![Ανατιμήσεις και ελλείψεις σε AdBlue η νέα απειλή για τις μεταφορές στην Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/10/ssupplychain.jpg)
Σαν να μην έφταναν τα υπόλοιπα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις μεταφορές από τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, την πανδημία και τον υψηλότατο πληθωρισμό, τώρα έχουν αρχίσει να καταγράφονται πολύ μεγάλες ανατιμήσεις ή ακόμη και ελλείψεις σε ένα ακόμη προϊόν που χρησιμοποιείται για την κίνηση ιδιωτικών και κυρίως επαγγελματικών οχημάτων: το υγρό AdBlue. Η παραγωγή του έχει επηρεαστεί κι αυτή σημαντικά στην Ευρώπη -ειδικά στη Γερμανία- από τις ελλείψεις φυσικού αερίου. Το αποτέλεσμα είναι να καταγράφονται μεγάλες αυξήσεις στις τιμές μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες.
Το φαινόμενο των ελλείψεων και των μεγάλων αυξήσεων έχει ήδη αρχίσει να παρατηρείται στη Γερμανία, όπου οι οδηγοί και ιδιοκτήτες-εταιρείες φορτηγών που αποτελούν την κινητήρια δύναμη της εφοδιαστικής αλυσίδας καλούνται να βάλουν πλέον ακόμη πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη. Πρόκειται για βαρέα φορτηγά οχήματα που εφοδιάζουν τα πάντα, από σουπερ μάρκετ μέχρι τη βιομηχανία.
Διαβάστε επίσης: Γερμανία – Κίνδυνος κατάρρευσης της αλυσίδας εφοδιασμού λόγω AdBlue
Το AdBlue είναι υγρό με βάση την ουρία που έχουν επιβάλλει οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί και οι κατασκευαστές να συμπληρώνεται, εκτός από το καύσιμο, σε πετρελαιοκίνητα οχήματα ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Αυτό μειώνει περισσότερο τις εκπομπές ρύπων. Με τις νέες τεχνολογίες που έχουν υιοθετηθεί εάν αδειάσει το σχετικό δοχείο το όχημα μπορεί να μην παίρνει καν εμπρός για να κινηθεί.
Πηγή Γραφήματος: FT
Μεγάλες αυξήσεις και έλλειψη
Τα στοιχεία που καταφτάνουν από τη Γερμανία είναι ενδεικτικά για το νέο κίνδυνο που απειλεί πλέον τις μεταφορές σε όλη την Ευρώπη. Εκεί το AdBlue είναι απαραίτητο για το 90% περίπου των φορτηγών που κυκλοφορούν στη χώρα καθώς οι στόλοι ανανεώνονται αρκετά τακτικά.
Οι τιμές για το υγρό, το οποίο βοηθά στην εξουδετέρωση των επιβλαβών εκπομπών από τους κινητήρες ντίζελ έχουν πολλαπλασιαστεί από πέρυσι, καθώς η κρίση φυσικού αερίου κατέστησε ασύμφορη την παραγωγή αμμωνίας, βασικού συστατικού για το AdBlue.
Η προσφορά AdBlue στα πρατήρια καυσίμων είναι επί του παρόντος σε επίπεδα ανησυχίας και θα είναι περιορισμένη τους επόμενους μήνες, δήλωσε στο Bloomberg ο Juergen Ziegner, εκτελεστικός διευθυντής της ένωσης πρατηρίων καυσίμων της Γερμανίας, της ZTG.
Είναι ενδεικτικό ότι την περασμένη εβδομάδα οι προμηθευτές δεν δέχτηκαν να παραλάβουν κάποιες παραγγελίες δοχείων AdBlue, καθώς οι τιμές αυξήθηκαν κατά 45% περίπου σε λίγες μέρες, είπε ο Ziegner. Ο ίδιος είπε στο διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο ότι οι τιμές του AdBlue που πωλείται σε πρατήρια καυσίμων έχουν αυξηθεί σε έως και 1,50 ευρώ ανά λίτρο, από περίπου 0,25 ευρώ πριν από δύο χρόνια. Ενδεικτικά στην Ελλάδα οι τιμές στο διαδίκτυο φαίνεται να κυμαίνονται από 19 έως 22 ευρώ για τα 10 λίτρα.
Απειλή και για τις εταιρείες παραγωγής
Η SKW Piesteritz Holding GmbH, η οποία προμηθεύει περίπου το 40% του AdBlue που πωλείται στη Γερμανία από το εργοστάσιό της στη Βιτεμβέργη, λέει τώρα ότι χρειάζεται κρατική διάσωση. Η εταιρεία διέκοψε την παραγωγή τον Αύγουστο καθώς οι μηνιαίες ζημίες ανήλθαν σε περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ, δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας της Σαξονίας Sven Schulze. Αιτία η τεράστια αύξηση στις τιμές του φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται για την παραγωγή.
Η SKW Piesteritz έγινε ένα από τα πιο υψηλού προφίλ θύματα της αύξησης των τιμών του φυσικού αερίου το καλοκαίρι. Μετά τον Αύγουστο επανέφερε τη μία από τις δύο γραμμές παραγωγής της σε «ελάχιστα επίπεδα», είπε ο εκπρόσωπος Christopher Profitlich, αλλά η δεύτερη παραμένει εκτός σύνδεσης. «Αν συνεχίζαμε να παράγουμε, θα είχαμε ζημίες 100 εκατ. ευρώ κάθε μήνα», είπε στους Financial Times.
Ο ίδιος αποκάλυψε ότι άνω του 90% των 800.000 φορτηγών της Γερμανίας χρειάζονται το υγρό και πως καταναλώνουν συνολικά 2,5 με 5 εκατομμύρια λίτρα AdBlue την ημέρα.
Ανησυχία στα σούπερ μάρκετ
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στη Γερμανία που έχουν δεχτεί πλήγμα από τις ανατιμήσεις εκφράζουν ήδη ανησυχία. Εκπρόσωπος της αλυσίδας Aldi Süd ανέφερε στη βρετανική εφημερίδα πως η εταιρεία «λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψη την τρέχουσα κατάσταση».
Μεγάλη χρήση και σε ΙΧ
Η Γερμανία εξαρτάται περισσότερο από το AdBlue από πολλές γειτονικές χώρες καθώς έχει επίσης σχεδόν 15 εκατ. ιδιωτικής χρήσης οχήματα που κινούνται με πετρέλαιο. Πρόκειται για περίπου το ένα τρίτο του συνολικού στόλου αυτοκινήτων της χώρας. Μεγάλο ποσοστό πετρελαιοκίνητων οχημάτων παραμένει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Φυσικό αέριο: Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί όλο και περισσότερο για την αποθήκευση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/illustration-600x405.jpg)
Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί για την αποθήκευση φυσικού αερίου;
Καθώς η Μόσχα πίεζε τη ροή του φυσικού αερίου μέσω των ρωσικών αγωγών, η ΕΕ είχε καταφέρει να αποφύγει μια χειμερινή κρίση εφοδιασμού περιορίζοντας τη συνολική ζήτηση φυσικού αερίου
![Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν για δασμούς Τραμπ: Θα απαντήσουμε με αντίμετρα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/2024-07-18T130711Z_147724729_RC2PX8A4VN9I_RTRMADP_5_EU-VONDERLEYEN-PARLIAMENT-600x400.jpg)
«Σκληραίνει» τη στάση της η ΕΕ για τους δασμούς - Έρχονται αντίμετρα
Η πρόεδρος της Κομισιόν προειδοποίησε: «Οι αδικαιολόγητοι δασμοί στην ΕΕ δεν θα μείνουν αναπάντητοι» για να σημειώσει με νόημα ότι «θα προκαλέσουν αποφασιστικά και αναλογικά αντίμετρα»
![Novartis: Εξαγοράζει την Anthos Therapeutics έναντι 3,1 δισ. δολ.](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/09/novartis-600x364.jpg)
Στη Novartis για 3,1 δισ. δολ. η Anthos Therapeutics
Νέο deal στην Υγεία - Τι αναφέρει η Novartis
![Ίλον Μασκ: Κάτω από τα 400 δισ. δολάρια η καθαρή περιουσία του – Για πρώτη φορά το 2025](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Elon-Musk-1024x682-1-600x400.jpg)
Η περιουσία του Μασκ κατρακυλά... έπεσε κάτω από τα 400 δισ. δολάρια
Η περιουσία του Μασκ μειώθηκε από το ιστορικό υψηλό των 486 δισεκατομμυρίων δολαρίων - Οι μετοχές της Tesla έχουν υποχωρήσει 27% από τότε που κορυφώθηκαν τον Δεκέμβριο
![Τραμπ: Δασμοί 25% στις εισαγωγές χάλυβα, αλουμινίου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/trump-2-600x410.jpg)
O Τράμπ τράβηξε τη σκανδάλη - Δασμούς 25% σε αλουμίνιο και χάλυβα, χωρίς εξαιρέσεις
Σε νέα φάση πέρασε ο εμπορικός πόλεμος που είχε προαναγγείλει ότι θα εξαπέλυε ο Τραμπ
![Shein: Πώς σχεδιάζει να αποφύγει τους δασμούς Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/shein-600x400.jpg)
Πώς η Shein σχεδιάζει να αποφύγει τους δασμούς Τραμπ
Η στρατηγική της Shein στοχεύει να αποφύγει την τιμωρητική πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ για τα αγαθά που προέρχονται από την Κίνα
![Marks & Spencer: Δεν είμαστε κουμπαράς – Σταματήστε την αύξηση των φόρων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Marks-and-Spencer-600x422.jpg)
Marks & Spencer: Δεν είμαστε κουμπαράς – Σταματήστε την αύξηση των φόρων
Το αφεντικό της Marks & Spencer αντιτίθεται στην πρόθεση του βρετανικού υπουργείο Οικονομικών να επιβάλει σειρά νέων φόρων
![Αμερικανικά Ομόλογα: Ποιοι κατέχουν και πόσα – Τι ψάχνει ο Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_trump_agores-1024x600-1-600x300.png)
Ποιοι κατέχουν το αμερικανικό χρέος και τι ψάχνει ο Τραμπ στα ομόλογα
To αμερικανικό χρέος ξεπερνά τα 36 τρισ. δολάρια
![Ισπανία: Πώς έφτασε να είναι το «καμάρι» της οικονομίας της Ευρώπης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/spain-flag-600x400.jpg)
Πώς η Ισπανία έφτασε να είναι το «καμάρι» της οικονομίας της Ευρώπης
Η Ισπανία ως χώρα προσέλκυσης επενδύσεων σε τουρισμό και νέες τεχνολογίες
![Τραμπ 2.0: Γιατί αναθεωρούν οι οικονομολόγοι – Καμπανάκι για την ανάπτυξη το 2025](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/trump3-scaled-1-600x396.jpg)
Ο fast and furious ρυθμός του Trump 2.0 - Τι προβληματίζει τους οικονομολόγους
Η προτίμηση των εμπορικών πολέμων και των απελάσεων έναντι των φορολογικών ελαφρύνσεων δημιουργεί κινδύνους για την οικονομία το 2025.