Το πιστοποιητικό θανάτου των καινούριων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035 ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Ένωση: οι ευρωβουλευτές και οι κυβερνήσεις των κρατών μελών κατέληξαν σε συμφωνία για τον κανόνα αυτό, εμβληματικό μέτρο με σκοπό την τήρηση των ευρωπαϊκών δεσμεύσεων για την κλιματική ουδετερότητα.
Για «ιστορική απόφαση της ΕΕ για το κλίμα» έκανε λόγο μέσω Twitter ο γάλλος ευρωβουλευτής Πασκάλ Κανφέν (Renew Europe), ο πρόεδρος της επιτροπής Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, μετά την ολοκλήρωση διαπραγματεύσεων αρκετών ωρών.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν εξέφρασε από την πλευρά της ικανοποίηση για το «κρίσιμο ορόσημο» αυτό όσον αφορά τις φιλοδοξίες της ΕΕ για το κλίμα, συμφωνία που κατ’ αυτήν θα «ενισχύσει την καινοτομία και την ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική ηγετική θέση».
Τι αναφέρει η αυτοκινητοβιομηχανία
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία διαβεβαίωσε πως είναι έτοιμη να «αντιμετωπίσει την πρόκληση» έπειτα από αυτή την «απόφαση άνευ προηγουμένου», καλώντας ταυτόχρονα την ΕΕ να θέσει «όρους» που χαρακτηρίζει απαραίτητους για την επίτευξη του στόχου, ιδίως την εγκατάσταση επαρκούς δικτύου φορτιστών των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Το κείμενο που εγκρίθηκε βασίζεται στην πρόταση που είχε υποβληθεί από τον Κομισιόν τον Ιούλιο του 2021 και προβλέπει την εκμηδένιση των εκπομπών CO2 των καινούργιων αυτοκινήτων που θα πωλούνται στην Ευρώπη από το 2035.
Που σημαίνει τον τερματισμό de facto των πωλήσεων καινούργιων οχημάτων ιδιωτικής χρήσης και ελαφρών οχημάτων δημόσιας χρήσης που καίνε βενζίνη ή ντίζελ στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τη χρονιά αυτή, καθώς και των υβριδικών αυτοκινήτων (βενζίνη ή ντίζελ + μπαταρίες), ή με άλλα λόγια πως θα πωλούνται μόνο 100% ηλεκτρικά καινούργια αυτοκίνητα.
Καθώς το αυτοκίνητο, το βασικό μέσο μετακίνησης των Ευρωπαίων, αντιπροσωπεύει κάτι λιγότερο από το 15% των συνολικών εκπομπών CO2 στην ΕΕ, ο νέος κανόνας αναμένεται να συμβάλει στην επίτευξη των στόχων που έχει θέσει η γηραιά ήπειρος ως προς το κλίμα, συγκεκριμένα την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας με ορίζοντα το 2050.
Συμφωνία για το κλίμα
Πρόκειται για την πρώτη συμφωνία για μέτρο που συμπεριλαμβάνεται στο πακέτο των ευρωπαίων για το κλίμα («Fit for 55»), το οποίο έχει σκοπό να μειωθούν κατά 55% ως το 2030 σε σύγκριση με το 1990 οι εκπομπές που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου από τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Προβλέπει μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2030 κατά 55% για τα καινούργια αυτοκίνητα και κατά 50% για τα καινούργια φορτηγάκια σε σχέση με το 2021.
Προβλέπονται εξαιρέσεις, ιδίως για αυτοκινητοβιομηχανίες που χαρακτηρίζονται «niche» (σ.σ. καλύπτουν εξειδικευμένο, μικρό τομέα της αγοράς) και όσες παράγουν λιγότερα από 10.000 αυτοκίνητα τον χρόνο, ως τα τέλη του 2035. Η ρήτρα αυτή, γνωστή και ως «τροπολογία Φεράρι», αφορά βασικά κατασκευάστριες πολυτελών ή/και σπορ αυτοκινήτων.
Οι διαπραγματευτές συμφώνησαν επίσης να «αρχίσει διαδικασία διαμόρφωσης νομοθετικής πρότασης το 2025 για τη δημιουργία Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης» για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ανέφερε ακόμη ο Πασκάλ Κανφέν.
Δημιουργία ταμείου
Η δημιουργία του ταμείου αυτού είχε ζητηθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ώστε να επιτρέψει «να εγγυηθούμε την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του κοινωνικού και του οικονομικού κόστους» της μετάβασης στην «κινητικότητα με μηδενικές εκπομπές».
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία απασχολεί, άμεσα ή έμμεσα, πάνω από 13 εκατομμύρια Ευρωπαίους, με άλλα λόγια αντιπροσωπεύει το 7% των θέσεων εργασίας στην ΕΕ, σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Αναμένεται πρόταση της Κομισιόν το 2023 που θα επιτρέψει την επιτάχυνση των εταιρικών στόλων αυτοκινήτων με οχήματα μηδενικών εκπομπών, διευκρίνισε ο κ. Κανφέν.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα πρέπει να επικυρώσουν επίσημα τη συμφωνία αυτή για να τεθεί σε ισχύ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
«Δεν βγαίνουν τα κουκιά για τους στόχους των ΑΠΕ» – Οι αντιδράσεις των ηλεκτροπαραγωγών στο ΕΣΕΚ
Ο ΕΣΑΗ αμφισβητεί την επίτευξη του στόχου για την πράσινη μετάβαση και της διείσδυσης των ΑΠΕ το 2030 ζητώντας αλλαγές στο κείμενο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα
Χωρίς μείωση ορυκτών καυσίμων η ατζέντα του Αζερμπαϊτζάν για την COP29
Τι προτάσσει στην ατζέντα της COP29 ο υπουργός του Αζερμπαϊτζάν που θα φιλοξενήσει την επόμενη σύνοδο για το κλίμα
Πόσο θα μειώσει το ενεργειακό κόστος η διείσδυση των ΑΠΕ - Χρειάζεται περισσότερη αιολική ενέργεια
Οι επισημάνσεις της ΕΛΕΤΑΕΝ επί του εθνικού σχεδίου για την ενέργεια και το κλίμα (ΕΣΕΚ)
Πατήθηκε το κουμπί για νέα έργα αποθήκευσης ενέργειας - Πού θα χωροθετηθούν
Υπεγράφη η υπουργική απόφαση για τον τρίτο διαγωνισμό έργων αποθήκευσης ενέργειας - Τι προβλέπει για μονάδες μπαταριών και φωτοβολταϊκά
Αύξηση 23% στις παραγγελλίες για ανεμογεννήτριες - Ποιος έχει τα σκήπτρα
Οι παγκόσμιες παραγγελίες για χερσαίες ανεμογεννήτριες έφτασαν τα 91,2 GW το α΄ εξάμηνο, σημειώνοντας αύξηση 23% σε ετήσια βάση
Πόσο κερδίζει η ΕΥΑΘ από τη συμφωνία με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή
Η συμφωνία της ΕΥΑΘ με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή προβλέπεται να επιφέρει πρόσθετο όφελος από τη μεταβίβαση πιστοποιητικών για την «πράσινη» ενέργεια
Αυτές είναι οι 13 πόλεις που θα μπορούσαν να βρεθούν κάτω από το νερό μέχρι το 2050
Η κλιματική αλλαγή απειλεί πολλές περιοχές του πλανήτη – Οι πόλεις που ίσως βρεθούν κάτω από το νερό τα επόμενα 25 χρόνια δεν είναι μακριά μας, ούτε άγνωστες
Πώς θα κινούνται τα φορτηγά του μέλλοντος;
Οι κατασκευαστές φορτηγών βρίσκονται υπό πίεση για να περιορίσουν τις εκπομπές αερίων τους. Σε ποια εναλλακτική πρέπει να στραφούν όμως; Στις μπαταρίες ή στις κυψέλες καυσίμου;
Πέφτει η στάθμη σε τέσσερις φυσικές λίμνες της Κεντρικής Μακεδονίας
Βόλβη, Κορώνεια, Δοϊράνη και Πικρολίμνη βιώνουν τις επιπτώσεις από την ξηρασία στη Μεσόγειο, σύμφωνα με έκθεση του Ελληνικού Κέντρου Βιοτόπων – Υγροτόπων
Νέο σταθμό αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας κατασκευάζει Κίνα
Η κατασκευή του ενεργειακού σταθμού έχει κόστος 270 εκατομμυρίων ευρώ ενώ αναμένεται ότι θα έχει συνδεθεί στο δίκτυο μεταφοράς ενέργειας της Κίνας μέχρι το τέλος της χρονιάς