Ο αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν τα έβαλε με τις κρυφές χρεώσεις τραπεζών και εταιρειών που διαμεσολαβούν σε ηλεκτρονικές συναλλαγές και άλλες πράξεις, όπως αναφέρει ο Μικροοικονομικός του Βήματος της Κυριακής. Συγκεκριμένα, θεωρεί απαράδεκτες τις προμήθειες σε αναλήψεις καταθέσεων όπως και στις ανανεώσεις πιστωτικών καρτών. Αντιτίθεται επίσης στις κρυφές χρεώσεις που επιβάλλονται σε πολίτες για κρατήσεις ξενοδοχείων.
Κάποια ανάλογη κυβερνητική τοποθέτηση θα ανέμενε κανείς και εδώ, όπου τράπεζες και άλλοι χρεώνουν ασυστόλως προμήθειες σε όλες τις πράξεις και τις συναλλαγές τους με καταθέτες, δανειολήπτες και καταναλωτές. Γενικώς η αυθαιρεσία περισσεύει και απαιτούνται τάχιστα παρεμβάσεις και διορθώσεις.
Το deal της Viva
Κατά καιρούς σας έχουμε ενημερώσει για το εξελισσόμενο deal της Viva του Χάρη Καρώνη με την αμερικανική J.P. Morgan. Εσχάτως κυκλοφόρησαν φήμες που ήθελαν τη συμφωνία να χαλάει. Ρωτήσαμε αρμοδίως και δεν λάβαμε επιβεβαίωση. Αντιθέτως μας διαβεβαίωσαν ότι η αμερικανική τράπεζα έλαβε τις απαιτούμενες εγκρίσεις από την Τράπεζα της Ελλάδος ώστε να προχωρήσει η συμφωνία εξαγοράς.
Ρωτήσαμε και τον κ. Καρώνη, ο οποίος αρνήθηκε οποιοδήποτε σχόλιο επειδή προφανώς δεσμεύεται από το απόρρητο των διαπραγματεύσεων. Εκείνο που μπορούμε να σας μεταφέρουμε είναι ότι στην Τράπεζα της Ελλάδος πιστεύουν ακράδαντα πως «η συμφωνία της αμερικανικής τράπεζας με τη Viva βρίσκεται πλέον στα χέρια του Χάρη Καρώνη». Οπότε αναμένουμε…
Μετράνε οι γνωριμίες και τα κονέ;
Τι μαθαίνουμε; Μπορεί άραγε ένα από τα μεγαλύτερα πακέτα δανείων που πρόσφατα πουλήθηκε σε fund, κατόπιν διαγωνισμού βεβαίως, βεβαίως, να δόθηκε λόγω… γνωριμιών; Ενώ δηλαδή αυτό το ελκυστικό πακέτο με δάνεια που ήταν συνδεδεμένα με ακίνητα, να έπρεπε λόγω προσφοράς να δοθεί σε άλλον «παίκτη», τελικά να κατακυρώθηκε σε άλλον επειδή επικράτησαν οι γνωριμίες και οι διασυνδέσεις;
Δεν θέλουμε να το πιστέψουμε, αλλά αυτά λέει η πιάτσα στον τραπεζικό χώρο, κάτι που προφανώς δεν είναι καθόλου καλό για την αξιοπιστία γενικότερα.
Οι αυξήσεις στα διόδια και οι εκλογές
Σε συνέντευξή του στο Πρώτο Θέμα, ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης ρωτήθηκε για το αν θα γίνουν αυξήσεις στα διόδια των αυτοκινητοδρόμων, και φυσικά της Αττικής οδού.
Η απάντησή του ήταν η εξής: «Σε τέτοιες δύσκολες στιγμές για όλους, οι πάντες πρέπει να δείξουν υπευθυνότητα και να αναλάβουν το μερίδιο της κοινωνικής ευθύνης που τους αναλογεί. Θα είμαι σαφής. Οι πολίτες δεν πρέπει να πληρώνουν ακριβότερα διόδια σ’ αυτή τη συγκυρία. Αυτή είναι μία σαφής κυβερνητική άποψη και ένα μήνυμα προς την πλευρά των διαχειριστριών εταιρειών των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων».
Ξεκάθαρα λέει δηλαδή η κυβέρνηση στις εταιρείες «ξεχάστε τις αυξήσεις». Θα έπρεπε να πει «δεν μπορούμε να κάνουμε εκλογές με αυξήσεις στα διόδια, κάλπες και μετά βλέπουμε», αλλά δεν το λέει.
Τι θα γίνει όμως αν οι εταιρείες απαιτήσουν αυτό που δικαιούνται; Διότι οι συμβάσεις που έχουν υπογράψει παραχωρησιούχοι και κράτος είναι ότι τα διόδια καθορίζονται με βάση την πορεία του πληθωρισμού.
Με τον πληθωρισμό στο 12% γιατί να μη ζητήσουν π.χ. μια αύξηση στα διόδια της τάξης του… 10%; Ή ακόμη και 5%; Για παράδειγμα στα διόδια της Αττικής οδού το 2,80 ευρώ θα μπορούσε να γίνει 3 ευρώ στρογγυλά ή και παραπάνω. Το δικαιούνται οι εταιρείες, μπορούν να το απαιτήσουν, ρισκάροντας βεβαίως μείωση της κίνησης και των εσόδων τους.
Όμως, εφόσον οι συμβάσεις αυτό προβλέπουν, περιμένουμε θερμό χειμώνα, με διαπραγματεύσεις. Διότι καλές οι εκλογές, καλό το πάγωμα των διοδίων, αλλά θα έχει πολύ ενδιαφέρον να δούμε πώς το κράτος θα αποζημιώσει τις εταιρείες διαχείρισης γι’ αυτή την «παρέκβαση» από τη σύμβαση, με τη δικαιολογία της κοινωνικής ευθύνης.
Να θυμίσουμε ότι και το 2019 επιχειρήθηκε αύξηση στα διόδια, αλλά μόλις ακούστηκε η φήμη, μπήκε στα συρτάρια και δεν ξαναβγήκε το σχέδιο.
Τα podcast του ot.gr
Ο δικός μας οt.gr, το οικονομικό site του ομίλου μας, αξιοποιεί τις νέες δυνατότητες επικοινωνίας που προσφέρουν τα podcasts. Κάθε Τετάρτη στη νέα σειρά podcast του ot.gr ο Νίκος Φιλιππίδης θα διερευνά τα αινίγματα της οικονομίας, συνομιλώντας με ξεχωριστούς καλεσμένους.
Στο πρώτο επεισόδιο συζητεί με την κυρία Μαρία Βασσάλου, εκ των κορυφαίων στελεχών της Goldman Sachs και υπεύθυνη για τη διαχείριση κεφαλαίων άνω των 200 δισ. δολαρίων.
Η κυρία Βασσάλου ανάμεσα στα πολλά ενδιαφέροντα μιλάει για την ανάγκη επαναβιομηχανοποίησης της ελληνικής οικονομίας. Υπογραμμίζει επίσης ότι «η Ελλάδα επιλέγοντας τις μεταρρυθμίσεις μπορεί να αποφύγει την ύφεση και μαζί να συνεχίσει να προσελκύει επενδύσεις». Καλή ακρόαση…
Τι θα γίνει με τις ασφαλιστικές εισφορές
Εκτός από τα διόδια και τα σενάρια αυξήσεων λόγω πληθωρισμού, ένα καυτό μέτωπο για την κυβέρνηση είναι κι αυτό των ασφαλιστικών εισφορών που πληρώνουν οι μη μισθωτοί. Με βάση το νόμο Βρούτση, από τις αρχές του νέου έτους πρέπει να υπάρξει αναπροσαρμογή με βάση τον πληθωρισμό του 2022.
