
Προσπάθεια για τη βελτίωση και χρονική επέκταση της συμφωνίας για τις εξαγωγές ουκρανικών σιτηρών, η οποία εκπνέει στις 19 Νοεμβρίου, καταβάλει το τελευταίο διάστημα ο ΟΗΕ, με αξιωματούχους του Οργανισμού να επισημαίνουν πως στόχος αποτελεί η αποφυγή σοβαρών διατροφικών κρίσεων στις φτωχότερες χώρες του πλανήτη.
Ανησυχία στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών προκαλεί και το «μποτιλιάρισμα» πάνω από 120 φορτηγών πλοίων, τα οποία είναι φορτωμένα με ουκρανικό σιτάρι και σχηματίζουν ουρές στη Θάλασσα του Μαρμαρά. Χαρακτηριστικό στατιστικό αποτελούν οι χρόνοι που τα πλοία πρέπει να περιμένουν για επιθεωρήσεις στην Κωνσταντινούπολη, από τους εκπροσώπους των τεσσάρων μερών, για να διασφαλιστεί ότι δεν θα μεταφέρουν όπλα. Ο χρόνος καθυστέρησης έχει καταγράψει αύξηση από 5 έως 6 ημέρες που ήταν τον περασμένο μήνα, σε 10 έως 15 ημέρες.
Διαβάστε επίσης: Η Ρωσία απειλεί με αποχώρηση από τη συμφωνία για τις εξαγωγές σιτηρών
Για την εκτόνωση της κρίσης ζητούνται άμεσα περισσότεροι επιθεωρητές από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, όμως η Ρωσία φέρεται απρόθυμη να στείλει περισσότερο εξειδικευμένο προσωπικό για να βοηθήσει στην εκκαθάριση της καθυστέρησης, αυξάνοντας την ένταση με τις ουκρανικές Αρχές.
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, «η αύξηση του αριθμού των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου έχει δημιουργήσει ένα ανεκτέλεστο υπόλοιπο περίπου 120 πλοίων, που περιμένουν να αποπλεύσουν από ή προς τα ουκρανικά λιμάνια».
«Η συσσώρευση που δημιουργήθηκε αποτελεί απόδειξη της επιτυχίας της εμπορικής συμφωνίας, καθώς περισσότεροι από 6,5 εκατομμύρια τόνοι γεωργικών προϊόντων μεταφέρθηκαν και το θαλάσσιο εμπόριο στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας διατηρήθηκε ζωντανό», τονίζεται στην έκθεση της Xclusiv Shipbrokers.
Η επόμενη συγκομιδή
Ο επικεφαλής της ανθρωπιστικής υπηρεσίας του ΟΗΕ Μάρτιν Γκρίφιθς ανέφερε ότι με βάση το ισχύον πλαίσιο που προέκυψε μετά από έναν δύσκολο γύρο διαπραγματεύσεων, κάθε 120 ημέρες η συμφωνία πρέπει να ανανεώνεται. Ωστόσο, ο ίδιος πρόσθεσε ότι πρέπει να ανανεωθεί πέραν του κύκλου τεσσάρων μηνών.
«Οφείλουμε να τη δούμε να ανανεώνεται για έναν χρόνο. Οφείλουμε να τη δούμε να ανανεώνεται ως την επόμενη συγκομιδή», σημείωσε.
Δύο συμφωνίες υπεγράφησαν στις 22 Ιουλίου υπό την αιγίδα του ΟΗΕ: η πρώτη που ονομάστηκε «Πρωτοβουλία της Μαύρης Θάλασσας για τα σιτηρά» επιτρέπει τις εξαγωγές ουκρανικών σιτηρών που είχαν αποκλειστεί από τον πόλεμο, ενώ η δεύτερη αποσκοπεί στην διευκόλυνση των εξαγωγών ρωσικών τροφίμων και λιπασμάτων, παρά τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί από τις δυτικές χώρες στη Ρωσία. Όμως, η Μόσχα διαμαρτύρεται ότι δεν μπορεί να πουλήσει, παρά την συμφωνία αυτή, την παραγωγή και τα λιπάσματά της λόγω των κυρώσεων.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Γκρίφιθς τόνισε ότι «η εξαγωγή των λιπασμάτων και των σιτηρών από τη Ρωσία είναι εξαιρετικά σημαντική για να αποφασίσουν οι αγρότες αν θα σπείρουν ή όχι».
Σημειώνεται πως η αρχική συμφωνία για τα ουκρανικά σιτηρά ανέφερε ότι οι εξαγωγές μπορεί να ξαναρχίσουν από τρία λιμάνια, αυτά της Οδησσού, του Πιβντένι και του Τσορνομόρσκ, όμως ο αξιωματούχος του ΟΗΕ εξέφρασε την ελπίδα για επέκταση των εξαγωγών και από άλλα λιμάνια.
Σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους, τα πλοία που χρησιμοποιούν αυτό τον διάδρομο είναι σε μεγάλο βαθμό ελληνικά, καθώς η Ελλάδα -όπως τονίζεται- διαθέτει από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως.
Επιπλέον, φέρεται πως έπεσε ξανά στο τραπέζι το ζήτημα να καταστούν κόμβοι στη μεταφορά των ουκρανικών σιτηρών και ελληνικά λιμάνια, όπως η Θεσσαλονίκη και η Αλεξανδρούπολη, όμως επίσημα τόσο από την πλευρά του ΟΛΘ, όσο και από την πλευρά του ΟΛΑ, δεν υπάρχει τοποθέτηση για την άμεση εμπλοκή τους σε αυτή την εξίσωση.


Latest News

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ

Πράσινο φως Τραμπ σε λιμάνι στο Τέξας - Θα διακινεί 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως
Το έργο στο Τέξας θα επιτρέπεη στα γιγάντια δεξαμενόπλοια VLCC να φορτώνουν έως και 85.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ώρα

Υπ. Ναυτιλίας: Η αλήθεια για την ακτοπλοϊκή γραμμή Λαύριο – Αγ. Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με ανακοίνωση του παραθέτει τα γεγονότα για τη μη εκτέλεση των δρομολογίων στην ακτοπλοϊκή γραμμή

Ανησυχία για «νέα Τέμπη στο Αιγαίο»
Σε συναγερμό το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκειμένου να αντιμετωπίσει πρακτικές που παραπέμπουν σε «πειρατεία»