Ο χειμώνας επέστρεψε και μαζί του η χειμερινή ώρα. Από νωρίς το απόγευμα ο ήλιος χάνεται και τα φώτα ανάβουν. Και μαζί τους ανεβαίνει το κόστος. Σιγά σιγά ανάβει και η θέρμανση. Πόσα φώτα και πόση θέρμανση μπορούμε όμως να χρησιμοποιήσουμε δίχως να ξεφύγει το κόστος ενέργειας; Σύμφωνα με τους νέους κανόνες εξοικονόμησης ενέργειας στη Γερμανία, τα γραφεία σε δημόσια κτίρια μπορούν να θερμανθούν μέχρι και 19 βαθμούς, ενώ σε άδεια γραφεία η θέρμανση θα κλείνει. Μνημεία και αξιοθέατα δεν φωταγωγούνται πλέον και οι διαφημιστικές αφίσες φωτίζονται μόνο για μερικές ώρες.
Από την πλευρά τους οι εταιρίες συγκεντρώνουν περισσότερους εργαζόμενους σε λιγότερα γραφεία ή τους δίνουν τη δυνατότητα τηλεργασίας. Όπως και στους δημόσιους χώρους έτσι και στα γραφεία των ιδιωτικών εταιριών η θέρμανση δεν θα ξεπερνά τους 19 βαθμούς, ενώ για στους εργαζόμενους δεν αποκλείεται να δοθούν ακόμα και κουβέρτες.
Διαβάστε επίσης: Γερμανία: Νέες συνήθειες κάτω από το βάρος της ενεργειακής κρίσης και της ακρίβειας
Νωρίτερα θα κλείνουν τα σουπερμάρκετ της Aldi
Ριζικές αλλαγές και στο λιανικό εμπόριο, όπου όλοι οι χώροι φωτίζονται και με το παραπάνω, έτσι ώστε να καλλιεργηθεί στους εισερχόμενους μια διάθεση κατανάλωσης. Στις βιτρίνες δυνατοί προβολείς φωτίζουν τα προϊόντα προσελκύοντας τους πελάτες στα καταστήματα. Η αλυσίδα σουπερμάρκετ Aldi-Nord περιορίζει το ωράριο λειτουργίας στα 2.200 υποκαταστήματά της κατά μία ώρα: «Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς θέλουμε να συμβάλουμε στην κοινή προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας», αναγράφεται στις εισόδους των εκπτωτικών σουπερμάρκετ.
Οι άλλες αλυσίδες σουπερμάρκετ αμφιβάλλουν αν η Aldi θα εξοικονομήσει με αυτό τον τρόπο σημαντική ποσότητα ενέργειας. «Η εξοικονόμηση θα είναι υπερβολικά περιορισμένη», γράφει ο Ράιμουντ Έσερ από το τμήμα επικοινωνίας του γερμανικού κολοσσού Rewe απαντώντας σε ερώτηση της DW. Και σημειώνει ότι το 50% της ενεργειακής κατανάλωσης των σουπερμάρκετ αφορά τα ψυγεία, τα οποία λειτουργούν ανεξάρτητα από το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων.
Το ζήτημα της ενεργειακής απόδοσης αποτελεί εδώ και καιρό προτεραιότητα, γράφουν κολοσσοί σουπερμάρκετ, όπως η Edeka ή ο όμιλος Schwarz, στον οποίο ανήκουν οι αλυσίδες Lidl και Kaufland. Όπου είναι δυνατόν τοποθετούνται φωτοβολταϊκά συστήματα για να καλύψουν έστω και εν μέρει τις ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια. Rewe και Edeka σημειώνουν στις απαντήσεις τους ότι σχεδόν όλα τα ψυγεία τους διαθέτουν γυάλινες πόρτες. Παράλληλα τα σουπερμάρκετ, όπως τα Lidl, έχουν ήδη αντικαταστήσει τους λαμπτήρες εξοικονόμησης ενέργειας με LED, που καταναλώνουν ακόμα λιγότερο.
Θα ανοίξουν οι χριστουγεννιάτικες αγορές υπό όρους
Καμία από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ δεν προτίθεται να ακολουθήσει το παράδειγμα της Aldi και να περιορίσει τις ώρες λειτουργίας. «Προς το παρόν δεν βλέπουμε κανένα λόγο να προσφέρουμε στους πελάτες μας μειωμένες υπηρεσίες», σημειώνει η Χάνα Κολ από το τμήμα επικοινωνίας της Edeka στο Αμβούργο. Προσθέτει ωστόσο ότι :«Παρατηρούμε προσεκτικά τις κινήσεις του ανταγωνισμού και επαναξιολογούμε συνεχώς την κατάσταση».
Στις αποφάσεις των επαγγελματιών καθοριστικό ρόλο θα παίξει το πλαφόν στις τιμές του ρεύματος και του φυσικού αερίου, το οποίο δρομολογεί η γερμανική κυβέρνηση. Παρά το υψηλό ενεργειακό κόστος δεν αποκλείεται με την οικονομική στήριξη του δημοσίου ο τζίρος να υπερβαίνει εν τέλει τα κόστη. Και τότε ενδέχεται, για παράδειγμα, να λειτουργήσουν οι χριστουγεννιάτικες αγορές στη Γερμανία.
Οι δημοφιλείς χριστουγεννιάτικες αγορές ανοίγουν συνήθως τέλη Νοεμβρίου, όταν η μέρα θα έχει μικρύνει ακόμα περισσότερο. Οι επαγγελματίες, οι οποίοι συμμετέχουν στις αγορές, θα πρέπει να σταθμίσουν προσεκτικά πόσους περιορισμούς είναι διατεθειμένοι να αποδεχθούν οι πελάτες. Συχνά ακούγεται ότι καταβάλλονται προσπάθειες, έτσι ώστε να περιοριστεί η κατανάλωση ρεύματος κυρίως για τον φωτισμό των αγορών και τα φώτα να κλείνουν νωρίτερα. Ίσως υπό αυτές τις προϋποθέσεις να ανοίξουν και πάλι διάσημες χριστουγεννιάτικες αγορές, όπως του Μονάχου, η οποία λόγω της πανδημίας δεν λειτούργησε πέρυσι τα Χριστούγεννα.
Σαμπίνε Κίνκαρτς
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Πηγή: DW
Latest News
Σε ποιο μέρος στο Παρίσι είναι πιο δύσκολο να κλείσεις τραπέζι
Δεν είναι κάποιο νέο στέκι με ένα viral ζαχαροπλαστείο ούτε ένα θρυλικό μπιστρό με ένα ή δύο αστέρια Michelin για τα οποία φημίζεται το Παρίσι
Βούιτσιτς (ΕΚΤ): Οι μειώσεις επιτοκίων θα συνεχιστούν και το 2025
Η κατεύθυνση είναι σαφής για την ΕΚΤ, η οποία αναμένεται να συνεχίσει την κατεύθυνση του 2024 με περαιτέρω μείωση των επιτοκίων
Economist για Τραμπ: Οι εργαζόμενοι αγαπούν τον νέο πρόεδρο, τα συνδικάτα πρέπει να τον φοβούνται
Συνολικά 29 απεργίες έλαβαν χώρα σε χώρους εργασίας με πάνω από 1.000 εργαζόμενους στο 11μηνο - Το μέλλον επί προεδρίας Τραμπ
Γιατί το νέο concept της KFC δεν θυμίζει καθόλου... KFC
Η αμερικανική αλυσίδα KFC εγκαινιάζει το Saucy, που δίνει έμφαση στο κοτόπουλο και τις σάλτσες - Σε ποιους απευθύνεται
Η Apple αναδείχθηκε ως η καλύτερη διοικούμενη εταιρεία των ΗΠΑ και «εκθρόνισε» τη Microsoft
Πήρε τη μοναδική διάκριση All Star στην ετήσια κατάταξη Management Top 250 - Πώς «εκθρόνισε» τη Microsoft
Οι κεντρικοί τραπεζίτες προσπαθούν να αποκρυπτογραφήσουν τον Τραμπ [γράφημα]
Από την αμερικανική Fed μέχρι την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ζητείται δείγμα γραφής για τις πολιτικές του νέου προέδρου των ΗΠΑ
Γιατί τα φάρμακα για απώλεια βάρους στέλνουν τους Αμερικανούς στον γιατρό
Αποκλειστική ανάλυση εκατοντάδων χιλιάδων ηλεκτρονικών αρχείων ασθενών από την εταιρεία δεδομένων υγείας Truveta
Γιατί η Βραζιλία έχει μεγάλη οικονομία αλλά απαίσιες αγορές
Στη Βραζιλίας οι υπερβολικές κρατικές δαπάνες που ωθούν τον καλπάζοντα πληθωρισμό και παραγκωνίζουν την ανάπτυξη είναι μια μόνιμη πληγή
Πρόταση για αμυντικές δαπάνες 90 δισ. από τον Γερμανό υπουργό Άμυνας
Οι δηλώσεις του Μπόρις Πιστόριους στη Γερμανία έρχονται εν μέσω πίεσης προς τα μέλη του ΝΑΤΟ να αυξήσουν τις αμυντικές τους δαπάνες
Το νέο χαράτσι του δημάρχου στους Λονδρέζους
Νέο χαράτσι επέβαλε ο δ΄ήμαρχος σε όποιον μετακινείται στο Λονδίνο