Όλοι μας λίγο έως πολύ «σερφάρουμε» σε διάφορες εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης (facebook, Instagram, tik tok κτλ.) είτε για να μάθουμε νέα για τους διαδικτυακούς φίλους μας (ελάχιστοι βέβαια είναι πραγματικοί φίλοι μας στην καθημερινή ζωή μας), είτε για να πληροφορηθούμε τι συμβαίνει παραδίπλα μας είτε ακόμη ακόμη για να δούμε νέες τάσεις, προϊόντα, ιδέες για διακοπές, διασκέδαση και άλλα όμορφα ή άσχημα του διαδικτύου.
Πόσοι όμως έχουμε αναρωτηθεί πόσα χρήματα μπορεί να βγάζει κάποιος που έχει χιλιάδες ή εκατοντάδες χιλιάδες ακολούθους (followers) και χαρακτηρίζεται ως influencer; Δηλαδή μπορεί με τις αναρτήσεις και τα λεγόμενά του να επηρεάσει έναν ακόλουθό του, είτε να αγοράσει ένα προϊόν που του προτείνει, είτε να κάνει πράξη μερικά από τα λεγόμενά του.
- Διαβάστε επίσης: Meta: Πιο εύκολη η εναλλαγή από Facebook σε Instagram
Πριν από περίπου τρία χρόνια, μιλώντας με ελεγκτές του υπουργείου Οικονομικών και όταν ακόμη οι influencers ήταν σε αρχικά στάδια, ρώτησα αν αυτά τα έσοδα που προκύπτουν από αυτές τις δραστηριότητες φορολογούνται. Η πρώτη αυθόρμητη απάντηση από την πλευρά τους ήταν απόλυτα λογική αλλά ταυτόχρονα δημιουργούσε και πολλά ερωτήματα: «Κανονικά ναι». Όταν το προχώρησα λίγο παρακάτω και τους ρώτησα τις σημαίνει το «κανονικά ναι» η απάντησή τους ήταν ακόμη πιο ξεκάθαρη. «Θα πρέπει για να φορολογηθούν να δηλωθούν. Κάποιοι από τους λεγόμενους influencers μπορεί να μην έχουν καν επαγγελματική ιδιότητα. Να μην έχουν συνδέσει το ΑΦΜ τους με κάποια επαγγελματική δραστηριότητα σχετιζόμενη με την προώθηση προϊόντων. Επίσης, οι περισσότεροι μπορεί να εισπράττουν “μαύρα” που, αν δεν κατατίθενται σε κάποιον τραπεζικό λογαριασμό, δύσκολα εντοπίζονται».
Ένας εργαζόμενος σε μία επιχείρηση πληρώνεται κάθε μήνα για τις υπηρεσίες που προσφέρει και το εισόδημά του φορολογείται στην πηγή μέσω της παρακράτησης φόρου. Δεν μπορεί να κρύψει ούτε ένα ευρώ. Επίσης καταβάλλει, τόσο ο εργοδότης τους, όσο και ο ίδιος, ασφαλιστικές εισφορές. Αν πρόκειται για ελεύθερο επαγγελματία θα έχει βιβλία, θα εμφανίζει κάποια έσοδα και κάποιες δαπάνες και θα φορολογηθούν τα καθαρά του κέρδη, ενώ και αυτός πληρώνει κάθε μήνα ασφαλιστικές εισφορές. Στην περίπτωση εκείνου που δεν έχει κάνει έναρξη εργασιών και εισπράττει «μαύρα» μιλάμε για καραμπινάτη φοροδιαφυγή και μάλιστα ο συγκεκριμένος εκμεταλλεύεται την επιρροή του στους ακολούθους του είτε γιατί μπορεί είναι καλλιτέχνης, τραγουδιστής, ηθοποιός, τηλεπερσόνα, μοντέλο, τικ τοκερ ή οτιδήποτε άλλο.
Πλέον το Υπ. Οικονομικών και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έχει θέσει στο φοροελεγκτικό στόχαστρο, καλλιτέχνες, τραγουδιστές, παρουσιαστές, δημοσιογράφους, ηθοποιούς, ποδοσφαιριστές, μοντέλα, και πολλούς ακόμη «celebrities» που διαθέτουν λογαριασμούς στο Facebook, το Instagram, το youtube και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και προβολής και οι οποίοι φέρονται μέσω των αναρτήσεων και των ιστοριών που ανεβάζουν καθημερινά να κερδίζουν χιλιάδες ή εκατομμύρια ευρώ χωρίς να τα δηλώνουν στην εφορία.
Με καινοτόμα ηλεκτρονικά εργαλεία οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ προχωρούν στην καταγραφή αναρτήσεων που πραγματοποιούν οι παραπάνω «celebrities», αλλά και απλοί πολίτες και εταιρείες που έχουν χιλιάδες «followers» και συνηθίζουν σε κάθε φωτογραφία η βίντεο που αναρτούν να επισυνάπτουν (tag στη γλώσσα των social media) εταιρείες ή προϊόντα όπου σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να υπάρχει από πίσω φανερή ή κρυφή οικονομική συναλλαγή.
Σε φορολογικό έλεγχο μπορεί ανά πάσα στιγμή να βρεθούν όσοι θεωρηθούν ύποπτοι για φοροδιαφυγή μέσω διαφόρων ηλεκτρονικών εργαλείων (τα λεγόμενα «ψαχτήρια») που θα τους εντοπίσουν να χρησιμοποιούν λογαριασμούς στο Facebook, το Instagram, το tweeter, το Tik Tok, το pinterest, το Badoo, το snapchat, το youtube, το Linkedin, το foursquare, το tublr και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με σκοπό την αποκόμιση εισοδημάτων χωρίς να είναι σε γνώση της εφορίας.
Τα τελευταία χρόνια είναι σύνηθες το φαινόμενο celebrities να πραγματοποιούν αναρτήσεις με στόχο να διαφημίσουν άμεσα ή έμμεσα κάποιο προϊόν ή υπηρεσία και να εισπράτουν στη συνέχεια χρήμα το οποίο δεν δηλώνεται σε καμία φορολογική δήλωση. Αυτό το «μαύρο» αφορολόγητο χρήμα προσπαθεί τώρα να εντοπίσει το υπουργείο Οικονομικών και ουσιαστικά να πιέσει όλους αυτούς τους κατόχους λογαριασμών να δηλώνουν τα εισοδήματά τους τα οποία μέχρι σήμερα πραγματοποιώντας αναρτήσεις εισπράττουν εν αγνοία της εφορίας.
Κάθε like κοστίζει χρυσάφι!
Latest News
Ο θρίαμβος των αισιόδοξων
Στις μέρες μας, το 2024 εδώ στην Ελλάδα, έχουν πάρει κεφάλι και πάλι οι απαισιόδοξοι και φοβούνται και τη σκιά τους
Ο θρίαμβος των αισιόδοξων
Οι ίδιοι απαισιόδοξοι ανησυχούσαν πριν από τις εκλογές του 2019 για το δημόσιο χρέος και τις τράπεζες
Οι επιχειρήσεις στην εποχή των αναταράξεων
Οι περίοδοι της σταθερότητας και μιας υποτιθέμενης κανονικότητας θα γίνονται όλο και πιο σύντομες για τις επιχειρήσεις και τις οικονομίες
Το ελαιόλαδο ρίχνει τον πληθωρισμό
Σε όλες τις απότομες αλλαγές σε μια αγορά, έτσι και στο ελαιόλαδο υπάρχουν νικητές και ηττημένοι
Στην ασφάλεια των πλεονασμάτων
Το χθεσινό μήνυμα Χατζηδάκη αποτελεί μια ελάχιστη ανταπόδοση στους χτυπημένους από τη χρεοκοπία Έλληνες φορολογουμένους
Ευκαιρία εκσυγχρονισμού
Τα Κράτη-Μέλη της ΕΕ έχουν υποχρέωση μεταφοράς, έως 15 Νοεμβρίου 2024, στο εθνικό δίκαιο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς
Εκτός κυβερνητικού ραντάρ…
Ο τομέας μπορεί να προοδεύει την τελευταία τριετία, αλλά η παραγωγικότητά του μειώνεται
Απαγορευτικά ενοίκια
Γενικά το κόστος στέγασης αποτελεί έναν από τα σημαντικότερα πάγια έξοδα για μια επιχείρηση
Η αγορά ενός σπιτιού
Καλό το πρόγραμμα «Σπίτι μου» με κονδύλια πολλά ευρωπαϊκά, αλλά αφορά λίγους, τη στιγμή που οι ανάγκες είναι μεγάλες
Πόσο ισχυρός θα είναι ο Ντόναλντ Τραμπ
Παρά τη θεαματική νίκη του ο 47ος πρόεδρος των ΗΠΑ δεν θα έχει τα χέρια του τόσο ελεύθερα όσο νομίζει για να κάνει αυτό που έχει υποσχεθεί.