Tον κεντρικό άξονα στον οποίο βασίζεται το διεθνές εμπόριο αποτελεί η ναυτιλία και λόγω αυτής της παγκοσμιοποιημένης φύσης του κλάδου οι ηγέτες της βιομηχανίας έχουν συνειδητοποιήσει ότι η κλιματική αλλαγή είναι μια πραγματική πρόκληση. Κάπου εκεί τίθεται το βασικό ερώτημα για το πώς θα επιτευχθεί ο στόχος της απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα, την ώρα που το αυξανόμενο κόστος, η αβεβαιότητα, οι γεωπολιτικές συγκρούσεις και οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού βρίσκονται στο προσκήνιο.
Ηδη στο «τραπέζι» της υλοποίησης έχουν τεθεί μία σειρά από εναλλακτικά καύσιμα, μεταξύ των οποίων η αμμωνία, το υδρογόνο και το LNG, η υιοθέτηση των οποίων σημαίνει επιπλέον κόστος, ειδικά κατά τη μεταβατική περίοδο. Σύμφωνα, μάλιστα, με αναλυτές, η δέσμευση για καθεμία από αυτές τις επιλογές δημιουργεί σημαντικές λειτουργικές προκλήσεις και το τελευταίο διάστημα προωθείται η συζήτηση για μια άλλη – αμφιλεγόμενη για ορισμένους – πιθανή εναλλακτική: την πυρηνική ενέργεια.
Διαβάστε επίσης: Κερδίζουν έδαφος τα «πράσινα καύσιμα» στη ναυτιλία
Σε έκθεση της εταιρείας ανάπτυξης ατομικών θαλάσσιων πλοίων Core Power εξηγούνται τα οφέλη από την είσοδο της ναυτιλίας σε «ρότα» για ένα καθαρό ενεργειακό μέλλον, με βάση την τεχνολογία της ατομικής μπαταρίας m-MSR. Οπως τονίζεται, η πυρηνική τεχνολογία χρησιμοποιεί την ενέργεια που παράγεται με την εκμετάλλευση της ενέργειας της ατομικής σχάσης, δηλαδή της διαίρεσης του ατομικού πυρήνα, και – σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία – αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη πηγή ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα στον κόσμο.
«Τα πυρηνικά στη ναυτιλία δεν είναι κάτι καινούργιο, καθώς η τεχνολογία χρησιμοποιείται για την πρόωση πολεμικών πλοίων και υποβρυχίων για τουλάχιστον επτά δεκαετίες. Ωστόσο, η τεχνολογία δεν αναπτύχθηκε στα εμπορικά πλοία λόγω του υψηλού λειτουργικού κόστους και του στίγματος που περιβάλλει την πυρηνική ενέργεια τον 20ό αιώνα», επεσήμανε ο Mikal Bøe, διευθύνων σύμβουλος της Core Power.
Στο πλαίσιο του promo για την πυρηνική ενέργεια, ο Mikal Bøe ανέφερε χαρακτηριστικά πως το νέο σύστημα θα πρέπει να πληροί τρία σημαντικά κριτήρια: να παρέχει ενέργεια εφ’ όρου ζωής, να παραμένει ασφαλές σε περίπτωση ατυχήματος στη θάλασσα και να είναι απλό και μικρό για μαζική παραγωγή. «Ενας αντιδραστήρας τετηγμένου (λιωμένου) άλατος (MSR) βρίσκεται υπό κατασκευή και βασίζεται σε αυτές τις αρχές», τόνισε.
Πλεονεκτήματα & μειονεκτήματα
Σύμφωνα με την εταιρεία παραγωγής, μεταξύ των πλεονεκτημάτων από τη χρήση στη ναυτιλία είναι η μεγαλύτερη ταχύτητα σε σύγκριση με τα συμβατικά πλοία, η απαλλαγή από τις στάσεις για ανεφοδιασμό και η μεγαλύτερη χωρητικότητα φορτίου.
Στον αντίποδα, το κύριο μειονέκτημα του αντιδραστήρα MSR είναι η «ανώριμη» τεχνολογία και το ρυθμιστικό πλαίσιο. Επιπλέον, το υψηλό κόστος εγκατάστασης και λειτουργίας ενός πυρηνικού αντιδραστήρα είναι βασικός παράγοντας κατά της υιοθέτησης αυτής της επιλογής από τους πλοιοκτήτες.
Ωστόσο, το γεγονός ότι τα πυρηνοκίνητα πλοία έχουν a priori σταθερό κόστος ενέργειας για ολόκληρη την εμπορική τους ζωή (καθώς δεν χρειάζονται ανεφοδιασμό) παρέχει σημαντικό πλεονέκτημα για μακροπρόθεσμες ναυλώσεις.
Ασφάλεια
Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια, υπάρχει μια μεγάλη ανησυχία όταν μιλά κανείς για τεχνολογίες πυρηνικής ενέργειας. Το Τσερνόμπιλ και η Φουκουσίμα έχουν στείλει προειδοποιητικά σημάδια για τις επιπτώσεις όταν δεν τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας και οι συνθήκες παραγωγής δεν είναι οι προβλεπόμενες. Ωστόσο – σύμφωνα με τον Bøe -, ο πυρήνας μπορεί να αποτελέσει τη βάση για την παροχή ενέργειας και στη ναυτιλία, αλλάζοντας το αφήγημα των «αντιπυρηνιστών».
Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα
Latest News
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων
Διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον στα υπεράκτια αιολικά πάρκα της Ελλάδας
Η προοπτική της Ελλάδας στο πλαίσιο της φετινής Διάσκεψης Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα, COP29 - Το επενδυτικό ενδιαφέρον
Η δημιουργική ασάφεια της COP29 - Τι είναι το... NCQG και τι προσδοκούν οι φτωχές χώρες
Το πιο δύσκολο ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι διαπραγματεύσεις για το κλίμα στην COP29 είναι ο «νέος συλλογικός ποσοτικός στόχος»
Ρήγας (Energean): Η αποθήκευση CO2 είναι μια λύση για να επιβιώσουν οι βιομηχανίες
Η μεγάλη επένδυση στον Πρίνο με την ασφαλή αποθήκευση CO2 θα διατηρήσει τη βιομηχανική δραστηριότητα στον Κόλπο της Καβάλας για τις επόμενες δεκαετίες, είπε ο Μαθιός Ρήγας