
Τους καρπούς μιας ιδιαίτερα «γόνιμης» διετίας έδρεψε η ναυτιλία, καθώς πρόκειται για έναν κλάδο όπου οι ναύλοι εκτοξεύτηκαν από το 2020, αποφέροντας σημαντικά κέρδη στις εταιρείες.
Ωστόσο, για να ανοίξουν οι πόρτες της κερδοφορίας απαραίτητο συστατικό αποτέλεσαν τα «κλειδιά» του θαλάσσιου εμπορίου. Ο λόγος για τις διώρυγες του Σουέζ και του Παναμά, αλλά και τα Στενά του Βοσπόρου που – σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία – κατέγραψαν σημαντική αύξηση στα έσοδά τους, στον απόηχο βέβαια και της ανατίμησης των τελών διέλευσης.
Διαβάστε επίσης: Νέα αύξηση στα διόδια της Διώρυγας του Σουέζ
Ενας από τους σημαντικότερους διεθνείς κόμβους θαλάσσιων μεταφορών, η Διώρυγα του Σουέζ, αποτελεί την ταχύτερη και πιο άμεση εμπορική διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Χαρακτηριστικό στατιστικό του ρόλου αυτής της τεχνητής πλωτής οδού είναι η διέλευση σε ετήσια βάση 1,17 δισ. τόνων εμπορευμάτων ή το 12% του παγκόσμιου εμπορίου.
Στο πλαίσιο αυτό, η αιγυπτιακή κυβέρνηση ανακοίνωσε πως τα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ αυξήθηκαν κατά 23,5% και διαμορφώθηκαν το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους στα 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια, το οποίο είναι το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί ποτέ. Για τον μήνα Σεπτέμβριο, τα έσοδα ανήλθαν σε 683,2 εκατομμύρια δολάρια, ενώ έναν μήνα πριν καταγράφηκε υψηλό ρεκόρ όλων των εποχών, σε μηνιαία βάση, με εισπράξεις 744,8 εκατομμύρια δολάρια.
Η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) προανήγγειλε τον περασμένο μήνα αύξηση των τελών διέλευσης κατά 15% το 2023, με τους αναλυτές να υπολογίζουν ότι τα ετήσια έσοδα της διώρυγας θα αυξηθούν κατά 700 εκατ. δολάρια.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η δεύτερη σε μέγεθος σημαντική αρτηρία του παγκόσμιου εμπορίου, το θαύμα της μηχανικής όπως έχει χαρακτηριστεί, η Διώρυγα του Παναμά.
Αποτελώντας μία από τις πιο πολυσύχναστες περιοχές πλοίων του πλανήτη, καθώς εξυπηρετεί ουσιαστικά το εμπόριο μεταξύ της Ασίας και της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ, η Διώρυγα του Παναμά προχώρησε σε νέα τιμολογιακή πολιτική, επιδιώκοντας να αυξήσει τα έσοδα σε μια εποχή που ο κλάδος της ναυτιλίας αποδείχθηκε ιδιαίτερα κερδοφόρος.
Νέες τιμές
Συγκεκριμένα, στο κανάλι που διακινούνται ετησίως 474 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων, αποφασίστηκαν νέες τιμές για τη διέλευση πλοίων και σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία ο κλάδος των containerships θα είναι αυτός που θα επηρεαστεί περισσότερο με μία αύξηση 8% κατά μέσο όρο.
Μάλιστα, τον περασμένο Αύγουστο η Διώρυγα του Παναμά γιόρτασε τα 108 χρόνια από τότε που πραγματοποιήθηκε η πρώτη διέλευση πλοίου. Εναν μήνα πριν, διήλθε και το «Zephyr» της CMA CGM, με μεταφορική ικανότητα 16.285 TEUs, το οποίο αποτέλεσε το μεγαλύτερο πλοίο σε όρους μεταφορικής ικανότητας που πέρασε από τη Διώρυγα του Παναμά.
Στην εξίσωση, εξαιτίας του γεωστρατηγικού ρόλου και της κίνησης των πλοίων, μπαίνουν και τα Στενά του Βοσπόρου, τα οποία ανακοίνωσαν σημαντική ανατίμηση στα τέλη διέλευσης με στόχο τα ετήσια έσοδα να αυξηθούν από τα 40 στα 200 εκατομμύρια δολάρια.
Το 2021, ο αριθμός των πλοίων που διήλθαν από το στενό που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Μεσόγειο ανήλθε σε 38.551, ενώ σύμφωνα με στοιχεία, με την αύξηση στην τιμή, η διέλευση ενός mini bulk carrier την ημέρα από τα 1.358 δολάρια θα αυξηθεί στα 7.009, στα πλοία handysize από τα 3.134 στα 15.863, στα πλοία supramax από τα 4.844 δολ. στα 24.176 και στα panamax από τα 6.384 στα 32.305 δολάρια.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»


Latest News

Τα σχέδια της Κίνας για να καταστεί παγκόσμιος ναυτιλιακός κόμβος
Έμφαση και στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες

Βασίλης Κικίλιας: Το crash test με την ακτοπλοΐα και η «προίκα» των 1,6 δισ. ευρώ
Γεμάτο προκλήσεις το χαρτοφυλάκιο που αναλαμβάνει ο Βασίλης Κικίλιας – Ο ανασχηματισμός 2025 τον έφερε στο υπουργείο Ναυτιλίας

Καθυστερήσεις στις παραδόσεις εμπορευματοκιβωτίων - Τι αναφέρει το ΕΒΕΠ
Θέμα αποτελεί η τρέχουσα κατάσταση στον εμπορικό λιμένα του Πειραιά, που λόγω της υψηλής συμφόρησης πλοίων και εμπορευματοκιβωτίων

Προχωρεί το niologio.gov.gr - Έχουν εγγραφεί 21 ποντοπόρα πλοία
Από την έναρξη της λειτουργίας του συστήματος, 21 νέα ποντοπόρα πλοία έχουν εγγραφεί στο ελληνικό νηολόγιο, εκ των οποίων τα 19 μέσω της νέας ψηφιακής διαδικασίας

«Τρικυμία» στη ναυτιλία από τα τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής που σχεδιάζει ο Τραμπ
Σε αναβρασμό η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία - Ποσα πλοία ναυπηγούν οι Έλληνες στην Κίνα

Kινέζοι εφοπλιστές κατά ΗΠΑ για λιμενικά τέλη - «Παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ»
Οι κινέζοι εφοπλιστές αντιτίθεται στα λιμενικά τέλη που οι ΗΠΑ θέλουν να επιβάλλουν σε θαλάσσιους μεταφορείς που κατέχουν ή έχουν παραγγείλει πλοία από την Κίνα

Πώς θα συγκρατηθούν τα κόστη στην ακτοπλοΐα - Τι ζητούν οι εταιρείες από το υπουργείο Ναυτιλίας
Το ζήτημα της ανόδους του κόστους στην ακτοπλοΐα και οι επενδύσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη στην Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης

Στυλιανίδης: Στο 1,68 δισ. ευρώ τα κοινοτικά κονδύλια για ακτοπλοΐα και υποδομές
Τα κοινοτικά κονδύλια που εξασφάλισε η Ελλάδα θα κατευθυνθούν για την ενίσχυση κρίσιμων δράσεων για την ακτοπλοΐα, τις λιμενικές υποδομές και την ναυτική εκπαίδευση

Στο στόχαστρο, η ναυτιλιακή υπεροπλία του Πεκίνου
Μέτρα από τις ΗΠΑ για τα κινεζικής πλοιοκτησίας πλοία που αφορούν όλες τις εταιρείες έστω και εάν έχουν ένα πλοίο κατασκευασμένο στην Κίνα

Η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας σε εκδήλωση της ΕΕΕ στις Βρυξέλλες
Εκδήλωση με τίτλο «Shipping anchors the EU’s Future» διοργανώνει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών και κεντρικό ομιλητή τον Σαρλ Μισέλ