Την ώρα που ο πλανήτης βρίσκεται αντιμέτωπος με πολυάριθμες κρίσεις και το φάντασμα της ύφεσης πλανάται πάνω από ισχυρές οικονομίες, οι έχοντες φαίνεται πως δεν πτοούνται και τροφοδοτούν μεγάλο κομμάτι του ρευστού που διαθέτουν στην αγορά των υπερπολυτελών σκαφών.
Μάλιστα, καθώς οι Ρώσοι δισεκατομμυριούχοι απέχουν εξαιτίας των κυρώσεων, οι Αμερικανοί κροίσοι διεκδικούν με μεγάλη ταχύτητα το κομμάτι από την πίτα του yachting που αναλογούσε στη Μόσχα.
Διαβάστε επίσης: Monaco Yacht Show: Η «αφρόκρεμα» των super yachts στο κοσμοπολίτικο Πριγκιπάτο
Πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε το περίφημο Monaco Yacht Show, το οποίο άγγιξε το ρεκόρ παρουσίας σκαφών με 117 superyachts και σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg όσοι έδωσαν το «παρών» αντίκρισαν έναν κόσμο που δεν επηρεάζεται από τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη.
Αύξηση 20%
Στελέχη της βιομηχανίας έκαναν λόγο για την ακόρεστη ζήτηση που εντάθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς οι πλούσιοι αποφάσισαν ότι η απόκτηση ενός yacht αποτελούσε τον ιδανικό τρόπο για να ξεφύγουν από τα lockdowns και τα κρούσματα. Ακόμα και με την «εξασθένηση» της COVID-19, η ζήτηση παρέμεινε ισχυρή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα έσοδα της Burgess, της κορυφαίας εταιρείας superyachts, τα οποία το πρώτα εννεάμηνο κατέγραψαν αύξηση κατά 20% σε σχέση με πέρυσι.
Οπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Burgess, Τζόναθαν Μπέκετ, «οι πελάτες μας πάντα ένιωθαν αδιαπέραστοι και ισχυροί. Νομίζω ότι το μόνο πράγμα που πέτυχε η πανδημία ήταν να τους κάνει να αισθάνονται ευάλωτοι για πρώτη φορά. Σκέφτονταν ότι η ζωή είναι πραγματικά εύθραυστη. Οπότε κάνουν κάτι πολύ ωραίο τώρα».
Σύμφωνα με τη εταιρεία Fraser Yachts, η τεράστια ζήτηση που εκδηλώθηκε την περασμένη χρονιά είχε ως αποτέλεσμα ένα έτος ρεκόρ για τις παγκόσμιες πωλήσεις superyachts. Αν και αυτό είναι απίθανο να συμβεί και φέτος, οι πωλήσεις εξακολουθούν να είναι 68% πάνω από τον μέσο όρο 13 ετών.
Πέρυσι, 1.001 superyachts διαστάσεων 24 μέτρων ή και περισσότερο, συμπεριλαμβανομένων των νεότευκτων, πουλήθηκαν έναντι 9,4 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τον Κέβιν Μπόντικτον, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο του YachtBuyer.com. Την ίδια στιγμή τους πρώτους εννέα μήνες του 2022 έχουν πουληθεί 567 πολυτελή yachts αξίας 4,2 δισ. ευρώ.
Οι Αμερικανοί
Οπως τονίστηκε, οι Αμερικανοί είναι αυτοί που οδηγούν τη ζήτηση, κατέχοντας το μεγαλύτερο μερίδιο τόσο του υπάρχοντος στόλου όσο και των νέων ναυπηγήσεων. Ειδικότερα, οι ιδιοκτήτες από τις ΗΠΑ αποτελούν το 23% του παγκόσμιου στόλου υπερπολυτελών σκαφών άνω των 40 μέτρων, ακολουθούμενοι από τους Ρώσους με περίπου 9%. Αλλοι μεγάλοι αγοραστές προέρχονται από την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Τουρκία και την Ιταλία.
Παρόλο που ένα σημαντικό μέρος του συνολικού στόλου των superyachts άνω των 24 μέτρων παγκοσμίως διατίθεται προς ενοικίαση, ούτε αυτό ήταν αρκετό για να καλύψει τη ζήτηση τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, καθώς οι παραθεριστές μετά την πανδημία επέστρεψαν δυναμικά. «Το πραγματικό πρόβλημα είναι να αγοράσουμε σκάφη για αυτούς τους ανθρώπους» τόνισε ο Μαρκ Ντάνκαν της Fraser Yachts.
Αξίζει να σημειωθεί πως η αγορά εκτονώνεται, λόγω έλλειψης προσφοράς, καθώς το βιβλίο παραγγελιών στα ναυπηγεία παγκοσμίως είναι σχεδόν γεμάτο. Στο πλαίσιο αυτό, τα ναυπηγεία που κατασκευάζουν νέα superyachts, κυρίως στην Ολλανδία και στη Γερμανία, είναι πιο απασχολημένα από ποτέ. Ο Ζαν-Μπαρτ Βερκιούλ, διευθύνων σύμβουλος της ολλανδικής κατασκευαστικής εταιρείας superyacht Feadship, σημείωσε ότι αν και η βιομηχανία δεν μπορεί πλέον να κάνει συμφωνίες με κανέναν Ρώσο κροίσο, η αγορά είναι τόσο ανοδική που δεν ανησυχεί.
Latest News
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International