![Containerships: «Ανώμαλη προσγείωση» εν μέσω φόβων για ύφεση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/10/orange-black-loaded-container-ship-harbour-1.jpg)
Νέα δεδομένα διαμορφώνει η σαφέστατη πια επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με αναλυτές να κάνουν λόγο για «ανώμαλη προσγείωση» στα containerships εξαιτίας των συνθηκών έντονης αβεβαιότητας και ρευστότητας που κυριαρχεί παγκοσμίως.
Καθώς οι ναύλοι στη spot αγορά καταγράφουν το τελευταίο διάστημα τη μεγαλύτερη πτώση τους από την έναρξη της πανδημίας, το βασικό ερώτημα που αναδύεται είναι εάν και σε ποιο επίπεδο θα βρεθεί ο πάτος στο βαρέλι αυτής της ολίσθησης. Βασικά σημεία αυτής της αναστροφής ή απλά διόρθωσης κατά πολλούς από τα εξωφρενικά υψηλά των περασμένων δύο ετών, αποτελούν η ομαλοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, η μείωση της καταναλωτικής ζήτησης, αλλά και η διαρκώς αυξανόμενη διαθέσιμη χωρητικότητα πλοίων.
Διαβάστε επίσης: Απειλή για τη ναυτιλία η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας
Ειδικότερα, από τα ιστορικά υψηλά – μόλις πριν από έναν χρόνο – η ναυλαγορά κατέγραψε εβδομαδιαία μείωση 10%, τον τελευταίο μήνα, καθώς οι εταιρείες απέτυχαν «να δρέψουν τους καρπούς» από την παραδοσιακή περίοδο αιχμής και πολλά πλοία κατέληξαν να πραγματοποιούν δρομολόγια κενά φορτίου, κατά τη διάρκεια της «Χρυσής Εβδομάδας» στην Κίνα.
«Νομίζω ότι με την αγορά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πάντα γνωρίζαμε ότι η κατάρρευση από τα αστρονομικά υψηλά ερχόταν, ήταν απλώς θέμα χρόνου», ανέφερε ο Adam Kent, διευθύνων σύμβουλος της Maritime Strategies International (MSI). Βέβαια, ενώ το τέλος της «υπερκερδοφόρας» περιόδου των containerships θεωρείτο – σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους – κάτι το αναμενόμενο, αυτό που επισημάνθηκε είναι η ταχύτητα με την οποία εξελίσσεται η πτώση.
Η ζήτηση
«Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι ότι χάσαμε την πλευρά της ζήτησης», επεσήμανε ο Kent, σημειώνοντας ότι κάποια γεγονότα οδήγησαν σε ένα απότομο boost ολόκληρη την αγορά, όπως το κλείσιμο μεγάλων λιμανιών στην Κίνα, εξαιτίας της πανδημίας, αλλά και το μπλόκο στη Διώρυγα του Σουέζ από την προσάραξη του «Ever Given» το 2021.
Διαβάστε επίσης: «Ever Given»: Οι παρενέργειες της προσάραξης διαρκούν ακόμη
Πλέον, καθώς ο κλάδος ήρθε αντιμέτωπος με το κλείσιμο μεγάλων λιμανιών, το μποτιλιάρισμα και άλλους δυσμενείς παράγοντες για την ομαλή διεξαγωγή του θαλάσσιου εμπορίου, «βλέπει» στον – όχι και τόσο μακρινό – ορίζοντα ένα τεράστιο βιβλίο παραγγελιών που φτάνει στο 30% του υπάρχοντος στόλου, με πολλές νέες παραδόσεις να αγγίζουν ήδη το νερό. Αυτό, όπως καταγράφεται στο splash247, είναι κάτι που θα ασκήσει περαιτέρω πτωτική πίεση στις αγορές.
Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Adam Kent θα έχουμε σύντομα μία απότομη και ανώμαλη προσγείωση για την αγορά των containerships. Πώς θα μοιάζει αυτή η προσγείωση; Σύμφωνα με τον ίδιο: «Εχουμε δει τα κέρδη να μειώνονται κατά 20% σε δύο εβδομάδες και αυτό θα μπορούσε να συνεχίσει με τους ίδιους ρυθμούς. Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσαμε να δούμε τα κέρδη να κατακρημνίζονται μέσα σε μία περίοδο έξι έως οκτώ μήνες. Γενικά, προβλέπεται μια διετής περίοδος χαμηλών κερδών στην αγορά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων».
Ολα αυτά συμβαίνουν την ώρα που οι προοπτικές για τον παγκόσμιο ναυτιλιακό κλάδο αναθεωρήθηκαν σε αρνητικό πρόσημο, με τη Moody’s να εκτιμά ότι συνολικό EBITDA της ναυτιλίας πιθανότατα έχει πιάσει ταβάνι και αναμένεται να μειωθεί απότομα το 2023. Οι εκτιμήσεις βασίζονται στο γεγονός ότι θα είναι δύσκολο να ξαναδούμε το 2023 τη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τις θεματικές της επιδόσεις.
Από την πλευρά τους, οι εταιρείες ετοιμάζονται να διαχειριστούν τη μείωση της ζήτησης με ακύρωση ή και μείωση δρομολογίων, κάτι που είχαν κάνει και πριν από την πανδημία όταν αντιμετώπιζαν οικονομική πίεση επί τουλάχιστον μία δεκαετία.
Πηγή: Έντυπή έκδοση «Τα Νέα»
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
![Capital Clean Energy Carriers: Αύξηση εσόδων 64% στο τέταρτο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/AMORE-MIO-CAPITAL-600x270.jpg)
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
![Ναυτιλία: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον πόλεμο δασμών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_LNG22-1024x600-1-600x352.png)
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets
![Costamare: Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Costamare-slide-2-7f29710c-600x273.jpeg)
Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024 η Costamare
H Costamare συνεχίζει τη στρατηγική ανανέωσης του ιδιόκτητου στόλου και την αύξηση του μέσου μεγέθους του