
Στο επίκεντρο του ταξιδιού προς την επίτευξη μηδενικών εκπομπών βρίσκεται η ναυτιλιακή βιομηχανία, με φόντο την COP27, τη σύνοδο του ΟΗΕ για το κλίμα που διεξάγεται στο τουριστικό θέρετρο Σαρμ ελ-Σέιχ της Αιγύπτου. Όπως τονίζεται, πρόκειται για μια μοναδική ευκαιρία προκειμένου να επιταχυνθούν οι πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Mε την παγκόσμια ναυτιλία υπεύθυνη για το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, η βιομηχανία αντιπροσωπεύει το 3-4% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, περίπου ισοδύναμα με τις ετήσιες εκπομπές της Γερμανίας. Ωστόσο, σχεδόν το 99% του κλάδου τροφοδοτείται επί του παρόντος από την καύση ορυκτών καυσίμων.
Μέχρι στιγμής, αυτό που κάνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι κατασκευαστές μηχανών, είναι να… μαντεύουν ποιο εναλλακτικό καύσιμο θα επικρατήσει, καθώς το μονοπάτι, όσον αφορά το ποιο είναι το κατάλληλο καύσιμο του μέλλοντος, δεν είναι ακόμη σαφές.
Διαβάστε επίσης: Πράσινα καύσιμα: Οι πλοιοκτήτες θέλουν, η έρευνα υστερεί
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO), έχει θέσει έναν μάλλον συγκρατημένο στόχο μείωσης των εκπομπών θερμοκηπίου στο μισό έως το 2050, ενώ σύμφωνα με αναλυτές, για να επιτευχθεί ο στόχος της Συμφωνίας του Παρισιού για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στον 1,5°C, οι εκπομπές από τη ναυτιλία θα πρέπει να εξαλειφθούν πλήρως έως το 2080.
Με γνώμονα αυτό, πολλοί «ηγέτες» του κλάδου ζητούν μεγαλύτερη φιλοδοξία, υποκινούμενη από προμηθευτές και πελάτες που θέλουν να δουν πιο πράσινες πρακτικές σε όλες τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Στα αξιοσημείωτα των προσπαθειών για την πράσινη μετάβαση είναι ότι βρίσκονται σε εξέλιξη περισσότερα από 200 πιλοτικά έργα σε όλο τον κόσμο που είναι αφιερωμένα στην ουδετερότητα των εκπομπών άνθρακα στη ναυτιλία. Από το υδρογόνο και την αμμωνία, μέχρι τις μπαταρίες και την πυρηνική ενέργεια, έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικές επενδύσεις κεφαλαίου σε πρωτότυπα και καινοτόμα projects.
Το κόστος
Βέβαια, στο ερώτημα τι ποσό χρειάζεται για τον μετασχηματισμό σε ολόκληρη τη βιομηχανία, οι πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 1 με 1,4 τρισ. δολάρια.
Καθώς επικρατεί αυτή η αβεβαιότητα σχετικά με τους στόχους και το εναλλακτικό καύσιμο που θα επικρατήσει, η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αποτύχει να προωθήσει ένα κοινό όραμα για τον τρόπο με τον οποίο θα πληρωθεί αυτή η μετάβαση. Και όλα αυτά, ενώ υπάρχουν όλο και πιο δυνατές φωνές που μιλούν για επιβολή «ταρίφας» στον άνθρακα παγκοσμίως.
Δύο μικρά έθνη του Ειρηνικού, οι Νήσοι Μάρσαλ και οι Νήσοι Σολομώντα, που επηρεάζονται και οι δύο από την άνοδο της στάθμης των ωκεανών, έχουν προτείνει φόρο άνθρακα ύψους 100 δολαρίων ΗΠΑ ανά τόνο για την καύση ρυπογόνων καυσίμων. Κάτι τέτοιο υποστηρίζεται και από το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, το οποίο λέει πως τα χρήματα αυτά θα επιστρέφονται στην ναυτιλία για την κατασκευή πράσινων υποδομών.
Όμως και εδώ δεν λείπουν οι αντιδράσεις, από κράτη και επιχειρήσεις που φοβούνται ότι αυτό θα λειτουργήσει ενάντια στα συμφέροντά τους.
Από την άλλη πλευρά, η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να μην περιμένει την απόφαση του ΙΜΟ και ανακοίνωσε ότι από το επόμενο έτος θα εφαρμόσει την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», κάτι που απαιτεί από τους ρυπαίνοντες να επιβαρύνονται με το περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος των ενεργειών τους.
Σύμφωνα με το Global Maritime Forum, οι συμμαχίες προς την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, ενισχύονται με στόχο το 5% του κλάδου να έχει μηδενικές εκπομπές έως το 2030. Αυτή η ημερομηνία θεωρείται ως ένα «σημείο καμπής» μετά το οποίο ο κλάδος περνά ένα κρίσιμο όριο και η υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ίσως γίνει ευκολότερη. Το κάπως απαισιόδοξο συμπέρασμα, ωστόσο, είναι ότι η πρόοδος προς αυτόν τον στόχο του 5% είναι εν μόνο «εν μέρει σε καλό δρόμο».
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Μέτρα για την ταχύτερη σύνδεση των υπεράκτιων αιολικών πάρκων υλοποιεί η κυβέρνηση στη Βρετανία
Η Βρετανία έχει ήδη 30,7 GW υπεράκτιας αιολικής ενέργειας με επιπλέον 7,2 GW δυναμικότητας που έχει εγκριθεί - Στοχεύει σε ισχύ 43-50 GW «καθαρή ισχύ» έως το 2030

Κομισιόν: 5+1 μέτρα για την «καθαρή» βιομηχανία
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν το σχέδιο της Κομισιόν, που συνδυάζει την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με την ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας
![ΑΠΕ: Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 – Η θέση της Ελλάδας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_ape_ola-1024x600-1-600x352.png)
Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 - Η επίδοση της Ελλάδας [γραφήματα]
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την έναρξη της καταμέτρησης, το 2004

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα

Φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Εγκατάσταση μόνο με συμφωνία του 51% των ιδιοκτητών
Για να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 51% των ιδιοκτητών, όπως προβλέπει ειδική ρύθμιση του υπ. Ενέργειας