Η άνοδος της θερμοκρασίας του πλανήτη δυσχεραίνει την απογείωση των αεροπλάνων σε ορισμένα αεροδρόμια και, όπως φαίνεται, τα ελληνικά βρίσκονται και αυτά στη σχετική λίστα.
Καθώς οι καύσωνες γίνονται πιο συχνοί, το πρόβλημα θα μπορούσε να επεκταθεί σε περισσότερες πτήσεις, αναγκάζοντας τις αεροπορικές εταιρείες να αφήνουν τους επιβάτες στο έδαφος, παρότι έχουν πληρώσει εισιτήριο.
Διαβάστε επίσης: Οι «θανατηφόρες» επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
«Η βασική πρόκληση που αντιμετωπίζει κάθε αεροσκάφος κατά την απογείωσή του είναι ότι τα αεροπλάνα είναι πολύ βαριά και η βαρύτητα θέλει να τα κρατήσει στο έδαφος», εξηγεί στο CNN ο Πoλ Γουίλιαμς, καθηγητής ατμοσφαιρικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Reading στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Και προσθέτει: «Για να ξεπεράσουν τη βαρύτητα, πρέπει να δημιουργήσουν άνωση, δηλαδή η ατμόσφαιρα να σπρώχνει το αεροπλάνο προς τα πάνω. Η άνωση εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, αλλά ένας από τους σημαντικότερους είναι η θερμοκρασία του αέρα. Καθώς ο αέρας θερμαίνεται διαστέλλεται και ο αριθμός των μορίων που είναι διαθέσιμα για να σπρώξουν το αεροπλάνο προς τα πάνω μειώνεται».
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα αεροσκάφη αποκτούν 1% λιγότερη άνωση με κάθε επιπλέον 3 βαθμούς Κελσίου αύξηση της θερμοκρασίας. «Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ακραία ζέστη δυσκολεύει την απογείωση των αεροπλάνων ενώ σε ακραίες συνθήκες μπορεί να την καταστήσει εντελώς αδύνατη», σημειώνει ο Γουίλιαμς.
Το πρόβλημα επηρεάζει ιδιαίτερα τα αεροδρόμια σε μεγάλο υψόμετρο, όπου ο αέρας είναι ήδη εκ φύσεως αραιότερος, και με μικρούς διαδρόμους, οι οποίοι αφήνουν στο αεροπλάνο λιγότερο χώρο για να επιταχύνει.
Όπως λέει ο καθηγητής, αν ένα αεροπλάνο απαιτεί 6.500 πόδια (1.981,2 μέτρα) διαδρόμου προσγείωσης στους 20 βαθμούς Κελσίου, θα χρειαστεί 8.200 πόδια (2.499,3 μέτρα) στους 40 βαθμούς Κελσίου.
Προβληματισμός για τα ελληνικά αεροδρόμια
Ο Γουίλιαμς και η ομάδα του ερεύνησαν ιστορικά δεδομένα από 10 αεροδρόμια της Ελλάδας, τα οποία χαρακτηρίζονταν από υψηλές καλοκαιρινές θερμοκρασίες και μικρούς διαδρόμους προσγείωσης και απογείωσης.
Διαπίστωσαν αύξηση της θερμοκρασίας κατά 0,75 βαθμούς Κελσίου ανά δεκαετία από τα ’70s.
Επίσης, διαπίστωσαν και μείωση των ούριων ανέμων που βοηθούν την απογείωση, την οποία συνδέουν με την κλιματική αλλαγή.
Στη συνέχεια, η ερευνητική ομάδα έβαλε αυτές τις θερμοκρασίες και τους ανέμους σε έναν υπολογιστή επιδόσεων απογείωσης αεροσκαφών για διαφορετικούς τύπους αεροπλάνων, συμπεριλαμβανομένου και του Airbus A320, που είναι ένα από τα πιο δημοφιλή αεροπλάνα στον κόσμο.
«Αυτό που διαπιστώσαμε ήταν ότι το μέγιστο βάρος απογείωσης έχει μειωθεί κατά 127 κιλά κάθε χρόνο, που ισοδυναμεί περίπου με το βάρος ενός επιβάτη συν τη βαλίτσα του, δηλαδή ένας λιγότερος επιβάτης κάθε χρόνο που μπορεί να μεταφερθεί», τονίζει ο Γουίλιαμς.
Άλλη μελέτη, του Πανεπιστημίου Κολούμπια, προβλέπει ότι έως το 2050, ένα τυπικό αεροσκάφος στενής ατράκτου, όπως το Boeing 737, θα υφίσταται αυξημένους περιορισμούς βάρους από 50% έως 200% κατά τους θερινούς μήνες σε μεγάλα αεροδρόμια των ΗΠΑ, μεταξύ αυτών, το La Guardia, το Εθνικό Αεροδρόμιο Reagan και το Διεθνές Αεροδρόμιο του Ντένβερ.
Ποιες είναι οι πιθανές λύσεις;
Για τις αεροπορικές εταιρείες έχει χτυπήσει καμπανάκι και ήδη αναζητούν λύσεις στο πρόβλημα. «Μία από αυτές θα ήταν ο προγραμματισμός των αναχωρήσεων μακριά από το πιο ζεστό μέρος της ημέρας, με περισσότερες αναχωρήσεις νωρίς το πρωί και αργά το βράδυ», λέει ο Γουίλιαμς.
Και σημειώνει: «Τα ελαφρύτερα αεροσκάφη επηρεάζονται επίσης λιγότερο από το πρόβλημα, οπότε αυτό θα μπορούσε να επιταχύνει την υιοθέτηση σύνθετων υλικών, όπως τα ανθρακονήματα για τα αεροσκάφη».
Επίσης, ακόμη μία λύση είναι η επιμήκυνση των διαδρόμων προσγείωσης και απογείωσης, αν και αυτό μπορεί να μην είναι εφικτό σε όλα τα αεροδρόμια.
Ωστόσο, δεν αποκλείεται σε πολλές πτήσεις οι επιβάτες να παραμένουν καθηλωμένοι στο έδαφος και να μην τους επιτρέπεται να επιβιβαστούν στο αεροσκάφος.
Πηγή: CNN
Latest News
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023