H αναβίωση της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα μπορεί υπό προϋποθέσεις να ανοίξει και νέες προοπτικές για τη δημιουργία «πράσινων» διαλυτηρίων πλοίων στη χώρα μας δημιουργώντας έσοδα και νέες θέσεις εργασίας.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνος ΟΛΕ ΑΕ, Απόστολος Καμαρινάκης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το θέμα αναφέρει ότι το κόστος ανέλκυσης των ναυαγίων και μεταφοράς των επικίνδυνων πλοίων για διάλυση στην κοντινή Τουρκία θεωρείται ασύμφορο, ενώ παράλληλα τονίζει ότι η Ελλάδα χάνει πολύτιμους πόρους και έσοδα από το σκραπ.
Ο CEO του ΟΛΕ επισημαίνει την ανάγκη να διερευνηθεί η πρόβλεψη για τη δημιουργία μονάδας διάλυσης πλοίων στα υπάρχοντα Ναυπηγεία που θα λειτουργούν σύμφωνα με τις επιταγές της ΕΕ, ώστε «όπως “χτίζουμε” πλοία να μπορούμε και να τα διαλύουμε στον ίδιο ναυπηγικό χώρο».
Κυκλική Οικονομία
«Το θέμα μπορεί να αντιμετωπιστεί στα πλαίσια της Κυκλικής Οικονομίας, που προωθείται πλέον και νομοθετικά, περιλαμβάνοντας διατάξεις για την ανακύκλωση των πλοίων αλλά και μέριμνας για το χερσαίο και θαλάσσιο περιβάλλον», αναφέρει.
Προσθέτει εξάλλου ότι αποτελεί μεγάλο μειονέκτημα για μια χώρα όπως η Ελλάδα, με ισχυρή ναυτιλιακή παρουσία διεθνώς, καθόσον ο ελληνόκτητος στόλος συνιστά άνω του 60% του στόλου της ΕΕ, να μη διαθέτει ένα σύγχρονο, ευρωπαϊκών προδιαγραφών, «πράσινο διαλυτήριο» στα πλαίσια της Κυκλικής Οικονομίας.
Διαβάστε επίσης: Μηδενικές διαλύσεις containerships
Απομάκρυνση ναυαγίων
Για το ζήτημα της απομάκρυνσης των ναυαγίων και επικίνδυνων -επιβλαβών πλοίων δηλώνει ότι αποτελεί μείζον θέμα, τόσο για τους ελληνικούς λιμένες όσο και για τους πλοιοκτήτες.
Επισημαίνεται ότι από τον Ιανουάριο του 2020 μέχρι σήμερα, απομακρύνθηκαν συνολικά 13 ναυάγια και επικίνδυνα- επιβλαβή πλοία, από το λιμάνι της Ελευσίνας μετά από σχετικές ενέργειες του Ο.Λ.Ε. ΑΕ με στόχο την διασφάλιση της ακώλυτης ναυσιπλοΐας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Η διαδικασία διεξαγωγής διαγωνισμών για την εκποίηση, ανέλκυση και οριστική απομάκρυνση των επικίνδυνων-επιβλαβών πλοίων και ναυαγίων, συνεχίζεται.
Διαβάστε επίσης: Αυξάνεται το εμπόριο ανακυκλώσιμων πρώτων υλών στην ΕΕ
Αύξηση διαλύσεων τα επόμενα χρόνια
Στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας επισημαίνουν ότι παγκοσμίως τα επόμενα πέντε χρόνια ενόψει και των νέων κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ θα υπάρξει διπλάσιος αριθμός ανακύκλωσης πλοίων ενώ οι όγκοι θα τετραπλασιαστούν σχεδόν την επόμενη δεκαετία.
Τονίζουν εξάλλου ότι ο χάλυβας που παράγεται από σκραπ είναι περίπου πέντε φορές χαμηλότερος σε παραγωγή άνθρακα από αυτόν που παράγεται από σιδηρομετάλλευμα.
Σημειώνεται ότι πρόσφατα η εταιρεία Leviathan GmbH, ανακοίνωσε συνεργασία με τα German Naval Yards μια γερμανική ομάδα ναυπηγείων για τη διευκόλυνση της πράσινης και βιώσιμης ανακύκλωσης πλοίων.
Οι εταιρείες έχουν υπογράψει μια Επιστολή Πρόθεσης να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να αποτελέσουν την κινητήρια δύναμη της ευρωπαϊκής πράσινης ανακύκλωσης πλοίων.
Αυτή η συνεργασία θα καταστήσει δυνατή την πρώτη βιώσιμη και σχεδόν χωρίς εκπομπές ανακύκλωση πλοίων παγκοσμίως, χρησιμοποιώντας τεχνολογία κοπής κρύου νερού.
Η διαδικασία της κοπής γίνεται χωρίς εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ δεν υπάρχει επίσης κανένας κίνδυνος για εργαζόμενους καθώς τα περισσότερα συστήματα είναι τηλεχειριζόμενα.
Επίσης κατά τη διαδικασία κοπής δεν υπάρχει σκόνη και το νερό διαχωρισμού φιλτράρεται.
Τα πρώτα πλοία αναμένεται να γίνουν δεκτά για πράσινη ανακύκλωση στο Κίελο σύντομα.
Η τεχνολογία κοπής κρύου νερού της Leviathan με τη βοήθεια ρομπότ αναπτύσσεται και βελτιώνεται περαιτέρω.
Σύμφωνα με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που θα εφαρμόσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) από το 2023, τα πλοία με χαμηλές βαθμολογίες CII θα απαιτήσουν μεγάλες επενδύσεις για τη βελτιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων και ίσως πολλοί πλοιοκτήτες τις αποφύγουν, επιλέγοντας νέα και αποδοτικά πλοία.
Στηρίζει τη λειτουργία διαλυτηρίου το ΕΒΕΠ
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, σε πρόσφατο άρθρο του, έχει υποστηρίξει ότι η ανυπαρξία ενός διαλυτηρίου πλοίων στην Ελλάδα με προδιαγραφές λειτουργίας σύμφωνες με τα πρότυπα και την σχετική νομοθεσία της Ε.Ε. συνιστά σοβαρή έλλειψη τόσο για τις ναυτιλιακές μας υποδομές όσο και γενικότερα για την οικονομία.
«Το Επιμελητήριο είναι προφανές ότι υποστηρίζει και θα υποστηρίξει κάθε προσπάθεια ανάπτυξης διαλυτηρίου πλοίων υπό την προϋπόθεση της λειτουργίας βάσει των κοινοτικό κανονισμών» αναφέρει.
Επισημαίνει ότι η οικονομία της Τουρκίας έχει ωφεληθεί από την «εφαρμογή» της κυκλικής οικονομίας δεδομένου ότι, πέραν των ποσοτήτων ναυπηγικού χάλυβος που προκύπτει, πολλά από τα καθαιρούμενα μηχανικά και ηλεκτρονικά εξαρτήματα μπορεί να χρησιμοποιηθούν σε άλλα πλοία είτε υπό επισκευή είτε σε φάση κατασκευής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τουρκικά διαλυτήρια άνοιξαν με τον τομέα των κρουαζιερόπλοιων που διαλύονται και μία νέα secondhand αγορά που σχετίζεται όχι με τα μηχανολογικά μέρη του πλοίου αλλά με την αξιοποίηση των υλικών από τους χώρους ενδιαίτησης και τα υλικά από το ξενοδοχειακό τμήμα των πλοίων.
Η συγκεκριμένη αγορά σύμφωνα με τα στοιχεία έχει δημιουργήσει μία νέα τάση καθώς γενικώς η εστίαση, ο τομέας της διακόσμησης αλλά και τα ξενοδοχεία, αναζητούν «ευκαιρίες» για εξοπλισμούς που είναι σε καλή κατάσταση αλλά κοστίζουν φθηνότερα σε σύγκριση με άλλες επιλογές. Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η απόκτηση ναυπηγικού χάλυβα σε μορφή scrap από διαλύσεις πλοίων, μερικά εκ των οποίων υπήρξαν και ελληνόκτητα, από τα τουρκικά διαλυτήρια συμβάλει και στην αμυντική βιομηχανία της Τουρκίας για το κτίσιμο πολεμικών πλοίων της.
Σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων VesselsValue έως τον Οκτώβριο του 2022 στο σύνολο του παγκόσμιου στόλου είχαν πουληθεί για διάλυση 29 bulker έναντι 289 εκατ. δολαρίων 137 δεξαμενόπλοια έναντι 779 εκατομμυρίων δολαρίων ένα πλοίο μεταφοράς κοντέινερ έναντι 3 εκατ. δολ. και 11 gas carriers έναντι 54 εκατ. δολ.
Στα πλοία μεταφοράς οχημάτων, το 2022 δεν έχει δοθεί για διάλυση κανένα πλοίο. Παράλληλα, στο οκτάμηνο του 2022 είχαν δοθεί για διάλυση επτά πλοία Ro-Ro έναντι 29 εκατ. δολαρίων. Στα πλοία υπεράκτιας υποστήριξης (OSV), είχαν πουληθεί για scrap 29 για 28 εκατ. δολάρια.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό
Σε κόμβους κρουαζιέρας θα μετατραπούν τα λιμάνια Πάτρας, Κατάκολου και Καβάλας
Τι προβλέπει ο διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ
Ποιο πλοίο έκανε «ποδαρικό» στον Πειραιά το 2025
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας υποδέχθηκε το πλήρωμα του πλοίου
Αυτόνομο ενεργειακά το λιμάνι του Βόλου
Το πρώτο και μοναδικό λιμάνι της χώρας που καλύπτει τις ανάγκες του για ενέργεια