
Λύσεις για να εξασφαλίσουν τα καθημερινά είδη πρώτης ανάγκης προσπαθούν να βρουν τα νοικοκυριά, με την ξέφρενη πορεία της ακρίβειας να προκαλεί φόβο όχι μόνο στους ευάλωτους αλλά και σε μεγάλο τμήμα των νοικοκυριών με μεσαία εισοδήματα.
Διαβάστε επίσης: Ακρίβεια: Ανατιμήσεις «φωτιά» – στα τρόφιμα [πίνακας]
Η άνοδος του κλαδικού δείκτη τιμών στα είδη διατροφής συνεχίστηκε ακάθεκτη και τον Οκτώβριο, κάτι που θα φανεί και από τη δημοσίευση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό την ερχόμενη Πέμπτη, 10 Νοεμβρίου, την ώρα που όλα δείχνουν ότι η αποκλιμάκωση αργεί.
Διαβάστε επίσης: Καλάθι του νοικοκυριού: Τι αλλάζει – Τέσσερις αλυσίδες μείωσαν τις τιμές
Οι αγορές λιγότερων – πλην ακριβότερων – προϊόντων – καθώς οι προσφορές έχουν μειωθεί – και η στροφή στα φθηνότερα είδη ιδιωτικής ετικέτας και στο χύμα είναι «μια κάποια λύσις», ωστόσο ο λογαριασμός εξακολουθεί να μην «βγαίνει», αφού όλες οι τιμές είναι σημαντικά υψηλότερες σε σχέση με πέρσι.
Τα χύμα προϊόντα
Η κατηγορία των επί ζυγίω προϊόντων (μη συσκευασμένα φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά, ψάρια, κρέας, κοτόπουλο αλλαντικά) αντιστοιχεί στο 23,7% των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ το 9μηνο (Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2022), ήτοι 1,481 δισ. ευρώ, ποσό αυξημένο κατά 83 εκατ. ευρώ έναντι του ίδιου διαστήματος το 2021.
Τα χύμα προϊόντα πρόσφεραν το 31% στην αύξηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ που έφθασε στο 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 τα 268 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, οι συνολικές πωλήσεις στην οργανωμένη λιανική τροφίμων ανήλθαν στα 6,270 δισ. ευρώ από 6,002 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Τη μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψαν οι πωλήσεις χύμα πουλερικών (+16,5%), λοιπών προϊόντων, ήτοι ψωμί, ψωμί, αρτοσκευάσματα, γλυκά, αλίπαστα, ελιές κ.λπ. (+15,6%), κρέατος (+10,1%), γαλακτοκομικών (+9,9%), σαλατών (+2,5%) και οπωρολαχανικών (+0,8%). Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι πωλήσεις ιχθυηρών που υποχώρησαν κατά 8,7% και αλλαντικών κατά 4,8%.
Να σημειωθεί ότι η κατηγορία των χύμα προϊόντων αντιπροσώπευε το 2021 23,4% των πωλήσεων των ταχυκίνητων κωδικών των σούπερ μάρκετ.
Τα μερίδια
Άξιο προσοχής είναι πως η σημαντικότερη κατηγορία στα επί ζυγίω προϊόντα είναι τα γαλακτοκομικά/τυροκομικά με μερίδιο 27,9%, ακολουθούν τα φρούτα και λαχανικά που συμβάλλουν κατά 26,3% στον τζίρο της κατηγορίας και το top 3 συμπληρώνεται με το κρέας (18,3%).
Το μερίδιο του κοτόπουλου στο 9μηνο του 2022 διαμορφώνεται στο 7,3% όσο περίπου και αυτό της κατηγορίας των «λοιπών» (7,2%). Τα αλλαντικά καταλαμβάνουν το 7% της «πίτας», ενώ τα ψάρια το 5,3%. Οι σαλάτες με 0,7% είναι η μικρότερη κατηγορία στα «χύμα» προϊόντα.
Διψήφιος ρυθμός ανόδου για τα PL
Την ίδια ώρα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label – PL) «τρέχουν» στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 με ρυθμό 12,8%, ενώ το μερίδιό τους διαμορφώνεται πλέον στο 15,9% (σ.σ. δεν περιλαμβάνονται οι πωλήσεις της Lidl) από 14,8% το 2021.
Οι θετικές επιδόσεις των πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σχετίζεται και με τη μείωση των προσφορών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 οι πωλήσεις (σε αξία) των προϊόντων υπό καθεστώς προσφοράς έχουν υποχωρήσει κατά 1,3 ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και αποτελούν το 24,1% του συνολικού τζίρου.
Η μεγαλύτερη πτώση στα προϊόντα σε προσφορά καταγράφεται στα είδη νοικοκυριού, από 26,2% το 9μηνο πέρσι σε 22,9% εφέτος.
Τι κόβουν οι καταναλωτές
Γαλακτοκομικά και κατεψυγμένα τρόφιμα είναι οι κατηγορίες των προϊόντων που έχουν βάλει το μεγαλύτερο «ψαλίδι» οι καταναλωτές, καθώς παρατηρείται η μεγαλύτερη μείωση όγκου πωλήσεων στην ομάδα των τροφίμων, 4,6% και 4,9% αντιστοίχως.
Ωστόσο ακόμη υψηλότερη είναι πτώση κατ’ όγκο στα απορρυπαντικά και στα είδη γενικού καθαρισμού (-6,3%).
Αύξηση όγκου πωλήσεων καταγράφηκε μόνο σε τρεις από τις 11 μεγάλες κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα στα συσκευασμένα τρόφιμα (1,7%), στα σνακς (1,4%) και στα μη αλκοολούχα ποτά (0,5%).


Latest News

Ταμείο Ανάκαμψης: Τα πρώτα μαθήματα από το RRF – Τα συμπεράσματα των ευρωβουλευτών από την Αθήνα
Oι ευρωβουλευτές της Ομάδας Εργασίας για την εφαρμογή του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας βρίσκονται από χθες στην Αθήνα

Συνεδρίασε η Κυβερνητική Επιτροπή για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση
Στόχος της συνεδρίασης ήταν η ενημέρωση των μελών της Επιτροπής για το διαμορφωμένο στρατηγικό πλαίσιο της Δίκαιης Μετάβασης τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο

Στα 41,7 δισ. αυξήθηκαν τα υπό διαχείριση κεφάλαια των Ελλήνων θεσμικών το α' 3μηνο του 2025
Oι υψηλότερες αποδόσεις καταγράφηκαν στους μετοχικούς Ο.Σ.Ε.Κ.Α. Δείκτη με 16,13%

Παπαθανάσης: Επιπλέον πόροι 83,86 εκατ. στους πληγέντες από τον Daniel
Το σχέδιο χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ταμείο Συνοχής και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο +

ΙΟΒΕ: Χαμηλώνει στο 2,2% τον πήχη για την ανάπτυξη στην Ελλάδα - Ο ρόλος των δασμών
Ο πρόεδρος του ΙΟΒΕ Ιωάννης Ρέτσος εκτίμησε ότι η παγκόσμια αναταραχή δεν θα επηρεάσει αρνητικά τον ελληνικό τουρισμό, τουλάχιστον για φέτος
![Μετακόμιση: Ποια είναι τα κίνητρα και τα κριτήρια των Ελλήνων [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/ot_metakomisi-600x352.png)
Γιατί μετακομίζουν οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι – Οι νέες τάσεις [γραφήματα]
Τι δείχνει πανευρωπαϊκή έρευνα «European Housing Trend Report 2024» που πραγματοποίησε το κτηματομεσιτικό δίκτυο RE/MAX Europe για την μετακόμιση σε Ελλάδα και Ευρώπη

Υπέρβαση 1,83 δισ. στα φορολογικά έσοδα το πρώτο τρίμηνο
Προϋπολογισμός: Εν μέρει οφείλεται στην καλύτερη απόδοσης στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους (Φ.Π.Α, ΕΦΚ) κάτι που οφείλεται στην εκτεταμένη ακρίβειας

Πώς θα λειτουργήσουν σήμερα τα εμπορικά καταστήματα
Αναλυτικά το ωράριο των καταστημάτων μέχρι τη Δευτέρα 21 Απριλίου

Πώς θα «πέσουν» περισσότερα ακίνητα στην αγορά – Τι ζητούν οι servicers
Ποιες λύσεις προτείνουν οι servicers για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης – Τα κίνητρα στους αγοραστές ακινήτων
![Εξοχική κατοικία: Κέρδη από την αξιοποίηση στην Ελλάδα – Οι αποδόσεις των νεόδμητων [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/paros-768x512-1-600x400.jpg)
Συμφέρει η επένδυση σε εξοχική κατοικία; - Τα κέρδη και οι αποδόσεις [γραφήματα]
Σε επενδυτικό «θησαυρό» αναδεικνύεται η εξοχική κατοικία στην Ελλάδα- Τι δείχνουν τα στοιχεία της Elxis – At Home in Greece