
Μπορεί ο ουρανός να καθαρίζει, τι γίνεται όμως με τα νερά; To ερώτημα αυτό αναδεικνύεται από δύο μελέτες που είδαν σχεδόν ταυτόχρονα το φως της δημοσιότητας και συνδέονται με τα νομοθετικά μέτρα που έχουν ληφθεί σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) με στόχο τη μείωση των αερίων ρύπων οξειδίων του θείου από τα πλοία.
Μελέτες που αναδεικνύουν επίσης αυτό το οποίο πολλές φορές έχει επισημάνει η ναυτιλιακή κοινότητα, ότι εισάγονται στη ναυτιλία νομοθετικά μέτρα που δεν είναι επαρκώς μελετημένα και τελικά δημιουργούν προβλήματα στην ομαλή λειτουργία του κλάδου.
Η μία μελέτη ήρθε από τη NASA και τα αποτελέσματά της είναι θετικά για το περιβάλλον και η άλλη από το Chalmers University της Σουηδίας, τα αποτελέσματα της οποίας προβληματίζουν για τις επιπτώσεις που έχει στο θαλάσσιο οικοσύστημα η λειτουργία των συστημάτων καθαρισμού (scrubbers) των εκπομπών θείου.
Διαβάστε επίσης: Νέοι στόχοι της Ευρωβουλής για βιώσιμα ναυτιλιακά καύσιμα
Αναλυτικότερα, η μελέτη της NASA αναφέρει ότι το παγκόσμιο ανώτατο όριο θείου (0,5%) που θέσπισε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) το 2020 έχει μειώσει σημαντικά τα τεχνητά σύννεφα (ship track clouds) που αφήνουν πίσω τους οι καμινάδες των πλοίων, με αποτέλεσμα ο ουρανός να είναι πιο καθαρός. Ο παγκόσμιος κανονισμός του ΙΜΟ το 2020 άλλαξε τη χημική και φυσική σύνθεση των καυσαερίων των πλοίων. Λιγότερες εκπομπές θείου σημαίνουν ότι λιγότερα σωματίδια απελευθερώνονται για να σχηματίσουν ανιχνεύσιμα ίχνη πλοίων, σύμφωνα με τη NASA.
Να σημειωθεί επίσης ότι πρόσφατα, ο ΙΜΟ εκτίμησε ότι έχει σημειωθεί μείωση κατά 77% των συνολικών εκπομπών οξειδίου του θείου από τα πλοία από την έναρξη ισχύος των κανονισμών του IMO 2020.
Η θετική αυτή εξέλιξη οφείλεται στη διάθεση νέων καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, αλλά και στα scrubbers που τοποθέτησαν πολλά πλοία που επέλεξαν να συνεχίσουν να καταναλώνουν το υψηλής περιεκτικότητας σε θείο καύσιμο, το οποίο είναι φθηνότερο, αλλά να αποδίδουν τους ίδιους αέριους ρύπους στην ατμόσφαιρα σαν να καταναλώνουν μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο, καύσιμο. Τα scrubbers διακρατούν τα οξείδια του θείου και στη συνέχεια τα απορρίπτουν στη θάλασσα (ανοικτού τύπου) ή τα αποδίδουν σε ειδικές εγκαταστάσεις στα λιμάνια.
Η τοποθέτηση scrubbers έγινε δεκτή ως λύση σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), με αποτέλεσμα πολλοί πλοιοκτήτες να την επιλέξουν με βάση τα χαρακτηριστικά του στόλου τους (μέγεθος πλοίου, ηλικία κ.λπ.) και να επενδύσουν σε αυτή. Επισημαίνεται ότι η τοποθέτηση scubber σε ένα πλοίο μπορεί να στοιχίσει μέχρι και τρία εκατ. δολάρια.
Διαβάστε επίσης: Ο πρώτος πράσινος διάδρομος στην Ευρώπη
Φαίνεται όμως ότι ορισμένα θέματα δεν είχαν μελετηθεί επαρκώς από τους νομοθέτες, με αποτέλεσμα στη συνέχεια να προκύψουν προβλήματα για το υδάτινο περιβάλλον, σύμφωνα με σχετικές μελέτες. Τα προβλήματα αυτά ανέδειξε και πρόσφατη μελέτη του Σουηδικού Πανεπιστημίου, που έγινε για λογαριασμό της Σουηδικής Υπηρεσίας Μεταφορών (Swedish Transport Agency) και της Σουηδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Υδάτων (Swedish Agency for Marine and Water Management). Η μελέτη δείχνει ότι το νερό απόρριψης από τα συστήματα επεξεργασίας καυσαερίων των πλοίων, τα λεγόμενα scrubbers, είναι υπεύθυνο για έως και το 9% ορισμένων καρκινογόνων και επιβλαβών για το περιβάλλον ουσιών στη Βαλτική Θάλασσα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα δεδομένα της μελέτης συλλέχθηκαν το 2018 και εκείνη την εποχή υπήρχαν περίπου 180 πλοία με scrubbers στη Βαλτική Θάλασσα. «Από τότε, αυτά τα πλοία έχουν αυξηθεί σημαντικά και το 2021 υπήρχαν σχεδόν 600 πλοία εξοπλισμένα με scrubber στη Βαλτική Θάλασσα», δήλωσε ο Erik Ytreberg, αναπληρωτής καθηγητής στο Chalmers και επικεφαλής συγγραφέας της επιστημονικής μελέτης.
Σήμερα, scrubbers έχουν εγκατασταθεί σε περισσότερα από 4.700 πλοία σε όλο τον κόσμο, αν και σύμφωνα με την Clarksons Research ο ρυθμός εγκατάστασης έχει μειωθεί καθώς μόλις 20 πλοία μετασκευάζονται τώρα κάθε μήνα, από 200 το 2020. Ωστόσο σε πολλά λιμάνια ισχύει απαγόρευση εκκένωσης των συστημάτων καθαρισμού, γεγονός που προβληματίζει τους πλοιοκτήτες που έχουν επενδύσει στα scrubbers και τώρα διαπιστώνουν ότι σε ορισμένες περιοχές αντιμετωπίζουν απαγορεύσεις.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»


Latest News

Κομισιόν: 5+1 μέτρα για την «καθαρή» βιομηχανία
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν το σχέδιο της Κομισιόν, που συνδυάζει την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με την ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας
![ΑΠΕ: Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 – Η θέση της Ελλάδας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_ape_ola-1024x600-1-600x352.png)
Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 - Η επίδοση της Ελλάδας [γραφήματα]
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την έναρξη της καταμέτρησης, το 2004

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα

Φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Εγκατάσταση μόνο με συμφωνία του 51% των ιδιοκτητών
Για να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 51% των ιδιοκτητών, όπως προβλέπει ειδική ρύθμιση του υπ. Ενέργειας

Το στοίχημα της Ιαπωνίας με τις λεπτές ηλιακές κυψέλες για να τα βάλει με την Κίνα
Η Ιαπωνία θα παράξει εξαιρετικά λεπτές και εύκαμπτες ηλιακές κυψέλες προσπαθώντας να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια