
Πριν από ένα χρόνο ο ιδρυτής του Facebook, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, ανακοίνωσε τη μετονομασία της μητρικής εταιρείας απο Facebook σε Meta και την ίδια στιγμή τη δημιουργία ενός καινούργιου project που θα αλλάξει την εικόνα που έχουμε για το διαδίκτυο, τοποθετώντας μας σε μια τρισδιάστατη απεικόνιση του χώρου τον οποίο μπορούμε να εξερευνήσουμε μέσω του ψηφιακού avatar, που θα διαθέτουμε. «Είμαστε πεπεισμένοι ότι το Metaverse θα είναι ο διάδοχος του διαδικτύου, σαν να βρισκόμαστε στον ίδιο χώρο με τους ανθρώπους ανεξάρτητα από το πόσο μακριά είμαστε στην πραγματικότητα» υπογράμμιζε τότε ο ίδιος.
Οι βαρύγδουπες δηλώσεις του ένα χρόνο πριν για το εικονικό μέλλον που έρχεται, ελάχιστα αντικατοπτρίζουν τη σημερινή πραγματικότητα. Η Meta, μητρική εταιρεία του Facebook και του Instagram, εξακολουθεί να βασίζεται στα διαφημιστικά έσοδα μέσω αυτών των πλατφορμών. Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ τόνισε πως η αλλαγή θα πάρει χρόνο. Σε πρόσφατη συνέντευξή του στο τεχνολογικό ιστότοπο «The Verge», δήλωσε πως: «Δεν σημαίνει πως αυτά τα πράγματα είναι έτοιμα σε δύο με τρία χρόνια». Ωστόσο ο όμιλος είναι αποφασισμένος να προχωρήσει αυτό το εγχείρημα παίρνοντας όσο χρόνο χρειαστεί.
Διαβάστε επίσης: Social media: Facebook και Ιnstagram θα εξαφανιστούν από την Ευρώπη
Μηχανή «κατανάλωσης» χρημάτων το Metaverse
Το εγχείρημα ωστόσο φαίνεται πως μέχρι στιγμής είναι μια μηχανή που «τρώει» χρήματα. Μόνο το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, το Reality Labs – το τμήμα που αφορά το Metaverse και την δημιουργία γυαλιών εικονικής πραγματικότητας – σημείωσε απώλεια ύψους 5,77 δις. δολάρια. Συνολικά όμως τα κέρδη της Meta μειώνονται αισθητά καθώς το πρώτο εξάμηνο του 2022 οι meta-πλατφόρμες σημείωσαν κέρδη ύψους 22,65 δις. δολαρίων έναντι 28 δις. του προηγούμενου έτους.
Οι δυσκολίες είναι ποικίλες. Από την μία πλευρά οι διαφημιζόμενες εταιρείες μειώνουν τα έξοδα μάρκετινγκ λόγω του υψηλού πληθωρισμού και της επισφαλούς οικονομικής συγκυρίας. Από την άλλη πλευρά τα μέτρα προστασίας προσωπικών δεδομένων της Apple κοστίζουν στην Meta δισεκατομμύρια. Οι πάροχοι εφαρμογών όπως το Facebook πρέπει πλέον να ζητούν άδεια από τους χρήστες iPhone, εάν θέλουν να ιχνηλατούν τη συμπεριφορά τους μέσω διαφορετικών υπηρεσιών και εφαρμογών. Ως εκ τούτου πολλοί το απέρριψαν και με αυτόν τον τρόπο επιχειρηματικά μοντέλα διαδικτυακής διαφήμισης, που βασίζονταν σε αυτή την «παρακολούθηση», ναυάγησαν.
Ο ιδρυτής του Facebook πάντως διαβεβαίωσε πως δεν θα υπάρξουν περικοπές στις επενδύσεις του Metaverse. Αντίθετα λαμβάνονται μέτρα εξοικονόμησης σε άλλους τομείς. Η Meta ελπίζει τώρα πως θα μπορέσει να καταφέρει να ενθουσιάσει τις εταιρείες μέσω του μοντέλου εικονικής πραγματικότητας, όπου οι εταιρείες θα έχουν την δυνατότητα να στεγάσουν τις επιχειρήσεις τους. Ο ίδιος επισήμανε πως οι 200 εκατ. υπολογιστές που αγοράζονται ετησίως κάποια στιγμή θα μπορούσαν να αντικατασταθούν με τα εξελιγμένα γυαλιά εικονικής πραγματικότητας. Όλα αυτά όμως μελλοντικά…
Μεγάλος ανταγωνισμός για το μέλλον του διαδικτύου
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ χαίρεται που κατάφερε να παρουσιάσει το μελλοντικό του εγχείρημα ένα χρόνο πριν και όχι τώρα που βρίσκεται υπό πίεση. Για πόσο καιρό όμως θα συνεχίσει να κυνηγάει αυτό όνειρο θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το πόσο κερδοφόρο είναι το Facebook. Η μητρική εταιρία Meta όμως δεν αποτελεί τίποτα παραπάνω από έναν απλό επισκέπτη στις πλατφόρμες της Apple και της Google, και ο ανταγωνισμός μόνο ευκαταφρόνητος δεν είναι.
Ήδη η πολυεθνική εταιρεία Nvidia, η οποία ειδικεύεται στην τεχνητή νοημοσύνη, λειτουργεί την πλατφόρμα «Omniverse» όπου οι εταιρείες μπορούν να δημιουργήσουν οπτικά εφέ και συστήματα προσομοίωσης, ώστε να βελτιώσουν τις διαδικασίες τους. «Κατά τη δική μας άποψη το Metaverse είναι ο συνεχιστής του Διαδικτύου» σημειώνει ο μάνατζερ της εταιρείας Nvidia, Ρεβ Λεμπαρέντιαν. Παρόλα αυτά η μεταφορά από ένα δισδιάστατο κόσμο σε ένα τρισδιάστατο απαιτεί πολλές προδιαγραφές από τους συμμετέχοντες.
Την ίδια στιγμή η Apple, η οποία βρίσκεται σε διαμάχη με την Meta, έχει αναπτύξει εδώ και χρόνια το δικό της αντίστοιχο «Metaverse», αν και η ιδέα ίσως δεν ονομαστεί έτσι. Η Apple σύμφωνα με αναλυτές και μιντιακές πηγές, αναμένεται να παραγάγει γυαλιά εικονικής πραγματικότητας -παρόμοια με αυτά της Meta- τα οποία θα μπορούν να καταγράφουν μέσω κάμερας το περιβάλλον του χρήστη παρέχοντάς του περισσότερες λεπτομέρειες. Αν συμβεί αυτό, τότε ο αγώνας για το Metaverse θα βρεθεί ξανά στο προσκήνιο.
Αντρέι Σοκόλοφ, dpa
Επιμέλεια: Ιωσηφίνα Τσαγκαλίδου
Πηγή: DW


Latest News

Η Huawei έτοιμη να προωθήσει προηγμένο τσιπ τεχνητής νοημοσύνης
Το νέο τσιπ τεχνητής νοημοσύνης 910C που ετοιμάζει η Huawei έρχεται τη στιγμή που η Κίνα αναζητά εναλλακτικές λύσεις στα τσιπ της Nvidia

Γιατί η Apple εγκλωβίστηκε στους δασμούς Τραμπ
Η Apple πωλεί περισσότερα από 220 εκατομμύρια iPhone ετησίως και σύμφωνα με τις περισσότερες εκτιμήσεις, εννέα στα δέκα κατασκευάζονται στην Κίνα

Πάτησε Γη ο γηραιότερος Αμερικανός αστροναύτης
Για τον Νταν Πέτιτ ήταν η τέταρτη αποστολή, αυξάνοντας τον συνολικό χρόνο του στο διάστημα σε 590 ημέρες

Το γεωστρατηγικό πόκερ με τα data centers – Ο άξονας Κρήτης - Κοζάνης
Η «ξαφνική» εμφάνιση της Τεχνητής Νοημοσύνης έφερε στο προσκήνιο μία ακόμη διάσταση της πολύτιμης γεωγραφικής θέσης της Ελλάδος: σταυροδρόμι δεδομένων και κόμβος data centers

Οι νέες απαιτήσεις της Google για τηλέφωνα και tablet Android
Η Google αυξάνει τον ελάχιστο αποθηκευτικό χώρο που πρέπει να έχουν οι συσκευές Android

Microsoft: Αναπτύσσει εργαλείο AI που λαμβάνει στιγμιότυπα οθόνης και προκαλεί… ανησυχία
Η Microsoft ανέστειλε τη λειτουργία το 2024 αφού πρώτη την δοκίμασε σε έναν μικρό αριθμό χρηστών και τώρα το επαναφέρει.

Με καθυστέρηση οι προπαραγγελίες του Nintendo Switch 2 λόγω δασμών
Η προπαραγγελίες για το Nintendo Switch 2 θα ξεκινήσουν στις 24 Απριλίου - Οι προπαραγγελίες είχαν αρχικά προγραμματιστεί για τις 9 Απριλίου

Οι 2+1 καταλύτες που φέρνουν deals στην Πληροφορική
Τα πολλαπλά έργα ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, η ψηφιοποίηση της αγοράς και η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι οι καταλύτες που γεννούν νέα deals στην Πληροφορική - Ποιες είναι οι αβεβαιότητες που παραμένουν

Πως να γυρίσετε το χρόνο πίσω σε περίπτωση επίθεσης ransomware
Το ransomware έχει την ικανότητά του να κρυπτογραφεί δεδομένα και να αποκλείει την πρόσβαση των χρηστών σε εταιρικούς υπολογιστές, διακόπτοντας κρίσιμες εταιρικές διαδικασίες

Αύξηση σχεδόν 50% στις κυβερνοαπειλές παγκοσμίως - Αύξηση 126% στις επιθέσεις Ransomware
Το 1ο τρίμηνο του 2025, οι επιθέσεις στον κυβερνοχώρο ανά οργανισμό αυξήθηκαν κατά 47%, φτάνοντας κατά μέσο όρο τις 1.925 εβδομαδιαίες επιθέσεις, σύμφωνα με το Global Cyber Attack Report της Check Point