Αν υποθέσουμε ότι ο πληθωρισμός κλείσει κοντά στο 9%, τότε θα πρέπει να υπάρξει ανάλογη αύξηση στις εισφορές. Τι θα κάνει, λοιπόν, το υπουργείο Εργασίας; Θα παγώσει αυτή την αύξηση, όπως πιεστικά ζητούν τα Επιμελητήρια, η ΓΣΕΒΕΕ κ.λπ.;
Είπαμε. Προεκλογική χρονιά έχουμε και είναι δύσκολες οι αποφάσεις που προκαλούν ζημία για επιχειρήσεις ή απλούς πολίτες. Μην ξεχνάμε ότι ενδεχομένως οι επιχειρηματίες θα κληθούν να καλύψουν και μια νέα αύξηση στον κατώτατο μισθό, μέχρι να γίνουν εκλογές.
Από το αρμόδιο υπουργείο αποκλείουν ένα πάγωμα στις αυξήσεις που θα έρθουν στους μη μισθωτούς από τον ερχόμενο Φεβρουάριο.
Η Ελλάδα πάει Silicon Valley
Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνέντευξη έδωσε στο «Βήμα της Κυριακής» ο υφυπουργός Εξωτερικών που είναι αρμόδιος για την Οικονομική Διπλωματία και Εξωστρέφεια, Κώστας Φραγκογιάννης. Σ’ αυτήν ο κ. Φραγκογιάννης μιλά για ένα σημαντικό ταξίδι που θα γίνει τις επόμενες ημέρες, συγκεκριμένα από 4 έως 11 Νοεμβρίου στο Σαν Φρανσίσκο.
Σ’ αυτή την επιχειρηματική αποστολή θα τον ακολουθήσουν στελέχη εταιρειών start up οι οποίες θα έχουν συναντήσεις με αμερικανικές εταιρείες.
Όπως λέει ο κ. Φραγκογιάννης: «Σκοπός μας είναι να συνδέσουμε τους κρίσιμους για την ανάπτυξη της χώρας πόρους (startups) με τα σημεία αναφοράς (Πανεπιστήμια και Venture Capital), ειδικότερα στους τομείς της έρευνας και της καινοτομίας. Κυρίαρχο ρόλο για αυτήν μας την προσπάθεια θα παίξει το “Silicon Valley Greek Hub” που ήδη λειτουργεί στην αμερικανική πρωτεύουσα της καινοτομίας από το 2021″, σημειώνει ο κ. Φραγκογιάννης.
Εχουν προγραμματιστεί «πολλές και σημαντικές συναντήσεις με επιχειρήσεις τόσο της Silicon Valley όσο και από άλλους κλάδους της βιομηχανικής παραγωγής». «Στο Σαν Φρανσίσκο θα επισκεφτούμε ακόμα τα πανεπιστήμια Stanford και Berkley και είναι μία ακόμα ευκαιρία για εμάς να δώσουμε σάρκα και οστά στην επιστημονική διπλωματία, κάτι που ξεκινήσαμε από τη Βοστώνη το 2020 εν μέσω πανδημίας. Θα επισκεφτούμε ακόμα και εθνικά hub άλλων χωρών για να μοιραστούμε know how και βέλτιστες πρακτικές. Και φυσικά θα έχουμε και συναντήσεις με την πολιτειακή ηγεσία της Καλιφόρνια, στην οποία βρίσκεται μία Ελληνίδα, η κ. Ελένη Κουναλάκη, αλλά και με τον δήμαρχο της πόλης. Θα είναι και μία ευκαιρία για μία προσωπική στιγμή για μένα η ομιλία που θα παραθέσω στο Πανεπιστήμιο USF».
Αρα, η Ελλάδα πάει… Silicon Valley.
Ερχονται και τα τέλη κυκλοφορίας
Ερχεται σε 15 ημέρες το… μπιλιετάκι της ΑΑΔΕ για τα τέλη κυκλοφορίας και γι’ αυτό όλοι πρέπει να ετοιμαζόμαστε, ανάλογα με τα αυτοκίνητα που διαθέτουμε.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η ανάρτηση των τελών θα γίνει στις 15 Νοεμβρίου και οι υπόχρεοι θα έχουν 45 ημέρες να πληρώσουν. Όχι ότι δεν «παίζει» παράταση, το έχουμε ξαναδεί το έργο.
Πάντως, καλό είναι η πληρωμή να γίνει εγκαίρως γιατί τα πρόστιμα είναι βαριά και ασήκωτα
Το πρόστιμο ανέρχεται σε 10.000 ευρώ, ενώ σε περίπτωση υποτροπής ανεβαίνει στα 30.000 ευρώ, ενώ ταυτόχρονα, αφαιρείται για τρία χρόνια το δίπλωμα οδήγησης.
Αυξήσεις δεν έχουμε, άρα θα πληρώσουμε ό,τι και πέρυσι ενώ θυμίζουμε ότι τα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα έως 31 Οκτωβρίου 2010 θα καταβάλουν τέλη κυκλοφορίας με βάση τον κυβισμό τους.
Για τα οχήματα που κυκλοφόρησαν μετά την 1η Νοεμβρίου 2010 η πληρωμή γίνεται με βάση τις εκπομπές CO2 που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, ενώ όσα καταγράφουν τις χαμηλότερες τιμές απαλλάσσονται πλήρως -κάτω από 90 ή 122 g/km, αναλόγως χρονολογίας.
Το καλάθι του νοικοκυριού και η… επιστροφή του Κίμωνα Κουλούρη
Από τις 2 Νοεμβρίου ξεκινά το «καλάθι του νοικοκυριού», αυτή η πολυδιαφημισμένη πρωτοβουλία της κυβέρνησης η οποία, για πολλούς έχει επικοινωνιακό, παρά ουσιαστικό χαρακτήρα.
Στο καλάθι αυτό θα υπάρχουν όχι προϊόντα με μειωμένες τιμές, αλλά προϊόντα που θεωρητικά δεν θα αυξάνονται αλματωδώς. Βέβαια, εδώ και μήνες έχουν αυξηθεί τόσο πολύ τα είδη πρώτης ανάγκης που πλέον είναι δώρο άδωρο να φτιάχνεις καλάθια, αλλά τέλος πάντων.
Στελέχη της αγοράς λένε στη στήλη, πάντως, ότι αυτό το καλάθι με τα 50 προϊόντα, με τα μακαρόνια νούμερο 6 και τα άλλα κωμικά, μπορεί τελικά να μη λειτουργήσει όπως θέλει η κυβέρνηση.
Αλλά ενδιαφέρον θα έχει μια επισήμανση που έκανε ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης. Όπως είπε ο υπουργός θα πάει με τον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης, Νίκο Παπαθανάση και με τις ελεγκτικές υπηρεσίες, την Τετάρτη σε όλες τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και θα κάνουν ελέγχους. Θα συγκρίνουν τις τιμές για να μπορεί να δει ο κόσμος τη χρησιμότητα του καλαθιού και: «Θα διαφημίσουμε τις αλυσίδες με τις χαμηλότερες τιμές και οι έλεγχοι θα είναι εντατικοί», είπε ο κ. Γεωργιάδης.
Δηλαδή; Το υπουργείο θα κάνει διαφήμιση στις αλυσίδες που θα έχουν π.χ. 2-3 λεπτά πιο φθηνό το μακαρόνι νούμερο 6;
Κι εμείς γιατί πιστεύαμε ότι οι τιμές διαμορφώνονται πολλές φορές και από τις παραγγελίες που γίνονται; Αν π.χ. ένας επιχειρηματίας έχει τη δυνατότητα να παραγγείλει μεγάλες ποσότητες ενός προϊόντος, μπορεί να ρίξει και την τιμή. Δηλαδή θα διαφημίζουμε τον επιχειρηματία που έχει αυτή την άνεση και θα καταδικάσουμε στα μάτια του καταναλωτή μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ που δεν έχει τη ρευστότητα να το πράξει;
Καλά θα πάει αυτό, λένε στελέχη της αγοράς που θυμήθηκαν και μια εποχή που ο Κίμωνας Κουλούρης πήγαινε στις λαϊκές και ρώταγε με ύφος χιλίων καρδιναλίων «πόσο έχει το μαρούλι» και «γιατί πουλάτε τόσο τη ντομάτα».
