Η ανακοινωθείσα μείωση της παραγωγής πετρελαίου από τις χώρες του ΟPEC εξακολουθεί να τίθεται το μικροσκόπιο των εταιρειών διαχείρισης δεξαμενοπλοίων, σε συνδυασμό με τις εξελίξεις που προκαλούν οι γεωπολιτικές εντάσεις αλλά και η διαφαινόμενη συρρίκνωση της παγκόσμιας ανάπτυξης. Κάθε μείωση της παραγωγής αργού που σημαίνει μείωση της προσφοράς έχει κατά βάση αρνητικές επιπτώσεις στον κλάδο των δεξαμενοπλοίων. Ωστόσο οι γεωπολιτικές εντάσεις που έχουν αλλάξει τον ρου του δια θαλάσσης πετρελαίου αργού είναι ένα πρόσθετος παράγοντας που επηρεάζει τη ζήτηση δεξαμενοπλοίων αφού αυξάνει τα τονομίλια μεταφερόμενων φορτίων, ενώ από την άλλη πλευρά το διαφαινόμενο φρένο στην παγκόσμια ανάπτυξη επηρεάζει αρνητικά την κατανάλωση αργού και προϊόντων, άρα και τη ζήτηση πλοίων για τη μεταφορά τους.
Για την αγορά δεξαμενόπλοιων, εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Gibson, η ανακοινωθείσα περικοπή προκαλεί ανησυχία, κυρίως γιατί ο μεγάλος όγκος των μειώσεων στην παραγωγή πρόκειται να γίνει στη Μέση Ανατολή και αυτό θα επηρεάσει εγγενώς τα φορτία που μεταφέρονται με υπερδεξαμνόπλοια (Very Large Crude Carriers-VLCC) και τα λίγο μικρότερα σε μέγεθος Suezmax. Ωστόσο, από την άλλη, ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv επισημαίνει ότι οι κυρώσεις της ΕΕ κατά τη Ρωσίας μπορεί να λειτουργήσουν θετικά για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού καθώς θα αυξηθεί το εμπόριο από την Κίνα προς την ΕΕ.
Διαβάστε επίσης: «Φρένο» στα δεξαμενόπλοια VLCC από τις περικοπές του ΟΠΕΚ+
Αναλυτικότερα τα μέχρι τώρα στοιχεία όσον αφορά το εμπόριο δείχνουν ότι οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού των χωρών του OPEC+ κορυφώθηκαν τον Αύγουστο στα 28,86 εκατ. βαρέλια την ημέρα και είναι πλέον πιθανό να υποχωρήσουν. Παράλληλα η μειωμένη παραγωγή του ΟΠΕΚ+ πιθανότατα θα στηρίξει την αγορά του ρωσικού αργού για να καλύψει τυχόν έλλειμμα που παρουσιαστεί στις εξαγωγές από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία για όσους επιθυμούν να πραγματοποιήσουν συναλλαγές εκτός του ανώτατου ορίου τιμών που αναμένεται να θέσουν οι G7. Πάντως οι περικοπές του OPEC είναι πιθανό μακροπρόθεσμα να ενθαρρύνουν την αύξηση της παραγωγής σε παραγωγούς εκτός ΟPEC+ όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Βραζιλία και η Βόρεια Θάλασσα.
Είναι επίσης πιθανό να ενισχύει τις πολιτικές στήριξης της ενεργειακής ασφάλειας στις ΗΠΑ και την Ευρώπη μέσω των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Μακροοικονομικό περιβάλλον
Για τον λόγο αυτό, σύμφωνα με τον Gibson, η κύρια πηγή κινδύνου στην αγορά δεξαμενόπλοιων θα είναι πιθανότατα μακροοικονομικής φύσης που σχετίζεται με τη ζήτηση πετρελαίου και όχι την προσφορά, δεδομένης της αναμενόμενης αυξημένης επίδρασης των κυρώσεων. Ο οίκος Gibson επισημαίνει ειδικότερα ότι πάρα την απόφαση για περιορισμό της παραγωγής από τον OPEC+ κατά 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα από τον Νοέμβριο του 2022 έως τον Δεκέμβριο του 2023, που αντιπροσωπεύει μια μείωση 2% στην παγκόσμια προσφορά πετρελαίου, από την άλλη ένα ισχυρότερο δολάριο και μια επιδείνωση των οικονομικών προοπτικών επηρεάζει σοβαρά τις προοπτικές της ζήτησης και, κατά συνέπεια, ενισχύουν την πίεση στις τιμές του πετρελαίου.
Οι τιμές του αργού αυξήθηκαν με την είδηση της απόφασης του ΟΠΕΚ, αλλά δεν έχουν ακόμη ξεπεράσει το όριο των 100 δολαρίων/βαρέλι λόγω των ευρύτερων ανησυχιών για τη ζήτηση που αντισταθμίζουν τη μείωση της προσφοράς, τονίζει.
Στη βάση αυτών των εξελίξεων μένει να δούμε τις επιπτώσεις του στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, καθώς η μείωση της παραγωγής αποτελεί πιθανή «απειλή» για τις περαιτέρω βελτιώσεις των ναύλων στην αγορά των δεξαμενοπλοίων, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv.
Από την άλλη πλευρά το όγδοο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής ανώτατου ορίου τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο μέσω ευρωπαϊκών ασφαλιστικών εταιρειών, θα υποχρεώσει την Ευρώπη να αντικαταστήσει δυο εκατομμύρια τόνους ρωσικών εισαγωγών ντίζελ έως τις 5 Φεβρουαρίου, όταν θα ισχύει η απαγόρευση των προϊόντων διύλισης πετρελαίου. Για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις θέρμανσης τον χειμώνα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εκτιμά ότι η ΕΕ θα απαιτεί 300.000-500.000 βαρέλια διυλισμένων προϊόντων την ημέρα. Η Κίνα θα μπορούσε να αντικαταστήσει τη Ρωσία, καθώς η χώρα έχει αυξήσει κατά 15 εκατομμύρια τόνους στην ποσόστωση εξαγωγής πετρελαίου του 2022, η οποία περιλαμβάνει 13,25 εκατομμύρια τόνους βενζίνης, ντίζελ, καυσίμων αεροσκαφών και 1,75 εκατομμύρια τόνους καυσίμων πλοίων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Αυτό το σενάριο θα μπορούσε να ενισχύσει το δεξαμενόπλοιο προϊόντων αυξάνοντας τα τονομίλια, μεταφερόμενων φορτίων, προ όφελος των ναύλων των δεξαμενοπλοίων.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%