![Πετρέλαιο: Ρωσικά πλοία σε σιγή… ασυρμάτου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/10/brent-oil-768x576-1.jpg)
Ενα μεγάλο κομμάτι της πίτας των λεγόμενων «αόρατων» δεξαμενοπλοίων αποκτά σταδιακά η Ρωσία, στον απόηχο των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί στη Μόσχα και ενόψει της επιβολής εμπάργκο τους επόμενους μήνες στο ρωσικό πετρέλαιο από την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Σύμφωνα με στοιχεία της πλατφόρμας Vortexa, καταγράφεται έντονος ανταγωνισμός μεταξύ Ιράν, Ρωσίας και Βενεζουέλας, με τις τρεις χώρες – που βρίσκονται υπό καθεστώς κυρώσεων – να προσπαθούν να πουλήσουν πετρέλαιο στην Ασία.
Διαβάστε επίσης: Gibson: Ρώσοι και Ασιάτες φτιάχνουν στόλους δεξαμενοπλοίων για να μεταφέρουν ρωσικό αργό πετρέλαιο
Οπως ανέφερε ο David Wech, επικεφαλής οικονομολόγος της εταιρείας, «υπάρχει μια σκοτεινή αγορά που μεγαλώνει και η ανάγκη εξαγωγής μεγαλύτερων ποσοτήτων αργού και προϊόντων πετρελαίου προς προορισμούς μεγάλων αποστάσεων ανατολικά του Σουέζ, ιδανικά συγκαλύπτοντας την προέλευση για να προσελκυστούν πιθανοί αγοραστές πέρα από την Κίνα και την Ινδία, πιθανώς αυξάνεται πολύ πριν από την εφαρμογή του νέου πακέτου κυρώσεων της ΕΕ».
Χαρακτηριστικό αυτής της «ανάδυσης» του ρωσικού αόρατου στόλου αποτελούν τα δεδομένα της ναυλομεσιτικής Braemar, η οποία κατέγραψε 33 δεξαμενόπλοια που είχαν προηγουμένως μεταφέρει αργό πετρέλαιο από το Ιράν ή τη Βενεζουέλα να φορτώνουν ρωσικό πετρέλαιο. Προορισμός των σύγχρονων «πειρατικών» φαίνεται πως είναι αποκλειστικά η Κίνα, με 14 πλοία να πραγματοποιούν αυτή τη διαδρομή, ενώ οκτώ πλοία κατευθύνονται στην Ινδία. Αυτή η ενίσχυση του ρωσικού στόλου αποτελεί, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, προϊόν της καλύτερης ποιότητας έναντι του Ιράν, αλλά σε μεγαλύτερο – ίσως – βαθμό πρωτοστατεί η τιμή, με τη Μόσχα να προχωρά σε πολύ μεγάλες εκπτώσεις, που φτάνουν έως και το 40%. Μάλιστα, οι όγκοι εξαγωγών αργού πετρελαίου από το Ιράν και τη Βενεζουέλα μειώθηκαν, την ώρα που οι ρωσικές εξαγωγές την ίδια περίοδο σημείωσαν αξιοσημείωτη αύξηση.
Επιπλέον, τα «αόρατα» δεξαμενόπλοια έχουν παίξει μεγάλο ρόλο στον περιορισμό του δυναμικού κερδών των πολύ μεγαλύτερων δεξαμενοπλοίων, άνω των 300.000 τόνων, και βοηθούν, εν μέρει, να εξηγηθεί ο μειωμένος αριθμός των VLCCs που οδηγούνται προς διάλυση.
Η τεχνολογία
Σε μια εποχή που η τεχνολογία κάνει τον κόσμο πιο μικρό και… ευανάγνωστο, το CNN αναφέρθηκε σε μία σειρά από τρόπους που χρησιμοποιεί η Μόσχα προκειμένου να σβήσει τα ίχνη των ρωσικών δεξαμενοπλοίων και ουσιαστικά να αποφύγει τις κυρώσεις. Σύμφωνα με αναλυτές, έχουν υπάρξει πολλές αναφορές για παλαιότερα VLCCs, συχνά με άγνωστους ιδιοκτήτες, εκτός της αγοράς spot που παραλαμβάνουν φορτία με έκπτωση από εξαγωγείς που υπόκεινται σε κυρώσεις. Σε αυτά τα σκάφη, το AIS, το σύστημα γεωεντοπισμού, συχνά απενεργοποιείται ή χρησιμοποιείται στρατηγικά για να κρύψει τις παράνομες δραστηριότητές τους. Πρόκειται για τακτική γνώριμη στους αμερικανούς αξιωματούχους και στις αρμόδιες αρχές, για ένα είδος παραπλάνησης με σκοπό την αποφυγή των κυρώσεων. Ηδη από τη στιγμή που άρχισε ο πόλεμος στην Ουκρανία η «σκοτεινή δραστηριότητα», όπως τη χαρακτήρισε το CNN, αυξήθηκε κατά 600% σε σύγκριση με τα αντίστοιχα επεισόδια προ του πολέμου.
Ενδεικτικά είναι και τα στοιχεία «μεταγραφών» από το Ιράν στη Ρωσία, με τον οργανισμό UANI να εκτιμά ότι περίπου 200 πλοία με ξένη σημαία έχουν εμπλακεί σε αυτό το εμπόριο τα τελευταία χρόνια – αλλά πολλά από αυτά στρέφονται τώρα στη συγκαλυμμένη αποστολή ρωσικού πετρελαίου. Βέβαια, οι μεταβολές που επήλθαν στον ρωσικό στόλο των 3.300 πλοίων ήταν θεαματικές γιατί ξαφνικά σε μικρό χρονικό διάστημα αυξήθηκαν πάρα πολύ τα σκάφη που στράφηκαν σε ξένη σημαία.
Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Νέες ναυπηγήσεις: Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/shipyard-1280x902-600x423.jpeg)
Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου
Σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης των πλοίων, που έφτασε στα επίπεδα του 2008, έτος καταγραφής ιστορικού ρεκόρ
![Ναυτιλία: Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/ellinika-ploia-1280x850-1-600x398.jpg)
Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή
Η απόφαση της Αμερικανικής Ακτοφυλακής για την ανανέωση της συμμετοχής της χώρας μας στην Πρωτοβουλία QUALSHIP 21 για το 2024-2025
![Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Ef240709_2167a-600x400.jpg)
Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας
Στην τελετή απονομής παρευρέθηκαν εκπρόσωποι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του τόπου, καθώς και εκλεκτά μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας
![Ερυθρά Θάλασσα: Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/w12-64120w2481804w16105958w15233420w18144811w17101426-600x338.jpg)
Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης
«Πύραυλος» έπεσε στο νερό και δεύτερος εξερράγη στον αέρα, ενημέρωσε το πλήρωμα του εμπορικού σκάφους την Ambrey
![Άγιος Κωνσταντίνος: Περίμεναν κρουαζιερόπλοια στο νέο λιμάνι, έχασαν και την ακτοπλοϊκή σύνδεση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/agios-konstantinos-600x464.jpg)
Απέκτησαν λιμάνι, περίμεναν κρουαζιερόπλοια αλλά έμειναν και από πλοίο… - Τι συμβαίνει στον Άγιο Κωνσταντίνο
Ο Άγιος Κωνσταντίνος της Φθιώτιδας έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες, αν και το λιμάνι εγκαινιάστηκε μόλις το 2023
![Λιμάνια: Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limani-irakleio-600x300.jpg)
Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια
Θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί το 2030 σε δέκα τουλάχιστον ελληνικούς λιμενικούς οργανισμούς
![ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Βόρεια Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/aktoploia-600x375.jpg)
ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Β. Ευρώπη
Το δυσθεώρητο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση προς τους υπουργούς Χρ. Στυλιανίδη και Τ. Θεοδωρικάκο
![Ναυτιλία: Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/tanker-600x338.jpg)
Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA
Ο ελληνόκτητος στόλος που είναι ταξινομημένος στον Ιταλικό Νηογνώμονα RINA διπλασίασε το μέγεθός του από το 2021 έως το 2023
![ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 0,2% στη δύναμη του εμπορικού στόλου τον Μάιο 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/ploia-600x338.jpg)
Αύξηση 0,2% στη δύναμη του εμπορικού στόλου τον Μάιο
Τι δείχνουν τα στοιχεία
![Διώρυγα του Παναμά: Σε 6 χρόνια η κατασκευή του γιγάντιου ταμιευτήρα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/panama-canal-g52eeb7b5a_1280-768x432-1-600x338.jpg)
Σε 6 χρόνια το έργο του γιγάντιου ταμιευτήρα στη Διώρυγα του Παναμά
Ο ταμιευτήρας αξίας 1,6 δισ. δολ. θα διασφαλίσει τη διέλευση των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά