Στο επίκεντρο του ταξιδιού προς την επίτευξη μηδενικών εκπομπών βρίσκεται η ναυτιλιακή βιομηχανία, με φόντο την COP27, τη σύνοδο του ΟΗΕ για το κλίμα που διεξάγεται στο τουριστικό θέρετρο Σαρμ ελ-Σέιχ της Αιγύπτου. Όπως τονίζεται, πρόκειται για μια μοναδική ευκαιρία προκειμένου να επιταχυνθούν οι πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Mε την παγκόσμια ναυτιλία υπεύθυνη για το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, η βιομηχανία αντιπροσωπεύει το 3-4% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, περίπου ισοδύναμα με τις ετήσιες εκπομπές της Γερμανίας. Ωστόσο, σχεδόν το 99% του κλάδου τροφοδοτείται επί του παρόντος από την καύση ορυκτών καυσίμων.
Μέχρι στιγμής, αυτό που κάνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι κατασκευαστές μηχανών, είναι να… μαντεύουν ποιο εναλλακτικό καύσιμο θα επικρατήσει, καθώς το μονοπάτι, όσον αφορά το ποιο είναι το κατάλληλο καύσιμο του μέλλοντος, δεν είναι ακόμη σαφές.
Διαβάστε επίσης: Πράσινα καύσιμα: Οι πλοιοκτήτες θέλουν, η έρευνα υστερεί
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO), έχει θέσει έναν μάλλον συγκρατημένο στόχο μείωσης των εκπομπών θερμοκηπίου στο μισό έως το 2050, ενώ σύμφωνα με αναλυτές, για να επιτευχθεί ο στόχος της Συμφωνίας του Παρισιού για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στον 1,5°C, οι εκπομπές από τη ναυτιλία θα πρέπει να εξαλειφθούν πλήρως έως το 2080.
Με γνώμονα αυτό, πολλοί «ηγέτες» του κλάδου ζητούν μεγαλύτερη φιλοδοξία, υποκινούμενη από προμηθευτές και πελάτες που θέλουν να δουν πιο πράσινες πρακτικές σε όλες τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Στα αξιοσημείωτα των προσπαθειών για την πράσινη μετάβαση είναι ότι βρίσκονται σε εξέλιξη περισσότερα από 200 πιλοτικά έργα σε όλο τον κόσμο που είναι αφιερωμένα στην ουδετερότητα των εκπομπών άνθρακα στη ναυτιλία. Από το υδρογόνο και την αμμωνία, μέχρι τις μπαταρίες και την πυρηνική ενέργεια, έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικές επενδύσεις κεφαλαίου σε πρωτότυπα και καινοτόμα projects.
Το κόστος
Βέβαια, στο ερώτημα τι ποσό χρειάζεται για τον μετασχηματισμό σε ολόκληρη τη βιομηχανία, οι πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 1 με 1,4 τρισ. δολάρια.
Καθώς επικρατεί αυτή η αβεβαιότητα σχετικά με τους στόχους και το εναλλακτικό καύσιμο που θα επικρατήσει, η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αποτύχει να προωθήσει ένα κοινό όραμα για τον τρόπο με τον οποίο θα πληρωθεί αυτή η μετάβαση. Και όλα αυτά, ενώ υπάρχουν όλο και πιο δυνατές φωνές που μιλούν για επιβολή «ταρίφας» στον άνθρακα παγκοσμίως.
Δύο μικρά έθνη του Ειρηνικού, οι Νήσοι Μάρσαλ και οι Νήσοι Σολομώντα, που επηρεάζονται και οι δύο από την άνοδο της στάθμης των ωκεανών, έχουν προτείνει φόρο άνθρακα ύψους 100 δολαρίων ΗΠΑ ανά τόνο για την καύση ρυπογόνων καυσίμων. Κάτι τέτοιο υποστηρίζεται και από το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, το οποίο λέει πως τα χρήματα αυτά θα επιστρέφονται στην ναυτιλία για την κατασκευή πράσινων υποδομών.
Όμως και εδώ δεν λείπουν οι αντιδράσεις, από κράτη και επιχειρήσεις που φοβούνται ότι αυτό θα λειτουργήσει ενάντια στα συμφέροντά τους.
Από την άλλη πλευρά, η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να μην περιμένει την απόφαση του ΙΜΟ και ανακοίνωσε ότι από το επόμενο έτος θα εφαρμόσει την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», κάτι που απαιτεί από τους ρυπαίνοντες να επιβαρύνονται με το περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος των ενεργειών τους.
Σύμφωνα με το Global Maritime Forum, οι συμμαχίες προς την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, ενισχύονται με στόχο το 5% του κλάδου να έχει μηδενικές εκπομπές έως το 2030. Αυτή η ημερομηνία θεωρείται ως ένα «σημείο καμπής» μετά το οποίο ο κλάδος περνά ένα κρίσιμο όριο και η υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ίσως γίνει ευκολότερη. Το κάπως απαισιόδοξο συμπέρασμα, ωστόσο, είναι ότι η πρόοδος προς αυτόν τον στόχο του 5% είναι εν μόνο «εν μέρει σε καλό δρόμο».
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Πίστωση χρόνου για τα πρόστιμα στα EV ζητά η Γαλλία
Μεγαλύτερη ευελιξία ζητούν ευρωπαικές κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες για το ζήτημα των ορίων στα ποσοστά εκπομπών των αυτοκινήτων
Εως το 2025 η Ευρώπη θα παράγει ετησίως 32 GW από ανεμογεννήτριες
Η Γερμανία ενισχύοντας τα έργα ΑΠΕ, τετραπλασίασε τις αδειοδοτήσεις για νέα χερσαία αιολικά πάρκα
«Μαρσάρει» η F1 με στόχο τις μηδενικές εκπομπές
H Formula 1, που αποτελεί το κορυφαίο πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτου, στρέφει την τεχνογνωσία του στην υπερθέρμανση του πλανήτη
Το deal της AKTOR στην αποθήκευση ενέργειας – H εξαγορά από Enercoplan και οι επενδύσεις 1,5 δισ.
H AKTOR, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, εξαγόρασε χαρτοφυλάκιο έργων αντλησιοταμίευσης της Enercoplan Energy & Investments
Η Xiaomi παρέδωσε 20.000 EV τον Οκτώβριο - Μήνες μόνο μετά το πρώτο της
Το αξιοσημείωτο είναι ότι η Xiaomi παρέδωσε το πρώτο αυτοκίνητο της πριν λίγους μήνες
Τα έσοδα της BYD ξεπέρασαν της Tesla για πρώτη φορά
Τα έσοδα της BYD αυξήθηκαν κατά 24% καθώς οι κρατικές επιδοτήσεις δίνουν ώθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας
Τι θα συνέβαινε στην Αθήνα αν είχαμε το ίδιο καιρικό φαινόμενο με τη Βαλένθια
Όπως ανέφερε ο κ. Λέκκας «οι φυσικές διεργασίες, είναι φυσικές διεργασίες. Ό, τι και να κάνουμε εμείς, αυτές ακολουθούν τους δικούς τους νόμους
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή