Δίχως να περιέχει βασικά προϊόντα, όπως όσπρια, αλεύρι, βούτυρο, μοσχάρι, νωπά φρούτα και λαχανικά, δημητριακά, βρεφικές κρέμες, υλικά μαγειρικής και μπαχαρικά, τα οποία μάλλον κρίθηκαν μη «απαραίτητα για τη διαβίωση ενός νοικοκυριού», η προτεινόμενη λίστα του υπουργείου Ανάπτυξης με 51 προϊόντα από 31 κατηγορίες έχει φτάσει στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ προκειμένου η κάθε μία να φτιάξει το δικό της «καλάθι» κατά της ακρίβειας.
Υπενθυμίζεται ότι οι τιμές των προϊόντων που θα συνθέσουν το «καλάθι» δεν απαγορεύεται να αυξηθούν ούτε επιβάλλεται να «παγώσουν». Αυτό που συμφωνήθηκε μεταξύ κυβέρνησης και λιανεμπορίου είναι η συγκράτηση του ρυθμού αύξησης, ήτοι μικρές έως μηδενικές ανατιμήσεις σε όσο γίνεται πιο αραιά διαστήματα. Κάτι που προϋποθέτει και τη συναίνεση της βιομηχανίας των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων.
Διαβάστε επίσης: Αυτά είναι τα προϊόντα στο «καλάθι του νοικοκυριού»
Αμφιβολίες
Η προσθήκη 11 επιπλέον κατηγοριών, ενώ αρχικά η συζήτηση είχε γίνει για 20, καθώς και ο αυστηρός καθορισμός των συνολικά 51 προϊόντων του «καλαθιού», δεν είναι οι μόνοι λόγοι προβληματισμού για τις 15 αλυσίδες της οργανωμένης λιανικής που θα συμμετέχουν στη μάχη για να συγκρατηθούν οι τιμές.
Όπως αναφέρουν στελέχη των σούπερ μάρκετ στον ΟΤ, οι αμφιβολίες για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι αρκετές, ενώ με σκεπτικισμό αντιμετωπίζουν την προτεινόμενη λίστα και οι προμηθευτές. Να σημειωθεί ότι σήμερα στις 9.00 π.μ. έχει προγραμματιστεί συνάντηση μεταξύ της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης και εκπροσώπων της βιομηχανίας.
Ο προβληματισμός εστιάζεται αφενός στην εφαρμογή, καθώς σημειώνεται ότι υπάρχουν αρκετές δυσκολίες και αφετέρου στα θέματα ανταγωνισμού.
Διαβάστε επίσης: Σούπερ μάρκετ – προμηθευτές: «Τρώνε» από τα κέρδη για να κρατήσουν τους καταναλωτές – Τι φοβούνται για το 2023
Πληροφορίες αναφέρουν πως ζητήθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης οι συνεννοήσεις που θα πρέπει να γίνουν ανάμεσα σε λιανέμπορους και βιομηχανία να εξαιρεθούν από πιθανούς ελέγχους με βάση τη νομοθεσία για τον ανταγωνισμό.
Υψηλόβαθμος παράγοντας του υπουργείου Ανάπτυξης δηλώνει ωστόσο στον ΟΤ πως ex ante δεν υπάρχει η δυνατότητα εξασφάλισης έγκρισης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αν όμως χρειαστεί θα υπάρξουν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις, καθώς βασικό ζητούμενο είναι να προστατευτεί τόσο ο καταναλωτής όσο η μη νόθευση του ανταγωνισμού.
Αδιευκρίνιστο ακόμη είναι το ακριβές μείγμα του καλαθιού όσον αφορά τα ποσοστά επωνύμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Παρότι από το υπουργείο Ανάπτυξης σημειώνεται πως οι αλυσίδες έχουν τη διακριτική ευχέρεια να επιλέξουν τους κωδικούς που θα μπουν στο «καλάθι» της κάθε μίας, εκφράζονται δεύτερες σκέψεις για την τελική «κατανομή».
Τα μακαρόνια Νο 6 και άλλες δυσκολίες
Η εξαντλητική… σαφήνεια της προτεινόμενης λίστας από την πλευρά του υπουργείου, όπως φερ’ ειπείν στην κατηγορία των ζυμαρικών, που περιορίζεται στα μακαρόνια Νο6, δηλαδή στον κωδικό με την υψηλότερη ζήτηση, φέρνει επιπλέον δυσκολίες.
Κι αυτό γιατί οδηγεί όλα τα σούπερ μάρκετ στην επιλογή του ίδιου κωδικού, με τον κίνδυνο ειδικής μεταχείρισης ενός σήματος σε σχέση με τα υπόλοιπα ανταγωνιστικά προϊόντα στη κατηγορία.
Μικρά περιθώρια
Από την πλευρά της βιομηχανίας γίνεται λόγος για περιορισμένα περιθώρια ελιγμών, αφού λόγω της μεγάλης αύξησης λειτουργικού κόστους και της προσπάθειας συγκράτησης των τιμών προκειμένου να μην χαθούν μερίδια, η κερδοφορία έχει ήδη μειωθεί σημαντικά.
Οι συντελεστές παραγωγής, από το ενεργειακό κόστος και την προμήθεια πρώτων υλών έως τα υλικά συσκευασίας και τα μεταφορικά εντείνουν συνεχώς την πίεση, λένε στελέχη της βιομηχανίας.
Πότε ολοκληρώνεται η διαδικασία
Σύμφωνα με πληροφορίες ότι αλυσίδες θα έχουν λίγες μέρες περιθώριο να επεξεργαστούν τα προτεινόμενα και να θέσουν τις δικές τους παρατηρήσεις.
Στόχος είναι στο τέλος του επόμενου 10ήμερου η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί και να δημοσιοποιηθούν τα «καλάθια».
Latest News
Πως θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Το ωράριο που προτείνει για την εορταστική περίοδο ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία
Θεοδωρικάκος: Έλεγχοι σε πάνω από 10.000 κωδικούς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων
«Μέλημά μας η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και η προστασία των καταναλωτών«, λέει ο Τάκης Θεοδωρικάκος
ΤΧΣ: Αποεπένδυση από τις συστημικές τράπεζες και βιώσιμη ανάπτυξη τα ορόσημα του 2023
Τι αναφέρουν στελέχη του ΤΧΣ για τη στρατηγική το 2023
Πώς η Φάρμα Κουκάκη κόντρα στο ρεύμα κερδίζει από το γάλα
Ρεκόρ σε πωλήσεις, κέρδη και εξαγωγές το 2023 για τη Φάρμα Κουκάκη – Αύξηση μεριδίων σε 11 κατηγορίες γαλακτοκομικών
Πώς θα αξιοποιήσουν οι τράπεζες τα υψηλά «μαξιλάρια» ρευστότητας
Τι σχεδιάζουν οι τράπεζες για να αυξήσουν το αποτύπωμά τους - Έρχονται κινήσεις επέκτασης εντός και εκτός συνόρων
Ποιες εταιρείες επενδύουν στην απολιγνιτοποίηση - Τα 6 μεγάλα projects
Έργα συνολικού προϋπολογισμού 141,558 εκατ. ευρώ πραγματοποιούνται από 6 μεγάλες εταιρείες στις περιοχές όπου συνέβη η απολιγνιτοποίηση
Νέος γύρος συγκέντρωσης στα σούπερ μάρκετ - Τα χαμηλά κέρδη και τα μέτρα για τις τιμές
Τι «βλέπει» ο Αριστοτέλης Παντελιάδης για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ - Γιατί δεν θα επιστρέψουν ποτέ εκεί που ήταν στα προ τριετίας
Restart για την Electrolux με νέα δομή και νέα προϊόντα – Οι στόχοι
Η... 105 ετών Electrolux τον τελευταίο χρόνο ολοκλήρωσε την αναδόμηση και τον προσανατολισμό της - Οι αλλαγές που έγιναν σε επίπεδο ελληνικής αγοράς
Τζαννετάκης (Motor Oil): Μηνύματα για μέρισμα αλλά και για το πλαφόν στα καύσιμα
Τι είπε ο Πέτρος Τζαννετάκης αναπληρωτής CEO της Motor Oil στους αναλυτές για τις επιπτώσεις από την πυρκαγιά στο διυλιστήριο