Νέα δεδομένα διαμορφώνει η σαφέστατη πια επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με αναλυτές να κάνουν λόγο για «ανώμαλη προσγείωση» στα containerships εξαιτίας των συνθηκών έντονης αβεβαιότητας και ρευστότητας που κυριαρχεί παγκοσμίως.
Καθώς οι ναύλοι στη spot αγορά καταγράφουν το τελευταίο διάστημα τη μεγαλύτερη πτώση τους από την έναρξη της πανδημίας, το βασικό ερώτημα που αναδύεται είναι εάν και σε ποιο επίπεδο θα βρεθεί ο πάτος στο βαρέλι αυτής της ολίσθησης. Βασικά σημεία αυτής της αναστροφής ή απλά διόρθωσης κατά πολλούς από τα εξωφρενικά υψηλά των περασμένων δύο ετών, αποτελούν η ομαλοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, η μείωση της καταναλωτικής ζήτησης, αλλά και η διαρκώς αυξανόμενη διαθέσιμη χωρητικότητα πλοίων.
Διαβάστε επίσης: Απειλή για τη ναυτιλία η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας
Ειδικότερα, από τα ιστορικά υψηλά – μόλις πριν από έναν χρόνο – η ναυλαγορά κατέγραψε εβδομαδιαία μείωση 10%, τον τελευταίο μήνα, καθώς οι εταιρείες απέτυχαν «να δρέψουν τους καρπούς» από την παραδοσιακή περίοδο αιχμής και πολλά πλοία κατέληξαν να πραγματοποιούν δρομολόγια κενά φορτίου, κατά τη διάρκεια της «Χρυσής Εβδομάδας» στην Κίνα.
«Νομίζω ότι με την αγορά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πάντα γνωρίζαμε ότι η κατάρρευση από τα αστρονομικά υψηλά ερχόταν, ήταν απλώς θέμα χρόνου», ανέφερε ο Adam Kent, διευθύνων σύμβουλος της Maritime Strategies International (MSI). Βέβαια, ενώ το τέλος της «υπερκερδοφόρας» περιόδου των containerships θεωρείτο – σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους – κάτι το αναμενόμενο, αυτό που επισημάνθηκε είναι η ταχύτητα με την οποία εξελίσσεται η πτώση.
Η ζήτηση
«Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι ότι χάσαμε την πλευρά της ζήτησης», επεσήμανε ο Kent, σημειώνοντας ότι κάποια γεγονότα οδήγησαν σε ένα απότομο boost ολόκληρη την αγορά, όπως το κλείσιμο μεγάλων λιμανιών στην Κίνα, εξαιτίας της πανδημίας, αλλά και το μπλόκο στη Διώρυγα του Σουέζ από την προσάραξη του «Ever Given» το 2021.
Διαβάστε επίσης: «Ever Given»: Οι παρενέργειες της προσάραξης διαρκούν ακόμη
Πλέον, καθώς ο κλάδος ήρθε αντιμέτωπος με το κλείσιμο μεγάλων λιμανιών, το μποτιλιάρισμα και άλλους δυσμενείς παράγοντες για την ομαλή διεξαγωγή του θαλάσσιου εμπορίου, «βλέπει» στον – όχι και τόσο μακρινό – ορίζοντα ένα τεράστιο βιβλίο παραγγελιών που φτάνει στο 30% του υπάρχοντος στόλου, με πολλές νέες παραδόσεις να αγγίζουν ήδη το νερό. Αυτό, όπως καταγράφεται στο splash247, είναι κάτι που θα ασκήσει περαιτέρω πτωτική πίεση στις αγορές.
Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Adam Kent θα έχουμε σύντομα μία απότομη και ανώμαλη προσγείωση για την αγορά των containerships. Πώς θα μοιάζει αυτή η προσγείωση; Σύμφωνα με τον ίδιο: «Εχουμε δει τα κέρδη να μειώνονται κατά 20% σε δύο εβδομάδες και αυτό θα μπορούσε να συνεχίσει με τους ίδιους ρυθμούς. Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσαμε να δούμε τα κέρδη να κατακρημνίζονται μέσα σε μία περίοδο έξι έως οκτώ μήνες. Γενικά, προβλέπεται μια διετής περίοδος χαμηλών κερδών στην αγορά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων».
Ολα αυτά συμβαίνουν την ώρα που οι προοπτικές για τον παγκόσμιο ναυτιλιακό κλάδο αναθεωρήθηκαν σε αρνητικό πρόσημο, με τη Moody’s να εκτιμά ότι συνολικό EBITDA της ναυτιλίας πιθανότατα έχει πιάσει ταβάνι και αναμένεται να μειωθεί απότομα το 2023. Οι εκτιμήσεις βασίζονται στο γεγονός ότι θα είναι δύσκολο να ξαναδούμε το 2023 τη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τις θεματικές της επιδόσεις.
Από την πλευρά τους, οι εταιρείες ετοιμάζονται να διαχειριστούν τη μείωση της ζήτησης με ακύρωση ή και μείωση δρομολογίων, κάτι που είχαν κάνει και πριν από την πανδημία όταν αντιμετώπιζαν οικονομική πίεση επί τουλάχιστον μία δεκαετία.
Πηγή: Έντυπή έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Νέοι παίκτες εισέρχονται στη ναυτιλία - Πολύ λίγοι οι «μεγάλοι»
Τι είδε ο οίκος Xclusiv για την πορεία στη ναυτιλία του κλάδου δεξαμενοπλοίων και πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
Τέλος στα «γέρικα σκαριά» στις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές
Πρόγραμμα χρηματοδότησης για την ακτοπλοία ωστε να αντικατασταθούν τα πλοία στις άγονες γραμμές, στοχεύει το υπουργείο Ναυτιλίας
Cosco – PCT: Yποτροφίες ύψους 2.500 ευρώ σε 4 πρωτοετείς φοιτήτριες στο Πέραμα
Η απονομή των υποτροφιών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου σε εορταστική εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η PCT/COSCO
ΟΛΘ: Απορρίφθηκε από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων η προσφυγή της Goldair
H Goldair έχει δικαίωμα δέκα ημερών να προσφύγει στο ΣτΕ για τον ΟΛΘ
Εκλογές ΗΠΑ: Ανησυχία για τα «εμπόδια που σηκώνονται στα σύνορα»
Με βάση το τι υπόσχονται οι δύο μονομάχοι η ναυτιλία αναμένεται να επηρεαστεί από οποιοδήποτε αποτέλεσμα, αλλού θετικά και αλλού αρνητικά
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών