Αλλαγές στις ρότες του διεθνούς εμπορίου άνθρακα επέφερε η απαγόρευση ρωσικού «κάρβουνου» από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης από τις 10 Αυγούστου, στο πλαίσιο των κυρώσεων κατά της Μόσχας, ως αντίποινα στην επέμβασή της στην Ουκρανία.
Εχουν περάσει περίπου δύο μήνες από την έναρξη της απαγόρευσης και η Ρωσία δυσκολεύεται να ανακατευθύνει τις εξαγωγές άνθρακά της, με τους όγκους των εξαγωγών να μειώνονται κατά 7,0% σε ετήσια βάση κατά την περίοδο αυτή και κατά 5,0% σε ετήσια βάση μέχρι σήμερα, εκτιμά ο ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, Filipe Gouveia.
Ο κ. Gouveia διερευνά ορισμένες από τις επιπτώσεις που είχαν οι κυρώσεις της ΕΕ στις ρωσικές εξαγωγές άνθρακα και τις αλλαγές στα εμπορικά πρότυπα, τους εμπορικούς δρόμους αλλά και τους ναύλους των πλοίων.
Διαβάστε επίσης: Ναυτιλία: Πώς θα γίνει «παρελθόν» ο άνθρακας
Οπως διαπιστώνει ο αναλυτής, ενώ οι όγκοι των εξαγωγών ρωσικού άνθρακα μειώθηκαν, οι όγκοι μεταφερόμενου φορτίου (τόνος) ανά μίλι έχουν αυξηθεί σχεδόν κατά 30% τους τελευταίους δυόμισι μήνες. Από τότε που ανακοινώθηκαν οι κυρώσεις κατά του ρωσικού άνθρακα από την ΕΕ τον Απρίλιο, ο μέσος όρος της απόστασης των ρωσικών εξαγωγών άνθρακα αυξήθηκε κατά σχεδόν 50% ή περίπου 1.250 μίλια.
Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει ο αναλυτής της BIMCO, ενώ οι εισαγωγές άνθρακα της Ευρώπης από τη Ρωσία μέχρι και τον Αύγουστο μειώθηκαν περίπου 12%, οι εισαγωγές από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν 50%, από τη Λατινική Αμερική 95%, από την Αυστραλία 36% και από τη Νότια Αφρική 884%.
Παράλληλα οι Ρώσοι στράφηκαν σε άλλες περιοχές, όπως η Ινδία ή η Κίνα, με αποτέλεσμα όλες αυτές οι αλλαγές που σημαίνουν αύξηση των τονομιλίων να λειτουργούν υποστηρικτικά στους ναύλους, οι οποίοι την ίδια περίοδο πιέζονταν από άλλους παράγοντες, όπως η μειωμένη οικονομική δραστηριότητα στην Κίνα, κυρίως στον τομέα των ακινήτων.
Μέχρι στιγμής, τα μεγαλύτερου μεγέθους πλοία, τα capesizes, έχουν δει σημαντική αύξηση σε τονομίλια μετά την απαγόρευση, κυρίως λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος της Ινδίας για μειωμένης τιμής ρωσικό άνθρακα. Η κυβέρνηση της Ινδίας έδωσε εντολή για αύξηση των εισαγωγών άνθρακα το καλοκαίρι, λόγω της αύξησης της ζήτησης ενέργειας και των χαμηλών αποθεμάτων άνθρακα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια ώθηση σε τονομίλια, καθώς τα πλοία φορτωμένα με ρωσικό άνθρακα από ευρωπαϊκά λιμάνια έπλεαν γύρω από την Αφρική, λέει ο Filipe Gouveia της BIMCO.
Ομως, καθώς η ζήτηση εισαγωγών από την Ινδία ομαλοποιείται, δεν είναι σαφές εάν η χώρα θα συνεχίσει να αγοράζει ρωσικό άνθρακα που αποστέλλεται κυρίως από λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, της Βαλτικής και της Αρκτικής, προσθέτει ο Gouveia.
Μέχρι στιγμής, το 2022, η Κίνα παραμένει ο μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού άνθρακα, ο οποίος αντιπροσωπεύει το 22,6% των συνολικών κινεζικών εισαγωγών άνθρακα. Παρόλο που ο όγκος των συνολικών εισαγωγών άνθρακα στην Κίνα μειώθηκε κατά 25,7% μέχρι στιγμής φέτος, οι εισαγωγές από τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 3,5%, πιθανότατα λόγω των μειωμένων τιμών, σημειώνει η BIMCO.
Τους επόμενους μήνες, τα πλοία panamax και supramax θα συνεχίσουν να έχουν ζήτηση από την Κίνα για ρωσικό άνθρακα. Ωστόσο, ο φιλόδοξος στόχος της χώρας για την εξόρυξη άνθρακα και οι αυξανόμενες επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα μπορούσαν να μειώσουν τις εισαγωγές, προσθέτει ο αναλυτής της BIMCO.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%