Την ώρα που ο πλανήτης βρίσκεται αντιμέτωπος με πολυάριθμες κρίσεις και το φάντασμα της ύφεσης πλανάται πάνω από ισχυρές οικονομίες, οι έχοντες φαίνεται πως δεν πτοούνται και τροφοδοτούν μεγάλο κομμάτι του ρευστού που διαθέτουν στην αγορά των υπερπολυτελών σκαφών.
Μάλιστα, καθώς οι Ρώσοι δισεκατομμυριούχοι απέχουν εξαιτίας των κυρώσεων, οι Αμερικανοί κροίσοι διεκδικούν με μεγάλη ταχύτητα το κομμάτι από την πίτα του yachting που αναλογούσε στη Μόσχα.
Διαβάστε επίσης: Monaco Yacht Show: Η «αφρόκρεμα» των super yachts στο κοσμοπολίτικο Πριγκιπάτο
Πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε το περίφημο Monaco Yacht Show, το οποίο άγγιξε το ρεκόρ παρουσίας σκαφών με 117 superyachts και σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg όσοι έδωσαν το «παρών» αντίκρισαν έναν κόσμο που δεν επηρεάζεται από τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη.
Αύξηση 20%
Στελέχη της βιομηχανίας έκαναν λόγο για την ακόρεστη ζήτηση που εντάθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς οι πλούσιοι αποφάσισαν ότι η απόκτηση ενός yacht αποτελούσε τον ιδανικό τρόπο για να ξεφύγουν από τα lockdowns και τα κρούσματα. Ακόμα και με την «εξασθένηση» της COVID-19, η ζήτηση παρέμεινε ισχυρή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα έσοδα της Burgess, της κορυφαίας εταιρείας superyachts, τα οποία το πρώτα εννεάμηνο κατέγραψαν αύξηση κατά 20% σε σχέση με πέρυσι.
Οπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Burgess, Τζόναθαν Μπέκετ, «οι πελάτες μας πάντα ένιωθαν αδιαπέραστοι και ισχυροί. Νομίζω ότι το μόνο πράγμα που πέτυχε η πανδημία ήταν να τους κάνει να αισθάνονται ευάλωτοι για πρώτη φορά. Σκέφτονταν ότι η ζωή είναι πραγματικά εύθραυστη. Οπότε κάνουν κάτι πολύ ωραίο τώρα».
Σύμφωνα με τη εταιρεία Fraser Yachts, η τεράστια ζήτηση που εκδηλώθηκε την περασμένη χρονιά είχε ως αποτέλεσμα ένα έτος ρεκόρ για τις παγκόσμιες πωλήσεις superyachts. Αν και αυτό είναι απίθανο να συμβεί και φέτος, οι πωλήσεις εξακολουθούν να είναι 68% πάνω από τον μέσο όρο 13 ετών.
Πέρυσι, 1.001 superyachts διαστάσεων 24 μέτρων ή και περισσότερο, συμπεριλαμβανομένων των νεότευκτων, πουλήθηκαν έναντι 9,4 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τον Κέβιν Μπόντικτον, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο του YachtBuyer.com. Την ίδια στιγμή τους πρώτους εννέα μήνες του 2022 έχουν πουληθεί 567 πολυτελή yachts αξίας 4,2 δισ. ευρώ.
Οι Αμερικανοί
Οπως τονίστηκε, οι Αμερικανοί είναι αυτοί που οδηγούν τη ζήτηση, κατέχοντας το μεγαλύτερο μερίδιο τόσο του υπάρχοντος στόλου όσο και των νέων ναυπηγήσεων. Ειδικότερα, οι ιδιοκτήτες από τις ΗΠΑ αποτελούν το 23% του παγκόσμιου στόλου υπερπολυτελών σκαφών άνω των 40 μέτρων, ακολουθούμενοι από τους Ρώσους με περίπου 9%. Αλλοι μεγάλοι αγοραστές προέρχονται από την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Τουρκία και την Ιταλία.
Παρόλο που ένα σημαντικό μέρος του συνολικού στόλου των superyachts άνω των 24 μέτρων παγκοσμίως διατίθεται προς ενοικίαση, ούτε αυτό ήταν αρκετό για να καλύψει τη ζήτηση τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, καθώς οι παραθεριστές μετά την πανδημία επέστρεψαν δυναμικά. «Το πραγματικό πρόβλημα είναι να αγοράσουμε σκάφη για αυτούς τους ανθρώπους» τόνισε ο Μαρκ Ντάνκαν της Fraser Yachts.
Αξίζει να σημειωθεί πως η αγορά εκτονώνεται, λόγω έλλειψης προσφοράς, καθώς το βιβλίο παραγγελιών στα ναυπηγεία παγκοσμίως είναι σχεδόν γεμάτο. Στο πλαίσιο αυτό, τα ναυπηγεία που κατασκευάζουν νέα superyachts, κυρίως στην Ολλανδία και στη Γερμανία, είναι πιο απασχολημένα από ποτέ. Ο Ζαν-Μπαρτ Βερκιούλ, διευθύνων σύμβουλος της ολλανδικής κατασκευαστικής εταιρείας superyacht Feadship, σημείωσε ότι αν και η βιομηχανία δεν μπορεί πλέον να κάνει συμφωνίες με κανέναν Ρώσο κροίσο, η αγορά είναι τόσο ανοδική που δεν ανησυχεί.
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς