Στο επίκεντρο του ταξιδιού προς την επίτευξη μηδενικών εκπομπών βρίσκεται η ναυτιλιακή βιομηχανία, με φόντο την COP27, τη σύνοδο του ΟΗΕ για το κλίμα που διεξάγεται στο τουριστικό θέρετρο Σαρμ ελ-Σέιχ της Αιγύπτου. Όπως τονίζεται, πρόκειται για μια μοναδική ευκαιρία προκειμένου να επιταχυνθούν οι πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Mε την παγκόσμια ναυτιλία υπεύθυνη για το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, η βιομηχανία αντιπροσωπεύει το 3-4% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, περίπου ισοδύναμα με τις ετήσιες εκπομπές της Γερμανίας. Ωστόσο, σχεδόν το 99% του κλάδου τροφοδοτείται επί του παρόντος από την καύση ορυκτών καυσίμων.
Μέχρι στιγμής, αυτό που κάνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι κατασκευαστές μηχανών, είναι να… μαντεύουν ποιο εναλλακτικό καύσιμο θα επικρατήσει, καθώς το μονοπάτι, όσον αφορά το ποιο είναι το κατάλληλο καύσιμο του μέλλοντος, δεν είναι ακόμη σαφές.
Διαβάστε επίσης: Πράσινα καύσιμα: Οι πλοιοκτήτες θέλουν, η έρευνα υστερεί
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO), έχει θέσει έναν μάλλον συγκρατημένο στόχο μείωσης των εκπομπών θερμοκηπίου στο μισό έως το 2050, ενώ σύμφωνα με αναλυτές, για να επιτευχθεί ο στόχος της Συμφωνίας του Παρισιού για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στον 1,5°C, οι εκπομπές από τη ναυτιλία θα πρέπει να εξαλειφθούν πλήρως έως το 2080.
Με γνώμονα αυτό, πολλοί «ηγέτες» του κλάδου ζητούν μεγαλύτερη φιλοδοξία, υποκινούμενη από προμηθευτές και πελάτες που θέλουν να δουν πιο πράσινες πρακτικές σε όλες τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Στα αξιοσημείωτα των προσπαθειών για την πράσινη μετάβαση είναι ότι βρίσκονται σε εξέλιξη περισσότερα από 200 πιλοτικά έργα σε όλο τον κόσμο που είναι αφιερωμένα στην ουδετερότητα των εκπομπών άνθρακα στη ναυτιλία. Από το υδρογόνο και την αμμωνία, μέχρι τις μπαταρίες και την πυρηνική ενέργεια, έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικές επενδύσεις κεφαλαίου σε πρωτότυπα και καινοτόμα projects.
Το κόστος
Βέβαια, στο ερώτημα τι ποσό χρειάζεται για τον μετασχηματισμό σε ολόκληρη τη βιομηχανία, οι πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 1 με 1,4 τρισ. δολάρια.
Καθώς επικρατεί αυτή η αβεβαιότητα σχετικά με τους στόχους και το εναλλακτικό καύσιμο που θα επικρατήσει, η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αποτύχει να προωθήσει ένα κοινό όραμα για τον τρόπο με τον οποίο θα πληρωθεί αυτή η μετάβαση. Και όλα αυτά, ενώ υπάρχουν όλο και πιο δυνατές φωνές που μιλούν για επιβολή «ταρίφας» στον άνθρακα παγκοσμίως.
Δύο μικρά έθνη του Ειρηνικού, οι Νήσοι Μάρσαλ και οι Νήσοι Σολομώντα, που επηρεάζονται και οι δύο από την άνοδο της στάθμης των ωκεανών, έχουν προτείνει φόρο άνθρακα ύψους 100 δολαρίων ΗΠΑ ανά τόνο για την καύση ρυπογόνων καυσίμων. Κάτι τέτοιο υποστηρίζεται και από το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, το οποίο λέει πως τα χρήματα αυτά θα επιστρέφονται στην ναυτιλία για την κατασκευή πράσινων υποδομών.
Όμως και εδώ δεν λείπουν οι αντιδράσεις, από κράτη και επιχειρήσεις που φοβούνται ότι αυτό θα λειτουργήσει ενάντια στα συμφέροντά τους.
Από την άλλη πλευρά, η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να μην περιμένει την απόφαση του ΙΜΟ και ανακοίνωσε ότι από το επόμενο έτος θα εφαρμόσει την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», κάτι που απαιτεί από τους ρυπαίνοντες να επιβαρύνονται με το περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος των ενεργειών τους.
Σύμφωνα με το Global Maritime Forum, οι συμμαχίες προς την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, ενισχύονται με στόχο το 5% του κλάδου να έχει μηδενικές εκπομπές έως το 2030. Αυτή η ημερομηνία θεωρείται ως ένα «σημείο καμπής» μετά το οποίο ο κλάδος περνά ένα κρίσιμο όριο και η υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ίσως γίνει ευκολότερη. Το κάπως απαισιόδοξο συμπέρασμα, ωστόσο, είναι ότι η πρόοδος προς αυτόν τον στόχο του 5% είναι εν μόνο «εν μέρει σε καλό δρόμο».
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Στην «κούρσα» για τα σπάνια ορυκτά μπαίνει η Ελλάδα – Μετά το γάλλιο ο διαγωνισμός για το αντιμόνιο
Οι ελληνικές σπάνιες γαίες και οι κρίσιμες πρώτες ύλες προσελκύουν το επενδυτικό ενδιαφέρον μεγάλων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Πράσινη συμφωνία και... πράσσειν άλογα - Ξανά εκτός οι ΗΠΑ διά χειρός Τραμπ
Το προεδρικό διάταγμα Τραμπ αναφέρει ότι η Συμφωνία του Παρισιού είναι μεταξύ πολλών διεθνών συμφωνιών που δεν αντικατοπτρίζουν τις αξίες των ΗΠΑ
Ο Τραμπ «σκοτώνει» τον στόχο Μπάιντεν για 50% EV - Τέλος οι επιδοτήσεις για σταθμούς φόρτισης
Ο Τραμπ με εκτελεστικό διάταγμα σταματά τη διανομή κρατικών κεφαλαίων για σταθμούς φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ουραγός η Ελλάδα στις ιδιωτικές επενδύσεις για την κλιματική κρίση
Οι επιδόσεις της Ελλάδας για την κλιματική αλλαγή είναι πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση που κινήθηκε στο 0,55%
Άνοδος 0,9% στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη το 2024 - Τι γίνεται με τα ηλεκτρικά
Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων διέρχεται μια περίπλοκη μετάβαση στα EV, καθώς η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων απογοητεύει
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη φέρνουν 160 μοντέλα EV στην αγορά - Θα αυξηθούν όμως οι πωλήσεις;
Το μεγάλο push στην ηλεκτροκίνηση είναι δύσκο να αγγίξει τους φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση
Φεύγει από το «κλαμπ των οικολόγων» η Fed - Τι σημαίνει για την ΕΚΤ
Πώς ερμηνεύουν την αποχώρηση της Fed
«Εξοικονομώ» για παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία και δημοτικά - Άνοιξαν οι πλατφόρμες για αιτήσεις
Ο προϋπολογισμός και οι δικαιούχοι του προγράμματος «Εξοικονομώ» - Στόχος η βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας
Κορυφαίες τράπεζες του κόσμου «αποχαιρετούν» τη συμμαχία για το κλίμα
Ο Καναδάς είδε τέσσερις κορυφαίες τράπεζες - BMO, National Bank, TD Bank Group και CIBC - να κάνουν ένα βήμα πίσω για το κλίμα
Άτοκα μικροδάνεια έως 25.000€ για την ενεργειακή αναβάθμιση ακινήτων
Τα προγράμματα για την ενεργειακή αναβάθμιση στα ακίνητα - Τι ετοιμάζεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας