
Εντονα προβληματισμένοι για την πορεία της ναυτιλίας, παρά τις υψηλές πτήσεις της ναυλαγοράς, εμφανίζονται διεθνείς οίκοι αναλύσεων, προειδοποιώντας για τα σύννεφα της ύφεσης που πυκνώνουν.
Μεσούσης της ενεργειακής κρίσης, η ναυτιλιακή κοινότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με τη μειωμένη ζήτηση εμπορευμάτων, που έχει ως αποτέλεσμα τη σταδιακή πτώση των ναύλων στα containerships.
Μπορεί τα τελευταία δύο χρόνια τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να «απογειώθηκαν», εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων, μεταξύ των οποίων οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας, η αυξημένη καταναλωτική ζήτηση, αλλά και η διαρκώς μειωμένη διαθέσιμη χωρητικότητα πλοίων. Ωστόσο, το πλοίο της υπερανάπτυξης φαίνεται πως «ανέκρουσε πρύμναν», με τις εταιρείες-κολοσσούς του κλάδου να ακυρώνουν δρομολόγια.
Ο οίκος αναλύσεων Drewry ανέφερε ότι 117 δρομολόγια στις διαδρομέςτου Ατλαντικού, Ασίας – Βόρειας Ευρώπης, Ειρηνικού και Ασίας – Μεσογείου ακυρώθηκαν μόνο τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με αναλυτές, μάλιστα, η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2023.
Διαβάστε επίσης: Νέο containership για την Capital-Executive Ship Management Corp.
Την ίδια ώρα, πολλές εταιρείες εξετάζουν το ενδεχόμενο να στείλουν στα… πιτς δεκάδες πλοία προκειμένου να αντιμετωπίσουν την υπερπροσφορά χωρητικότητας. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ενδιαφέρον για παροπλισμό πλοίων αρχίζει να πυκνώνει ιδιαίτερα στην Ευρώπη, με πλοιοκτήτες να αναζητούν χώρους για τον ελλιμενισμό του ανενεργού στόλου.
Οπως καταγράφεται από τον Drewry, ο σύνθετος Παγκόσμιος Δείκτης Εμπορευματοκιβωτίων (World Container Index – WCI) κατέγραψε περαιτέρω μείωση και οι ναύλοι διαμορφώθηκαν στα 3.383 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών (Feu) την περασμένη εβδομάδα. Πρόκειται για την 35η συνεχόμενη εβδομαδιαία μείωση και η συνολική υποχώρηση είναι 67% σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2021. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, σε διαδρομές όπως Σαγκάη – Ρότερνταμ και Σαγκάη – Λος Αντζελες οι ναύλοι έχουν μειωθεί κατά 77% και 70%, αντίστοιχα, σε σχέση με το περασμένο έτος.
TA BULK
Σε ό,τι αφορά τη ναυλαγορά των bulk carriers καταγράφονται σημάδια περαιτέρω αποδυνάμωσης, με τον βασικό δείκτη Baltic Dry Index (BDI) να διαμορφώνεται στις 1.377 μονάδες την Τρίτη 1 Νοεμβρίου, καταγράφοντας πτώση 5,9%. Ηταν η δέκατη διαδοχική ημερήσια πτώση, με τον δείκτη να βρίσκεται σε χαμηλό επτά εβδομάδων.
Οπως αναφέρει το Reuters, ο επιμέρους δείκτης των Capesizes (BCI) κατέγραψε πτώση 11%, εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα, ενώ ο δείκτης των Panamaxes (ΒPI) ανήλθε σε 1.696 μονάδες, επίπεδα που συνιστούν χαμηλό οκτώ εβδομάδων.
Στο αντίποδα, οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια κινήθηκαν εκ νέου ανοδικά, ως αποτέλεσμα των φόβων για διαταραχές που οφείλονται στον πόλεμο της Ουκρανίας. Πιο συγκεκριμένα, αναλυτές επισημαίνουν ότι αναμένεται να ενταθεί η κρίση στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς οι κυρώσεις της ΕΕ στο ρωσικό αργό και τη βενζίνη θα επιφέρουν επιπτώσεις, με φόντο – βέβαια – τις αυξανόμενες απαιτήσεις θέρμανσης στο βόρειο ημισφαίριο.
ΤΑ VLCC ΚΑΙ LNG
Στα επιμέρους, οι ναύλοι των VLCC βρίσκονται σε υψηλό 30 μηνών, από τον μέσο όρο των 6.700 δολ. την ημέρα το 2021 σε σχεδόν 100.000 δολ. την ημέρα τον Οκτώβριο. Τέλος, στα LNG η ζήτηση έχει εκτοξευθεί, φτάνοντας τα 400.000 δολ. ανά ημέρα σε ορισμένα συμβόλαια.
Το βασικό ερώτημα που προκύπτει, σύμφωνα με πολλούς οίκους αναλύσεων, είναι το αν θα υπάρξει μια ιδιαίτερα «ανώμαλη προσγείωση» στη ναυτιλία και αν ναι σε ποιους τομείς της. Καθώς το εμπόριο διά θαλάσσης βρίσκεται αντιμέτωπο με πολλά ζητήματα, στο τραπέζι των προβλημάτων προστίθεται η υπερπροσφορά πλοίων, μαζί με τις εκτεταμένες ελλείψεις εργατικού δυναμικού. Η ING εκτιμά ότι 14% επιπλέον χωρητικότητα θα προστεθεί παγκοσμίως το 2023 καθώς εισάγονται νέα πλοία, όμως προειδοποιεί για έλλειψη εργατικού δυναμικού σε πλοία και λιμάνια.
Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα


Latest News

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)