Ανηφορικό δρόμο για την ευρωπαϊκή (και δυτική) αυτοκινητοβιομηχανία προβλέπουν οι μάνατζερ των ομίλων Stellantis και Renault. «Η έλλειψη ημιαγωγών θα ταλαιπωρήσει τη δραστηριότητα των αυτοκινητοπαραγωγών έως τα τέλη του 2023. Στη συνέχεια θα αποφορτιστεί η κατάσταση, κυρίως επειδή η αγορά των ηλεκτρονικών συσκευών ευρείας κατανάλωσης θα αρχίσει να υποχωρεί».
Η πρόβλεψη ανήκει στους Κάρλος Ταβάρες και Λούκα Ντε Μέο, τους δύο ισχυρούς άνδρες της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Kαι από τους ισχυρότερους παγκοσμίως στον κλάδο, αν σκεφθεί κανείς τις επωνυμίες που ελέγχουν: Peugeot, Citroen, DS Automobiles, Opel, Vauxhall, Fiat, Chrysler, Dodge, Ram, Jeep, Abarth, Alfa Romeo, Lancia και Maserati ο όμιλος Stellantis, Renault, Dacia, Alpine, Mobilize και στρατηγική συμμαχία με Nissan και Mitsubishi Motors ο όμιλος Renault, που λόγω του νέου Ψυχρού Πολέμου αποσύρθηκε από τη συμμετοχή του στη ρωσική AvtoVAZ, κατασκευάστρια των αειθαλών Lada.
Διαβάστε επίσης – Το χάσμα τιμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεταξύ Ευρώπης, ΗΠΑ και Κίνας
Οι προοπτικές
Δύο εβδομάδες προτού ανοίξει τις πόρτες του το διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού (17-23 Οκτωβρίου 2022) οι Ταβάρες και Ντε Μέο σε κοινή συνέντευξη που έδωσαν στην εφημερίδα «Le Parisien» σκιαγράφησαν τις προοπτικές της παγκόσμιας (δυτικής) βιομηχανίας του αυτοκινήτου και χαρτογράφησαν τους κινδύνους που αυτή διατρέχει από την περιβόητη – και εν πολλοίς δαιμονοποιημένη – κινεζική απειλή. Ως αναπόφευκτη συνέπεια της παγκοσμιοποίησης του εμπορίου και της οικονομίας, η κερδοσκοπική εκμετάλλευση των φθηνών εργατικών ασιατικών χεριών θα είχε, αργά ή γρήγορα, τις συνέπειές της. Η ώρα του λογαριασμού (της λυπητερής επί το λαϊκότερον) έφθασε. Εξαιτίας πολιτικών αποφάσεων και όχι οικονομικών συγκυριών…
Διαβάστε επίσης – Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Μπορούν να απαλλαγούν από τα καλώδια φόρτισης;
Από χέρι χαμένος;
Εν προκειμένω η ουσία είναι ότι η δυτική αυτοκινητοβιομηχανία δεν θα μπορέσει να ανταγωνιστεί την κινεζική επέλαση «επί του πεδίου», παρά μόνο αν ενεργοποιήσει όχι τα εθνικιστικά ανακλαστικά (καθότι ανύπαρκτα), αλλά τα φαντασιακά συνδηλούμενα της αγοράς ενός προϊόντος, και δη ενός διαρκούς καταναλωτικού αγαθού, όπως είναι το αυτοκίνητο. Είναι μέσο προσωπικής αναφοράς και εν πολλοίς κοινωνικής καταξίωσης το αυτοκίνητο. Δεν είναι προφανές ότι ο γείτονας θα αποφασίσει ελαφρά τη καρδία να «υπογράψει» στο πεζοδρόμιο με ένα προϊόν υψηλής τεχνολογικής αξίας ενδεχομένως, αλλά αμφιλεγόμενης ή και μηδαμινής πολιτισμικής αξιολόγησης.
Ο Κάρλος Ταβάρες υπενθύμισε τις σημαντικές επενδύσεις – αρκετές δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια ή ευρώ, η ισοτιμία είναι πλέον ουσιαστικά ένα προς ένα – που χορηγήθηκαν από τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ενωση για την ενίσχυση των «εθνικών» κατασκευαστών ημιαγωγών και την απεξάρτηση από τους Ασιάτες. «Οταν γίνουν αυτές οι επενδύσεις, θα έχουμε στη διάθεσή μας πληθώρα ημιαγωγών, ακόμα και περισσότερους από όσους χρειαζόμαστε. Αλλά θα πρέπει να περιμένουμε τουλάχιστον τρία χρόνια» εκτίμησε ο Κάρλος Ταβάρες.
Τα μηνιαία στοιχεία πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ευρώπη αποκαλύπτουν ότι η έλλειψη ημιαγωγών επηρεάζει ολόκληρη την ευρωπαϊκή παραγωγή, έστω κι αν το τελευταίο δίμηνο καταγράφτηκε μικρή αύξηση των πωλήσεων. Ερωτηθέντες για τον κινεζικό ανταγωνισμό στην Ευρώπη, οι δύο μάνατζερ δεν έκρυψαν την ανησυχία τους, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση: «Η Κίνα επιτίθεται στην αγορά με πολύ χαμηλές τιμές, ίσως και επιδοτούμενες, αλλά δεν είναι εκεί το θέμα» είπε συγκεκριμένα ο Κάρλος Ταβάρες.
Η παγκοσμιοποίηση
Σε ένα κρεσέντο προστατευτισμού ο πορτογάλος μάνατζερ της Stellantis εξέφρασε τη λύπη του που η Ευρώπη άνοιξε μια κερκόπορτα στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, με αποτέλεσμα να βρεθούν τα επόμενα χρόνια οι ευρωπαίοι κατασκευαστές «υπό ισχυρή πίεση προκειμένου να πετύχουν οικονομίες κλίμακος και να μειώσουν δραστικά το κόστος τους». Πώς όμως θα γίνει κάτι τέτοιο; Πώς θα αποφευχθεί το κοινωνικό κόστος της μείωσης του λειτουργικού κόστους στις ευρωπαϊκές μονάδες παραγωγής, ακόμα και σε αυτές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης που ούτως ή άλλως «δυτικοποιούνται» από μισθολογικής απόψεως;
«Εάν δεν είστε ανταγωνιστικοί με τους κινέζους κατασκευαστές, θα πρέπει να κάνετε κάτι. Θα πρέπει να αντιδράσετε. Είτε θα πουλήσετε πιο ακριβά αλλά θα χάσετε μερίδιο αγοράς και η επιχείρησή σας θα γίνει ελιτίστικη είτε θα πουλάτε στην τιμή που επιβάλλει ο ανταγωνισμός, με κίνδυνο να καταλήξετε στο κόκκινο και να χρειαστεί να αναδιαρθρωθείτε» είπε ο Ταβάρες. Κοντολογίς, αποχαιρέτα την παγκοσμιοποίηση που χάνεις.
Πηγή: Έντυπη Έκδοση ΤΟ ΒΗΜΑ
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων