![Ναυτιλία: Δύσκολο σταυρόλεξο για τον κλάδο εμπορευματοκιβωτίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/10/ot_tanker_ploio2.png)
Επειτα από μία διετία, που κατέγραψε ρεκόρ στη ζήτηση αλλά και τους ναύλους, ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων φαίνεται τώρα να έρχεται αντιμέτωπος με ένα πολύ δύσκολο σταυρόλεξο. Οι ναύλοι αναμένεται να μειωθούν από τα ιστορικά υψηλά, ενώ παράλληλα η παγκόσμια οικονομία οδεύει σε ύφεση με μία αναμενόμενη πτώση του θαλάσσιου εμπορίου. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο ο κλάδος αντιμετωπίζει και τον σοβαρό κίνδυνο υπερπροσφοράς μεταφορικής ικανότητας τα επόμενα τρία χρόνια.
Ο οίκος αναλύσεων Alphaliner υπολογίζει ότι μέχρι το 2025 θα «πέσει στο νερό» από τα ναυπηγεία νεότευκτη μεταφορική ικανότητα 7,3 εκατ. teu, μέγεθος που αντιπροσωπεύει το 28,3% του υφιστάμενου εν ενεργεία στόλου.
Διαβάστε επίσης: Αναπάντεχο ράλι στις ναυλαγορές
Ο παγκόσμιος στόλος πλοίων εμπορευματοκιβωτίων αριθμεί 5.627 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 25,5 εκατ. teu.
Η Alphaliner εκτιμά ότι μόνο το 2023 και το 2024 συνολικά 5,1 εκατ. teu νεότευκτης μεταφορικής ικανότητας θα ενταχθούν στον εν ενεργεία στόλο, εκ των οποίων τα 2,3 εκατ. teu θα «πέσουν στο νερό» το 2023 και τα 2,8 εκατ. teu το 2024. Για λόγους συγκρισιμότητας ο οίκος αναλύσεων υπενθυμίζει ότι το 2022 μόλις 1,1 εκατ. teu νέας μεταφορικής ικανότητας θα «πέσει στο νερό», όση και πριν από έναν χρόνο.
Η αγορά δύσκολα θα είναι σε θέση να απορροφήσει την «πλημμύρα» των νεότευκτων πλοίων προειδοποιεί η Alphaliner και εντοπίζει ως τη μοναδική διέξοδο για τον περιορισμό των κινδύνων από την υπερβάλλουσα προσφορά τη διάλυση πλοίων. Ωστόσο το ερώτημα είναι μέχρι ποιας ηλικίας βαπόρια θα πάνε στα διαλυτήρια, λαμβάνοντας υπόψη ότι η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου είναι μόλις τα 14 χρόνια.
Τα πλοία μεγάλης ηλικίας
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 20 ετών είναι 1.102, συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 2,5 εκατ. teu. Ειδικότερα, υπάρχουν μόνο 77 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 121.671 teu, ηλικίας 30 ετών και άνω, και ακολουθούνται από 347 μονάδες, 533.478 teu, ηλικίας 25-29 ετών και 678 πλοία 1,85 εκατ. teu ηλικίας 20-24 ετών.
Αν και η αφαίρεση 2,5 εκατ. teu πλοίων ηλικίας 20 ετών και άνω θα συνέβαλλε καθοριστικά στον περιορισμό των επιπτώσεων της επιπλέον χωρητικότητας 5,1 εκατ. teu τα δύο επόμενα χρόνια, ωστόσο όπως σημειώνει η Alphaliner αυτό δεν είναι εύκολο να συμβεί από τη μια μέρα στην άλλη.
Μένει λοιπόν να φανεί αν κάποια μεταφορική ικανότητα ακόμη μικρότερης ηλικίας μεταξύ 15-20 χρόνων, ειδικά εκείνα τα πλοία με κακή σχεδίαση και υπερβολική κατανάλωση καυσίμων, θα μπορούσε ίσως να βγει εκτός αγοράς προκειμένου να επιτευχθεί μια νέα ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.Ισως, τέλος, οι επερχόμενοι κανονισμοί (δείκτες EEXI και CII) που έχουν στόχο τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, θα μπορούσαν επίσης να συμβάλουν στη μείωση της προσφοράς πλοίων καθώς ορισμένα εξ αυτών δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις ή θα είναι ασύμφορη μια προσαρμογή τους.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
![Capital Clean Energy Carriers: Αύξηση εσόδων 64% στο τέταρτο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/AMORE-MIO-CAPITAL-600x270.jpg)
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
![Ναυτιλία: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον πόλεμο δασμών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_LNG22-1024x600-1-600x352.png)
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets
![Costamare: Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Costamare-slide-2-7f29710c-600x273.jpeg)
Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024 η Costamare
H Costamare συνεχίζει τη στρατηγική ανανέωσης του ιδιόκτητου στόλου και την αύξηση του μέσου μεγέθους του