
Με θετικά σχόλια υποδέχθηκε η ναυτιλία και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών την ψηφοφορία χθες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο που υιοθετεί τον κανονισμό FuelEU Maritime που προωθεί την ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλία, στο πλαίσιο της πολιτικής απανθρακοποίησης του κλάδου.
Η θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα τεθεί υπόψη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου πριν καταστεί επίσημη πολιτική της ΕΕ.
Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα υποδέχθηκε θερμά το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τον Κανονισμό FuelEU Maritime, με τον οποίο εισάγονται προδιαγραφές σχετικά με την ένταση άνθρακα των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στα πλοία, αναφέρει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) με ανάρτηση της στα κοινωνικά δίκτυα.
Κοινή ευθύνη
Η θέση, προσθέτει η ΕΕΕ, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αντανακλά τη βασική αρχή της κοινής ευθύνης μεταξύ προμηθευτών καυσίμων και διαχειριστών πλοίων για τη χρήση συμμορφούμενων με τη νομοθεσία καυσίμων. Ιδιαίτερα σημαντική είναι επίσης η αναγνώριση, για μια ακόμα φορά από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» και της ανάγκης δημιουργίας ενός ειδικού Ταμείου για την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα (Ocean Fund).
Επίσης και η Ένωση των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης (Ecsa) χαιρετίζει την υιοθέτηση της θέσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αναφορικά με τον κανονισμό FuelEU Maritime ενόψει και των διαπραγματεύσεων με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Η ECSA υπενθυμίζει ακόμη ότι απαιτούνται και άλλα βήματα για τη διευκόλυνση της ενεργειακής μετάβασης και της απανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Η ενθάρρυνση της παραγωγής και χρήσης καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα είναι ένα βασικό βήμα προς την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, τονίζεται.
Πώς θα επιτευχθεί ο στόχος
Για την επίτευξη αυτού του στόχου, χρειάζεται όχι μόνο να ενισχύσουμε τη ζήτηση για καθαρά καύσιμα από τη ναυτιλία, αλλά ταυτόχρονα να αναγνωρίσουμε τις ευθύνες των προμηθευτών καυσίμων να διαθέτουν καθαρά καύσιμα σε επαρκείς ποσότητες, προσθέτει η Ecsa.. Είναι επίσης σημαντικό να διατεθούν χρήματα για τη μείωση του χάσματος τιμών των συμβατικών με τα καθαρά καύσιμα, όπως επίσης για έρευνα και ανάπτυξη (R&D) και καινοτομία, καθώς και για λιμενικές υποδομές, αλλά και εκπαίδευση προσωπικού.. Ως εκ τούτου, οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες χαιρετίζουν τη διάθεση των εσόδων από το FuelEU στον ναυτιλιακό τομέα στο πλαίσιο του EU ETS Ocean Fund.
Η ECSA αναγνωρίζει ότι η σημερινή (σ.σ. χθεσινή) ψηφοφορία είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς εισάγει την έννοια της ευθύνης του προμηθευτή όταν υπάρχουν συμβατικές ρυθμίσεις μεταξύ ενός προμηθευτή καυσίμων και μιας ναυτιλιακής εταιρείας. Ωστόσο, πρέπει να γίνουν περισσότερα για να διασφαλιστεί ότι επαρκείς ποσότητες καθαρών καυσίμων θα διατίθενται από τους προμηθευτές καυσίμων στα ευρωπαϊκά λιμάνια.
Πρόσβαση σε καθαρά καύσιμα
Η διασφάλιση της πρόσβασης σε οικονομικά προσιτά καθαρά καύσιμα είναι μια σημαντική πρόκληση για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές της ναυτιλίας. Τα καθαρά καύσιμα βρίσκονται επί του παρόντος στην πιο ακριβή πλευρά του φάσματος και ως εκ τούτου απαιτείται δράση για να γεφυρωθεί το χάσμα τιμών. Προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του FuelEU, η διάθεση των εσόδων του ETS και του FuelEU στον ναυτιλιακό τομέα γίνεται ακόμη πιο ουσιαστική. Αυτή η ρύθμιση μαζί με τη διασφάλιση ότι οι προμηθευτές καυσίμων είναι υπεύθυνοι για τη διάθεση καθαρών καυσίμων, είναι κρίσιμα σημεία, για να διασφαλιστεί ότι η ναυτιλία μπορεί να επιτύχει τους στόχους της για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας της ECSA, Σωτήρης Ράπτης.
Το Κοινοβούλιο υιοθετεί επίσης μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση όσον αφορά το την τροφοδοσία των πλοίων από τη στεριά, διαγράφοντας τις κυρώσεις στα πλοία όταν η υποδομή δεν είναι διαθέσιμη στο λιμάνι. Η ECSA χαιρετίζει επίσης τη θέσπιση ειδικών όρων για πλοία κατηγορίας πάγου καθώς και για νησιά και τις εξόχως αποκεντρωμένες περιοχές.
Διαβάστε επίσης: Εναλλακτικά καύσιμα και μέτρα «αντίδοτο» στο σύστημα εμπορίας ρύπων
Νέες απαιτήσεις
Η ECSA υποστηρίζει τις νέες απαιτήσεις παρακολούθησης για τη διασφάλιση της διαθεσιμότητας καθαρών καυσίμων στην αγορά. Η Επιτροπή θα πρέπει να παρακολουθεί συνεχώς την ποσότητα καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα που διατίθενται σε ναυτιλιακές εταιρείες στην ΕΕ. Εάν η προσφορά αυτών των καυσίμων δεν ανταποκριθεί στη ζήτηση των ναυτιλιακών εταιρειών, η Επιτροπή θα πρέπει να προτείνει μέτρα για να διασφαλίσει ότι οι προμηθευτές θαλάσσιων καυσίμων στην ΕΕ διαθέτουν επαρκή όγκο εναλλακτικών καυσίμων σε ναυτιλιακές εταιρείες που καταπλέουν σε λιμένες της ΕΕ.
Η ECSA αναγνωρίζει παράλληλα ότι η ψηφοφορία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση καθώς υπογραμμίζει την ευθύνη των προμηθευτών καυσίμων. «Η διασφάλιση της πρόσβασης σε οικονομικά προσιτά καθαρά καύσιμα αποτελεί σημαντική πρόκληση για απανθρακοποίηση της ναυτιλίας», σημειώνει ο κ. Σωτήρης Ράπτης, γενικός γραμματέας της ECSA.


Latest News

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα