Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ, ο Πάμπλο Πικάσο, ο Αντι Γουόρχολ και η Λουίζ Μπουρζουά δεν ταξίδεψαν ποτέ ως τις Νήσους Φερόες του Βόρειου Ατλαντικού. Πώς, λοιπόν, τα τοπία από τα Νησιά των Προβάτων (όπως μεταφράζεται το όνομά τους) ενέπνευσαν μια σειρά «έργων» τους για την τοπική Εθνική Πινακοθήκη; Η απάντηση ταυτίζεται με ένα πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης εγείροντας νέα ερωτήματα.
Το Midjourney είναι ο «δημιουργός» των 40 έργων της έκθεσης υπό τον τίτλο «Φανταστείτε τις Νήσους Φερόες», έχοντας την ικανότητα να δημιουργεί εικόνες με βάση γραπτές εντολές.
Ταυτοχρόνως μπορεί και αναλύει σε ελάχιστο χρόνο δισεκατομμύρια έργα τέχνης ώστε να εντοπίζει μοτίβα και να διαμορφώνει ένα νέο έργο αξιοποιώντας το εικαστικό λεξιλόγιο π.χ. του Μονέ ή του Πικάσο.
Στόχος των διοργανωτών δεν είναι να διαπιστωθεί κατά πόσο τα νέα έργα θα μπορούσαν να «ξεγελάσουν» το μάτι και να θεωρηθούν αυθεντικά, αλλά να προσφέρουν τροφή στη συζήτηση που έχει ξεκινήσει σχετικά με τη σχέση της τέχνης και της τεχνολογίας. «Κατά καιρούς, ένα μουσείο τέχνης χρειάζεται να δημιουργεί συζήτηση για ζητήματα που αφορούν την τέχνη», λέει στη διαδικτυακή έκδοση του περιοδικού «Smithsonian» η διευθύντρια της Πινακοθήκης Λίκε Γκραντ.
«Δεν υπάρχει τίποτα στατικό στην τέχνη. Ανέκαθεν η σύγχρονη τέχνη πάντα πειραματιζόταν, ερευνούσε και ωθούσε τα πράγματα στα όρια», συνεχίζει και ελπίζει, όπως λέει, ότι οι επισκέπτες θα στοχαστούν πάνω σε ζητήματα όπως: Μπορεί ένας αλγόριθμος να κάνει τέχνη; Πόση βοήθεια μπορεί να αντλήσει ένας καλλιτέχνης από την τεχνητή νοημοσύνη και κατά πόσο θα μπορεί κατόπιν να ισχυριστεί ότι το έργο είναι αποκλειστικά δικό του; Θα θεωρούσαμε ένα έργο που δημιουργείται από πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης ως τέχνη αν δεν γνωρίζαμε ότι είχε δημιουργηθεί από έναν εξελιγμένο αλγόριθμο;
Το Midjourney δεν είναι ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία εξέλιξη της τεχνολογίας που θα αμφισβητήσει το status quo στον κόσμο της τέχνης. Κάτι ανάλογο συνέβη με την εφεύρεση της κάμερας στις αρχές του 19ου αιώνα. Αρχικά, οι ζωγράφοι ήταν επιφυλακτικοί, λέει η Λίκε Γκραντ. Στην πραγματικότητα, η τεχνολογία «άλλαξε το είδος του πορτρέτου, αλλά όχι ολόκληρη την ύπαρξη της ζωγραφικής».
Τα προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης δεν είναι το μοναδικό, άλλωστε, νέο εργαλείο που αλλάζει την τέχνη. Καλλιτέχνες ήδη έχουν αντικαταστήσει τον καμβά με ταμπλέτες, ενώ στην πρώτη γραμμή ζήτησης βρίσκονται τα NFT, που αποτελούν ψηφιακά πρωτότυπα (ή μοναδικά αντίγραφα) έργα τέχνης. Ολα όμως αυτά τα τεχνολογικά μέσα εξακολουθούν να απαιτούν ανθρώπινη συμβολή για να λειτουργήσουν, αναφέρει η διευθύντρια της Πινακοθήκης.
Το Midjourney είναι προσβάσιμο σε οποιονδήποτε εγγραφεί στην εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης Discord. Το DALL-E, ένα παρόμοιο πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης, είναι επίσης ανοιχτό στο κοινό. Η διαθεσιμότητα αυτών των εργαλείων σημαίνει ότι «πολλοί άνθρωποι που δεν αυτοπροσδιορίζονταν προηγουμένως ως καλλιτέχνες μπορούν να κάνουν ένα βήμα στη δημιουργία έργων τέχνης», προσθέτει η κυρία Γκραντ κάνοντας λόγο για συνεισφορά της τεχνολογίας στον εκδημοκρατισμό της τέχνης.
Ενα ρομπότ στη Βουλή των Λόρδων
Το ζήτημα απασχόλησε και τη Βουλή των Λόρδων, στο Λονδίνο, καθώς το ρομπότ Ai-Da έγινε το πρώτο του είδους του που μίλησε στο κοινοβούλιο της Βρετανίας μαζί με τον δημιουργό του, καλλιτέχνη και γκαλερίστα Εϊνταν Μέλερ. Η Ai-Da εμφανίστηκε ενώπιον των μελών της Επιτροπής Ψηφιακής Επικοινωνίας για να δώσει στοιχεία σχετικά με τον αντίκτυπο της τεχνολογίας σε επαγγελματικούς χώρους που συνδέονται με τη δημιουργία. Το ανθρωποειδές ρομπότ – καλλιτέχνις «γεννήθηκε» το 2019 από εταιρεία ρομποτικής στην Κορνουάλη σε συνεργασία με ερευνητές σε ζητήματα τεχνητής νοημοσύνης στα Πανεπιστήμια της Οξφόρδης και του Μπέρμιγχαμ και μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει αρκετά δείγματα της δουλειάς του, ανάμεσά τους και ένα πορτρέτο της βασίλισσας Ελισάβετ. Η λειτουργία του βασίζεται στις κάμερες που είναι τοποθετημένες στα μάτια του και σε αλγόριθμους υπολογιστικής όρασης ώστε να ερμηνεύει αυτό που βρίσκεται μπροστά του. Στη συνέχεια, τα ρομποτικά χέρια του κινητοποιούνται ως αντίδραση σε αυτές τις πληροφορίες μέσω ενός προσαρμοσμένου συστήματος ελέγχου, επιτρέποντάς του να ζωγραφίζει. «Ο ρόλος της τεχνολογίας στη δημιουργία τέχνης θα συνεχίσει να αυξάνεται καθώς οι καλλιτέχνες βρίσκουν νέους τρόπους τεχνολογίας για να εκφραστούν, να στοχαστούν και να εξερευνήσουν τη σχέση μεταξύ τεχνολογίας, κοινωνίας και πολιτισμού», είπε η Ai-Da, απαντώντας σε ερωτήσεις που είχαν υποβληθεί εκ των προτέρων.
Πηγή: in.gr
Latest News
Σε επτά άξονες οι αλλαγές στις εφημερίες - Έρχεται το «βραχιολάκι» στα νοσοκομεία
Μέχρι ελικοδρόμια και «βραχιολάκι» στους ασθενείς προβλέπει το νέο σχέδιο για την μείωση του χρόνου αναμονής στα νοσοκομεία
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Ποιες είναι οι πιο περιζήτητες θέσεις εργασίας - Η ανάλυση του Linkedin
Το LinkedIn εξέτασε εκατομμύρια θέσεις εργασίας διαπιστώνοντας ότι η ΑΙ είχε τη μεγαλύτερη άνοδο
Γιατί το παλαιότερο ισπανικό χαμόν κοστίζει 80.000 ευρώ
Η πολυτέλεια στον ουρανίσκο έχει κόστος και αυτό το κομμάτι ισπανικού χαμόν το αποδεικνύει μπουκιά μετά τη μπουκιά
«Ληστρικά» ασφάλιστρα υγείας καταγγέλει ο Γιάνης Βαρουφάκης - Πώς συνδέονται με το fund CVC
«Τι νομίζανε ότι είναι η CVC; Φιλανθρωπική εταιρεία που ενδιαφέρεται για την υγεία του λαού;», ρωτά ο Γιάνης Βαρουφάκης, εξαπολύοντας «πυρά» τόσο στην κυβέρνηση Μητσοτάκη όσο και στο ΠΑΣΟΚ
«Putin», μία ταινία με πρωταγωνιστή τον Βλαντιμίρ Πούτιν
Ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν έρχεται στον κινηματογράφο – όχι φυσικά ο ίδιος, αλλά μία εκδοχή του που δημιουργήθηκε με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης σε μια ταινία που θα συζητηθεί.
Διπλό φρένο στις αυξήσεις στα ασφάλιστρα - Στον ΟΤ το σχέδιο της κυβέρνησης
Τα ασφαλιστήρια συμβόλαια του κλάδου υγείας και οι αυξήσεις των ασφαλίστρων απασχόλησαν ευρεία κυβερνητική σύσκεψη υπό τον Μητσοτάκη – Οι αποφάσεις
Ποιος σκότωσε το ρέιβ - Η παγκόσμια παρακμή του κλάμπινγκ
Από το Βερολίνο μέχρι τη Νέα Υόρκη, το κλάμπινγκ στις πρωτεύουσες των πάρτι του κόσμου τελειώνει νωρίτερα
Ο ιδιοκτήτης της Aston Villa σκέφτεται την «έξοδο» από τη Βρετανία λόγω φορολογίας
Ο Αιγύπτιος επιχειρηματίας Νασέφ Σαουρίρις φέρεται να εξετάζει τη μετεγκατάστασή του, ενώ το οικογενειακό του γραφείο NNS Group μεταφέρθηκε στο Άμπου Ντάμπι πέρυσι
CIES: Αυτοί είναι οι πιο ακριβοί παίκτες στον κόσμο
Ο Αγγλος άσος της Ρεάλ Μαδρίτης άφησε στη δεύτερη θέση για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά τον Ερλινγκ Χάαλαντ