Ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας είναι στόχοι που θα επιτευχθούν μέσα από το «ξεμπλοκάρισμα» των δημοπρατήσεων και συμβασιοποιήσεων των έργων, την αύξηση της απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων και την ενίσχυση της αποδοτικότητας της ΕΡΓΟΣΕ, εκτίμησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Βίνης σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ο ίδιος δεν παρέλειψε να επισημάνει το μέγεθος της συμβολής των μεταφορών στη μετάβαση σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών άνθρακα, τονίζοντας ότι ο σιδηρόδρομος είναι η πιο περιβαλλοντικά φιλική μορφή μεταφορών.
Διαβάστε επίσης: To modus vivendi στον σιδηρόδρομο μετά τον πλήρη διαχωρισμό
Ερ. Κύριε Βίνη, ο σιδηρόδρομος βρίσκεται στο επίκεντρο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, κατέχοντας σημαντικό ρόλο στις πολιτικές για τον στόχο της Ευρώπης να καταστεί η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος στον κόσμο έως το 2050. Ποιοι είναι οι στόχοι της στρατηγικής, που έχει υιοθετήσει η ΕΡΓΟΣΕ για την ανάπτυξη και εδραίωση του σιδηροδρομικού δικτύου ως βασικού πυλώνα του δικτύου μεταφορών;
Απ. Είναι γεγονός ότι, στο πλαίσιο του EU Green Deal, η συμβολή των μεταφορών στη μετάβαση σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών άνθρακα είναι ιδιαίτερα σημαντική. Το ότι ο σιδηρόδρομος βρίσκεται στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής πολιτικής προς αυτή την κατεύθυνση δεν είναι καθόλου τυχαίο, καθώς, σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, ο σιδηρόδρομος είναι η πιο περιβαλλοντικά φιλική μορφή μεταφορών. Δεν είναι παράδοξο λοιπόν που η Ευρώπη αναδεικνύει τον ρόλο του σιδηρόδρομου και τον φέρνει στο προσκήνιο της έξυπνης και βιώσιμης κινητικότητας. Στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής και η ελληνική κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο την ενίσχυση του ρόλου του σιδηρόδρομου στον τομέα των μεταφορών στη χώρα μας.
‘Αρα, η αποστολή μας στην ΕΡΓΟΣΕ είναι σαφής. Να φροντίσουμε ώστε το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας να εκσυγχρονιστεί και να επεκταθεί για να διαδραματίσει κυρίαρχο ρόλο στις μεταφορές. Ωστόσο, για να φέρουμε εις πέρας αυτή την δύσκολη και συνάμα στρατηγικής σημασίας αποστολή, έπρεπε εξ αρχής να θέσουμε σαφείς στόχους και να προχωρήσουμε αποφασιστικά στην υλοποίησή τους, κάτι που κάνουμε σταθερά από την ανάληψη των καθηκόντων μας τον Οκτώβριο του 2019. Μεταξύ αυτών των στόχων ήταν η επίλυση διαχρονικών προβλημάτων που καθυστερούσαν επί χρόνια την υλοποίηση του σιδηροδρομικού έργου, το ξεμπλοκάρισμα των δημοπρατήσεων και συμβασιοποιήσεων έργων, η αύξηση της απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων και βεβαίως, η ενίσχυση της αποδοτικότητας της ΕΡΓΟΣΕ ώστε να πετύχουμε τα προαναφερθέντα.
Μέχρι στιγμής, πετυχαίνουμε τους στόχους που θέσαμε, κάτι που αποδεικνύεται από τα αποτελέσματα: Σχεδιάσαμε και υλοποιούμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων στη χώρα μας, προϋπολογισμού άνω των 4 δισ. Ευρώ . Υποδομές που θα ευθυγραμμίσουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο με την επόμενη μέρα της ευρωπαϊκής πραγματικότητας. Μάλιστα, για την υλοποίηση αυτών των νέων έργων η ΕΡΓΟΣΕ έχει επιλέξει τη μέθοδο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Πρόκειται για μια ευρέως διαδεδομένη μέθοδο στην Ευρώπη για τη δημοπράτηση μεγάλων και σύνθετων έργων, η οποία εκτός του ότι συμβάλει στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων ώστε να μην υπάρχουν καθυστερήσεις, διασφαλίζει μέγιστη διαφάνεια και απόλυτο έλεγχο σε κάθε φάση του έργου. Με αυτόν τον τρόπο, εξασφαλίζουμε την αρτιότερη και ταχύτερη δυνατή υλοποίηση τους, ξεπερνώντας προβλήματα του παρελθόντος. Παράλληλα, καταφέραμε να θέσουμε σε κίνηση έργα συνολικού προϋπολογισμού 513,5 εκατ. Ευρώ που αναβαθμίζουν και εκσυγχρονίζουν το σιδηροδρομικό δίκτυο, έχουν δημοπρατηθεί με μειοδοτικούς διαγωνισμούς.
Ερ. Όπως προαναφέρατε άλλωστε, έχουν ξεκινήσει οι διαγωνιστικές διαδικασίες για σιδηροδρομικά έργα αναβάθμισης του δικτύου της χώρας και της διασύνδεσης με τις λιμενικές υποδομές. Μπορείτε να μας πείτε ποιο θα είναι το κέρδος για την ελληνική οικονομία από την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας;
Η Κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουν θέσει έναν πολύ σημαντικό στρατηγικό στόχο: Να καταστεί η Ελλάδα “hub” στον τομέα των logistics και των συνδυασμένων μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Είναι προφανές το πολλαπλό όφελος που θα προκύψει για την Ελλάδα αν επιτύχουμε αυτόν τον στόχο. Ανάπτυξη για την οικονομία, ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, νέες επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας. Ένα συνολικό αποτύπωμα προόδου.
Αρκεί να σκεφτούμε πόσο ενισχύεται ο ρόλος των λιμανιών και των ΒΙΠΕ με τη διασύνδεσή τους με ένα σύγχρονο, υψηλών προδιαγραφών σιδηροδρομικό δίκτυο, που τα διασυνδέει άμεσα με τις αγορές της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ας αναλογιστούμε πόσο σημαντικό είναι ότι ο καθένας μας μπορεί να ταξιδέψει από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη σε μόλις 3 ώρες και 30 λεπτά πλέον με το τρένο.
Εδώ και σχεδόν τρία χρόνια, με συνέπεια, αποφασιστικότητα, με σταθερό βηματισμό και σε απόλυτη συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υλοποιούμε έργα πρωτόγνωρα για την ελληνική πραγματικότητα. Δημιουργούμε τον σιδηρόδρομο του αύριο και μαζί του, δημιουργούμε υπεραξία για την Ελλάδα.
Ερ. Τι προβλέπει το σχέδιο δράσης της ΕΡΓΟΣΕ για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας;
Με στόχο τη μετάβαση σε μια «πράσινη» οικονομία, ο κλάδος των μεταφορών πρέπει να κινηθεί προς πιο βιώσιμες λύσεις. Αυτό σε συνδυασμό με την προαναφερθείσα στρατηγική επιδίωξη της Κυβέρνησης για δημιουργία κόμβου συνδυασμένων μεταφορών, αλλά και με την Ευρωπαϊκή «γραμμή» ενίσχυσης του ρόλου του σιδηρόδρομου, γεννούν μια στρατηγική προτεραιότητα. Να αποκτήσει η Ελλάδα, το συντομότερο δυνατό, ένα σύγχρονο, αποτελεσματικό, ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον σιδηροδρομικό δίκτυο.
Αυτό σημαίνει ότι η ΕΡΓΟΣΕ έχει μπροστά της μια πολύ σημαντική αποστολή. Έχοντας πλήρη επίγνωση αυτής της αποστολής και του ρόλου μας, σχεδιάσαμε και έχουμε σε πλήρη εξέλιξη ένα φιλόδοξο σχέδιο δράσης, η υλοποίηση του οποίου θα έχει ως αποτέλεσμα την πλήρη αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας που θα είναι αντάξιο της κοινωνίας και των σύγχρονων αναγκών στον τομέα των μεταφορών. Ένα δίκτυο που όταν ολοκληρωθεί θα είναι πλήρως ηλεκτροκίνητο και θα ενώνει ακόμη και τις πιο απομακρυσμένες περιοχές τις χώρας.
Πρόκειται για έργα νέας γενιάς που έχει βάλει σε ράγες η ΕΡΓΟΣΕ, με σαφές και διακριτό θετικό αποτύπωμα για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη που δημιουργούν προστιθέμενη αξία για την κοινωνία, την οικονομία και το περιβάλλον. Μεγαλόπνοα έργα με τα οποία ολοκληρώνεται η αναβάθμιση του κεντρικού σιδηροδρομικού άξονα της χώρας και γίνεται ένα αποφασιστικό βήμα προς την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων που αφορούν στη βιώσιμη κινητικότητα και τις πράσινες μεταφορές.
Ερ. Προ ημερών, ψηφίστηκε στην Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών για την αναδιοργάνωση των εταιρειών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Τι αλλαγές φέρνει το νέο θεσμικό πλαίσιο;
Το νομοσχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ αποτέλεσε μια απαίτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με το οποίο επιχειρείται η βελτίωση της λειτουργίας των δύο Εταιρειών με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Αυτή η μεταρρύθμιση είναι ουσιαστικά εκείνη που ξεκλειδώνει Ευρωπαϊκούς πόρους που θα διοχετευθούν για νέα σιδηροδρομικά έργα καθώς και για έργα αναβάθμισης και συντήρησης. Συγκεκριμένα, με τις κατευθύνσεις του Νομοσχεδίου θα καταστεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος πιο ελκυστικός, εξαλείφοντας τις χρόνιες καθυστερήσεις στην ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό του δικτύου. Παράλληλα, θα αυξηθεί η ανταγωνιστικότητά του ανοίγοντας τον δρόμο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών. Με βάση τα ανωτέρω, βασικός στόχος της ΕΡΓΟΣΕ είναι ο εκσυγχρονισμός του ελληνικού σιδηροδρόμου και η μετεξέλιξή του σε ένα σύγχρονο και ανταγωνιστικό μεταφορικό μέσο, που θα παρέχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους πολίτες.
Έως το τέλος του 2023, η ΕΡΓΟΣΕ θα είναι αυτοτελής. Αυτό σημαίνει περισσότερη ευελιξία και δυνατότητα αύξησης της παραγωγικότητας. Αναλαμβάνοντας το κατασκευαστικό κομμάτι, η ΕΡΓΟΣΕ εστιάζει πλέον απρόσκοπτα στην ανάληψη και υλοποίηση έργων υποδομής που θα αφορούν σε νέες χαράξεις, καθώς και επεκτάσεις και αναβαθμίσεις του υφιστάμενου δικτύου, με στόχο τον πλήρη εκσυγχρονισμό του.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
Latest News
Ακόμη πιο ακριβή η οικοδομή - Διψήφια άνοδος σε 3 κατηγορίες υλικών [πίνακας]
Χωρίς τέλος είναι η άνοδος του κόστους στα οικοδομικά υλικά - Και οι 18 κατηγορίες υλικών κατέγραψαν άνοδο από 4% έως και 12,9%
ΑΒΑΞ: Η «Νίκη» και η «Αθηνά» ανοίγουν και χτίζουν τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Βίντεο του ομίλου ΑΒΑΞ παρουσιάζει τον τρόπο διάνοιξης και χτισίματος της Γραμμής 4 από το «Άλσος Βεϊκου» στο «Γαλάτσι»
Διάνοιξη πάνω από 2.500 μέτρων σήραγγας για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Από το Άλσος Βεΐκου και έως σήμερα έχει διανοιχτεί σήραγγα 520 μέτρων στο πλαίσιο των έργων στη Γραμμή 4, σε Γαλάτσι και Κατεχάκη
Σε Πικροδάφνη και Ιλισό τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα
Η Περιφέρεια Αττικής «βάζει μπροστά» τις μηχανές για 158 αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα – Από αυτά 54 θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2025
Ποιοι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 5% θα λάβουν μέρος στην ΑΜΚ της Intrakat
H ανακοίνωση της Intrakat για την Αυξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και ποιες εταιρείες - μέτοχοι θα συμμετέχουν
ALUMIL: Νέες συνεργασίες στον Καναδά, συμμετοχή σε πρωτοποριακά έργα
H ALUMIL έχει ισχυρό επιχειρησιακό αποτύπωμα στο εξωτερικό, από την Ινδία ως την Ανατ. Αφρική και την Ευρώπη ως τη Βόρεια Αμερική
Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής με βάση το πιο δύσκολο σενάριο
Διαδοχικές συσκέψεις για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, μία με επιχειρησιακούς φορείς και μία με εκπροσώπους ΟΤΑ
Αύξηση 20% στα καθαρά κέρδη της «Τιτάν» - Πότε μπαίνει σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η εισαγωγή της Titan America σε αμερικάνικο χρηματιστήριο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025
Eurobank Equities: Τιμή – στόχος τα 23,40 ευρώ και σύσταση αγοράς για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την κάλυψη της εταρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε η Eurobank Equities βλέποντας υψηλότερη κερδοφορία και αποδόσεις για τους μετόχους
Κατσιγιάννης (ΑΒΑΞ): Ο κατασκευαστής δεν είναι πια απλά «εργολάβος»
Τι ανέφερε ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ, μιλώντας στο 7ο Athens Investment Forum 2024