Μπορεί ο ουρανός να καθαρίζει, τι γίνεται όμως με τα νερά; To ερώτημα αυτό αναδεικνύεται από δύο μελέτες που είδαν σχεδόν ταυτόχρονα το φως της δημοσιότητας και συνδέονται με τα νομοθετικά μέτρα που έχουν ληφθεί σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) με στόχο τη μείωση των αερίων ρύπων οξειδίων του θείου από τα πλοία.
Μελέτες που αναδεικνύουν επίσης αυτό το οποίο πολλές φορές έχει επισημάνει η ναυτιλιακή κοινότητα, ότι εισάγονται στη ναυτιλία νομοθετικά μέτρα που δεν είναι επαρκώς μελετημένα και τελικά δημιουργούν προβλήματα στην ομαλή λειτουργία του κλάδου.
Η μία μελέτη ήρθε από τη NASA και τα αποτελέσματά της είναι θετικά για το περιβάλλον και η άλλη από το Chalmers University της Σουηδίας, τα αποτελέσματα της οποίας προβληματίζουν για τις επιπτώσεις που έχει στο θαλάσσιο οικοσύστημα η λειτουργία των συστημάτων καθαρισμού (scrubbers) των εκπομπών θείου.
Διαβάστε επίσης: Νέοι στόχοι της Ευρωβουλής για βιώσιμα ναυτιλιακά καύσιμα
Αναλυτικότερα, η μελέτη της NASA αναφέρει ότι το παγκόσμιο ανώτατο όριο θείου (0,5%) που θέσπισε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) το 2020 έχει μειώσει σημαντικά τα τεχνητά σύννεφα (ship track clouds) που αφήνουν πίσω τους οι καμινάδες των πλοίων, με αποτέλεσμα ο ουρανός να είναι πιο καθαρός. Ο παγκόσμιος κανονισμός του ΙΜΟ το 2020 άλλαξε τη χημική και φυσική σύνθεση των καυσαερίων των πλοίων. Λιγότερες εκπομπές θείου σημαίνουν ότι λιγότερα σωματίδια απελευθερώνονται για να σχηματίσουν ανιχνεύσιμα ίχνη πλοίων, σύμφωνα με τη NASA.
Να σημειωθεί επίσης ότι πρόσφατα, ο ΙΜΟ εκτίμησε ότι έχει σημειωθεί μείωση κατά 77% των συνολικών εκπομπών οξειδίου του θείου από τα πλοία από την έναρξη ισχύος των κανονισμών του IMO 2020.
Η θετική αυτή εξέλιξη οφείλεται στη διάθεση νέων καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, αλλά και στα scrubbers που τοποθέτησαν πολλά πλοία που επέλεξαν να συνεχίσουν να καταναλώνουν το υψηλής περιεκτικότητας σε θείο καύσιμο, το οποίο είναι φθηνότερο, αλλά να αποδίδουν τους ίδιους αέριους ρύπους στην ατμόσφαιρα σαν να καταναλώνουν μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο, καύσιμο. Τα scrubbers διακρατούν τα οξείδια του θείου και στη συνέχεια τα απορρίπτουν στη θάλασσα (ανοικτού τύπου) ή τα αποδίδουν σε ειδικές εγκαταστάσεις στα λιμάνια.
Η τοποθέτηση scrubbers έγινε δεκτή ως λύση σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), με αποτέλεσμα πολλοί πλοιοκτήτες να την επιλέξουν με βάση τα χαρακτηριστικά του στόλου τους (μέγεθος πλοίου, ηλικία κ.λπ.) και να επενδύσουν σε αυτή. Επισημαίνεται ότι η τοποθέτηση scubber σε ένα πλοίο μπορεί να στοιχίσει μέχρι και τρία εκατ. δολάρια.
Διαβάστε επίσης: Ο πρώτος πράσινος διάδρομος στην Ευρώπη
Φαίνεται όμως ότι ορισμένα θέματα δεν είχαν μελετηθεί επαρκώς από τους νομοθέτες, με αποτέλεσμα στη συνέχεια να προκύψουν προβλήματα για το υδάτινο περιβάλλον, σύμφωνα με σχετικές μελέτες. Τα προβλήματα αυτά ανέδειξε και πρόσφατη μελέτη του Σουηδικού Πανεπιστημίου, που έγινε για λογαριασμό της Σουηδικής Υπηρεσίας Μεταφορών (Swedish Transport Agency) και της Σουηδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Υδάτων (Swedish Agency for Marine and Water Management). Η μελέτη δείχνει ότι το νερό απόρριψης από τα συστήματα επεξεργασίας καυσαερίων των πλοίων, τα λεγόμενα scrubbers, είναι υπεύθυνο για έως και το 9% ορισμένων καρκινογόνων και επιβλαβών για το περιβάλλον ουσιών στη Βαλτική Θάλασσα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα δεδομένα της μελέτης συλλέχθηκαν το 2018 και εκείνη την εποχή υπήρχαν περίπου 180 πλοία με scrubbers στη Βαλτική Θάλασσα. «Από τότε, αυτά τα πλοία έχουν αυξηθεί σημαντικά και το 2021 υπήρχαν σχεδόν 600 πλοία εξοπλισμένα με scrubber στη Βαλτική Θάλασσα», δήλωσε ο Erik Ytreberg, αναπληρωτής καθηγητής στο Chalmers και επικεφαλής συγγραφέας της επιστημονικής μελέτης.
Σήμερα, scrubbers έχουν εγκατασταθεί σε περισσότερα από 4.700 πλοία σε όλο τον κόσμο, αν και σύμφωνα με την Clarksons Research ο ρυθμός εγκατάστασης έχει μειωθεί καθώς μόλις 20 πλοία μετασκευάζονται τώρα κάθε μήνα, από 200 το 2020. Ωστόσο σε πολλά λιμάνια ισχύει απαγόρευση εκκένωσης των συστημάτων καθαρισμού, γεγονός που προβληματίζει τους πλοιοκτήτες που έχουν επενδύσει στα scrubbers και τώρα διαπιστώνουν ότι σε ορισμένες περιοχές αντιμετωπίζουν απαγορεύσεις.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων