Υπάρχει τοπικισμός στην αγορά αυτοκινήτου; Σαφώς και υπάρχει! Ανέκαθεν οι Γάλλοι, οι Γερμανοί, οι Εγγλέζοι, οι Ιταλοί ή και οι Ισπανοί καταναλωτές προτιμούσαν αυτοκίνητα «εθνικών» επωνυμιών. Οι Αμερικανοί επίσης, οι Ιάπωνες ασφαλώς, οι πρώην Σοβιετικοί και «Ανατολικοευρωπαίοι» αναγκαστικά. Η παγκοσμιοποίηση άλλαξε τα δεδομένα. Θόλωσε τις ταυτότητες παραγωγής προς όφελος των καταναλωτών, αφού έριξε τις τιμές, αλλά κυρίως προς όφελος των κατασκευαστών, αφού έριξε ακόμα περισσότερο τα κόστη. Η ταχεία αποπαγκοσμιοποίηση που βιώνει το διεθνές εμπόριο και η οικονομία έχει ευλόγως θορυβήσει τους δυτικούς κατασκευαστές που πιέζονται ασφυκτικά να επαναπατρίσουν την παραγωγή τους.

Οι πιέσεις για επαναπατρισμό της παραγωγής είναι πολιτικές και ως εκ τούτου πολιτικές (και μάλιστα πανευρωπαϊκά συντονισμένες) πρέπει να είναι οι αποφάσεις για συγκράτηση του κόστους κατασκευής που μοιραία θα εκτιναχθεί στα ύψη στην Ευρώπη με συνέπεια να αποκτούν ένα τεράστιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα οι Ασιάτες κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Διαβάστε ακόμα: Στα 40 έτη ο μέσος όρος υποψήφιων αγοραστών ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Την επισήμανση αυτή έκανε τη Δευτέρα ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Stellantis Κάρλος Ταβάρες, ταυτόχρονα και προς επίρρωσιν της νέας δέσμης κινήτρων που εξήγγειλε μέσω της εφημερίδας «Les Echos» ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν για την στήριξη της ηλεκτροκίνησης – κάτι που στην Ευρώπη έχει αναχθεί σε περιβαλλοντική προτεραιότητα. Αφορμή για τη συνέντευξη Μακρόν και τις δηλώσεις Ταβάρες ήταν το 89ο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού που άνοιξε τις πύλες του στον εκθεσιακό χώρο της Porte de Versailles και θα διαρκέσει έως τις 23 Οκτωβρίου.

«Αμοιβαιότητα» στα κίνητρα

«Πρέπει να υπάρχει αμοιβαιότητα μεταξύ αυτού που βιώνουμε στην Ευρώπη και αυτού που μας επιβάλλεται εκτός Ευρώπης. Είτε κοιτάξετε προς την Κίνα είτε προς τη Βόρεια Αμερική θα δείτε τις κυβερνήσεις να παίρνουν μέτρα προστασίας που ευνοούν την εγχώρια παραγωγή, τα οχήματα δηλαδή που κατασκευάζονται στις περιοχές αυτές του πλανήτη», εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος του γιγαντιαίου ομίλου αυτοκινήτου που προέκυψε από τη συγχώνευση της γαλλικής PSA Peugeot-Citroen και της ιταλο-αμερικανικής Fiat Chrysler.

Στο φύλλο της Δευτέρας η «Les Echos» δημοσιεύει συνέντευξη του Μακρόν με την οποία ο πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας υπεραμύνεται μιας «ευρωπαϊκής προτίμησης» για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. «Οι Αμερικανοί αγοράζουν αμερικανικά και ακολουθούν μια πολύ επιθετική στρατηγική κρατικής βοήθειας. Οι Κινέζοι κλείνουν την αγορά τους. Δεν μπορούμε να είμαστε ο μόνος γεωγραφικός χώρος, ο πιο ενάρετος από άποψη κλίματος, που θεωρεί ότι δεν υπάρχει ευρωπαϊκή προτίμηση», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Μακρόν.

Διαβάστε ακόμα: Το χάσμα τιμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεταξύ Ευρώπης, ΗΠΑ και Κίνας

Ταυτόχρονα ο Γάλλος πρόεδρος ανακοίνωσε για τους καταναλωτές της χώρας του αύξηση του «οικολογικού μπόνους» για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου από τα 6.000 στα 7.000 ευρώ. Το μπόνους αυτό θα έχει βεβαίως εισοδηματικά κριτήρια, αλλά θα αφορά «σχεδόν τα μισά νοικοκυριά που αγοράζουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο».

Όριο τα 47.000 ευρώ

Ο Μακρόν επισήμανε ότι σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραμένουν πολύ ακριβότερα από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσεως, βενζίνης ή ντίζελ. Κι αυτό επειδή πολλές κυβερνήσεις, που αντιμετωπίζουν δημοσιονομικά προβλήματα εξαιτίας του πολέμου, του πληθωρισμού και της ενεργειακής κρίσης, έχουν ήδη περιορίσει τις επιχορηγήσεις για την ηλεκτροκίνηση.

Διαβάστε ακόμα: Η BMW πούλησε διπλάσια ηλεκτρικά οχήματα στο α’ 9μηνο

«Τα νοικοκυριά με συγκριτικά περιορισμένα εισοδήματα δεν έχουν πρόσβαση στην πιο οικολογική αυτοκίνηση, γι’ αυτό θα αυξήσουμε την επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου από τα 6.000 στα 7.000 ευρώ», είπε χαρακτηριστικά ο Μακρόν και διευκρίνισε ότι το μπόνους αυτό θα αφορά τα οχήματα με τιμή πώλησης έως 47.000 ευρώ. Θα αφορά δηλαδή «τα μικρομεσαία ηλεκτρικά ή τα μικρά SUV μοντέλα, όπως είναι το Renault Mégane ή το Peugeot e-2008, όχι όμως το αμερικανικό Tesla», σημειώνει για παράδειγμα ο ρεπόρτερ της «Le Figaro» Ζιλιέν Ντα Σουά.

Φόβητρο οι Κινέζοι

Δεν είναι πάντως το πολυτελές αυτοκίνητο της εταιρείας του Ίλον Μασκ εκείνο που «θορυβεί» τον Ταβάρες και τους άλλους Ευρωπαίους κατασκευαστές. Είναι τα κινεζικά μοντέλα, που έχοντας αντιγράψει την τεχνογνωσία των Δυτικών κατασκευαστών ετοιμάζονται να κατακλύσουν την ευρωπαϊκή αγορά. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο εφετινό Διεθνές Σαλόνι του Παρισιού (η διοργάνωση είναι διετής αλλά λόγω της πανδημίας το Σαλόνι του 2020 δεν πραγματοποιήθηκε), δεν εκτίθενται VW, BMW ή Ferrari, αλλά σχεδόν αποκλειστικά γαλλικά και κινεζικά μοντέλα!

Ο Κάρλος Ταβάρες εξέφρασε τη δυσαρέσκεια και την ανησυχία του για το εφετινό Σαλόνι «που στρώνει το κόκκινο χαλί στους Κινέζους κατασκευαστές που έρχονται με προσφορές ελκυστικές μεν, αλλά αντίθετες με την προσπάθεια επαναβιομηχανοποίησης της Ευρώπης». Ο Πορτογάλος μάνατζερ αναφέρθηκε στη «μαζική απόβαση» που πραγματοποιούν αυτή την ώρα στην Ευρώπη νεόκοπες κινεζικές εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων, όπως η BYD (Build Your Dream) ή η Ora (Open, reliable, alternative).

«Η επιχειρούμενη επαναβιομηχάνιση της Ευρώπης είναι τελείως ασύμβατη με το άνοιγμα της ευρωπαϊκής αγοράς δίχως περιορισμούς στις εισαγωγές κυρίως από την Κίνα», υποστήριξε ο Ταβάρες.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα