Στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 30 ετών βρίσκονται τα περιστατικά θαλάσσιας πειρατείας, με τους δράστες να δείχνουν ολοένα και λιγότερο τα «δόντια» τους, εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων.
Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιοποίησε το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο (IMB) για τους πρώτους εννέα μήνες του 2022, καταγράφηκε ο χαμηλότερος όγκος πειρατείας και ένοπλων ληστειών από το 1992, ωστόσο απευθύνεται έκκληση στους διεθνείς φορείς να στηριχθούν έτι περισσότερο οι προσπάθειες κατά του φαινομένου, ιδιαίτερα στον Κόλπο της Γουινέας.
Διαβάστε επίσης: Ζει και βασιλεύει η πειρατεία
Τα στοιχεία του IMB κατέγραψαν 90 περιστατικά πειρατείας και ένοπλης ληστείας την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου σε όλο τον κόσμο, εκ των οποίων τα 13 σημειώθηκαν στην περιοχή του Κόλπου της Γουινέας, σε σύγκριση με 27 την ίδια περίοδο πέρυσι. Οπως τονίζεται, αυτό σηματοδοτεί μια θετική και συνάμα σημαντική μείωση του αριθμού των περιστατικών που έλαβαν χώρα στην περιοχή της δυτικής Αφρικής, η οποία έχει αναδειχθεί ως το μεγαλύτερο hotspot πειρατείας παγκοσμίως.
Στον αντίποδα, τα περιστατικά πειρατείας συνεχίζουν να αυξάνονται στα Στενά της Σιγκαπούρης, με 31 αναφορές τους πρώτους εννέα μήνες του 2022, σε σύγκριση με 21 για την ίδια περίοδο το 2021. Το Κέντρο Αναφοράς Πειρατείας του IMB πιστεύει ότι υπάρχει ένας βαθμός ελλιπούς ή και καθυστερημένης αναφοράς περιστατικών από αυτές τις περιοχές και ενθαρρύνει τους πλοιάρχους να αναφέρουν όλα τα περιστατικά όσο το δυνατόν νωρίτερα, γεγονός που θα βοηθήσει τις τοπικές αρχές να εντοπίσουν και να συλλάβουν τους δράστες.
Ο διευθυντής του IMB Michael Howlett δήλωσε πως «ενώ μέχρι στιγμής θεωρούνται εγκλήματα χαμηλού επιπέδου, χωρίς απαγωγές πληρωμάτων ή ομηρείες πλοίων, ζητείται από τα παράκτια κράτη να αυξήσουν τις περιπολίες στις στρατηγικής σημασίας θαλάσσιες οδούς για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και το παγκόσμιο εμπόριο». Παράλληλα, στάθηκε στην απότομη μείωση των επιθέσεων στον Κόλπο της Γουινέας, επισημαίνοντας ωστόσο πως η βία κατά των ναυτικών παραμένει πραγματική απειλή.
Η απειλή
Στο μεταξύ, το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο υπογραμμίζει ότι η απειλή της πειρατείας εξακολουθεί να υφίσταται στα νερά της νότιας Ερυθράς Θάλασσας και στον Κόλπο του Αντεν, αν και δεν αναφέρθηκαν περιστατικά εκεί από την αρχή του έτους. Οι σομαλοί πειρατές εξακολουθούν να διαθέτουν την ικανότητα να πραγματοποιούν επιθέσεις και όλα τα εμπορικά πλοία θα πρέπει να τηρούν τις συστάσεις των τελευταίων Βέλτιστων Πρακτικών Διαχείρισης κατά τη διέλευση σε αυτά τα ύδατα, επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
Τον περασμένο Αύγουστο, είχε ανακοινωθεί σχετικά πως η περιοχή του Κόλπου του Αντεν δεν θα χαρακτηρίζεται πλέον ως υψηλού κινδύνου, έπειτα από 15 χρόνια «μαχών», κυρίως λόγω της ύπαρξης πολύ μεγάλης διεθνούς ναυτικής δύναμης, με τη συμμετοχή και της Ελλάδας, αλλά και από το γεγονός ότι πολλά εμπορικά πλοία χρησιμοποίησαν σε πολλές περιόδους ακόμα και ένοπλους φρουρούς.
Οι σχετικές ανακοινώσεις έγιναν από διεθνείς ναυτιλιακούς φορείς και σηματοδοτούν ένα θετικό αποτέλεσμα μιας δεκαετίας κοινών προσπαθειών των κρατών, της ναυτιλιακής βιομηχανίας και της διεθνούς κοινότητας εν γένει με στόχο την πρόληψη των πειρατικών επιθέσεων σε μία από τις πιο επικίνδυνες για τους ναυτικούς και πλοία περιοχές του πλανήτη.
Σε ό,τι αφορά τους τύπους πλοίων που δέχθηκαν επιθέσεις από πειρατικές ομάδες to 2022, τα bulk carriers είχαν τη μερίδα του λέοντος με 40, τα δεξαμενόπλοια 23, δέκα containerships και τα υπόλοιπα 16 ήταν διάφορα πλοία. Αναφορικά με την κατάσταση των πλοίων, σε 40 περιπτώσεις επιθέσεων αυτά ήταν αγκυροβολημένα, σε 37 περιπτώσεις έπλεαν προς τον προορισμό τους και 13 πλοία ήταν ελλιμενισμένα όταν δέχθηκαν επίθεση.
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons