Ο Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index – PMI) έκλεισε στις 48,1 μονάδες τον Οκτώβριος, τιμή χαμηλότερη από τις 49,7 μονάδες του Σεπτεμβρίου, υποδεικνύοντας νέα μέτρια επιδείνωση της υγείας του ελληνικού μεταποιητικού τομέα. Όπως έχουμε σημειώσει και στο παρελθόν, τιμές κάτω του 50 είναι προάγγελος κακών προοπτικών για τους επόμενους 6 περίπου μήνες.

Όπως σημειώνει η S&P Global αυτή η επιδείνωση φαίνεται να οφείλεται στην ταχύτερη μείωση της παραγωγής και των νέων παραγγελιών, καθώς οι πληθωριστικές πιέσεις επιβάρυναν τη ζήτηση των πελατών. Την ίδια στιγμή, κατά τον τελευταίο μήνα, αυξήθηκαν οι τιμές των εισροών και των τιμών χρέωσης, λόγω της αύξησης του κόστους ενέργειας, καυσίμων και μεταφοράς. Στην προσπάθειά τους να συγκρατήσουν τις δαπάνες, οι παραγωγοί αγαθών μείωσαν και πάλι τις αγορές εισροών, ενώ η απασχόληση μειώθηκε περαιτέρω. Ο αντίστοιχος δείκτης για την Ευρωζώνη έπεσε στις 46,4 μονάδες από τις 48,4 μονάδες του προηγούμενου μήνα (πρόκειται για τον έκτο συνεχόμενο μήνα επιδείνωσης του δείκτη). Η νέα αυτή μείωση είναι για τέταρτο συνεχόμενο μήνα κάτω από τις 50 μονάδες, αναδεικνύοντας τις συνθήκες επιδείνωσης του μεταποιητικού τομέα στην Ευρωζώνη.

Όσον αφορά στο δείκτη Οικονομικού Κλίματος, μειώθηκε σημαντικά στην περίπτωση της Ελλάδας κατά το μήνα Οκτώβριο, καθώς έφτασε στις 98,3 μονάδες σε σχέση με τις 105,1  μονάδες στις οποίες βρισκόταν το Σεπτέμβριο. Η επίδοση αυτή είναι αποτέλεσμα της επιδείνωσης των προσδοκιών στις υπηρεσίες και στη βιομηχανία, αλλά και την υποχώρηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών. Το Λιανικό Εμπόριο, αντίθετα, φαίνεται να ανακάμπτει. Ταυτόχρονα η λήξη της τουριστικής περιόδου οδηγεί σε αναζήτηση νέων πηγών απασχόλησης. Επίσης, η ενεργειακή κρίση επιδρά σημαντικά στην αισιοδοξία των πολιτών ενόψει της χειμερινής περιόδου. Η πτώση αυτή συγκλίνει με τις αντίστοιχες εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς ανάλογες πτωτικές τάσεις επικρατούν στις περισσότερες ευρωπαϊκές οικονομίες. Στην περίπτωση της Ευρωζώνης σημειώθηκε νέα πτώση του δείκτη με το δείκτη να πέφτει από τις 93,7 μονάδες το Σεπτέμβριο στις 92,5 μονάδες τον Οκτώβριο. Να σημειωθεί ότι το Φεβρουάριο του 2022 ο δείκτης για την Ευρωζώνη ήταν της τάξης των 114 μονάδων και έκτοτε μειώνεται συνεχώς για 8 διαδοχικούς μήνες.

Πηγές:

Ρυθμός μεγέθυνσης ΑΕΠ, Πληθωρισμός, Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή Ενέργειας, Τιμές ενέργειας: Πετρέλαιο, Αέριο: Oxford Economics – Global Economic Model.

Δείκτης PMI στη μεταποίηση: HIS Markit.

Δείκτης οικονομικού κλίματος: Διεύθυνση Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

 

Σημειώσεις:

Ρυθμός μεγέθυνσης ΑΕΠ: Πρόκειται για τον ετήσιο ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ σε σταθερές τιμές.

Πληθωρισμός: Πρόκειται για τον ετήσιο ρυθμό μεταβολής του γενικού επιπέδου τιμών.

Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή Ενέργειας: Πρόκειται για τον εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή ή αλλιώς τον ετήσιο ρυθμό μεταβολής του επιπέδου τιμών προϊόντων ενέργειας.

Τιμές ενέργειας: Πετρέλαιο, Αέριο: Πρόκειται για δείκτες που παρουσιάζουν την τιμή του πετρελαίου και του αερίου με έτος βάσης το 2015, το οποίο λαμβάνει την τιμή 100.

Δείκτης PMI στη μεταποίηση: Πρόκειται για το Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών στον κλάδο της μεταποίησης που καταγράφει τόσο τα επίπεδα παραγωγής, όσο και τις προσδοκίες για την εξέλιξή της στο άμεσο μέλλον (περίπου 6 μήνες προβλεπτική ικανότητα). Τιμές άνω του 50 σημαίνουν ότι η τιμή είναι καλύτερη σε σχέση με του προηγούμενου μήνα και σηματοδοτεί καλές προοπτικές για τους επόμενους 6 περίπου μήνες.

Δείκτης οικονομικού κλίματος: Ο δείκτης οικονομικού κλίματος (ESI) είναι ένας σύνθετος δείκτης που στόχο έχει να παρακολουθεί τη μεταβολή του ΑΕΠ είναι ένας σταθμισμένος μέσος όρος απαντήσεων σε επιλεγμένες ερωτήσεις που απευθύνονται σε επιχειρήσεις και σε καταναλωτές και σκοπό έχουν να προσδιορίσουν το οικονομικό κλίμα.

Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης του Προγράμματος Συμπληρωματικής Εκπαίδευσης (E-learning) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Βάση Δεδομένων για Οικονομικές Προβλέψεις

* Επιστημονικός Υπεύθυνος Π.Ε. Πετράκης (Καθηγητής), Συνεργάτες Δρ. Π.Χ. Κωστής και Δρ. Κ.Η. Καυκά με ομάδα ερευνητών

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Academia
PODCAST Economics & Business TALKS – Γιώργος Μπάλτας: Marketing και επιχειρείν | Τα Social επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά
Economics & Business Talks |

Γιώργος Μπάλτας: Πώς το διαδίκτυο και τα social media επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά

Ο Γιώργος Μπάλτας είναι καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διδάκτωρ της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου του Warwick της Αγγλίας.