
Εξάμηνο πείραμα για τετραήμερη εργασία 32 έως 40 ωρών, χωρίς απώλεια εισοδημάτων σε σύγκριση με το πενθήμερο, προωθεί η κυβέρνηση της Πορτογαλίας. Το πρόγραμμα, το οποίο δεν θα έχει καμία επιδότηση από την κυβέρνηση παρά μόνο τεχνική στήριξη, αφορά ορισμένες εταιρείες του ιδιωτικού τομέα που θα θελήσουν να συμμετάσχουν σε αυτό. Στη συνέχεια μπορεί να δοκιμαστεί σε μικρό πιλοτικό κομμάτι του τομέα του Δημοσίου αν και έχει πέσει στο τραπέζι η σκέψη να ξεκινήσει από εκεί το πείραμα.
Οι εταιρείες που θέλουν να θέσουν εργαζομένους τους σε πρόγραμμα τετραήμερης εργασίας καλούνται να εκδηλώσουν επίσημα ενδιαφέρον μέχρι τον Ιανουάριο του 2023, ώστε το πρόγραμμα αυτό να ξεκινήσει τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς – και ήδη έχουν εκφραστεί οι πρώτες αντιδράσεις από τους εργοδότες λόγω των όρων που θέτει η Λισαβόνα.
Διαβάστε επίσης – Τετραήμερη εργασία: Τα καλά και τα… στραβά της
Ενα από τα ζητήματα που δεν έχουν ακόμη ξεκαθαριστεί πλήρως είναι ο αριθμός των ωρών εργασίας την εβδομάδα, αναφέρει ο ιστότοπος The Mayor, «η ευρωπαϊκή πύλη για πόλεις και πολίτες» όπως αυτοπροσδιορίζεται. Εργατικά συνδικάτα θέλουν η τετραήμερη εργασία να μην περιλαμβάνει αύξηση ωρών απασχόλησης ώστε το σύνολο να παραμείνει στις 32 ώρες και με τις ίδιες αποδοχές.
Διαβάστε επίσης: Μπορεί η τετραήμερη εργασία να ενισχύσει την παραγωγικότητα;
Ασάφεια με τον ακριβή αριθμό ωρών εργασίας
Δεδομένου όμως ότι η κυβέρνηση δεν προσφέρει καμία οικονομική στήριξη στις εταιρείες, δεν μπορεί να καθοριστεί ακόμη ο ακριβής αριθμός ωρών εργασίας εβδομαδιαίως, που πιθανότατα θα μπορεί να φτάνει τις 36 ή και 40 ώρες εργασίας έπειτα από συμφωνία μεταξύ της διοίκησης και των εργαζομένων. Το κράτος θα παρέχει μόνο «τεχνική και διοικητική υποστήριξη για να στηρίξει τη μετάβαση», όπως αναφέρεται από την εφημερίδα «Publico». Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι μπορεί να χρειαστεί να εργάζονται περισσότερες από οκτώ ώρες την ημέρα, για να μπορούν τελικά να δουλεύουν μία ημέρα λιγότερη την εβδομάδα και να δουν τις αποδοχές τους να παραμένουν ακέραιες.
Επίσης, για να μπορέσει μια εταιρεία να συμμετάσχει στο πιλοτικό πρόγραμμα θα πρέπει να συμμετέχουν σε αυτό «οι περισσότεροι εργαζόμενοί της» όπως αναφέρεται και όχι μόνο κάποιοι. Εξαίρεση αποτελούν σύμφωνα με την κυβέρνηση μεγάλες εταιρείες με πάρα πολλούς εργαζομένους, οι οποίες θα μπορούν να βάζουν στο πρόγραμμα συγκεκριμένα τμήματά τους.
Οταν θα τελειώσει το πείραμα τον Δεκέμβριο του 2023, οι ηγεσίες των εταιρειών θα εξετάσουν τα αποτελέσματα και θα αποφασίσουν εάν θα διατηρήσουν το καθεστώς της τετραήμερης εργασίας, εάν θα επιστρέψουν στην πενθήμερη απασχόληση, ή εάν θα ακολουθήσουν άλλο υβριδικό μοντέλο, σύμφωνα με την κυβέρνηση της Πορτογαλίας.
Αβεβαιότητα για την ιδέα
Εν μέσω αυτών των προσπαθειών και εξελίξεων, πολλές εταιρείες στην Πορτογαλία εκφράζουν αβεβαιότητα για την προτεινόμενη ιδέα. Η Συνομοσπονδία Εμπορίου και Υπηρεσιών (CCP) και η Συνομοσπονδία Τουρισμού της Πορτογαλίας (CTP) ανακοίνωσαν ότι δεν είναι τώρα η κατάλληλη εποχή για να πέσει στο τραπέζι η τετραήμερη εργάσιμη εβδομάδα, υποστηρίζοντας ότι υπάρχουν άλλες προτεραιότητες όπως η αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.
Οι επικεφαλής της CCP θεωρούν επίσης ότι μπορεί να εφαρμοστεί μεν ευκολότερα ένα τέτοιο πρόγραμμα σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της τεχνολογίας, του πολιτισμού, της δημιουργικότητας και της διαφήμισης, αλλά προβλέπουν μεγάλες δυσκολίες στην εφαρμογή του σε εταιρείες που χρειάζεται να έχουν σε διαρκή λειτουργία τμήματα για την εξυπηρέτηση πελατών. Την άποψη αυτή υποστήριξαν και εκπρόσωποι του τουριστικού κλάδου.
Σύμφωνα επίσης με τον ιστότοπο The Portugal News, ο πρόεδρος του CTP Φρανσίσκο Καλέιρος υποστήριξε ότι είναι «πρόωρο» να συζητηθεί το θέμα, ειδικά λίγες μόνο εβδομάδες μετά την υπογραφή συμφωνίας αύξησης μισθών. Τον περασμένο μήνα η υπουργός Προεδρίας της πορτογαλικής κυβέρνησης, Μαριάνα Βιέιρα ντα Σίλβα, είχε ανακοινώσει ότι οι αρχές βάσει των οποίων θα καθιερωθεί η τετραήμερη εβδομάδα εργασίας είχαν ήδη συζητηθεί με τα συνδικάτα και πως είχε βρεθεί κοινός τόπος συμφωνίας.
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»


Latest News

Οργισμένοι επενδυτές της Stellantis για πληρωμή μαμούθ στον πρώην CEO
Ο πρώην CEO της Stellantis θα λάβει υπέρογκη αμοιβή την στιγμή που οι επενδυτές τον θεωρούν υπεύθυνο για σειρά αποτυχιών και μείωση κερδοφορίας

Το Netflix στοχεύει σε κεφαλαιοποίηση $1 τρισεκατομμυρίου
Το Netflix μοιράζεται στόχους οικονομικών επιδόσεων με το προσωπικό τονίζοντας την κυριαρχία της

Γιατί συρρικνώνονται τα σπίτια των Αμερικανών
Το αμερικανικό όνειρο της ιδιοκτησίας σπιτιού μειώνεται λόγω κρίσης οικονομικής προσιτότητας στις ΗΠΑ

Προειδοποίηση Ντίμον για τον εμπορικό πόλεμο - «Οι ΗΠΑ μπορεί να χάσουν την ηγετική τους θέση»
Ο Ντίμον εκτίμησε ότι ο εμπορικός πόλεμος μπορεί να βλάψει την φερεγγυότητα των ΗΠΑ και κάλεσε σε προσέγγιση ΗΠΑ-Πεκίνου

Οι δασμοί θα φέρουν χάος στις παραδόσεις αεροσκαφών λέει ο CEO της Ryanair
Αεροπορικές εταιρείες και κατασκευαστές αεροπλάνων ετοιμάζονται να παλέψουν για το ποιος πληρώνει για τους δασμούς

Καμπανάκι Scope προς ΗΠΑ - Πότε θα υποβαθμιστεί η πιστοληπτική ικανότητά της
Η Scope είναι η πρώτη εταιρεία αξιολόγησης που απευθύνει μια τόσο αυστηρή προειδοποίηση για πιθανή υποβάθμιση των ΗΠΑ

Η Honda «μετακομίζει» στις ΗΠΑ- Σχεδιάζει να μεταφέρει την παραγωγή απο Καναδά και Μεξικό
Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν η μεγαλύτερη αγορά της Honda πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 40% των παγκόσμιων πωλήσεων

Μπαϋρού: Το χρέος και το δημόσιο έλλειμα καθιστούν τη Γαλλία ευάλωτη
Η Γαλλία χρειάζεται επειγόντως να μειώσει το δημοσιονομικό της έλλειμμα για να αντιμετωπίσει ένα «τσουνάμι αποσταθεροποίησης», λέει ο πρωθυπουργός Μπαϋρού

ΕΕ και ΗΠΑ μιλούσαν επί δυόμιση ώρες για τους δασμούς... χωρίς αποτέλεσμα
ΕΕ και Αμερικανοί διαπραγματευτές συναντήθηκαν στην Ουάσινγκτον για το θέμα των δασμών αλλά η συνάντηση ήταν άκαρπη

Bank of America: Νέο ρεκόρ από τις συναλλαγές μετοχών – Αύξηση εσόδων από δάνεια
Τα έσοδα της Bank of America από τη διαπραγμάτευση μετοχών αυξήθηκαν κατά 17% στα 2,18 δισ. δολάρια