
Δίχως να περιέχει βασικά προϊόντα, όπως όσπρια, αλεύρι, βούτυρο, μοσχάρι, νωπά φρούτα και λαχανικά, δημητριακά, βρεφικές κρέμες, υλικά μαγειρικής και μπαχαρικά, τα οποία μάλλον κρίθηκαν μη «απαραίτητα για τη διαβίωση ενός νοικοκυριού», η προτεινόμενη λίστα του υπουργείου Ανάπτυξης με 51 προϊόντα από 31 κατηγορίες έχει φτάσει στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ προκειμένου η κάθε μία να φτιάξει το δικό της «καλάθι» κατά της ακρίβειας.
Υπενθυμίζεται ότι οι τιμές των προϊόντων που θα συνθέσουν το «καλάθι» δεν απαγορεύεται να αυξηθούν ούτε επιβάλλεται να «παγώσουν». Αυτό που συμφωνήθηκε μεταξύ κυβέρνησης και λιανεμπορίου είναι η συγκράτηση του ρυθμού αύξησης, ήτοι μικρές έως μηδενικές ανατιμήσεις σε όσο γίνεται πιο αραιά διαστήματα. Κάτι που προϋποθέτει και τη συναίνεση της βιομηχανίας των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων.
Διαβάστε επίσης: Αυτά είναι τα προϊόντα στο «καλάθι του νοικοκυριού»
Αμφιβολίες
Η προσθήκη 11 επιπλέον κατηγοριών, ενώ αρχικά η συζήτηση είχε γίνει για 20, καθώς και ο αυστηρός καθορισμός των συνολικά 51 προϊόντων του «καλαθιού», δεν είναι οι μόνοι λόγοι προβληματισμού για τις 15 αλυσίδες της οργανωμένης λιανικής που θα συμμετέχουν στη μάχη για να συγκρατηθούν οι τιμές.
Όπως αναφέρουν στελέχη των σούπερ μάρκετ στον ΟΤ, οι αμφιβολίες για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι αρκετές, ενώ με σκεπτικισμό αντιμετωπίζουν την προτεινόμενη λίστα και οι προμηθευτές. Να σημειωθεί ότι σήμερα στις 9.00 π.μ. έχει προγραμματιστεί συνάντηση μεταξύ της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης και εκπροσώπων της βιομηχανίας.
Ο προβληματισμός εστιάζεται αφενός στην εφαρμογή, καθώς σημειώνεται ότι υπάρχουν αρκετές δυσκολίες και αφετέρου στα θέματα ανταγωνισμού.
Διαβάστε επίσης: Σούπερ μάρκετ – προμηθευτές: «Τρώνε» από τα κέρδη για να κρατήσουν τους καταναλωτές – Τι φοβούνται για το 2023
Πληροφορίες αναφέρουν πως ζητήθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης οι συνεννοήσεις που θα πρέπει να γίνουν ανάμεσα σε λιανέμπορους και βιομηχανία να εξαιρεθούν από πιθανούς ελέγχους με βάση τη νομοθεσία για τον ανταγωνισμό.
Υψηλόβαθμος παράγοντας του υπουργείου Ανάπτυξης δηλώνει ωστόσο στον ΟΤ πως ex ante δεν υπάρχει η δυνατότητα εξασφάλισης έγκρισης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αν όμως χρειαστεί θα υπάρξουν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις, καθώς βασικό ζητούμενο είναι να προστατευτεί τόσο ο καταναλωτής όσο η μη νόθευση του ανταγωνισμού.
Αδιευκρίνιστο ακόμη είναι το ακριβές μείγμα του καλαθιού όσον αφορά τα ποσοστά επωνύμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Παρότι από το υπουργείο Ανάπτυξης σημειώνεται πως οι αλυσίδες έχουν τη διακριτική ευχέρεια να επιλέξουν τους κωδικούς που θα μπουν στο «καλάθι» της κάθε μίας, εκφράζονται δεύτερες σκέψεις για την τελική «κατανομή».
Τα μακαρόνια Νο 6 και άλλες δυσκολίες
Η εξαντλητική… σαφήνεια της προτεινόμενης λίστας από την πλευρά του υπουργείου, όπως φερ’ ειπείν στην κατηγορία των ζυμαρικών, που περιορίζεται στα μακαρόνια Νο6, δηλαδή στον κωδικό με την υψηλότερη ζήτηση, φέρνει επιπλέον δυσκολίες.
Κι αυτό γιατί οδηγεί όλα τα σούπερ μάρκετ στην επιλογή του ίδιου κωδικού, με τον κίνδυνο ειδικής μεταχείρισης ενός σήματος σε σχέση με τα υπόλοιπα ανταγωνιστικά προϊόντα στη κατηγορία.
Μικρά περιθώρια
Από την πλευρά της βιομηχανίας γίνεται λόγος για περιορισμένα περιθώρια ελιγμών, αφού λόγω της μεγάλης αύξησης λειτουργικού κόστους και της προσπάθειας συγκράτησης των τιμών προκειμένου να μην χαθούν μερίδια, η κερδοφορία έχει ήδη μειωθεί σημαντικά.
Οι συντελεστές παραγωγής, από το ενεργειακό κόστος και την προμήθεια πρώτων υλών έως τα υλικά συσκευασίας και τα μεταφορικά εντείνουν συνεχώς την πίεση, λένε στελέχη της βιομηχανίας.
Πότε ολοκληρώνεται η διαδικασία
Σύμφωνα με πληροφορίες ότι αλυσίδες θα έχουν λίγες μέρες περιθώριο να επεξεργαστούν τα προτεινόμενα και να θέσουν τις δικές τους παρατηρήσεις.
Στόχος είναι στο τέλος του επόμενου 10ήμερου η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί και να δημοσιοποιηθούν τα «καλάθια».


Latest News

Δωρεάν ξεναγήσεις στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης για την τρίτη ηλικία διοργανώνει η Motor Oil
Ξεναγήσεις και δωρεάν εργαστήρια για την τρίτη ηλικία διοργανώνει η Μotor Oil στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
![ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 2,5% στον τζίρο του λιανικού εμπορίου τον Ιανουάριο [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_ermou-_street-1024x600-1-600x352.png)
Με άνοδο τζίρου 2,5% ξεκίνησε το 2025 για το λιανεμπόριο [γράφημα]
Ο Γενικός Δείκτης Όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές), κατά τον μήνα Ιανουάριο 2025, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2024, παρουσίασε αύξηση 1,9%, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ

Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση της ΕΣΕΕ: Πιο ισχυρό Εμπόριο και ανθεκτικότερη οικονομία
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Σταύρος Καφούνης τόνισε πως το Εμπόριο είναι ο ισχυρότερος κλάδος της οικονομίας και το μεγάλο στοίχημα είναι να διατηρήσει πρωταγωνιστικό ρόλο

Sunlight: Με μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης ενισχύει την τεχνολογία μπαταριών
Ανάπτυξη καινοτόμων μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης σε συνεργασία με την ακαδημαϊκή κοινότητα - Τι αναφέρει η Sunlight

Performance Technologies: Άνοδος 30,3% στα EBITDA - Mέρισμα 1,51 εκατ.
Οι εκτιμήσεις της Performance Technologies για το 2025

Στα 376,4 εκατ. τα έσοδα της Intralot το 2024 - Τι δήλωσε ο Σ. Κόκκαλης
Τα καθαρά κέρδη μετά από Φόρους και Δικαιώματα Μειοψηφίας διαμορφώθηκαν για την Intralot στα 4,9 εκατ. ευρώ έναντι 5,8 εκατ. το 2023

Ενισχύει το τμήμα προσέλκυσης ταλέντων η ManpowerGroup
Οι ομάδες αυτές εστιάζουν στην προσέλκυση κορυφαίων ταλέντων για εξειδικευμένες και διοικητικές θέσεις, παρέχοντας στοχευμένες λύσεις

Deal Metlen - Iveco στην αμυντική βιομηχανία - Η συμφωνία Μυτιληναίου με οικογένεια Ανιέλλι
Στρατηγική Συνεργασία μεταξύ IVECO DEFENCE VEHICLES και Metlen για τον Εκσυγχρονισμό του Στόλου Στρατιωτικών Οχημάτων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων

Mega deal Alpha Bank με AXIA Ventures - Τι περιλαμβάνει η συμφωνία
Ανακοινώθηκε και επίσημα η εξαγορά της AXIA Ventures από την Alpha Bank - Πότε θα ολοκληρωθεί το deal

Νέα κουλτούρα από τους δανειολήπτες – Τι άλλαξε από την εποχή των μνημονίων έως σήμερα
Τι δείχνουν τα στοιχεία για τα δάνεια από τις τράπεζες – Το πάθημα του ανεξέλεγκτου δανεισμού και των στρατηγικών κακοπληρωτών