Στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 30 ετών βρίσκονται τα περιστατικά θαλάσσιας πειρατείας, με τους δράστες να δείχνουν ολοένα και λιγότερο τα «δόντια» τους, εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων.
Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιοποίησε το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο (IMB) για τους πρώτους εννέα μήνες του 2022, καταγράφηκε ο χαμηλότερος όγκος πειρατείας και ένοπλων ληστειών από το 1992, ωστόσο απευθύνεται έκκληση στους διεθνείς φορείς να στηριχθούν έτι περισσότερο οι προσπάθειες κατά του φαινομένου, ιδιαίτερα στον Κόλπο της Γουινέας.
Διαβάστε επίσης: Ζει και βασιλεύει η πειρατεία
Τα στοιχεία του IMB κατέγραψαν 90 περιστατικά πειρατείας και ένοπλης ληστείας την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου σε όλο τον κόσμο, εκ των οποίων τα 13 σημειώθηκαν στην περιοχή του Κόλπου της Γουινέας, σε σύγκριση με 27 την ίδια περίοδο πέρυσι. Οπως τονίζεται, αυτό σηματοδοτεί μια θετική και συνάμα σημαντική μείωση του αριθμού των περιστατικών που έλαβαν χώρα στην περιοχή της δυτικής Αφρικής, η οποία έχει αναδειχθεί ως το μεγαλύτερο hotspot πειρατείας παγκοσμίως.
Στον αντίποδα, τα περιστατικά πειρατείας συνεχίζουν να αυξάνονται στα Στενά της Σιγκαπούρης, με 31 αναφορές τους πρώτους εννέα μήνες του 2022, σε σύγκριση με 21 για την ίδια περίοδο το 2021. Το Κέντρο Αναφοράς Πειρατείας του IMB πιστεύει ότι υπάρχει ένας βαθμός ελλιπούς ή και καθυστερημένης αναφοράς περιστατικών από αυτές τις περιοχές και ενθαρρύνει τους πλοιάρχους να αναφέρουν όλα τα περιστατικά όσο το δυνατόν νωρίτερα, γεγονός που θα βοηθήσει τις τοπικές αρχές να εντοπίσουν και να συλλάβουν τους δράστες.
Ο διευθυντής του IMB Michael Howlett δήλωσε πως «ενώ μέχρι στιγμής θεωρούνται εγκλήματα χαμηλού επιπέδου, χωρίς απαγωγές πληρωμάτων ή ομηρείες πλοίων, ζητείται από τα παράκτια κράτη να αυξήσουν τις περιπολίες στις στρατηγικής σημασίας θαλάσσιες οδούς για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και το παγκόσμιο εμπόριο». Παράλληλα, στάθηκε στην απότομη μείωση των επιθέσεων στον Κόλπο της Γουινέας, επισημαίνοντας ωστόσο πως η βία κατά των ναυτικών παραμένει πραγματική απειλή.
Η απειλή
Στο μεταξύ, το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο υπογραμμίζει ότι η απειλή της πειρατείας εξακολουθεί να υφίσταται στα νερά της νότιας Ερυθράς Θάλασσας και στον Κόλπο του Αντεν, αν και δεν αναφέρθηκαν περιστατικά εκεί από την αρχή του έτους. Οι σομαλοί πειρατές εξακολουθούν να διαθέτουν την ικανότητα να πραγματοποιούν επιθέσεις και όλα τα εμπορικά πλοία θα πρέπει να τηρούν τις συστάσεις των τελευταίων Βέλτιστων Πρακτικών Διαχείρισης κατά τη διέλευση σε αυτά τα ύδατα, επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
Τον περασμένο Αύγουστο, είχε ανακοινωθεί σχετικά πως η περιοχή του Κόλπου του Αντεν δεν θα χαρακτηρίζεται πλέον ως υψηλού κινδύνου, έπειτα από 15 χρόνια «μαχών», κυρίως λόγω της ύπαρξης πολύ μεγάλης διεθνούς ναυτικής δύναμης, με τη συμμετοχή και της Ελλάδας, αλλά και από το γεγονός ότι πολλά εμπορικά πλοία χρησιμοποίησαν σε πολλές περιόδους ακόμα και ένοπλους φρουρούς.
Οι σχετικές ανακοινώσεις έγιναν από διεθνείς ναυτιλιακούς φορείς και σηματοδοτούν ένα θετικό αποτέλεσμα μιας δεκαετίας κοινών προσπαθειών των κρατών, της ναυτιλιακής βιομηχανίας και της διεθνούς κοινότητας εν γένει με στόχο την πρόληψη των πειρατικών επιθέσεων σε μία από τις πιο επικίνδυνες για τους ναυτικούς και πλοία περιοχές του πλανήτη.
Σε ό,τι αφορά τους τύπους πλοίων που δέχθηκαν επιθέσεις από πειρατικές ομάδες to 2022, τα bulk carriers είχαν τη μερίδα του λέοντος με 40, τα δεξαμενόπλοια 23, δέκα containerships και τα υπόλοιπα 16 ήταν διάφορα πλοία. Αναφορικά με την κατάσταση των πλοίων, σε 40 περιπτώσεις επιθέσεων αυτά ήταν αγκυροβολημένα, σε 37 περιπτώσεις έπλεαν προς τον προορισμό τους και 13 πλοία ήταν ελλιμενισμένα όταν δέχθηκαν επίθεση.
Latest News
Τέλος στα «γέρικα σκαριά» στις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές
Πρόγραμμα χρηματοδότησης για την ακτοπλοία ωστε να αντικατασταθούν τα πλοία στις άγονες γραμμές, στοχεύει το υπουργείο Ναυτιλίας
Cosco – PCT: Yποτροφίες ύψους 2.500 ευρώ σε 4 πρωτοετείς φοιτήτριες στο Πέραμα
Η απονομή των υποτροφιών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου σε εορταστική εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η PCT/COSCO
ΟΛΘ: Απορρίφθηκε από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων η προσφυγή της Goldair
H Goldair έχει δικαίωμα δέκα ημερών να προσφύγει στο ΣτΕ για τον ΟΛΘ
Εκλογές ΗΠΑ: Ανησυχία για τα «εμπόδια που σηκώνονται στα σύνορα»
Με βάση το τι υπόσχονται οι δύο μονομάχοι η ναυτιλία αναμένεται να επηρεαστεί από οποιοδήποτε αποτέλεσμα, αλλού θετικά και αλλού αρνητικά
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων