Αλλαγές στις ρότες του διεθνούς εμπορίου άνθρακα επέφερε η απαγόρευση ρωσικού «κάρβουνου» από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης από τις 10 Αυγούστου, στο πλαίσιο των κυρώσεων κατά της Μόσχας, ως αντίποινα στην επέμβασή της στην Ουκρανία.
Εχουν περάσει περίπου δύο μήνες από την έναρξη της απαγόρευσης και η Ρωσία δυσκολεύεται να ανακατευθύνει τις εξαγωγές άνθρακά της, με τους όγκους των εξαγωγών να μειώνονται κατά 7,0% σε ετήσια βάση κατά την περίοδο αυτή και κατά 5,0% σε ετήσια βάση μέχρι σήμερα, εκτιμά ο ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, Filipe Gouveia.
Ο κ. Gouveia διερευνά ορισμένες από τις επιπτώσεις που είχαν οι κυρώσεις της ΕΕ στις ρωσικές εξαγωγές άνθρακα και τις αλλαγές στα εμπορικά πρότυπα, τους εμπορικούς δρόμους αλλά και τους ναύλους των πλοίων.
Διαβάστε επίσης: Ναυτιλία: Πώς θα γίνει «παρελθόν» ο άνθρακας
Οπως διαπιστώνει ο αναλυτής, ενώ οι όγκοι των εξαγωγών ρωσικού άνθρακα μειώθηκαν, οι όγκοι μεταφερόμενου φορτίου (τόνος) ανά μίλι έχουν αυξηθεί σχεδόν κατά 30% τους τελευταίους δυόμισι μήνες. Από τότε που ανακοινώθηκαν οι κυρώσεις κατά του ρωσικού άνθρακα από την ΕΕ τον Απρίλιο, ο μέσος όρος της απόστασης των ρωσικών εξαγωγών άνθρακα αυξήθηκε κατά σχεδόν 50% ή περίπου 1.250 μίλια.
Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει ο αναλυτής της BIMCO, ενώ οι εισαγωγές άνθρακα της Ευρώπης από τη Ρωσία μέχρι και τον Αύγουστο μειώθηκαν περίπου 12%, οι εισαγωγές από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν 50%, από τη Λατινική Αμερική 95%, από την Αυστραλία 36% και από τη Νότια Αφρική 884%.
Παράλληλα οι Ρώσοι στράφηκαν σε άλλες περιοχές, όπως η Ινδία ή η Κίνα, με αποτέλεσμα όλες αυτές οι αλλαγές που σημαίνουν αύξηση των τονομιλίων να λειτουργούν υποστηρικτικά στους ναύλους, οι οποίοι την ίδια περίοδο πιέζονταν από άλλους παράγοντες, όπως η μειωμένη οικονομική δραστηριότητα στην Κίνα, κυρίως στον τομέα των ακινήτων.
Μέχρι στιγμής, τα μεγαλύτερου μεγέθους πλοία, τα capesizes, έχουν δει σημαντική αύξηση σε τονομίλια μετά την απαγόρευση, κυρίως λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος της Ινδίας για μειωμένης τιμής ρωσικό άνθρακα. Η κυβέρνηση της Ινδίας έδωσε εντολή για αύξηση των εισαγωγών άνθρακα το καλοκαίρι, λόγω της αύξησης της ζήτησης ενέργειας και των χαμηλών αποθεμάτων άνθρακα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια ώθηση σε τονομίλια, καθώς τα πλοία φορτωμένα με ρωσικό άνθρακα από ευρωπαϊκά λιμάνια έπλεαν γύρω από την Αφρική, λέει ο Filipe Gouveia της BIMCO.
Ομως, καθώς η ζήτηση εισαγωγών από την Ινδία ομαλοποιείται, δεν είναι σαφές εάν η χώρα θα συνεχίσει να αγοράζει ρωσικό άνθρακα που αποστέλλεται κυρίως από λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, της Βαλτικής και της Αρκτικής, προσθέτει ο Gouveia.
Μέχρι στιγμής, το 2022, η Κίνα παραμένει ο μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού άνθρακα, ο οποίος αντιπροσωπεύει το 22,6% των συνολικών κινεζικών εισαγωγών άνθρακα. Παρόλο που ο όγκος των συνολικών εισαγωγών άνθρακα στην Κίνα μειώθηκε κατά 25,7% μέχρι στιγμής φέτος, οι εισαγωγές από τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 3,5%, πιθανότατα λόγω των μειωμένων τιμών, σημειώνει η BIMCO.
Τους επόμενους μήνες, τα πλοία panamax και supramax θα συνεχίσουν να έχουν ζήτηση από την Κίνα για ρωσικό άνθρακα. Ωστόσο, ο φιλόδοξος στόχος της χώρας για την εξόρυξη άνθρακα και οι αυξανόμενες επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα μπορούσαν να μειώσουν τις εισαγωγές, προσθέτει ο αναλυτής της BIMCO.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