Τους καρπούς μιας ιδιαίτερα «γόνιμης» διετίας έδρεψε η ναυτιλία, καθώς πρόκειται για έναν κλάδο όπου οι ναύλοι εκτοξεύτηκαν από το 2020, αποφέροντας σημαντικά κέρδη στις εταιρείες.
Ωστόσο, για να ανοίξουν οι πόρτες της κερδοφορίας απαραίτητο συστατικό αποτέλεσαν τα «κλειδιά» του θαλάσσιου εμπορίου. Ο λόγος για τις διώρυγες του Σουέζ και του Παναμά, αλλά και τα Στενά του Βοσπόρου που – σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία – κατέγραψαν σημαντική αύξηση στα έσοδά τους, στον απόηχο βέβαια και της ανατίμησης των τελών διέλευσης.
Διαβάστε επίσης: Νέα αύξηση στα διόδια της Διώρυγας του Σουέζ
Ενας από τους σημαντικότερους διεθνείς κόμβους θαλάσσιων μεταφορών, η Διώρυγα του Σουέζ, αποτελεί την ταχύτερη και πιο άμεση εμπορική διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Χαρακτηριστικό στατιστικό του ρόλου αυτής της τεχνητής πλωτής οδού είναι η διέλευση σε ετήσια βάση 1,17 δισ. τόνων εμπορευμάτων ή το 12% του παγκόσμιου εμπορίου.
Στο πλαίσιο αυτό, η αιγυπτιακή κυβέρνηση ανακοίνωσε πως τα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ αυξήθηκαν κατά 23,5% και διαμορφώθηκαν το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους στα 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια, το οποίο είναι το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί ποτέ. Για τον μήνα Σεπτέμβριο, τα έσοδα ανήλθαν σε 683,2 εκατομμύρια δολάρια, ενώ έναν μήνα πριν καταγράφηκε υψηλό ρεκόρ όλων των εποχών, σε μηνιαία βάση, με εισπράξεις 744,8 εκατομμύρια δολάρια.
Η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) προανήγγειλε τον περασμένο μήνα αύξηση των τελών διέλευσης κατά 15% το 2023, με τους αναλυτές να υπολογίζουν ότι τα ετήσια έσοδα της διώρυγας θα αυξηθούν κατά 700 εκατ. δολάρια.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η δεύτερη σε μέγεθος σημαντική αρτηρία του παγκόσμιου εμπορίου, το θαύμα της μηχανικής όπως έχει χαρακτηριστεί, η Διώρυγα του Παναμά.
Αποτελώντας μία από τις πιο πολυσύχναστες περιοχές πλοίων του πλανήτη, καθώς εξυπηρετεί ουσιαστικά το εμπόριο μεταξύ της Ασίας και της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ, η Διώρυγα του Παναμά προχώρησε σε νέα τιμολογιακή πολιτική, επιδιώκοντας να αυξήσει τα έσοδα σε μια εποχή που ο κλάδος της ναυτιλίας αποδείχθηκε ιδιαίτερα κερδοφόρος.
Νέες τιμές
Συγκεκριμένα, στο κανάλι που διακινούνται ετησίως 474 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων, αποφασίστηκαν νέες τιμές για τη διέλευση πλοίων και σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία ο κλάδος των containerships θα είναι αυτός που θα επηρεαστεί περισσότερο με μία αύξηση 8% κατά μέσο όρο.
Μάλιστα, τον περασμένο Αύγουστο η Διώρυγα του Παναμά γιόρτασε τα 108 χρόνια από τότε που πραγματοποιήθηκε η πρώτη διέλευση πλοίου. Εναν μήνα πριν, διήλθε και το «Zephyr» της CMA CGM, με μεταφορική ικανότητα 16.285 TEUs, το οποίο αποτέλεσε το μεγαλύτερο πλοίο σε όρους μεταφορικής ικανότητας που πέρασε από τη Διώρυγα του Παναμά.
Στην εξίσωση, εξαιτίας του γεωστρατηγικού ρόλου και της κίνησης των πλοίων, μπαίνουν και τα Στενά του Βοσπόρου, τα οποία ανακοίνωσαν σημαντική ανατίμηση στα τέλη διέλευσης με στόχο τα ετήσια έσοδα να αυξηθούν από τα 40 στα 200 εκατομμύρια δολάρια.
Το 2021, ο αριθμός των πλοίων που διήλθαν από το στενό που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Μεσόγειο ανήλθε σε 38.551, ενώ σύμφωνα με στοιχεία, με την αύξηση στην τιμή, η διέλευση ενός mini bulk carrier την ημέρα από τα 1.358 δολάρια θα αυξηθεί στα 7.009, στα πλοία handysize από τα 3.134 στα 15.863, στα πλοία supramax από τα 4.844 δολ. στα 24.176 και στα panamax από τα 6.384 στα 32.305 δολάρια.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets
Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024 η Costamare
H Costamare συνεχίζει τη στρατηγική ανανέωσης του ιδιόκτητου στόλου και την αύξηση του μέσου μεγέθους του
Επανεξελέγη πρόεδρος του ΣΕΕΝ ο Διονύσης Θεοδωράτος
Ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ κ. Διονύσιος Θεοδωράτος δήλωσε πως η επανεκλογή ρου στη θέση του Προέδρου αποτελεί μία μεγάλη τιμή