
Αλλαγές στις ρότες του διεθνούς εμπορίου άνθρακα επέφερε η απαγόρευση ρωσικού «κάρβουνου» από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης από τις 10 Αυγούστου, στο πλαίσιο των κυρώσεων κατά της Μόσχας, ως αντίποινα στην επέμβασή της στην Ουκρανία.
Εχουν περάσει περίπου δύο μήνες από την έναρξη της απαγόρευσης και η Ρωσία δυσκολεύεται να ανακατευθύνει τις εξαγωγές άνθρακά της, με τους όγκους των εξαγωγών να μειώνονται κατά 7,0% σε ετήσια βάση κατά την περίοδο αυτή και κατά 5,0% σε ετήσια βάση μέχρι σήμερα, εκτιμά ο ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, Filipe Gouveia.
Ο κ. Gouveia διερευνά ορισμένες από τις επιπτώσεις που είχαν οι κυρώσεις της ΕΕ στις ρωσικές εξαγωγές άνθρακα και τις αλλαγές στα εμπορικά πρότυπα, τους εμπορικούς δρόμους αλλά και τους ναύλους των πλοίων.
Διαβάστε επίσης: Ναυτιλία: Πώς θα γίνει «παρελθόν» ο άνθρακας
Οπως διαπιστώνει ο αναλυτής, ενώ οι όγκοι των εξαγωγών ρωσικού άνθρακα μειώθηκαν, οι όγκοι μεταφερόμενου φορτίου (τόνος) ανά μίλι έχουν αυξηθεί σχεδόν κατά 30% τους τελευταίους δυόμισι μήνες. Από τότε που ανακοινώθηκαν οι κυρώσεις κατά του ρωσικού άνθρακα από την ΕΕ τον Απρίλιο, ο μέσος όρος της απόστασης των ρωσικών εξαγωγών άνθρακα αυξήθηκε κατά σχεδόν 50% ή περίπου 1.250 μίλια.
Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει ο αναλυτής της BIMCO, ενώ οι εισαγωγές άνθρακα της Ευρώπης από τη Ρωσία μέχρι και τον Αύγουστο μειώθηκαν περίπου 12%, οι εισαγωγές από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν 50%, από τη Λατινική Αμερική 95%, από την Αυστραλία 36% και από τη Νότια Αφρική 884%.
Παράλληλα οι Ρώσοι στράφηκαν σε άλλες περιοχές, όπως η Ινδία ή η Κίνα, με αποτέλεσμα όλες αυτές οι αλλαγές που σημαίνουν αύξηση των τονομιλίων να λειτουργούν υποστηρικτικά στους ναύλους, οι οποίοι την ίδια περίοδο πιέζονταν από άλλους παράγοντες, όπως η μειωμένη οικονομική δραστηριότητα στην Κίνα, κυρίως στον τομέα των ακινήτων.
Μέχρι στιγμής, τα μεγαλύτερου μεγέθους πλοία, τα capesizes, έχουν δει σημαντική αύξηση σε τονομίλια μετά την απαγόρευση, κυρίως λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος της Ινδίας για μειωμένης τιμής ρωσικό άνθρακα. Η κυβέρνηση της Ινδίας έδωσε εντολή για αύξηση των εισαγωγών άνθρακα το καλοκαίρι, λόγω της αύξησης της ζήτησης ενέργειας και των χαμηλών αποθεμάτων άνθρακα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια ώθηση σε τονομίλια, καθώς τα πλοία φορτωμένα με ρωσικό άνθρακα από ευρωπαϊκά λιμάνια έπλεαν γύρω από την Αφρική, λέει ο Filipe Gouveia της BIMCO.
Ομως, καθώς η ζήτηση εισαγωγών από την Ινδία ομαλοποιείται, δεν είναι σαφές εάν η χώρα θα συνεχίσει να αγοράζει ρωσικό άνθρακα που αποστέλλεται κυρίως από λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, της Βαλτικής και της Αρκτικής, προσθέτει ο Gouveia.
Μέχρι στιγμής, το 2022, η Κίνα παραμένει ο μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού άνθρακα, ο οποίος αντιπροσωπεύει το 22,6% των συνολικών κινεζικών εισαγωγών άνθρακα. Παρόλο που ο όγκος των συνολικών εισαγωγών άνθρακα στην Κίνα μειώθηκε κατά 25,7% μέχρι στιγμής φέτος, οι εισαγωγές από τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 3,5%, πιθανότατα λόγω των μειωμένων τιμών, σημειώνει η BIMCO.
Τους επόμενους μήνες, τα πλοία panamax και supramax θα συνεχίσουν να έχουν ζήτηση από την Κίνα για ρωσικό άνθρακα. Ωστόσο, ο φιλόδοξος στόχος της χώρας για την εξόρυξη άνθρακα και οι αυξανόμενες επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα μπορούσαν να μειώσουν τις εισαγωγές, προσθέτει ο αναλυτής της BIMCO.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»


Latest News

Τα σχέδια της Κίνας για να καταστεί παγκόσμιος ναυτιλιακός κόμβος
Έμφαση και στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες

Βασίλης Κικίλιας: Το crash test με την ακτοπλοΐα και η «προίκα» των 1,6 δισ. ευρώ
Γεμάτο προκλήσεις το χαρτοφυλάκιο που αναλαμβάνει ο Βασίλης Κικίλιας – Ο ανασχηματισμός 2025 τον έφερε στο υπουργείο Ναυτιλίας

Καθυστερήσεις στις παραδόσεις εμπορευματοκιβωτίων - Τι αναφέρει το ΕΒΕΠ
Θέμα αποτελεί η τρέχουσα κατάσταση στον εμπορικό λιμένα του Πειραιά, που λόγω της υψηλής συμφόρησης πλοίων και εμπορευματοκιβωτίων

Προχωρεί το niologio.gov.gr - Έχουν εγγραφεί 21 ποντοπόρα πλοία
Από την έναρξη της λειτουργίας του συστήματος, 21 νέα ποντοπόρα πλοία έχουν εγγραφεί στο ελληνικό νηολόγιο, εκ των οποίων τα 19 μέσω της νέας ψηφιακής διαδικασίας

«Τρικυμία» στη ναυτιλία από τα τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής που σχεδιάζει ο Τραμπ
Σε αναβρασμό η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία - Ποσα πλοία ναυπηγούν οι Έλληνες στην Κίνα

Kινέζοι εφοπλιστές κατά ΗΠΑ για λιμενικά τέλη - «Παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ»
Οι κινέζοι εφοπλιστές αντιτίθεται στα λιμενικά τέλη που οι ΗΠΑ θέλουν να επιβάλλουν σε θαλάσσιους μεταφορείς που κατέχουν ή έχουν παραγγείλει πλοία από την Κίνα

Πώς θα συγκρατηθούν τα κόστη στην ακτοπλοΐα - Τι ζητούν οι εταιρείες από το υπουργείο Ναυτιλίας
Το ζήτημα της ανόδους του κόστους στην ακτοπλοΐα και οι επενδύσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη στην Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης

Στυλιανίδης: Στο 1,68 δισ. ευρώ τα κοινοτικά κονδύλια για ακτοπλοΐα και υποδομές
Τα κοινοτικά κονδύλια που εξασφάλισε η Ελλάδα θα κατευθυνθούν για την ενίσχυση κρίσιμων δράσεων για την ακτοπλοΐα, τις λιμενικές υποδομές και την ναυτική εκπαίδευση

Στο στόχαστρο, η ναυτιλιακή υπεροπλία του Πεκίνου
Μέτρα από τις ΗΠΑ για τα κινεζικής πλοιοκτησίας πλοία που αφορούν όλες τις εταιρείες έστω και εάν έχουν ένα πλοίο κατασκευασμένο στην Κίνα

Η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας σε εκδήλωση της ΕΕΕ στις Βρυξέλλες
Εκδήλωση με τίτλο «Shipping anchors the EU’s Future» διοργανώνει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών και κεντρικό ομιλητή τον Σαρλ Μισέλ