
Αυξημένες πωλήσεις σε αξία κατά 4,6% παρουσίασε η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., Ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη, εξαιρούμενων των νησιών) το εννεάμηνο του 2022 (στοιχεία YTD έως 02 Οκτωβρίου 2022), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο. Όπως προκύπτει από την έρευνα σημειώθηκαν μεγάλες ανατιμήσεις σε ψωμί, ζυμαρικά έλαια και χαρτικά.
Σύμφωνα με την εταιρεία μετρήσεων NielsenIQ, η τάση αυτή οδηγείται από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+6,6%) όσο και τα τυποποιημένα (+5,5%), καθώς η κατηγορία του bazaar εμφανίζει μηδενική ανάπτυξη, ενώ αντίστοιχα οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας παρουσιάζουν σημαντικά πιο μετριοπαθή αύξηση πωλήσεων σε αξία, στο +1,0% και +0,6% αντίστοιχα.
Πληθωριστικές πιέσεις
Αναφορικά με τις τεμαχιακές πωλήσεις των παραπάνω υπερ-κατηγοριών, αυτές παρουσιάζουν στο σύνολό τους αρνητική τάση, γεγονός που υποδηλώνει ότι η ανάπτυξη της αγοράς είναι πληθωριστική και άρα δεν οφείλεται σε αυξημένη ζήτηση/κατανάλωση, τουλάχιστον σε επίπεδο εννεαμήνου.
Όσον αφορά στους διαφορετικούς τύπους καταστημάτων, την μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν τα μικρότερα σε τετραγωνικά καταστήματα (Superettes, 100-400 τ.μ.), στο +5,7%, γεγονός που οφείλεται, μεταξύ άλλων, και στην αναδιάρθρωση του λιανεμπορίου με τις συνεχείς εξαγορές μικρότερων αλυσίδων ή μεμονωμένων καταστημάτων από τους ισχυρότερους παίκτες του κλάδου, με αποτέλεσμα να τονώνεται η δυναμική των μικρότερων αιθουσών.
Διαβάστε επίσης: Σούπερ μάρκετ: Το πρώτο κουδούνι έφερε εκτίναξη του τζίρου
Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών ο τουρισμός φαίνεται να τόνωσε σημαντικά την αγοραστική δυναμική της περιφέρειας, τουλάχιστον για το υπό εξέταση χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+7,4% και +6,8% αντίστοιχα).
Αυξήσεις τιμών
Σε ό,τι αφορά στις τιμές, η εκτίναξη του πληθωρισμού έχει σε πολύ μεγάλο βαθμό επηρεάσει και την απόδοση ορισμένων από τις μεγαλύτερες FMCG κατηγορίες. Ενδεικτικά, και σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, ορισμένες από τις βασικές κατηγορίες στον κλάδο του τρόφιμου, όπως το ψωμί και τα ζυμαρικά οφείλουν την αύξηση του τζίρου τους κυρίως στην αύξηση της μέσης τιμής πώλησής τους, η οποία ανήλθε στο 13,0% και 10,1% αντίστοιχα, ενώ στην περίπτωση των σπορέλαιων η μέση τιμής της κατηγορίας αυξήθηκε κατά 38,9%. Σημαντική ήταν και η μεταβολή της μέσης τιμής στον κλάδο των χαρτικών και σε όλες τις βασικές κατηγορίες που τον απαρτίζουν, με την μέση τιμή στα ρολά κουζίνας να αυξήθηκε κατά +15,6%, ενώ για το χαρτί υγείας η αύξηση αυτή ανήλθε στο +12,7%.
Διαβάστε επίσης: FAO: Μειώθηκαν οι διεθνείς τιμές τροφίμων τον Σεπτέμβριο
Ο φόβος των καταναλωτών
Την ίδια στιγμή, ο καταναλωτής εξακολουθεί να προβληματίζεται για τις τιμές, καθώς νιώθει περισσότερο από ποτέ ότι ακολουθούν ανοδική πορεία, με μια ξεκάθαρη αύξηση στο ποσοστό αυτών που το αναφέρουν (από το 72% το 2020 στο 99% το 2022), με βάση το πιο ανανεωμένα στοιχεία της έρευνας των Shopper Trends της NielsenIQ.
Ενδεικτικό του παραπάνω είναι επιπλέον το γεγονός ότι η πορεία του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει την ανοδική του πορεία, έχοντας φτάσει το 14,4% (εξαιρουμένου του discount καναλιού), μια αυξητική τάση που ξεκίνησε από τα μέσα του 2021 και έπειτα, οπότε και ξεκίνησαν να παρουσιάζονται γενικότερες πληθωριστικές τάσεις στην αγορά.
Παράλληλα, έχει ενισχυθεί περαιτέρω η προωθητική ένταση για τα branded προϊόντα, η οποία έχει φτάσει στο 66,5%, σε μια προσπάθεια συγκράτησης των τιμών τόσο από τους προμηθευτές όσο και από τις διαφορετικές λιανεμπορικές αλυσίδες, στο πλαίσιο του πολύ ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, στο οποίο κινούνται.


Latest News

Ψήφος DBRS στην Εθνική - Αναβαθμίζει σε ΒΒΒ την αξιολόγηση, σταθερό το outlook
Η Morningstar DBRS αναμένει μείωση της κερδοφορίας για την Εθνική Τράπεζα κυρίως λόγω χαμηλότερων επιτοκίων και υψηλότερων λειτουργικών εξόδων

Νέα δυναμική για τη μετοχή της Metlen βλέπει η Citi
Τιμή στόχο στα 46 ευρώ και σύσταση για αγορά (buy) επαναλαμβάνει η Citi για τη μετοχή της Metlen

Αύριο 10 Απριλίου ανακοινώνονται τα οικονομικά αποτελέσματα της Alter Ego Media
Το Διοικητικό Συμβούλιο θα προτείνει στην Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση των μετόχων τη διανομή μερίσματος

Διεκόπη για τις 8 Μαΐου 2025 η δίκη για την υπόθεση της Folli - Follie
Κανείς εκ των κατηγορουμένων για την υπόθεση της Folli Follie δεν κάθισε στο εδώλιο καθώς, όπως έχουν δικαίωμα εκ του νόμου, εκπροσωπήθηκαν από τους δικηγόρους τους

Διπλό χτύπημα στο χώρο των αξεσουάρ από τον όμιλο Intrafshion - Έρχεται η ισπανική Miramira
Σε αποκλειστική συνεργασία προχώρησε η μητρική του brand Pink Woman - Πού και πότε θα ανοίξει το πρώτο κατάστημα

Στρατηγική συνεργασία Fais Group-Jimmy Choo - Το πρώτο κατάστημα στην Ελλάδα
Το πρώτο κατάστημα στην ελληνική αγορά έρχεται από το Fais Group στο City Link - Πότε θα ανοίξει τις πόρτες του

Jefferies: Προστατευμένες οι ελληνικές τράπεζες από τους δασμούς Τραμπ - Στο top5 η Εθνική
Τι λέει η Jefferies για τον δασμολογικό κίνδυνο που φέρνουν οι πολιτικές Τραμπ - Το αρνητικό σενάριο

Μπρατάκος: Ώρα για ψυχραιμία, στοχευμένες επενδύσεις και στροφή σε νέες αγορές
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ Γιάννης Μπρατάκος τονίζει την ανάγκη στοχευμένων επενδύσεων και ενίσχυσης των εξαγωγών, με αφορμή την έκθεση του διοικητή της ΤτΕ

Στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Ανταγωνισμού το deal Alhpabet Education - ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού εκτιμά ότι η γνωστοποιηθείσα συγκέντρωση προκαλεί σοβαρές αμφιβολίες ως προς το συμβατό αυτής με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού σε επιμέρους αγορές

Το fund του Βλάσση Γεωργάτου αγοράζει επιπλέον 15% στη Mailo's
Mailo’s & VG Holding του Βλάσση Γεωργάτου ενισχύουν τη συνεργασία τους - Ποια είναι τα επόμενα βήματα στην επέκταση της αλυσίδας