Στη σφαίρα του Mobility-as-a-Service μπαίνει η Ελλάδα. Το μέλλον των πόλεων ξεκινάει από τις έξυπνες και βιώσιμες μετακινήσεις. Το MaaS, όπως είναι ευρέως διαδεδομένο, βρίσκεται στην καρδιά αυτής της εξέλιξης για να μετασχηματίσει τον τρόπο που μετακινούμαστε. Όλες οι μορφές αστικής μετακίνησης από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ως τα κοινόχρηστα ποδήλατα και πατίνια, συμπεριλαμβανομένων των χώρων στάθμευσης για ΙΧ ή του car sharing, χτίζουν ένα ενιαίο δίκτυο βιώσιμης κινητικότητας.
Διαβάστε επίσης – Σε κίνδυνο ο στόχος της ΕΕ για τις έξυπνες πόλεις μέχρι το 2030
Μέσω μίας ενιαίας εφαρμογής και με ένα κανάλι πληρωμής, οι διαφορετικοί τρόποι μετακίνησης συνδυάζονται σε λίγα «κλικς» για να κάνουν πιο εύκολες, γρήγορες και «πράσινες» τις διαδρομές στην πόλη. Ο στόχος δεν είναι άλλος από το να τραβήξουμε χειρόφρενο στο ΙΧ, κάνοντας πιο ελκυστικούς τους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης στην πόλη.
Διαβάστε επίσης – Το Beat γίνεται Freenow – Τι αλλάζει
Στο Ελσίνκι, για παράδειγμα, μία εκ των «εξυπνότερων» πόλεων στην Ευρώπη, οι κάτοικοι από το 2016 έχουν τις μετακινήσεις τους στο κινητό τους. Μέσω της εφαρμογής «Whim» μπορούν να σχεδιάζουν από πόρτα σε πόρτα τη βέλτιστη διαδρομή, συνδυάζοντας διαφορετικά μέσα μικροκινητικότητας και μαζικής μεταφοράς, είτε ιδιωτικά είτε δημόσια, και να πληρώνουν μια κι έξω για τρένο, ταξί, λεωφορείο, car sharing, ποδήλατο, πατίνι. Η υπηρεσία είτε προπληρώνεται μέσω μηνιαίας συνδρομής, είτε εφάπαξ με την κάρτα ή το ψηφιακό τους πορτοφόλι.
Διαβάστε επίσης – Κλιματική αλλαγή – Έξυπνες δασικές πόλεις και πάρκα στον… αέρα
Η BEAT κάνει την αρχή
Την πόρτα στο μέλλον του MaaS ανοίγει πρώτη η BEAT με τη μετάβασή της στην πλατφόρμα της FREENOW. Η αλλαγή της ονομασίας για το δημοφιλές app δεν είναι μονοδιάστατη, αλλά συνδυάζεται με μια νέα στρατηγική τοποθέτηση στην αγορά για τους χρήστες, τους οδηγούς, αλλά και το ίδιο το οικοσύστημα των μεταφορών.
Όπως είπε, εχθές, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της νέας εποχής της εταιρείας, η κυρία Άσπα Τοπαλίδου, general manager της FREE NOW για την ελληνική αγορά, πρόκειται για «ένα κομβικό βήμα προς την προσφορά μιας ευρείας γκάμας υπηρεσιών σε μία εφαρμογή. Η ελληνική αγορά γίνεται μέρος του ευρωπαϊκού Super App Μετακίνησης».
Ανοίγει έτσι τη βεντάλια των επιλογών στο βασικό προϊόν που καθιέρωσε τη BEAT στο ελληνικό κοινό, δηλαδή το ταξί, προσφέροντας τρεις στόλους οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Εκτός από τα συμβατικά ταξί, για πρώτη φορά στη χώρα μας θα είναι διαθέσιμος ecoστόλος, αρχικά στο κέντρο της Αθήνας και σε πολλά σημεία του Δήμου Θεσσαλονίκης, αλλά και comfortταξί, δηλαδή οχήματα ηλικίας ως 5 ετών, για μεγαλύτερη άνεση. Ο comfort στόλος θα δέχεται μόνο ηλεκτρονική πληρωμή.
Σε πρώτη φάση, πέρα από τις υπηρεσίες ταξί, θα προσφέρεται και δυνατότητα κράτησης ηλεκτρικών ποδηλάτων (eBikes). Προς τούτο, η FREE NOW ενσωματώνει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπως γίνεται ήδη σε Τορίνο, Μιλάνο και Βαρκελώνη, τις υπηρεσίες της RideMovi που παρέχει ευέλικτες μορφές μικροκινητικότητας σε 18 πόλεις με 30.000 smart bikes.
Ένα marketplace για βιώσιμες μετακινήσεις
Η startupπου ξεκίνησε στη χώρα μας το 2011 και πέρασε το 2017 στην οικογένεια της FREE NOW, κοινοπραξία των BMW Group και Mercedes-Benz Group, κάνει το άλμα από ένα τοπικό brandστη διεθνή αγορά. Hεφαρμογή FREE NOW είναι διαθέσιμη σε περισσότερες από 150 πόλεις σε 10 χώρες της Ευρώπης, ενσωματώνοντας σε κάθε περίπτωση τις κατά το δυνατόν περισσότερες υπηρεσίες μετακίνησης, όπως scooters, πατίνια, τρένα, ενώ σε τρεις γερμανικές πόλεις συμπεριλαμβάνει ήδη τα ΜΜΜ.
Χτίζεται στην ουσία ένα market place βιώσιμων μορφών μετακίνησης, όπου κάθε πάροχος μπορεί να διαθέσει κατόπιν συμφωνίας τις υπηρεσίες του. Όσον αφορά τα επόμενα βήματα για την Ελλάδα, όπως είπε η κυρία Τοπαλίδου, μέσα στους επόμενους μήνες θα ενσωματωθούν τα e-scooters, ενώ σταδιακά θα εντάσσονται κι άλλες μορφές κινητικότητας, εφόσον το επιτρέπει βέβαια το νομοθετικό πλαίσιο. Σχετικά δε, με τον διαμοιρασμό οχημάτων, που στην Ελλάδα δεν έχει κάνει την εμφάνισή του ελλείψει θεσμικής κατοχύρωσης, η εταιρεία ήδη συνεργάζεται στο εξωτερικό με τις Share Now και SIXT, που εφόσον φέρουν υπηρεσίες στη χώρα μας, θα είναι στο δυναμικό του app.
Οι πρωτοβουλίες του Υπουργείου
Προκειμένου να ανοίξει τον δρόμο στο Mobility-as-a-Service, το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κινείται ήδη σε δύο κατευθύνσεις. Σύμφωνα με όσα είπε ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, κ. Γιάννης Ξιφαράς, χαιρετίζοντας την επίσημη άφιξη της FREE NOW στην Ελλάδα, προχωρά η διαδικασία για την τυποποίηση όλων των πληροφοριών που είναι απαραίτητες ώστε να κουμπώσουν τα ΜΜΜ σε αντίστοιχες MaaS πλατφόρμες. Για να πετύχει το εγχείρημα, θα πρέπει τα συστήματα να μιλούν την ίδια γλώσσα, άρα και τα data στα οποία στηρίζονται να είναι ενιαία, σε συγκεκριμένη μορφή, πλήρη και αξιόπιστα.
Το δεύτερο βήμα, που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στον επόμενο χρόνο, είναι το «άνοιγμα» του υφιστάμενου συστήματος του e-ticket των αστικών συγκοινωνιών, ώστε ο πολίτης-επιβάτης να μπορεί να αγοράσει εισιτήριο με την πιστωτική ή τη χρεωστική του κάρτα. Να ανοίγει με λίγα λόγια τις πύλες του ηλεκτρονικού εισιτηρίου χρεώνοντας την κάρτα του, όπως γίνεται εδώ και χρόνια σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.
Αυτό μέχρι σήμερα δεν έχει καταστεί εφικτό, διότι το σύστημα, όπως αρχικά σχεδιάστηκε, είναι κλειστό. Σήμερα, προχωρούν οι διαπραγματεύσεις τόσο με τον ανάδοχο του ΣΔΙΤ, όσο και με τις τράπεζες που θα μπουν στο παιχνίδι, ώστε να συμβασιοποιηθεί η νέα λύση και να γίνει λειτουργική. Στόχος είναι επάνω στη νέα δυνατότητα να δημιουργηθεί ένα σύστημα ομπρέλα για να ενταχθούν λειτουργίες MaaS, ώστε ο χρήστης με μια συνδρομή ή μία κράτηση να έχει ένα ολοκληρωμένο πακέτο.
«Στοχεύουμε στην περαιτέρω ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Υπάρχει όμως πάντα μια τελευταία απόσταση για τον πολίτη ως τη στάση του λεωφορείου ή του μετρό, που συχνά αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα για τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Με τις λύσεις μικροκινητικότητας θα δίδεται πια η δυνατότητα στον πολίτη να φτάσει πιο κοντά στα ΜΜΜ», σημείωσε ο κ. Ξιφαράς.
Latest News
Ποιες είναι οι τάσεις στις σχέσεις καταναλωτών-Τεχνητής Νοημοσύνης
Σύμφωνα με την έρευνα της Salesforce, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών απέναντι στις επιχειρήσεις είναι στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών
Ευρωπαίοι συνασπίζονται για να ανταγωνιστούν τη μηχανή αναζήτησης της Google
Η Ecosia και η Qwant συνεργάζονται για να δημιουργήσουν ένα ευρωπαϊκό ευρετήριο για μηχανές αναζήτησης και να μειώσουν την εξάρτησή τους από τις αμερικανικές Big Tech
Οι επιχειρήσεις φοβούνται τις κυβερνοεπιθέσεις που βασίζονται στην AI
Μελέτη επισημαίνει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη ενισχύει πλέον και τη δράση των κυβερνοεγκληματιών προσθέτοντας ένα επιπλέον επίπεδο απειλών στην κυβερνοασφάλεια
Η Salesforce ανακοίνωσε την παγκόσμια διαθεσιμότητα του Agentforce
Το εργαλείο Agentforce της Salesforce δημιουργεί αξιόπιστους, αυτοματοποιημένους βοηθούς Τεχνητής Νοημοσύνης που ενισχύουν το ανθρώπινο δυναμικό των επιχειρήσεων
Ενίσχυση των επιχειρηματικών επενδύσεων στην AI - Τι δείχνει έρευνα της IBM
Έρευνα της IBM δείχνει ότι τα στελέχη των επιχειρήσεων αναγνωρίζουν τα οφέλη των επενδύσεων στην πληροφορική για την ενίσχυση της βιωσιμότητας, με το 88% να σχεδιάζει να αυξήσει τις επενδύσεις
Lenovo: Kαθαρά κέρδη αυξημένα κατά 48% στα 404 εκατομμύρια δολάρια
Η Lenovo ανακοίνωσε τα αποτελέσματα του β' τριμήνου για το οικονομικό έτος 2024/25, με σημαντική αύξηση των καθαρών εσόδω
Κινέζοι χάκερ διείσδυσαν στα συστήματα της T-Mobile στις ΗΠΑ
Η Wall Street Journal αναφέρει ότι οι χάκερ συνδέονται με τις κινεζικές υπηρεσίες πληροφοριών και ότι κατάφεραν να παραβιάσουν την κυβερνοασφάλεια της T-Mobile στο πλαίσιο πολύμηνης εκστρατείας
Cookie Stuffing: Η σκοτεινή πλευρά του διαδικτυακού μάρκετινγκ
Το cookie stuffing είναι ένα αυξανόμενο πρόβλημα στη διαδικτυακή διαφήμιση - Πώς λειτουργεί, ποιους κλάδους πλήττει, ποιοι οδηγήθηκαν στη φυλακή για τη συγκεκριμένη πρακτική
Η Δανία ανοίγει τον δρόμο για υπεύθυνες λύσεις AI στην Ευρώπη
Επιχειρήσεις και δημόσιοι οργανισμοί της Δανίας ένωσαν τις δυνάμεις τους για να καταγράψουν τις κατευθυντήριες γραμμές που θα επιταχύνουν την εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI Act)
Η Apple κατηγορείται ότι παγίδευσε και έκλεψε 40 εκατ. πελάτες
Η Apple βρίσκεται ενώπιον των δικαστικών αρχών για παραβίαση αντιανταγωνιστικών πρακτικών