Latest News
Δύσκολο Σάββατο θα έχει ο Μητσοτάκης, τα αυτογκόλ της κυβέρνησης, μεγαλώνει η οργή στην αγορά, το σήμα της Βιομηχανίας, επιδόσεις από τα… Lidl, η «μονοκαλλιέργεια» της Ελλάκτωρ…
Ας γνωριστούμε καλύτερα…
Τα πυρηνικά της Ελλάδας, το story των ΔΕΗ και ΑΔΜΗΕ, αλλαγή σχεδίων για Prodea, η «ασημένια επένδυση» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι στηρίξεις του χρηματιστηρίου
Στα ψιλά...
Το timing του Bloomberg στην Αθήνα, το βαρύ πρόγραμμα του πρωθυπουργού, το μήνυμα των τραπεζιτών, το «χτίσιμο» στη ΔΕΗ, τα νέα σχέδια Στάσση και το pressing Χατζημηνά
Πολιτικό ρίσκο
Τα 3 τεστ της κυβέρνησης και ο ρόλος Goldman Sachs, ανοίγει “πανιά” η ABBank, «ξύνουν τα μολύβια» για τον Μπάρμπα Στάθη, το success της Σδούκου στο Μπακού και ένα κουίζ
Κι άλλο μέτωπο
«Πυλώνας» για την κυβέρνηση η βιομηχανία, έπαθε… Τραμπ ο Μητσοτάκης, τα λεφτά του Αγροτικής Ανάπτυξης, η αδιαφορία στο Χρηματιστήριο, τα stories σε ΔΕΗ και Helleniq Energy, σε αναβρασμό οι αρτοποιοί
Υπάρχει Υφυπουργός Βιομηχανίας
Ένα success story για το λογότυπο, το «200άρι» της ΔΕΗ, το σπριντ της Cenergy, τα κουκιά του Νεμπή, τα «διαμάντια» της Dimand, ο συναγερμός για την κερδοφορία
Σταγόνα
Μέτωπο Βιομηχάνων, το «δράμα» Χατζηδάκη, το «σκονάκι» της Αικατερινάρη, η θλίψη στη ΜΕΒΓΑΛ, «χημική» σύναξη στην Αθήνα, οι παραλαβές της Επίλεκτος
Καμπανάκια
Φεύγουν οι «μεγάλοι», στη «σίγαση» η αντιπολίτευση της ΝΔ, οι τιτλοποιήσεις της Attica Bank, στο βωμό των απαλλοτριώσεων ο… ΟΤΕ, ξεκαθάρισμα στο ΧΑ, ο κακός χαμός… στη χονδρική ρεύματος
Βαρδής Βαρδινογιάννης
Οι «κόκκινοι» υπουργοί, ξεσκονίζει τις φοροαπαλλαγές το Μαξίμου, ωστικό κύμα στα σούπερ μάρκετ, θα σώσει την Επίλεκτο η Louis Vuitton (;), η «εκδίκηση» της Alpha Bank, θα έχουμε και εργοστάσιο ΑΙ
Υποβιβασμός…
Η «κόκκινη γραμμή» του ΝΟΚ, στον αέρα ο υπερυπολογιστής Δαίδαλος, το σταυροδρόμι του χρηματιστηρίου, ο Κοκκόλης για τα χρηματιστήρια ενέργειας, η αξία της MORE Energy και το υπερ-σόου του μετρό Θεσσαλονίκης
Η «κόκκινη γραμμή»