το Felixstowe, να πραγματοποιούν νέες κινητοποιήσεις από την περασμένη Τρίτη και για οκτώ ημέρες, καθώς η σφοδρή διαμάχη για τις αμοιβές με τη Hutchison Ports δεν δείχνει σημάδια προόδου. Υπενθυμίζεται ότι μια προηγούμενη οκταήμερη απεργία τον περασμένο μήνα οδήγησε το λιμάνι, το οποίο χειρίζεται περισσότερο από το 40% των βρετανικών εμπορευματοκιβωτίων, σε αδιέξοδο, με τον μέσο χρόνο αναμονής για containerships να αυξάνεται στις 31 ώρες, σε σύγκριση με λιγότερο από 12 στις αρχές του μήνα.
Διαβάστε ακόμα: Ποια έργα θα βάλουν στις «ράγες» τα λιμάνια της βόρειας Ελλάδας
Οι κινητοποιήσεις αυτές συμπίπτουν με μια συνεχιζόμενη απεργία στο λιμάνι του Λίβερπουλ, όπου περισσότεροι από 560 λιμενεργάτες και μηχανικοί συντήρησης απέχουν από την εργασία τους εδώ και δύο εβδομάδες, με ορίζοντα λήξης στις 3 Οκτωβρίου. Ως εκ τούτου πολλά τμήματα της βρετανικής οικονομίας πλήττονται και οι πολίτες διαμαρτύρονται για το αυξανόμενο κόστος ζωής τους τελευταίους μήνες.
«Οι διαταραχές φέρνουν πρόσθετες δυσκολίες»
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με την εταιρεία logistics Container xChange, «αυτές οι διαταραχές θα προσθέσουν μόνο δυσκολίες στη μετακίνηση φορτίου από την Ασία προς την Ευρώπη, σε μια εποχή που η εφοδιαστική αλυσίδα βρίσκεται στο ζενίθ, προκειμένου να εκτελεστούν οι παραγγελίες εν όψει των εορτών». Παράλληλα, ένας άλλος αντίκτυπος είναι και η καθυστέρηση παραλαβής και απομάκρυνσης των άδειων εμπορευματοκιβωτίων που στοιβάζονται συνεχώς στους τερματικούς σταθμούς, βυθίζοντας στο χάος πολλά μεγάλα εμπορικά λιμάνια, συμπεριλαμβανομένου του Πειραιά.
Διαβάστε ακόμα: Αλλάζουν οι ισορροπίες στο θαλάσσιο εμπόριο
Η Κίνα
Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, το εμπόριο παγκόσμιων αγαθών αξίας 22 τρισ. δολαρίων βρίσκεται προ των πυλών μιας ακόμα σοβαρής αναστάτωσης, made in China. Το τελευταίο διάστημα οι αυστηροί κανόνες της Κίνας για τον περιορισμό της COVID-19 είχαν πυροδοτήσει μια αλυσιδωτή αντίδραση, ένα «ντόμινο» αρνητικών εξελίξεων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Πλέον, ως δαμόκλειος σπάθη του διεθνούς εμπορίου επικρέμεται και η «Χρυσή Εβδομάδα», η οποία γιορτάζεται την 1η Οκτωβρίου κάθε έτους και τιμά την ίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας κατά την αντίστοιχη ημερομηνία του 1949. Σε αυτό το διάστημα όλες οι ιδιωτικές εταιρείες, οι δημόσιες υπηρεσίες – μεταξύ αυτών και τα λιμάνια – κλείνουν για διακοπές, οδηγώντας σε σημαντικές καθυστερήσεις κατά την περίοδο αιχμής.
Εκτροπή σε άλλα λιμάνια
Αναλυτές τονίζουν ότι τα πλοία αναμένεται να εκτραπούν σε άλλα λιμάνια της Ευρώπης, προσθέτοντας πίεση στο Αμβούργο, στο Ρότερνταμ και σε άλλους κόμβους, όπου βέβαια η συμφόρηση έχει αρχίσει ήδη να αυξάνεται. Σύμφωνα με ενημέρωση της Maersk έχουν προγραμματιστεί εκτροπές δρομολογίων για την Αμβέρσα και τη Χάβρη, με το τελευταίο λιμάνι να βρίσκεται στην πρώτη θέση της Ευρώπης αναφορικά με την αναμονή των πλοίων, όπως καταγράφουν δεδομένα της Container xChange.
Τέλος, σε αυτό το νέο «ηλεκτροσόκ» των εφοδιαστικών αλυσίδων με τη συμφόρηση, τις ελλείψεις σε αγαθά και πρώτες ύλες κ.λπ. έρχεται να προστεθεί και η αύξηση των τελών διέλευσης από τον Βόσπορο και το Σουέζ, κάτι που – εκτός συγκλονιστικού απροόπτου – θα περάσει και στις τιμές που φτάνουν στον καταναλωτή. Οπως τονίζει ο Peter Williams, αναλυτής της VesselsValue, «έτσι τροφοδοτείται ο πληθωρισμός και απροσδόκητα δεσμεύονται τεράστια ποσά του κεφαλαίου των ναυλωτών».
Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό
Σε κόμβους κρουαζιέρας θα μετατραπούν τα λιμάνια Πάτρας, Κατάκολου και Καβάλας
Τι προβλέπει ο διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ
Ποιο πλοίο έκανε «ποδαρικό» στον Πειραιά το 2025
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας υποδέχθηκε το πλήρωμα του πλοίου
Αυτόνομο ενεργειακά το λιμάνι του Βόλου
Το πρώτο και μοναδικό λιμάνι της χώρας που καλύπτει τις ανάγκες του για ενέργεια
Κρουαζιέρα: Τρεις διαγωνισμοί από το ΤΑΙΠΕΔ για Κατάκολο, Πάτρα και Καβάλα
Οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να εκδηλώσουν ενδιαφέρον μόνο για το ένα ή και για τα δύο τμήματα του διαγωνισμού
Υπογράφτηκε η σύμβαση για την αποκατάσταση του λιμένος Βόλου
Το έργο είναι συμβατικής αξίας 9,5 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