Ανηφορικό δρόμο για την ευρωπαϊκή (και δυτική) αυτοκινητοβιομηχανία προβλέπουν οι μάνατζερ των ομίλων Stellantis και Renault. «Η έλλειψη ημιαγωγών θα ταλαιπωρήσει τη δραστηριότητα των αυτοκινητοπαραγωγών έως τα τέλη του 2023. Στη συνέχεια θα αποφορτιστεί η κατάσταση, κυρίως επειδή η αγορά των ηλεκτρονικών συσκευών ευρείας κατανάλωσης θα αρχίσει να υποχωρεί».

Η πρόβλεψη ανήκει στους Κάρλος Ταβάρες και Λούκα Ντε Μέο, τους δύο ισχυρούς άνδρες της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Kαι από τους ισχυρότερους παγκοσμίως στον κλάδο, αν σκεφθεί κανείς τις επωνυμίες που ελέγχουν: Peugeot, Citroen, DS Automobiles, Opel, Vauxhall, Fiat, Chrysler, Dodge, Ram, Jeep, Abarth, Alfa Romeo, Lancia και Maserati ο όμιλος Stellantis, Renault, Dacia, Alpine, Mobilize και στρατηγική συμμαχία με Nissan και Mitsubishi Motors ο όμιλος Renault, που λόγω του νέου Ψυχρού Πολέμου αποσύρθηκε από τη συμμετοχή του στη ρωσική AvtoVAZ, κατασκευάστρια των αειθαλών Lada.

Διαβάστε επίσης – Το χάσμα τιμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεταξύ Ευρώπης, ΗΠΑ και Κίνας

Οι προοπτικές

Δύο εβδομάδες προτού ανοίξει τις πόρτες του το διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού (17-23 Οκτωβρίου 2022) οι Ταβάρες και Ντε Μέο σε κοινή συνέντευξη που έδωσαν στην εφημερίδα «Le Parisien» σκιαγράφησαν τις προοπτικές της παγκόσμιας (δυτικής) βιομηχανίας του αυτοκινήτου και χαρτογράφησαν τους κινδύνους που αυτή διατρέχει από την περιβόητη – και εν πολλοίς δαιμονοποιημένη – κινεζική απειλή. Ως αναπόφευκτη συνέπεια της παγκοσμιοποίησης του εμπορίου και της οικονομίας, η κερδοσκοπική εκμετάλλευση των φθηνών εργατικών ασιατικών χεριών θα είχε, αργά ή γρήγορα, τις συνέπειές της. Η ώρα του λογαριασμού (της λυπητερής επί το λαϊκότερον) έφθασε. Εξαιτίας πολιτικών αποφάσεων και όχι οικονομικών συγκυριών…

Διαβάστε επίσης – Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Μπορούν να απαλλαγούν από τα καλώδια φόρτισης;

Από χέρι χαμένος;

Εν προκειμένω η ουσία είναι ότι η δυτική αυτοκινητοβιομηχανία δεν θα μπορέσει να ανταγωνιστεί την κινεζική επέλαση «επί του πεδίου», παρά μόνο αν ενεργοποιήσει όχι τα εθνικιστικά ανακλαστικά (καθότι ανύπαρκτα), αλλά τα φαντασιακά συνδηλούμενα της αγοράς ενός προϊόντος, και δη ενός διαρκούς καταναλωτικού αγαθού, όπως είναι το αυτοκίνητο. Είναι μέσο προσωπικής αναφοράς και εν πολλοίς κοινωνικής καταξίωσης το αυτοκίνητο. Δεν είναι προφανές ότι ο γείτονας θα αποφασίσει ελαφρά τη καρδία να «υπογράψει» στο πεζοδρόμιο με ένα προϊόν υψηλής τεχνολογικής αξίας ενδεχομένως, αλλά αμφιλεγόμενης ή και μηδαμινής πολιτισμικής αξιολόγησης.

Ο Κάρλος Ταβάρες υπενθύμισε τις σημαντικές επενδύσεις – αρκετές δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια ή ευρώ, η ισοτιμία είναι πλέον ουσιαστικά ένα προς ένα – που χορηγήθηκαν από τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ενωση για την ενίσχυση των «εθνικών» κατασκευαστών ημιαγωγών και την απεξάρτηση από τους Ασιάτες. «Οταν γίνουν αυτές οι επενδύσεις, θα έχουμε στη διάθεσή μας πληθώρα ημιαγωγών, ακόμα και περισσότερους από όσους χρειαζόμαστε. Αλλά θα πρέπει να περιμένουμε τουλάχιστον τρία χρόνια» εκτίμησε ο Κάρλος Ταβάρες.
Τα μηνιαία στοιχεία πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ευρώπη αποκαλύπτουν ότι η έλλειψη ημιαγωγών επηρεάζει ολόκληρη την ευρωπαϊκή παραγωγή, έστω κι αν το τελευταίο δίμηνο καταγράφτηκε μικρή αύξηση των πωλήσεων. Ερωτηθέντες για τον κινεζικό ανταγωνισμό στην Ευρώπη, οι δύο μάνατζερ δεν έκρυψαν την ανησυχία τους, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση: «Η Κίνα επιτίθεται στην αγορά με πολύ χαμηλές τιμές, ίσως και επιδοτούμενες, αλλά δεν είναι εκεί το θέμα» είπε συγκεκριμένα ο Κάρλος Ταβάρες.

Η παγκοσμιοποίηση

Σε ένα κρεσέντο προστατευτισμού ο πορτογάλος μάνατζερ της Stellantis εξέφρασε τη λύπη του που η Ευρώπη άνοιξε μια κερκόπορτα στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, με αποτέλεσμα να βρεθούν τα επόμενα χρόνια οι ευρωπαίοι κατασκευαστές «υπό ισχυρή πίεση προκειμένου να πετύχουν οικονομίες κλίμακος και να μειώσουν δραστικά το κόστος τους». Πώς όμως θα γίνει κάτι τέτοιο; Πώς θα αποφευχθεί το κοινωνικό κόστος της μείωσης του λειτουργικού κόστους στις ευρωπαϊκές μονάδες παραγωγής, ακόμα και σε αυτές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης που ούτως ή άλλως «δυτικοποιούνται» από μισθολογικής απόψεως;

«Εάν δεν είστε ανταγωνιστικοί με τους κινέζους κατασκευαστές, θα πρέπει να κάνετε κάτι. Θα πρέπει να αντιδράσετε. Είτε θα πουλήσετε πιο ακριβά αλλά θα χάσετε μερίδιο αγοράς και η επιχείρησή σας θα γίνει ελιτίστικη είτε θα πουλάτε στην τιμή που επιβάλλει ο ανταγωνισμός, με κίνδυνο να καταλήξετε στο κόκκινο και να χρειαστεί να αναδιαρθρωθείτε» είπε ο Ταβάρες. Κοντολογίς, αποχαιρέτα την παγκοσμιοποίηση που χάνεις.

Πηγή: Έντυπη Έκδοση ΤΟ ΒΗΜΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα