Τις ευχαριστίες του προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού εξέφρασε υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, με αφορμή τη γνωμοδότηση της ανεξάρτητης Αρχής για «το καλάθι του νοικοκυριού».
Διαβάστε επίσης: Καλάθι του νοικοκυριού: Πότε ξεκινάει, τι θα περιέχει, πότε θα «αλλάζει», πώς θα ξεχωρίζει
«Μετά τη ψήφιση από τη Βουλή της σχετικής τροπολογίας για “το καλάθι του νοικοκυριού”, θέλω να ευχαριστήσω και την Επιτροπή Ανταγωνισμού, διότι άμεσα εξέδωσαν τη γνωμοδότησή τους, βάσει της οποίας επιτρέπουν τη δημιουργία του “καλαθιού του νοικοκυριού” ως σύμφωνο με τους περί ανταγωνισμού νόμους.
Διαβάστε επίσης: Επιτροπή Ανταγωνισμού: «Ναι» με επιφυλάξεις για το «καλάθι του νοικοκυριού»
Η ταχύτατη συνεργασία του Υπουργείου Ανάπτυξης και της Επιτροπής Ανταγωνισμού έφερε αποτέλεσμα για το συμφέρον των Ελλήνων πολιτών.
Από την άλλη εβδομάδα ξεκινάμε «το καλάθι του νοικοκυριού» και θα κάνουμε τα πάντα για να πετύχει και να προσφέρει ουσιαστική ανακούφιση στους συμπολίτες μας που την έχουν ανάγκη», τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης.
Η γνωμοδότηση της ΕπΑντ
Στη γνωμοδότηση όμως η ανεξάρτητη Αρχή προχωρά σε μια σειρά επισημάνσεις:
– Το γεγονός ότι οι εταιρείες σούπερ μάρκετ θα επιλέγουν τα προϊόντα που επιθυμούν να εντάξουν στο καλάθι του νοικοκυριού ενδέχεται να τους δώσει τη δυνατότητα μόχλευσης στις διαπραγματεύσεις τους με τους προμηθευτές των προϊόντων αυτών, κυρίως με όσους έχουν μικρή διαπραγματευτική δύναμη.
Για παράδειγμα, δύνανται οι εταιρίες σούπερ μάρκετ να απαιτήσουν υψηλότερες προμήθειες- τέλη πρόσβασης (slotting allowances, upfront access payments, pay to stay fees ή άλλες πληρωμές/εκπτώσεις) από τους προμηθευτές προκειμένου να συμπεριλάβουν τα προϊόντα τους στο καλάθι του νοικοκυριού, ιδίως αν οι τελευταίοι δεν έχουν πρόσβαση στη λιανική αγορά.
Μια τέτοια κατάσταση ενδέχεται να προκαλέσει στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό μεταξύ των προμηθευτών: αφενός μεν θα ευνοούνται όσοι είναι σε θέση να «χρηματοδοτήσουν» την ένταξή τους στην πρωτοβουλία, αφετέρου ο εξαναγκασμός μικρών προμηθευτών να προβούν σε τέτοιες παροχές ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά τη βιωσιμότητά τους.
Ενδεχομένως η συστηματική λειτουργία του μηχανισμού παρακολούθησης περιθωρίου κέρδους για τα προϊόντα αυτά και μάλιστα κατά προτεραιότητα να περιορίσει αυτό το κίνδυνο.
– Ακολούθως, είναι ιδιαιτέρως σημαντικό η συγκεκριμένη πρωτοβουλία να μην οδηγήσει σε πρακτικές συστηματικής αυτοπροτίμησης (self-preferencing) από τα σουπερμάρκετ σε προϊόντα δικής τους ιδιωτικής ετικέτας, εις βάρος προϊόντων σήματος, τα οποία ενδεχομένως να προσφέρονται σε φθηνότερες τιμές για τους καταναλωτές αλλά επί των οποίων το περιθώριο κέρδους των σουπερμάρκετ να είναι ενδεχομένως υψηλότερο.
Ένα τέτοιο αποτέλεσμα θα λειτουργήσει εις βάρος τόσο των προμηθευτών, όσο και των καταναλωτών, οι οποίοι ενδεχομένως με αυτόν τον τρόπο δεν θα κατευθύνονται στα φθηνότερα προϊόντα (από πλευράς κόστους παραγωγής) και δεν θα επωφελούνται από ευρύτερη ποικιλία προϊόντων.
Ενδεχομένως, να εξεταστεί, λαμβάνοντας υπόψη την εφαρμογή του μέτρου και τα πραγματικά αποτελέσματά του στην αγορά, ύστερα από περίοδο 1 μηνός, η δυνατότητα να αξιολογηθούν τυχόν πρακτικές self-preferencing και να εξεταστεί η ανάγκη λήψης μέτρων.
– Μια άλλη πιθανή επίπτωση της πρωτοβουλίας είναι οι αυξήσεις τιμών σε προϊόντα ή κατηγορίες προϊόντων εκτός του καλαθιού (από τον ίδιο ή διαφορετικούς προμηθευτές) προκειμένου να αντισταθμίσουν τυχόν απώλειες από τη διάθεση των προϊόντων εντός του καλαθιού σε προσιτές τιμές (ή ενδεχομένως μείωσης τιμών).
Ενόψει τούτου, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερο βάρος στον τρόπο και στα κριτήρια επιλογής των κατηγοριών προϊόντων που θα ενταχθούν στο καλάθι, ώστε να αποφευχθούν περιπτώσεις όπου η ένταξη μιας κατηγορίας αυξάνει την τιμή σε άλλες κατηγορίες που απευθύνονται στο ίδιο καταναλωτικό κοινό (ευάλωτους καταναλωτές).
Για την επιλογή αυτή, ενδείκνυται η χρήση στοιχείων από ανεξάρτητη υπηρεσία (όπως πχ. η ΕΛΣΤΑΤ). Η 7ήμερη ή 15νθήμερη ανανέωση του καλαθιού εκτιμάται επίσης ως θετική ρύθμιση, καθώς με τον τρόπο αυτό μειώνονται οι πιθανότητες τιμολογιακών αυξήσεων προϊόντων εκτός καλαθιού σε μόνιμο και υπέρμετρο βαθμό. Ωστόσο, από τη διάταξη προκύπτει ότι η ανανέωση αυτή δεν είναι υποχρεωτική.
– Στο καλάθι του νοικοκυριού θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα να συμμετέχει κάθε είδους επιχείρηση που δραστηριοποιείται στη λιανική αγορά, τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, ή/και με οποιοδήποτε τρόπο (π.χ. πώληση μέσω e-shop), ακόμα και εάν δεν εμπορεύεται το σύνολο των κατηγοριών των προϊόντων που απαριθμούνται στη λίστα (π.χ. κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία κ.λπ.).
– Είναι σημαντικό να δημοσιεύονται στο e-katanalotis και στην ιστοσελίδα του Υπουργείου ή άλλων εξουσιοδοτημένων φορέων οι σχετικές πληροφορίες, και να διευκρινιστεί εκ των προτέρων, το είδος και ο βαθμός λεπτομέρειάς τους.
Για παράδειγμα, η δημοσίευση μόνο μέσων τιμών λιανικής πώλησης πανελλαδικά ανά προϊόν δεν θα ασκήσει την επιδιωκόμενη πίεση στις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία.
– Τέλος, σημειώνεται ότι η πρωτοβουλία του καλαθιού του νοικοκυριού δεν θα πρέπει να συνιστά με κανένα τρόπο εργαλείο συνεννόησης μεταξύ των επιχειρήσεων για τα προϊόντα και τις τιμές που προσφέρουν στο καλάθι. Σημειώνεται δε ότι, η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα παρακολουθεί συστηματικά τη συμπεριφορά των επιχειρήσεων στην εφαρμογή του καλαθιού της νοικοκυράς και θα επεμβαίνει άμεσα σε περίπτωση ανίχνευσης πρακτικών που δύναται να αντίκεινται στον ελεύθερο ανταγωνισμό, όπως ενδεικτικά συμπράξεων μεταξύ ανταγωνιστών ή κάθετων συμπράξεων μεταξύ προμηθευτών και λιανοπωλητών για την επιβολή τιμών μεταπώλησης.
– Κατά την άποψη της Αντιπροέδρου της ΕΑ κας Χ. Νικολοπούλου, η ΕΑ πρέπει να τοποθετηθεί άμεσα στον αρμόδιο φορέα επί της εν θέματι πρωτοβουλίας και η θετική της θέση και το γεγονός ότι θα εξακολουθήσει να επιβλέπει αρμοδίως την αγορά, να δημοσιοποιηθούν με δελτίο τύπου προκειμένου η σχετική πρωτοβουλία να προχωρήσει το συντομότερο. Ωστόσο εν προκειμένω δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του αρ. 23 Ν.3959/2011 για την έκδοση γνωμοδότησης και αρκεί η τοποθέτηση στον αρμόδιο φορέα .[…]
Latest News
Τα απλήρωτα κοινόχρηστα «μπλοκάρουν» τις μεταβιβάσεις ακινήτων
Σκέψεις για «μπλόκο» στις μεταβιβάσεις ακινήτων, οι ιδιοκτήτες των οποίων χρωστούν κοινόχρηστα, πέφτουν στο τραπέζι
Πότε καταβάλλονται επιδόματα & δώρο Χριστουγέννων – Τι ισχύει
Ανακοινώθηκαν οι ημερομηνίες πληρωμής επιδομάτων για τον μήνα Δεκέμβριο.
Στον «πυρετό» του real estate η Εκκλησία της Ελλάδος
Έντονο το επενδυτικό ενδιαφέρον της Εκκλησίας για ακίνητα όπου υλοποιούνται projects εκατομμυρίων ευρώ
Πρόστιμα από αύριο στους οδηγούς ταξί - Συστάσεις από την ΑΑΔΕ
Από 18 Νοεμβρίου όσοι οδηγοί ταξί δεν έχουν το αυτοκόλλητο στα οχήματά τους θα επιβάλλεται πρόστιμο -Τι πρέπει να κάνουν
«Παγώνουν» οι τιμές στα τρόφιμα; - Τι δείχνουν τα στοιχεία [πίνακας]
Οι ανατιμήσεις στις υπηρεσίες δείχνουν να έχουν πάρει τη «σκυτάλη» από την ακρίβεια στα τρόφιμα και να οδηγούν τον πληθωρισμό
Επίδομα θέρμανσης: Η παγίδα για όσους καταναλώσουν ρεύμα - Οι χρεώσεις [παραδείγματα]
Πώς θα δοθεί φέτος το επίδομα θέρμανσης – Τι πρέπει να προσέξουν όσοι επιλέξουν το ρεύμα για να ζεσταθούν
Χριστουγεννιάτικος μποναμάς για 600.000 συνταξιούχους το έκτακτο βοήθημα
Ποιοι και πόσα πρόκειται να λάβουν ως έκτακτο βοήθημα για τα Χριστούγεννα - Αναλυτικά τα ποσά
«Βόμβα» για το εμπόριο τα ενοίκια – Οι ιδιοκτήτες ζητούν διπλάσιες τιμές [γραφήματα]
Για εκτόξευση των τιμών στα ενοίκια μιλούν οι έμποροι – Φόβοι ότι οι πολυεθνικές θα μονοπωλήσουν τους δημοφιλείς δρόμους
Τα βήματα για την εξαγορά καταπατημένων ακινήτων - Τι πρέπει να κάνετε
Άνοιξε η ψηφιακή πλατφόρμα για τα καταπατημένα ακίνητα - Το τίμημα εξαγοράς προσδιορίζεται με βάση την αντικειμενική αξία
Αποπληρωμή ακριβών δανείων και το 2025 προγραμματίζει το υπουργείο Οικονομικών - Το σχέδιο
Το υπουργείο Οικονομικών στοχεύει αφενός να υπάρξει μια ελάφρυνση στο κόστος εξυπηρέτησης των τόκων, αφετέρου κυρίως να δοθεί ισχυρό σήμα στις διεθνείς αγορές