![Ναυτιλία: Πώς η απόφαση του ΟΠΕΚ αλλάζει την αγορά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/08/dexamen.jpg)
Η ανακοινωθείσα μείωση της παραγωγής πετρελαίου από τις χώρες του ΟPEC εξακολουθεί να τίθεται το μικροσκόπιο των εταιρειών διαχείρισης δεξαμενοπλοίων, σε συνδυασμό με τις εξελίξεις που προκαλούν οι γεωπολιτικές εντάσεις αλλά και η διαφαινόμενη συρρίκνωση της παγκόσμιας ανάπτυξης. Κάθε μείωση της παραγωγής αργού που σημαίνει μείωση της προσφοράς έχει κατά βάση αρνητικές επιπτώσεις στον κλάδο των δεξαμενοπλοίων. Ωστόσο οι γεωπολιτικές εντάσεις που έχουν αλλάξει τον ρου του δια θαλάσσης πετρελαίου αργού είναι ένα πρόσθετος παράγοντας που επηρεάζει τη ζήτηση δεξαμενοπλοίων αφού αυξάνει τα τονομίλια μεταφερόμενων φορτίων, ενώ από την άλλη πλευρά το διαφαινόμενο φρένο στην παγκόσμια ανάπτυξη επηρεάζει αρνητικά την κατανάλωση αργού και προϊόντων, άρα και τη ζήτηση πλοίων για τη μεταφορά τους.
Για την αγορά δεξαμενόπλοιων, εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Gibson, η ανακοινωθείσα περικοπή προκαλεί ανησυχία, κυρίως γιατί ο μεγάλος όγκος των μειώσεων στην παραγωγή πρόκειται να γίνει στη Μέση Ανατολή και αυτό θα επηρεάσει εγγενώς τα φορτία που μεταφέρονται με υπερδεξαμνόπλοια (Very Large Crude Carriers-VLCC) και τα λίγο μικρότερα σε μέγεθος Suezmax. Ωστόσο, από την άλλη, ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv επισημαίνει ότι οι κυρώσεις της ΕΕ κατά τη Ρωσίας μπορεί να λειτουργήσουν θετικά για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού καθώς θα αυξηθεί το εμπόριο από την Κίνα προς την ΕΕ.
Διαβάστε επίσης: «Φρένο» στα δεξαμενόπλοια VLCC από τις περικοπές του ΟΠΕΚ+
Αναλυτικότερα τα μέχρι τώρα στοιχεία όσον αφορά το εμπόριο δείχνουν ότι οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού των χωρών του OPEC+ κορυφώθηκαν τον Αύγουστο στα 28,86 εκατ. βαρέλια την ημέρα και είναι πλέον πιθανό να υποχωρήσουν. Παράλληλα η μειωμένη παραγωγή του ΟΠΕΚ+ πιθανότατα θα στηρίξει την αγορά του ρωσικού αργού για να καλύψει τυχόν έλλειμμα που παρουσιαστεί στις εξαγωγές από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία για όσους επιθυμούν να πραγματοποιήσουν συναλλαγές εκτός του ανώτατου ορίου τιμών που αναμένεται να θέσουν οι G7. Πάντως οι περικοπές του OPEC είναι πιθανό μακροπρόθεσμα να ενθαρρύνουν την αύξηση της παραγωγής σε παραγωγούς εκτός ΟPEC+ όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Βραζιλία και η Βόρεια Θάλασσα.
Είναι επίσης πιθανό να ενισχύει τις πολιτικές στήριξης της ενεργειακής ασφάλειας στις ΗΠΑ και την Ευρώπη μέσω των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Μακροοικονομικό περιβάλλον
Για τον λόγο αυτό, σύμφωνα με τον Gibson, η κύρια πηγή κινδύνου στην αγορά δεξαμενόπλοιων θα είναι πιθανότατα μακροοικονομικής φύσης που σχετίζεται με τη ζήτηση πετρελαίου και όχι την προσφορά, δεδομένης της αναμενόμενης αυξημένης επίδρασης των κυρώσεων. Ο οίκος Gibson επισημαίνει ειδικότερα ότι πάρα την απόφαση για περιορισμό της παραγωγής από τον OPEC+ κατά 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα από τον Νοέμβριο του 2022 έως τον Δεκέμβριο του 2023, που αντιπροσωπεύει μια μείωση 2% στην παγκόσμια προσφορά πετρελαίου, από την άλλη ένα ισχυρότερο δολάριο και μια επιδείνωση των οικονομικών προοπτικών επηρεάζει σοβαρά τις προοπτικές της ζήτησης και, κατά συνέπεια, ενισχύουν την πίεση στις τιμές του πετρελαίου.
Οι τιμές του αργού αυξήθηκαν με την είδηση της απόφασης του ΟΠΕΚ, αλλά δεν έχουν ακόμη ξεπεράσει το όριο των 100 δολαρίων/βαρέλι λόγω των ευρύτερων ανησυχιών για τη ζήτηση που αντισταθμίζουν τη μείωση της προσφοράς, τονίζει.
Στη βάση αυτών των εξελίξεων μένει να δούμε τις επιπτώσεις του στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, καθώς η μείωση της παραγωγής αποτελεί πιθανή «απειλή» για τις περαιτέρω βελτιώσεις των ναύλων στην αγορά των δεξαμενοπλοίων, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv.
Από την άλλη πλευρά το όγδοο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής ανώτατου ορίου τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο μέσω ευρωπαϊκών ασφαλιστικών εταιρειών, θα υποχρεώσει την Ευρώπη να αντικαταστήσει δυο εκατομμύρια τόνους ρωσικών εισαγωγών ντίζελ έως τις 5 Φεβρουαρίου, όταν θα ισχύει η απαγόρευση των προϊόντων διύλισης πετρελαίου. Για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις θέρμανσης τον χειμώνα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εκτιμά ότι η ΕΕ θα απαιτεί 300.000-500.000 βαρέλια διυλισμένων προϊόντων την ημέρα. Η Κίνα θα μπορούσε να αντικαταστήσει τη Ρωσία, καθώς η χώρα έχει αυξήσει κατά 15 εκατομμύρια τόνους στην ποσόστωση εξαγωγής πετρελαίου του 2022, η οποία περιλαμβάνει 13,25 εκατομμύρια τόνους βενζίνης, ντίζελ, καυσίμων αεροσκαφών και 1,75 εκατομμύρια τόνους καυσίμων πλοίων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Αυτό το σενάριο θα μπορούσε να ενισχύσει το δεξαμενόπλοιο προϊόντων αυξάνοντας τα τονομίλια, μεταφερόμενων φορτίων, προ όφελος των ναύλων των δεξαμενοπλοίων.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
![Capital Clean Energy Carriers: Αύξηση εσόδων 64% στο τέταρτο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/AMORE-MIO-CAPITAL-600x270.jpg)
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
![Ναυτιλία: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον πόλεμο δασμών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_LNG22-1024x600-1-600x352.png)
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets
![Costamare: Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Costamare-slide-2-7f29710c-600x273.jpeg)
Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024 η Costamare
H Costamare συνεχίζει τη στρατηγική ανανέωσης του ιδιόκτητου στόλου και την αύξηση του μέσου μεγέθους του