Τρία προγράμματα για την επιδότηση εγκατάστασης συστημάτων ΑΠΕ σχεδιάζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Το πρώτο αφορά στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες για νοικοκυριά, μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις. Ήδη ετοιμάζεται ο σχετικός οδηγός, με την προδημοσίευσή του να τοποθετείται σε περίπου δύο εβδομάδες. Το πρόγραμμα θα τρέξει ο ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος θα διαχειρίζεται και την πλατφόρμα υποβολής των αιτήσεων.
Ειδικά για τα νοικοκυριά, οι πρώτες «ασκήσεις» που έχουν κάνει οι τεχνοκράτες του ΥΠΕΝ δείχνουν ότι τα απλά φωτοβολταϊκά μπορούν να επιδοτηθούν με 25% και τα συστήματα φωτοβολταϊκών με μπαταρία αποθήκευσης ενέργειας με 60%. Το σκεπτικό τους είναι να στηριχθούν περισσότερο τα συστήματα με μπαταρία ώστε να μη δημιουργηθεί περαιτέρω συμφόρηση στα ήδη κορεσμένα ηλεκτρικά δίκτυα. Πάντως, από το καλοκαίρι έχουν εξασφαλιστεί περιθώρια ισχύος (μόνο για την εξυπηρέτηση μικρών τα συστημάτων αυτοπαραγωγής ενέργειας των 10 κιλοβάτ) στους υποσταθμούς του δικτύου διανομής ρεύματος (έξτρα 10 μεγαβάτ σε κάθε υποσταθμό) με τον νέο ηλεκτρικό χώρο να υπολογίζεται συνολικά σε περίπου 2,5 γιγαβάτ (GW).
Διαβάστε επίσης: Greenpeace: Tρεις προτάσεις για τα φωτοβολταϊκά στις στέγες
Το πρόγραμμα για τα φωτοβολταϊκά στις στέγες θα καλύπτει τα μικρά συστήματα έως 10 κιλοβάτ. Για ένα μέσο σπίτι ένα φωτοβολταϊκό των περίπου 3 με 3,5 κιλοβάτ θεωρείται αρκετό για την κάλυψη των αναγκών του, ενώ για ένα μεγαλύτερο νοικοκυριό απαιτείται μια εγκατάσταση γύρω στα 6,5 κιλοβάτ. Ακόμη δεν έχει αποφασιστεί εάν στο νέο πρόγραμμα θα τεθεί εισοδηματικό κριτήριο ένταξης ή θα ισχύσει η χρονική προτεραιότητα στην υποβολή των αιτήσεων.
Επίσης, δεν έχει «κλειδώσει» ούτε το συνολικό κονδύλι, ωστόσο στα μέσα Σεπτεμβρίου ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, είχε αναφέρει ότι υπολογίζεται ένας συνολικός προϋπολογισμός 780 εκατ. ευρώ για την επιδότηση ηλιακών πάνελ για αυτοπαραγωγή. Σε κάθε περίπτωση, το 50% του προϋπολογισμού του προγράμματος σχεδιάζεται να κατευθυνθεί για την επιδότηση εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σε νοικοκυριά, το 35% στις μικρές επιχειρήσεις και το 15% στους αγρότες.
Από μελέτη του Συνδέσμου Εταιρειών Φωτοβολταϊκών (ΣΕΦ) έχει προκύψει ότι, για ένα μικρό οικιακό φ/β των 3 kwp, που εγκαθίσταται, χωρίς καμία επιδότηση, ο χρόνος απόσβεσης φθάνει στα 9 χρόνια. Αντίθετα με μία επιδότηση της τάξης του 25%, ο χρόνος αποπληρωμής μειώνεται στα 3 χρόνια.
Ακολουθούν άλλα δύο προγράμματα
Του προγράμματος φωτοβολταϊκών στις στέγες, θα ακολουθήσουν άλλα δύο προγράμματα με κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης. Το πρώτο, ύψους 160 εκατ. ευρώ, θα αφορά την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών για αυτοπαραγωγή στις επιχειρήσεις και έχει αποφασιστεί ότι φορέας υλοποίησης θα είναι το ΤΑΙΠΕΔ. Το δεύτερο ύψους 100 εκατ. ευρώ στοχεύει στη στήριξη των ενεργειακών κοινοτήτων των δήμων, ώστε να περιορίσουν το ενεργειακό τους κόστος, το οποίο έχει εκτοξευθεί και παράλληλα να υποστηρίξουν τους ευάλωτους καταναλωτές.
Να σημειωθεί ότι με βάση τον εθνικό κλιματικό νόμο ο οποίος είχε ψηφιστεί τον περασμένο Μάιο, από τον ερχόμενο Ιανουάριο όλα τα νέα ειδικά κτίρια (πρόκειται για όσα η κύρια χρήση τους σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% της επιφάνειας δόμησης δεν είναι η κατοικία), εξαιρουμένων των τουριστικών καταλυμάτων και των ναών, με κάλυψη μεγαλύτερη των 500 τ.μ., υποχρεούνται να τοποθετούν φωτοβολταϊκά ή ηλιακά συστήματα θέρμανσης σε ποσοστό που αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 30% της κάλυψης.
Αντιστοίχως, στη νέα πολιτική της ΕΕ – όπως αποτυπώνεται στο “RePower EU” που έχει ως στόχο την απεξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα – η στρατηγική για την ηλιακή ενέργεια αποτελεί τον κεντρικό άξονα του ενεργειακού road map έως το 2030. Έτσι, θα είναι υποχρεωτική από το 2026 η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε όλα τα καινούργια δημόσια και εμπορικά κτίρια με εμβαδό ορόφου άνω των 250 τ.μ., από το 2027 στα υφιστάμενα (δημόσια και εμπορικά) και από το 2029 στις νέες κατοικίες.
Latest News
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες
«Πράσινο φως» από Κομισιόν στην ενίσχυση 150 εκατ. για την αποθήκη CO2 στον Πρίνο
Το μέτρο είναι αναγκαίο και κατάλληλο για την επίτευξη τόσο των ενωσιακών κλιματικών στόχων όσο και των εθνικών κλιματικών στόχων της Ελλάδας, επισημαίνει η Κομισιόν
Mαύρα μαντάτα από ΟΗΕ - Ρεκόρ συγκέντρωσης αερίων του θερμοκηπίου το 2023
Λίγες ημέρες πριν την σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα, δόθηκε στη δημοσιοτητα η ετήσια έκθεση του WMO που κρούει ηχηρό καμπανάκι για την κλιματική αλλαγή
Συντηρητικές οι εκτιμήσεις της LG για τα έσοδα του επόμενου έτους
Η LG που προμηθεύει την Tesla, τη General Motors και τη Hyundai Motor , «βλέπει» ότι επιβραδύνεται η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων
Η ηλεκτροκίνηση «σβήνει» τα... διυλιστήρια στην Κίνα - Τα πρώτα λουκέτα
Η PetroChina πρόκειται να κλείσει το μεγαλύτερο διυλιστήριό της στην Κίνα μέσα στον επόμενο χρόνο με δυναμικότητα 410.000 βαρελιών ημερησίως
Αυξήσεις φωτιά στους λογαριασμούς νερού (και) στη Βρετανία [γράφημα]
Μεγάλες αντιδράσεις από καταναλωτές που κάνουν λόγο για σπατάλη στη Βρετανία από τις εταιρείες και μόλυνση
Μειωμένες οι τιμές για ρεύμα και πετρέλαιο θέρμανσης τον Νοέμβριο
Η εξέλιξη των τιμών στην ενέργεια ακολουθεί μέχρι στιγμής την αναμενόμενη πορεία συγκράτησης τις περιόδους που η ζήτηση είναι σχετικά χαμηλή λόγω καιρικών συνθηκών
Η EDP θέτει σε δοκιμαστική λειτουργία φωτοβολταϊκό πάρκο με τεχνολογίες αυτοματισμού
Για πρώτη φορά παγκοσμίως, η τεχνολογική λύση που αναπτύχθηκε από την Comau, βασισμένη στη ρομποτική, δοκιμάζεται σε πραγματικές συνθήκες σε φωτοβολταϊκό πάρκο της EDP
Ενα στα 10 νέα οχήματα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι ηλεκτρικό
Σήμερα τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης ανέρχονται πανελλαδικά σε πάνω από 6000, αλλάζοντας τον χάρτη στα ηλεκτρικά οχήματα